När iphone går in i viloläge tystnar appen

Hej
Jag har en iphone med ios 16.3.1. När den går in i vilolägen efter 1 minut (företagsstandard hos min arbetsgivare) pausas ljudet i appen.
Problem i app eller hos mig?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Problemet skulle eventuellt kunna vara väldigt enkelt. På Iphone är den vanligaste orsaken till den här typen av avbrott att du har råkat slå på strömsparläget, vilket syns genom att batterisymbolen upptill är gul. Med det läget på, får appar inte hämta innehåll i bakgrunden, och då kan inte vår app spela upp ljud med skärmen släckt.

    Du kan lätt ändra tillbaka genom att gå in under telefonens Inställningar (kugghjulet), välja Batteri och dra reglaget för Strömsparläge åt vänster.

    Hoppas att det var så pass enkelt! Hör av dig annars.

    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag har samma problem som Mikael. När jag kontrollerar strömsparläget så är min redan ”åt vänster”. Jag har tidigare aldrig haft detta problemet. Och tycker att det är synd att jag måste söka mig till andra podd-spelare för att höra programmen som jag annars lyssnar på i SR-appen
    ​Med vänlig hälsning, Karin Larsson

  • Trist.

    Något har skett. Igår rapporterade Åsa här in samma problem:
    Allt ljud i appen dör när skärmen släcks

    Bra att andra ljudappar fungerar som vanligt hos dig. Det är bra för oss att veta när vi felsöker, och förstås bra för dig som kan lyssna den vägen. Jag passar på att tipsa om att det, förutom andra poddappar, går att lyssna i Safari från vår hemsida. Alla våra program finns här:
    sverigesradio.se/poddar-program
    1. Jag förstår att du lyssnar på program i efterhand. Kan du testa om samma fel uppstår när du lyssnar direkt på en kanal?
    2. Lyssnar du med telefonens inbyggda högtalare, eller med någon form av tillbehör (som hörlurar, hörapparat eller externa högtalare)?

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Har nu för tiden inga problem. Appversion 23.4.1 och iOS 16.4.1.
  • Så bra!

    Eftersom du inte har kvar felet, kan det vara skönt att slippa få mejl-aviseringar när vi skriver här i tråden. Gå i så fall in på länken om att "sluta följa detta inlägg" som du hittar i botten av aviseringsmejlet!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Gjorde ett snabbt test nu. Och det märkliga är att nu verkar det fungera som det ska. Både live-sändning och dem poddar jag brukar lyssna på fungerar.

    Ursäkta att jag stört. Önskar dig en trevlig helg

    Hälsningar Karin
  • Så bra att det löste sig!

    Ni är, som sagt, ett par lyssnare som rapporterat in liknande problem, och det verkar lösa sig mer eller mindre automatiskt för alla ...
    Annika Webbmaster
  • Det är problem för mig på iPhone 14, iOs 16.4.1 men funkar på iPad Pro, samma os. Tystnar i bakgrunden. Har inte strömsparläge på.
    /Ragnhild
  • Hej Ragnhild!

    Jag hoppas att det snart löser sig av sig självt även för dig, precis som det gjort för Micke och Karin ovan - och för alla andra som jag har varit i kontakt med.

    Om felet kvarstår i början av nästa vecka så får du höra av dig, för då vill jag att vi felsöker mer intensivt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ia, som har haft samma problem, skrev just att hon hittat ett sätt att komma ur det som jag hoppas hjälper även dig:
    Det enda jag gjorde var att flytta reglaget till Strömsparläge och sen tillbaka igen samt startade om min iPhone.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Detta fungerar inte  för mig nu. Jag tror inte ni ska vänta på att det löser sig själv. Det verkar som er hantering som ”bakgrundsspelare” inte lirar med apples senaste uppdatering.
  • Tack, jag håller med om att vi behöver förstå vad detta beror på.
    Detta fungerar inte  för mig nu.
    Med "detta", menar du att du att även du har drabbats av felet, eller menar du att metoden att slå på och sedan av strömsparläget inte påverkar problemet?
    Annika Webbmaster
  • Ja, fast jag upptäckte den andra lösningen efter att jag skrivit - se min andra kommentar!
  • Det fungerar fortfarande inte för mig men nu varken på min iPhone eller iPad.
  • Hej Ragnhild!

    Irriterande! Testade du Ias lösning, att flytta reglaget till Strömsparläge och sen tillbaka igen, samt därefter starta om din iPhone?

    Du gör alltså såhär: Gå in under telefonens Inställningar (kugghjulet), välj Batteri och slå sedan på Strömsparläge, därefter slår du av Strömsparläge och startar om din telefon och iPad.

    Återkom gärna om det inte löser problemet så fortsätter vi att undersöka vad det kan vara som strular.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.