LÖST: Markera avsnitt som "spelat"

En funktion jag länge saknat är att kunna markera ett avsnitt på "Min sida" som lyssnat på.
I vissa fall lyssnar jag på ett program direkt i radion, eller på en annan enhet. Då hade det varit bra att kunna markera det avsnittet som redan lyssnat så inte listan bygger på i evighet.
Det går att "fejka" funktionen genom att starta avsnittet och spola fram till de sista sekunderna och låta appen spela de sista sekunderna, då markeras det som lyssnat och försvinner från listan, men det är lite meckigt kan jag tycka 😀
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Patrik!

    Bra att du har hittat hur du löser detta genom att spola, där vi delar din analys: Det är lite meckigt!

    Jag tog upp samma förslag med app-teamet för någon vecka sedan, och antecknade då:
    Förslag: Möjlighet att markera avsnitt som spelat
    Funktionen har tagits fram för Ios "bakom kulisserna", men inte släppts publikt eftersom vi tänkte oss att det hänger samman med Fortsätt lyssna (som saknas i Ios just nu, men är på gång), men detta är även bra för att ta bort avsnitt man är ointresserad av från Nya avsnitt (från program du följer). En bra placering är trepunktsmenyn, så att inställningen hänger med i alla vyer i appen:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/forslag-markera-ospelade-favoritavsnitt-som-spelad/
    Jag uppfattade det alltså som att funktionen var i princip klar att släppas publikt, och bör komma väldigt snart, men jag hör efter hur det har gått.
    Annika Webbmaster
  • Toppen!
    Jag har misstänkt att det skulle vara på gång eftersom jag knappast kan vara ensam om att önska just den funktionen.
    Då bidar jag min tid och ser fram emot den funktionen. Tack!
  • Jag vill också gärna kunna ta bort ”olyssnade” program eftersom jag hört dem på en annan telefon
  • Hej Lena!

    Att ha hört dem på en annan telefon eller kanske via vanliga FM-sändningen, är ju mycket vanligt!

    Visst såg du Patriks tips om att starta ett avsnitt och spola fram till slutet? Då markeras det som genomlyssnat och försvinner från listan. Vi vill, som jag skrev, skapa en enklare lösning och jag frågade app-teamet hur planerna för detta ser ut vid en supportavstämning några dagar efter att jag svarade Patrik ovan.

    Jag antecknade då:
    Markera avsnitt som spelat (både Android och Iphone)
    Färdig funktion finns bakom toggle i Ios, men kan inte slås på utan mer tester, eftersom Niklas [en av utvecklarna] har sett ett problem i någon vy.
    /.../
    Behovet finns både vid "Nya avsnitt" och i "Fortsätt lyssna", så det är en bra funktion trots att vi ännu inte har lanserat "Fortsätt lyssna" för Ios. I Android är funktionen dock inte utvecklad ännu:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/markera-avsnitt-som-hort/
    Vi trodde då att detta nästan var klart att lansera på Iphone, men sedan dess har vi haft fullt upp med att försöka lösa buggar som flera lyssnare har haft med vår app, se här:
    Seg Iphone-app (fryser av och till)

    I ett sådant läge lägger vi inte tid på att utveckla nya bra funktioner, utan koncentrerar oss på att åtgärda problemet. Jag hoppas och tror att detta problem snart är åtgärdat och då kollar jag upp hur det går med att få till ett smidigare sätt att markera avsnitt som "genomlyssnade"!

    Tills dess hoppas jag att du har nytta av tipset om att spola igenom avsnitten.
    Annika Webbmaster
  • Jag har försökt men det är i stort sett omöjligt att markera alla tidigare mer än 400 tidigare avsnitt av t.ex USA podden som jag följt i flera år.  Trots avmarkeringar dyker även avsnitt upp igen. Så tråkigt eftersom tidigare val av favoritprogram nu helt kollapsat. Det räcker inte heller att markera som genomlyssnat utan jag måste gå in i lyssningshistorik och ta bort därifrån. Hela min telefon dränks i gamla program, inte undra på att appen blivit så seg både i min nya Iphone och i min gamla samsung.  Snälla försök göra nåt åt det.
  • Gamla avsnitt visas
    Här är jag inte med på hur du menar!
    Trots avmarkeringar dyker även avsnitt upp igen. Så tråkigt eftersom tidigare val av favoritprogram nu helt kollapsat.
    Var i appen dyker avsnitten upp? Och vad hade du velat se på den platsen i stället?

    Under listan med Nya avsnitt från favoritprogram ser du de 30 senaste ospelade avsnitten av dina favoritmarkerade program.

    Om du endast följer USApodden (och kanske gamla programserier som inte producerar nya avsnitt längre, till exempel Vid dagens slut) så är det endast avsnitt från USApodden som syns i listan. Om du har lyssnat på (eller "klarmarkerat") de 104 senaste, kommer din listan att bestå av avsnitt 105-135, som sändes 2020-2021.

    Och så är det inte riktigt tänkt att listan ska fungera, förstås. Den är tänkt att vara en hjälp att nå de senaste avsnitten av favoritprogrammen ifall du följer flera olika program. Testa gärna att lägga till exempelvis Europapodden, Kinapodden i P1 och Utrikeskrönikan, så kommer det att bli ett blandat flöde med aktuella avsnitt, istället för ett flöde med gamla avsnitt av USApodden.

    Men jag kanske missförstod och det är på någon annanstans i appen gamla USApodden-avsnitt visas igen?

    Seg app: Iphone
    Har felet uppstått nu i vinter, så är det troligen det problem som jag nämnde ovan:
    ... sedan dess har vi haft fullt upp med att försöka lösa buggar som flera lyssnare har haft med vår app, se här:
    Seg Iphone-app (fryser av och till)

    /.../ Jag hoppas och tror att detta problem snart är åtgärdat ...
    Har felet pågått en längre tid än så, så återkom!

    Seg app: äldre Samsung
    Detta problem vill jag gärna hjälpa dig med. Har du möjlighet att beskriva det under en egen rubrik här?
    https://kundo.se/org/teknisk-support/create/

     Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi släppt version 23.3.2 av appen (ännu endast till en procent av appens användare). I denna version ingår denna förbättring:

    Nu kan du markera ett avsnitt som spelat genom att gå in under trepunktsmenyn för ett avsnitt. Det gör det bland annat lätt att rensa i listan med nya avsnitt på Min sida.
    Om ni inte tillhör den procent som redan har fått den nya versionen, så kommer den troligen till er inom den närmaste veckan. Vill ni, så kan ni dock uppdatera appen manuellt innan dess:
    1. öppna AppStore
    2. välj Sök i menyn nedtill
    3. sök efter SR Play
    4. tryck på ikonen för appen (inte på knappen Öppna)
    5. då kommer du till appens sida i AppStore, där du kan välja Uppdatera

    Hör gärna av er och berätta hur ni tycker att det fungerar!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Yes! Såg det i changeloggen idag.
    Tack för det!
  • Fungerade på iphonen. Skall testa på gamla samsungen senare

  • Bra att det fungerar!

    I Samsung har du Android-appen, och där är detta inte löst ännu, så du behöver inte lägga tid på att leta efter denna funktion.
    Annika Webbmaster