Min sida: önskar stöd för kommande avsnitt

Hej!

Vad jag lyckas förstå kan man bara lägga till program som redan har sänts till "Min sida". Jag skulle vilja lägga till program som sänds just nu och även program som kommer att sändas senare under dagen (eller varför inte nästa dag). Förslaget är väl ganska självmotiverande men man vill ju helt enkelt inte gå miste om pågående och kommande program bara för att man vill lyssna på en egen spellista.

Mvh
Frida

Kommentarer

  • Förslaget är väl ganska självmotiverande ...
    Ja, och dessutom ett bra förslag!

    Däremot tror jag att det rent tekniskt är svårt att lösa. Viktigare är dock vad utvecklarna gör för bedömning och hur de kolleger som prioriterar hur hemsidan ska utvecklas bedömer "nyttan i förhållande till arbetsinsatsen" (vilket i de här sammanhangen kan översättas med kostnaden).

    Ditt förslag framförs därför till dem.

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra hemsidan bättre!
    Annika Webbmaster
  • Instämmer helt!
  • Ja, förslaget har verkligen potential, både möjligheten att lägga in program som sänds just nu och program vi ska sända framöver.

    Ett lite liknande förslag som vi då och då får önskemål om och som förstår nyttan med, är att utveckla någon form av "påminnelsefunktion" för program, i synnerhet när det gäller program där vi som lyssnar är mer intresserade av vissa avsnitt än av andra (till exempel Sommar & Vinter i P1) samt för programserier som sänder mer säsongsvis, så att det är enklare att hålla reda på när en ny säsong drar igång.

    Just Sommar & Vinter i P1 är för övrigt ett program (möjligen det enda på Sveriges Radio?) som har en kalenderfunktion. Dock bara för sommarpratare inte för vinterpratare (tror jag). Se här:
    Sommarvärdarna i din kalender

    Skulle en "påminnelsefunktion" (på ett enklare vis än den metod Sommar & Vinter i P1 använder) lösa era behov, eller är det viktigt att avsnittet läggs just till Min sida? Ju bättre förståelse vi har för behovet, desto bättre kan de kolleger som bestämmer över hemsidans utveckling prioritera vad vi ska utveckla och i vilken ordning!
    Annika Webbmaster
  • Jag ser inte att en "påminnelsefunktion" skulle lösa det behovet jag känner att jag har. Min tanke är mer så här:

    1. Start klockan 11:00 - Jag lyssnar live på P1 på ett program som slutar vid 12:00
    2. Klockan 12:00 - När programmet är slut i punkt 1. startar nästa program på "Min sida"
    3. Klockan 12:45 - Nästa program i "Min sida" -listan startar.
    4. Klockan 13:30 - spellistan övergår till att sända P1 live.

    I punkt 4 bör man dock kunna välja mellan två alternativ:
    a) Programmet som spelas upp från "Min sida" avbryts och sändningen övergår till live-sändning.
    b) Programmet i "Min sida" spelas fram tills dess att det är slut och sedan börjar live-sändningen spelas upp - antingen som "äkta live" eller med en "omstart" av live-sändningen.

    Värdet med detta är ju att man kan lyssna på sin dator som står på skrivbordet och samtidigt till exempel ligga i soffan utan att behöva gå upp och byta program när man vill växla mellan "Min sida" och live-sändning - det blir tröttsamt i längden.

    Därför tycker jag inte det räcker med en påminnelsefunktion. Jag ser dock ett värde i en integrerad påminnelsefunktion, men å andra sida kan jag enkelt göra en egen påminnelse i min kalender eller att-göra-lista. Men visst låter det smidigt att ha den inbyggd i till exempel "Min sida".

  • På så viss, som jag försöker förklara i min tidigare kommentar, kan man göra en spellista för hela dagen blandad med live-sändningar och sparade program. Om man får både och kommer ju listan kännas mer aktuell och man blir mer uppdaterad än att bara lyssna på "gamla" sparade program. Bara lyssna live kanske man inte vill för man kanske tycker att vissa program är störande eller jobbiga av någon anledning samtidigt som man vill beta av sin lista med sparade program.
  • Frida:
    Tack för ditt förtydligande! Det var värdefullt, för det var (som du kanske anar?) inte riktigt så jag uppfattade förslaget.

    Har du sett någon annan tjänst, till exempel från teve-världen, där det går att "sömlöst" bygga in partier av direkt-streaming i en spellista? (Om det finns någonstans så blir det tydligare för oss hur det kan fungera.)

    Lena:
    Är det ungefär så även du tänker dig att funktionen ska fungera, eller har du en annan vision om hur hemsidan skulle kunna fungera i den bästa av världar?

    Vi behöver alltså här inte fungera över vad som är tekniskt möjligt att lösa, det överlåter vi till teknikerna att fundera över. Nu vill jag mest förstå era idéer!
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag skulle vilja kunna skapa en "spellista" med program jag vill höra, både äldre och kommande (kunde vara typ prenumeration av nya avsnitt som automatiskt lades till). Men en blandning - inte bara alla avsnitt av ett och samma program.

    Jag vill kunna trycka på en knapp och sen låta det rulla på, ungefär som när jag sätter på en vanlig radio. Men med skillnaden att slippa program jag inte gillar, och att jag skulle kunna blanda program från olika kanaler.
    Många p1 program gillar jag, men skulle t ex kunna lägga in Folkmusiken p2, i samma lista.

    Helt enkelt skapa min egen radiokanal med de program jag gillar.

    Och inte behöva starta nästa avsnitt/program hela tiden, utan låta det rulla på så länge jag vill.
    Sen kan jag ju ta bort (eller välja automatisk borttagning) av program jag lyssnat på.
    Och återuppta listan där jag var senast, samt lägga till.
  • Tack. En del av detta går ju att göra redan idag. Du kan alltså skapa din egen kanal (eller spellista) med program och ljudklipp som du vill höra genom att lägga till dessa på Min sida, där du sedan kan lyssna på det du valt ut i den ordning du har lagt dem (går att sortera i efterhand!) utan att du behöver starta nya avsnitt ideligen.

    Programmen på Min sida kan du hämta från alla kanaler, så även om du "mest" är P1-lyssnare, kan du lägga in avsnitt av Folkmusiken i P2, den prisbelönta dokumentären om romansbedragaren Charlie Anderson från P4 Västernorrland eller ett gammalt avsnitt av Smoke Rings från P4 Plus.

    Jag får intryck av att du ännu inte har upptäckt den funktionen, eller inte har fått den att fungera. Läs mer här i så fall (och fråga!):
    Hur fungerar "Min lista" på datorn?

    Detta går dock endast att göra med "ljud som redan finns", och det går idag inte att lägga till att listan ska växla över och till att spela P1 klockan 15.04 när Spanarna sänds i eftermiddag, för att sedan återgå till de avsnitt som redan ligger inlagda. Fridas förbättringsförslag går alltså ut på att listan ska kunna växla över till direktlyssning vid valda tidpunkter.
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har inte riktigt fått till det, och är förvirrande när jag varvar mellan att använda dator och mobilapp.
    Men jag ser Fridas förslag som något helt i linje med vad jag försöker få till.

    Hade senast problem med att inte få spellistan att fortsätta när ett avsnitt var slut.
    Får visst klura vidare.
  • Hmm jag använder nästan bara Sveriges Radio (på datorn) och ingen annan tjänst. Därmed kan jag inte svara på om det finns hos andra.
    Men det borde inte vara så avancerat. Det handlar ju bara om att i förväg på något sätt lägga in vilka ”musklick” man i dagsläget behöver göra med handen vid olika tidpunkter. Nu måste jag klicka på spellistan när jag vill lyssna på den och sedan klicka på live-streaming när jag vill byta till att lyssna live. Att lägga till ett direktsänt program, som börjar tre timmar senare, i spellistan blir på så sätt som att säga till tjänsten ”klicka på direktsändning vid tidpunkt T” och sen byta tillbaka vid rätt tillfälle (kanske vill man höra flera direktsända program i rad).
  • Lena:

    Hade senast problem med att inte få spellistan att fortsätta när ett avsnitt var slut.
    Om det var i appen Sveriges Radio Play, så kan det bero på att vårt gränssnitt är svårt att förstå. Att göra spellistorna i appen enklare att använda ligger högt upp på vår prio-lista.

    I korthet är problemet att det är en fungerande spellista om du trycker på "den frimärksstora avsnittsbilden", och startar ljudet medan du är kvar i listan.

    Om du istället trycker på texten som hör till ett avsnitt, kommer du till sidan om just det avsnittet, och lämnar spelkön. Om du startar avsnittet på avsnittets sida (med en avsnittsbild i storleksordningen tändsticksask), kommer du att höra just det avsnittet, men inget spelas upp automatiskt efter detta.

    Om problemet uppstod på datorn, kan det bero på att du har funktionen för "spela nästa" urbockad:

    Här kan du läsa mer om hur spelkön på respektive plattform fungerar:
    Spelkö: Hur spelar jag flera avsnitt i följd?

    Frida:
    Hmm jag använder nästan bara Sveriges Radio (på datorn) och ingen annan tjänst. Därmed kan jag inte svara på om det finns hos andra.
    Det tycker ju vi är ett mycket sympatiskt val av lyssningstjänst!

    I och med att det idag inte finns någon koppling till "vad klockan är hos oss som lyssnar" när du spelar upp en lista, ökar komplexiteten väldigt mycket. Det blir även problem om jag t ex fyller på med avsnitt för tre timmar framåt, och sedan ska växla över till direktlyssning om två och en halv timme. Ska listan då återupptas där den avbröts så att jag fortsätter mitt i ett avsnitt, vid de 30 minuter jag inte hann spela upp innan direktlyssningen? Och hur ska listan fungera om jag fyllt på med två timmar och sedan vill lyssna på en kanal efter två och en halv timme? Växla över i förväg? Ska jag få ett varningsmeddelande om jag försöker fylla på mer eller mindre innehåll än vad som "passar listan"?

    Ett par utmaningar och en ökad komplexitet blir det alltså, men det kanske går att lösa.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster