Iphone-appen tystnar när skärmen släcks

Jag brukar ha telefonen i fickan när jag lyssnar på SR-appen, men något har ändrats för den stängs av så fort skärmspararen på telefonen går på.
Ia Söderberg

Kommentarer

  • På Iphone är en tänkbar  orsak till den här typen av avbrott att du har råkat slå på strömsparläget, vilket syns genom att batterisymbolen upptill är gul. Med det läget på, får appar inte hämta innehåll i bakgrunden, och då kan inte vår app spela upp ljud med skärmen släckt.

    Du kan lätt ändra tillbaka genom att gå in under telefonens Inställningar (kugghjulet), välja Batteri och dra reglaget för Strömsparläge åt vänster

    Den senaste tiden har dock ett par lyssnare hört av sig om detta problem, trots att de inte har strömsparläget på. Vi vet inte vad det beror på, men hos de lyssnare som jag har haft kontakt med, har problemet löst av sig självt efter några dagar, precis som det gjorde hos Mikael och Karin här:
    När iphone går in i viloläge tystnar appen

    Jag hoppas att det löser sig snart även för dig!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Nu funkar det. Det enda jag gjorde var att flytta reglaget till Strömsparläge och sen tillbaka igen samt startade om min iPhone.
    Tack för ditt engagemang!
    IaS
  • Tack för det tipset, som jag delar vidare till andra drabbade.
    Annika Webbmaster
  • Jag har haft appen i flera år och aldrig upplevt det här problemet, förrän idag. Lösningarna med strömsparläge funkade inte för mig.
    Däremot att ”svajpa” bort appen från senaste appar löste av någon anledning problemet 🤷‍♂️
    Patrik Axelsson
  • Hej Patrik!

    Skönt att du hittade en fungerande lösning! Och bra för oss att veta om fler lyssnare hör av sig med samma problem. Förhoppningsvis kommer du inte stöta på detta igen, men om felet börjar dyka upp regelbundet så får du gärna återkomma!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har ”samma” problem (iPhone), brukar ha appen i bakgrunden medan jag använder andra appar men det fungerade inte idag 24/7. Däremot om jag öppnar spelaren i Safari så kan jag swipe bort Safari och lppna andra appar utan att radion slutar spela. Använder aldrig strömsparläge.
    Camilla Maria Bruvik
  • Hej Camilla!

    För andra lyssnare har detta varit ett väldigt tillfälligt problem som pågått någon dag och som därefter har löst sig, så jag hoppas att även du kan använda appen utan detta fel snart.

    Eftersom problemet brukar släppa av sig självt, är det svårt att veta om Ias manöver att slå av och på appen respektive Patriks manöver att ta bort appen från nyligen använda har haft inverkan, eller om felet hade släppt ändå.

    Hör av dig ifall problemet kvarstår imorgon!
    Annika Webbmaster
  • För mig går det t ex inte att släcka skärmen och samtidigt lyssna på direktsändning. Är det någon som vet varför bara iPhone verkar ha detta problem?
    Felicia
  • Hej Felicia!
    Vi vet inte vad det beror på i Iphone, förutom om strömsparläget är påslaget eftersom appar då inte kan arbeta i bakgrunden.

    I Iphone-appen har vi tidigare inte haft den här typen av problem, så det är antingen något i vår app som inte fungerar som tidigare eller också är det en förändring som kommit med Ios 16 som påverkar vissa ljud-appar. För det senare talar att exempelvis Tidal har samma problem.
    Är det någon som vet varför bara iPhone verkar ha detta problem?
    Det stämmer inte. Tvärtom har den här typen av avbrott funnits länge i Android och är kopplat till en batterisparande inställning:
    Android-appen: Ljudet hackar och bryts

    Där är dock problemet enkelt att åtgärda genom att undanta appen från batterioptimering. Det luriga med det nyare Iphone-problemet är att vi inte vet vad felet beror på, men det verkar släppa av sig självt inom ett dygn.

    Om felet inte släpper, så se först till att du inte har strömsparläget på (gul batterisymbol) och hör av dig igen, för dels vill vi i så fall veta det och dels finns det ett par saker du kan testa.
    Annika Webbmaster
  • Jag har aldrig på strömsparläget. Problemet fortsätter återkomma på min telefon, alltså det har inte försvunnit efter något dygn.
    Anledning att jag frågade om just iPhone är att jag inte har problemet på min extratelefon som är en android och inte heller på telefonerna på arbetet, även dem androidtelefoner. Sin tur var finns poddarna på Spotify som fortsätter spela i bakgrunden även när andra appar används.

    Felicia
  • Ok, det var inte bra! När uppstod felet?

    En sak som eventuellt skulle kunna hjälpa vid den här typen av problem är "en tvingande omstart" som fungerar lite annorlunda än en vanlig omstart:
    1. Tryck på och släpp snabbt knappen för volym upp.
    2. Tryck på och släpp snabbt knappen för volym ned.
    3. Håll in sidoknappen.
    4. Släpp sidoknappen när Apples logotyp visas.
    Tvinga iPhone att starta om

    Testa gärna det och återkom och berätta om det hjälper.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har testat tvingad omstart och startat om alla appar, problemet kvarstår med SR Play appen när jag lyssnar på ett nedladdat sommarprat samt direktsändning. Kan växla till safari men om jag växlar till andra appar stoppad ljudet i SR Play. Eftersom era program finns i andra poddappar tänker jag att jag nöjer med det tills vidare följer forumet här för att se hur det går för andra.
    Felicia
  • Hej Felicia!
    Bra att du skrev att vår app tystnar om du växlar till alla andra appar, men inte till Safari.

    Testa hur det fungerar att lyssna och öppna till exempel Bank-ID eller mobilens inbyggda miniräknare! Jag tror nämligen att appen fungerar i bakgrunden på rätt många appar, men att vissa appar tar över mediaspelaren - trots att du inte försöker lyssna på något. Om du har oturen att detta gäller flera av de appar du oftast använder, så kan det ge intryck av att vår app fungerar dåligt i bakgrunden, trots att det i själva verket är andra appar som problemet ligger i.

    För Facebook-appen kan du slippa problemet genom att bocka ur inställningarna automatisk uppspelning av video, video börjar med ljud och händelser börjar med ljud, vilket hjälpte en lyssnare här:
    Ljuset pausas när jag använder Facebook

    Med andra appar, i synnerhet vissa spel, är det dock inte säkert att det finns någon sådan möjlighet. Berätta gärna vilka appar det verkar vara som påverkar vår app, så ser jag om jag kan hjälpa dig att ställa in så att du kan lyssna i appen samtidigt som du gör annat på mobilen!

    Verkar detta vara förklaringen, eller får du problem att lyssna i appen även när du drar igång miniräknaren?
    Annika Webbmaster
  • Hur har det gått, Felicia? Kan det vara som jag misstänker, att andra appar tystar ned vår app? Behöver du i så fall hjälp att hitta hur du undviker detta i någon app?
    Annika Webbmaster