Prenumerera på poddar på PC

Hur jag jag om jag vill skapa min egen radio med prenumeration på senaste avsnitt av utvalda program via min PC?
Jag vill få det som att funka ungefär som när jag lyssnar på vanlig radio direkt, men kunna utesluta vissa program, samt kunna välja från olika kanaler.

Verkar som om den tjänsten bara finns för mobiltelefoner, men allt är så smått på en telefon, så jag vill kunna göra detta på min PC istället.
Vill kunna lyssna när jag är hemma, vilket är för det mesta.

Hur gör jag?

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Det du efterlyser går att göra med en dator för många av våra program, men inte med alla. Vilka program det går med kan du se här:
    Program att ladda ned/poddradio

    Du behöver använda en app som kan "hantera poddar", även kallad en "podcast-klient".

    Det finns en mängd olika såna att välja på, och jag kan tyvärr inte så mycket om hur dessa fungerar och om någon av dem är extra enkel att använda på datorn. Några appar som jag vet att andra lyssnare är nöjda med är dessa:
    • Overcast
    • Pocket casts
    • Podbean
    • Acast
    Tyvärr vet jag inte om det är datorversion av appen eller en mobil-app de varit nöjda med, så innan du laddar ned en app, bör du försöka ta reda på om den kan hantera prenumerationer!

    Hur du sedan gör med en viss app, kan förmodligen företaget som skapat appen förklara bättre än vi på Sveriges Radio. Om du kör fast, hjälper vi i detta forum dock till så gott vi kan, för även om vi inte har erfarenhet av hur alla poddtjänster fungerar, är vi vana vid att läsa manualer. Förhoppningsvis kan vi tillsammans lista ut hur du ska göra för att få detta att fungera som du vill.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Något till som du kan använda är gPodder (https://gpodder.github.io/) som har den stora fördelen att det är fri programvara (https://sv.wikipedia.org/wiki/FOSS) och finns för Linux, MacOS och Windows.

  • Tack för tips.
    Har ännu inte tagit mig tid att sätta mig in i det hela.
    Vill ju helst bara trycka på en knapp (slå på radion) och sen bli serverad den senaste mixen av de program jag gillar...
    Och slippa vissa.

  • Tack för ytterligare ett tips, Bernhard!

    Lena:
    Med alla dessa "podcast-klienter" finns det ett visst trixande till en början. Du behöver antingen ladda hem en app/programvara eller bekanta dig med en webbsida och skaffa ett inlogg på den sidan.

    Sedan behöver du leta upp de program du vill få in i din mix, vilket troligen är lite enklare och framförallt roligare, men ändå är ett moment som tar lite tid och energi ... Men jag hoppas och tror att du, när du väl har fått till det, kan få just den typ av tjänst du är ute efter, där du kan ta del av en mix av dina favoritprogram utan att behöva ta del av de program du är mindre förtjust i.

    Lycka till och gott nytt år till er båda!
    Annika Webbmaster