Länk till senaste avsnitt av podd

Hej!
Jag har ställt denna fråga förr men inte fått någon lösning så här kommer den igen: Ni har en bra funktion att kunna länka till senaste avsnitt av de program man är intresserad av via http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/XXXX.mp3. Tyvärr har det över tid bara fungerat sämre och sämre. Det började med USA-podden och Europapodden och nu drabbas tyvärr fler och fler. Senaste i raden att krångla är Stil och Nordegren och Epstein. Vore kul om ni kan fixa det till detta då det är en jättebra funktion för oss som lyssnar via internetradio där det inte är så lätt att söka som på t ex telefonen.

Kommentarer

  • Hej igen igen!
    Jag undrar bara varför ni har ett supportforum om ni inte svarar på frågorna...
  • Hej Torbjörn och förlåt den bristande responsen!

    Vi ligger efter i forumet, på grund av att det har varit för glest bemannat (det senaste halvåret har jag varit relativt ensam om att svara och även jag har semester och blir sjuk). Denna "historiska skuld" betar vi av nu i höst när bemanningen har fördubblats och en duktig supportansvarig, Ted, finns på plats. Att skola in honom i hur både forumet och alla våra system fungerar är roligt, men det tar tid.

    Https-relaterat?
    Har du testat att använda https istället för http i början av länken och sett om det fungerar bättre? (Jag minns inte om alla Logitech-enheter fungerar med https, men har för mig att det åtminstone tidigare funnits problem på vissa modeller.)

    Jag vet att du vill att det sätt du använder på andra program ska fungera överallt, men eftersom det inte fungerar, tänker jag att du behöver kolla på alternativ. Det ena tipset är för Logitech Media Server , det andra om du lyssnar via  mysqueezebox.com

    LMS-tipset
    Jag har tidigare tipsat dig om att det finns en plugin för Squeezebox från vilken du kan nå våra poddar. Testade du någonsin den?
    https://github.com/ljungberg/sverigesradio

    Mysqueezebox-tipset
    Om du använder Mysqueezebox, så är tipset att testa deras Podcast Player:
    https://mysqueezebox.com/appgallery/Podcasts

    Eftersom det endast är ett begränsat antal äldre enheter med få användare som har problem med länkar som http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/XXXX.mp3, har felsökningen kring detta ständigt prioriterats ned, trots att du har helt rätt i att något egentligen bör förbättras. Nu med fördubblad bemanning betar vi av många äldre ärenden, och att undersöka närmare vad det egentligen är som ställer till problem här finns med på listan av äldre mysterier Ted och jag kommer att undersöka framöver.

    Som sagt, jag ber om ursäkt över det sena svaret och över att felet du påtalat för länge sedan inte prioriteras högre, men hoppas att vi inom en relativt snar framtid kan kika på det med fräscha ögon och förstå vad det beror på!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!
    Felet är dock inte relaterat till min Logitechenhet utan är precis detsamma om du öppnar länkarna direkt i datorn, med eller utan s i http. Prova med dessa så får du höra:

    Studio Ett, fungerar:
    http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4021.mp3

    USA-Podden, fungerar inte, ger ett avsnitt från januari -21
    http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/22712.mp3

  • Du har rätt. Det blir fel även hos mig. (Jag kontrollerade endast att jag fick hem avsnitt, inte hur gammalt det var ...)

    Även om ni som efterlyst att vi löser detta problem är få, är det ju en påtaglig försämring och fullt möjligt att återskapa. Det minsta vi kan göra är att ta ett nytt tag om detta och undersöka varför felet uppstår och vad som skulle krävas för att lösa problemet. (Det kanske redan är gjort, men har i så fall gått under min radar.)

    När jag vet detta, kan jag ge ett tydligare besked. Eventuellt blir det ett trist besked i stil med att vi inte prioriterar att lösa det - men i så fall är det ett bättre underbyggt beslut som vi kan motivera. Just nu befarar jag att detta blivit nedprioriterat av fel skäl, nämligen att det ständigt har ramlat mellan stolarna.

    Med den här typen av länk når du senaste avsnittet, men det är skillnad mellan senaste avsnittet och senaste ljudfilen, så förmodligen är den ingen hjälp:
    http://api.sr.se/api/v2/episodes/getlatest?programid=4923
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!
    Länken hjälpte tyvärr inte men förhoppningsvis är det som du skriver inget stort problem bara någon tar sig tid att titta på det. Det har ju under året blivit allt färre och färre program som fungerar men det är inte helt konstant heller utan i bland hoppar något igång för att sedan sluta fungera igen. Jag skulle uppskatta om ni gör ett försök så vi i alla fall får ett avslut åt det ena eller andra hållet.
  • Det har ju under året blivit allt färre och färre program som fungerar men det är inte helt konstant heller utan i bland hoppar något igång för att sedan sluta fungera igen.
    Det låter som information vi eventuellt kan ha nytta av! Har du något exempel på en programserie där det blivit så, och under vilken tid det tillfälligt har fungerat?

    Har länken till "senaste" därefter stannat på det avsnitt som tillfälligt kom ut, eller återgår det till det avsnitt som tidigare varit det "senaste"? (Alltså som avsnittet från januari när det gäller USApodden.)

    Om vi hittar en tidpunkt när det har fungerat bättre, kan vi se om den sammanfallit med att vi t ex kopplat ur en del av vår "infrastruktur" eller om redaktionen har skapat just den poddfilen på ett annat vis (det gamla sättet). Att det finns en koppling mellan de filer där det blivit problem och ett "nytt" (nåja, nu är det inte så nytt längre) publiceringssystem, är väl i princip fastslaget.

    Som sagt kan jag inte lova att vi kommer att prioritera att lösa felet, men jag kan lova att vi som arbetar med supporten kommer att göra vad vi kan för att de utvecklare som förstår tekniken ska se över detta och fatta ett välgrundat beslut.

    Tack för att du tagit upp detta igen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag kan inte hjälpa till så mycket kanske för jag har inte fört några anteckningar över när och hur det slutat fungera men jag kan säga så mycket som att efter sommaren har problemen blivit värre och appar som Spanarna, Nordegren& Epstein, Plånboken, GodMorgon världen med fler har lagt av. När det gäller de som hoppat igång oregelbundet så kan jag inte säga när men de har enligt min uppfattning alltid stannat på senaste fungerade avsnitten, dvs inte gått tillbaka i tiden. Jag har inte sett att något program där problem börjat sedan har återgått till att fungera igen. Två till jag hittat som fortfarande funkar som de skall är Vädret och Ekot.
  • Tack. De som fungerar är direktsända program vars podd inte publiceras manuellt. De skapas automatiskt efter vad som spelas in från tablån.

    Fler flöden som skapas med den tekniken:
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Spanarna fungerade utmärkt innan sommaren, men under sommaren gick nått snett... och man får samma avsnitt varje vecka... frukostarna har blivit avsevärt tråkigare sedan dess.
    https://www.sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4007.mp3
  • Jakob, bra att du såg att Torbjörn har rapporterat in problemet (samt gjort det sedan länge). Din nya tråd om samma ämne, Topsy, senaste länk till Spanarna, stänger jag.

    I den skrev du även:
    Det skulle även vara trevlig med en sida där alla dessa länkar (senaste avsnittet av ett program) kan hittas, nuförtiden är det väldigt svår att hitta dessa…
    I och med att det är väldigt få program där den här metoden fortfarande fungerar, behöver vi först se om vi kan lösa den saken, innan det kan bli frågan om en sådan lista.

    P1-morgon, Ekot, Studio Ett, Nyheter från P4 [region], Väder från hela landet och säkert ytterligare något program som inte produceras i förväg och där podden inte klipps i efterhand, fungerar ännu. Hojta till om du vill ha en länk till någon av dessa flöden!

    Om du berättar vad du använder för manick när du lyssnar under frukosten, så lovar jag att skrynkla hjärnan lite extra och se om jag kan hitta ett alternativt sätt att nå senaste Spanarna (och övriga poddar). Det är inga problem med programmens xml-filer, alltså själva poddflödet, och xml är en teknik som väldigt många plattformar har stöd för.
    Annika Webbmaster
  • Jag använder mig av squeezebox Boom. Den har preset knappar, så en knapp ger mig senaste Spannarna, eller gjorde då... en annan knapp ger mig senaste ekot  etc. super enkelt.
  • Ok. Jag funderar på om du kan skapa en preset till Spanarnas podd-flöde istället.

    Använder du tjänsten Mysqueezebox eller har du satt upp en Logitech Media Server?
    Annika Webbmaster
  • Jag använder en egen LMS.

    Hur ser länken ut till spanarnas podd-flöde? Det behöver vara en ljud fill eller spel lista tror jag.

    I andra interface har jag länk till spanarnas arkiv där man kan nå alla program, men då måste man ha en app eller webläsare. Dvsdet funkar in med en preset-knapp.

    Måste understryka att denna funktion är verkligen väldigt bra, jag hoppas ni ordnar den samt puffar lite mer för den, så fler hittar till dessa länkar. Det är sånt som gör livet enkelt...

  • Hur ser länken ut till spanarnas podd-flöde? Det behöver vara en ljud fill eller spel lista tror jag.
    Squeezbox plugin skapad av lyssnare
    Jag vet inte om en Squeezebox-tjänst som Nils, en klurig lyssnare, har utvecklat kan hjälpa dig att nå senaste podden från Spanarna?

    Här kan du läsa lite om bakgrunden till att han skapade denna plugin:
    Squeezebox-plugin med Sveriges Radios kanaler och poddar

    Den finns tillgänglig här:
    https://github.com/ljungberg/sverigesradio

    Senast jag var i kontakt med honom var drygt ett år sedan, och då fungerade den, men han var ende användaren. Om du har möjlighet att testa den och ge honom återkoppling (direkt eller via mig), tror jag att han blir mycket glad!

    OPML-lista över våra podcasts skapad av annan lyssnare
    Lyssnaren Christopher efterfrågade en OPML-lista:
    OPML - Att samla samtliga podcastsflöden på ett ställe

    Eftersom vi inte hade någon, tog han saken i egna händer och skapade denna - som ser ut att vara uppdaterad:
    http://b19.se/data/sr-pod.opml

    Även där är det få andra användare, skulle jag tro. Om du har nytta av tjänsten, vore det därför trevligt att han får veta det (via oss eller direkt till honom).

    Hoppas att någon av dessa tjänster kan bidra till att det blir enklare att lyssna via Squeezeboxen!
    Annika Webbmaster
  • Ni har bra tjänster, men väldigt svårt att hitta.
    Ni har till exempel länge haft OPML listor för varje program serie, så man kan navigera till alla avsnitt. Däremot stämmer att ni saknar en OPML lista som länkat till alla era program, exemplet ovan funkar utmärkt, men det är ert hela utbud, så lite överväldigande

    Jag har använt dessa per program.

    tex Spannarna:
    alla avsnitt
    http://api.sr.se/api/rss/pod/4007
    Senaste
    https://www.sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4007.mp3

    Sommar
    alla avsnitt
    http://api.sr.se/api/rss/pod/4023
    senaste:
    http://www.sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4023.mp3

    Det skulle vara bra om "senaste avsnitt" låg överst i de ordinarie opml listorna, så man kan ha en och samma länk och alltid få senaste avsnitt, samt lätt att hitta dessa.

  • Ni har till exempel länge haft OPML listor för varje program serie, så man kan navigera till alla avsnitt.
    De sidorna är XML-filer med våra olika poddflöden, vilket inte riktigt är samma sak.
    Det skulle vara bra om "senaste avsnitt" låg överst i de ordinarie opml listorna, så man kan ha en och samma länk och alltid få senaste avsnitt, samt lätt att hitta dessa.
    Det är så de sorteras i de allra flesta tjänster. Om vi tar Spanarna som exempel, så ser poddflödet i en RSS-läsare ut så här:

    Vad blir det för ordning hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Min ursprungliga fråga har nu övergått i en diskussion om något helt annat. Jag är inte intresserade av att sätta upp en LMS utan mitt enkla önskemål är att få tillbaka funktionen med en länk till senaste avsnitt. Bevisligen fungerar det idag med den automatiska funktion som finns för t ex ekots senaste utsändning. Det borde därför inte vara så svårt att få till detta för alla SR-program/appar tycker jag. Ni kan väl lägga lite tid på felsökning.
  • Hur går det?
    Vi verkar var flera som önskar en lösning på detta på ”senaste avsnitt” länken. Funktionen kan inte vara jättesvår och har fungerat i många år.
    Skulle ni kunna prioritera detta? Vi betalar trots allt för detta, så att laga något som gått sönder borde ligga i linje med ert åtagande.
    Mvh
    Jakob
  • Hej igen!
    Jag undrar också hur det. Lite tråkigt när det bara blir "tyst" utan något svar eller åtgärd. Jag förstår att detta kanske är en liten fråga men det har ju som sagt fungerat tidigare och borde inte vara så svårt att lösa om ni bjuder till lite.
  • Hej och förlåt denna "radiotystnad".

    Jag har tyvärr inga bra besked. Även de program där det ännu går att lyssna via "länk till senaste podd" kommer på sikt att sluta fungera, och det är finns inga planer på att ta fram en ersättningsmetod, eftersom det är väldigt låg efterfrågan på denna tjänst.

    På de flesta plattformar fungerar de vanliga poddflödena, alltså den som ser ut så här för Spanarna:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/4007

    Vi har även länkar till senaste avsnittet (vilket inte är samma sak som "podden från senaste avsnittet") som en del plattformar använder, men som förmodligen inte hjälper er. Detta är länken till senaste avsnittet för Spanarna:
    https://api.sr.se/api/v2/episodes/getlatest?programid=516

    Vi kommer alltså inte att återställa denna tjänst. Däremot är det förhoppningsvis möjligt att lösa era behov på andra sätt. Och behovet är att, i Squeezebox, på ett enkelt vis nå senaste avsnittet av ett antal utvalda poddar från Sveriges Radio.

    Så:
    Lyssnar ni på poddar från andra än oss i Squeezebox? Hur gör ni då?

    Torbjörn:
    Jag är inte intresserade av att sätta upp en LMS utan mitt enkla önskemål är att få tillbaka funktionen med en länk till senaste avsnitt.
    Noterat. Om du inte använder en egen LMS, antar jag att du lyssnar via Mysqueezebox. Hjälp oss annars att förstå det hela bättre!

    Kan du använda deras podcast-app för att lyssna?
    https://mysqueezebox.com/appgallery/Podcasts

    Om inte, beskriv problemet!

    Jakob:
    Det skulle vara bra om "senaste avsnitt" låg överst i de ordinarie opml listorna, så man kan ha en och samma länk och alltid få senaste avsnitt, samt lätt att hitta dessa.
    Jag svarade att det är så vi brukar sortera våra XML-filer och frågade vad du får för ordning, men fick inget svar.

    Skulle dessa XML-filer fungera hos dig ifall vi kan se hur du ska göra för att få dem i omvänd kronologisk ordning, det vill säga senaste överst?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Synd att denna funktion försvinner. Det var ett enkelt sätt att lyssna men nu har jag provat att köra via Podcastfunktionen i Mysqueezebox enligt ditt tips ovan och det verkar fungera bra (men utan s i https) även om det blir en lite längre väg att gå i radion. Jag nöjer mig så och tackar för alla inlägg i frågan.

  • Bra att den fungerar och tack för tips om att det bör vara http, vilket jag ska försöka komma ihåg om andra med Logitech och Mysqueezebox hör av sig!
    Annika Webbmaster
  • Tråkigt, tycker jag, att SR inte vill anstränga sig så mycket för dem av lyssnarna som vill lyssna på deras program via nätet utan att använda dator eller smart telefon. Själva poängen med poddar är väl att man prenumererar på innehåll som uppdateras regelbundet, ungefär som senaste numret av en tidning eller tidskrift. Att då enkelt kunna få fram det senaste avsnittet av favoritpodden kan vara det som avgör om man orkar följa den eller inte. I takt med att lyssnandet sprids till allt fler hårdvaruplattformar som smarta högtalare och internetradioapparater av skiftande slag bör behovet av detta bara öka. Själv köpte jag häromdagen en ny internetradio som jag hade sett fram emot att använda för att smidigt kunna slå på mina favoritpoddar. Hittills är http://www.sverigesradio.se/topsy/senastepodd/3795.m4a (senaste ekonyheterna) den enda direktpoddlänk jag fått att fungera, och nu verkar det alltså som att även den riskerar att försvinna.

  • Återigen till moderatorn, detta är inget specifikt Squeezebox relaterat problem. Det finns tips om dessa länkar på Squeezebox forum därav stor andel frågor från dessa användare, man hittar mer information om dessa utanför SR's sidor vilket är anmärkningsvärt.

    Som skrivs i inlägget ovan är det ett utmärkt sätt att på ett enkelt sätt tillgängliggöra SR's material genom att publicera en länk som alltid ger senaste avsnitt av en serie (nyheter, väder, pod, program, etc).

    SR har varit dåliga att visa dessa, där av lågt användande. Som jag skrivit ovan, dessa länkar borde publiceras i anslutning till varje programserie, som första eller sista länk.

    Så vill jag påminna om att vi betalar en skatt för SR's verksamhet, så det skulle vara väldigt bra om ni kunde leverera det ni utlovat i och med att ni tar betalt för det ni gör.

  • Örjan:
    Du har helt rätt i att det är enormt viktigt att på ett enkelt vis kunna nå det senaste avsnittet av en favoritpodd, och för de flesta plattformar går det väldigt bra med hjälp av en länk till "poddflödet", den XML-fil som används för att "prenumerera" på en programserie, snarare än en länk till "senaste avsnittet i detta poddflöde".

    Länken som då används ser ut så här för Språket i P1:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/4012

    Undantagen där detta är lite knöligare, är idag mycket få. Om du berättar vad du har för internetradio-modell, så ska vi göra vad vi kan för att hitta ett enkelt sätt för dig att nå senaste avsnitten av våra program!

    Jakob:
    Återigen till moderatorn, detta är inget specifikt Squeezebox relaterat problem. Det finns tips om dessa länkar på Squeezebox forum därav stor andel frågor från dessa användare, man hittar mer information om dessa utanför SR's sidor vilket är anmärkningsvärt.
    Jag håller inte med. Behovet av den här typen av länkar är visserligen inte exklusivt för Squeezebox, men behovet är absolut relaterat till denna plattform.

    Jag har givit support på våra poddar sedan dessa lanserades 2005 och det har i princip funnits två fall jag har tipsat om "senastepodd-länkar" för att vanliga poddflödet inte har fungerat. Dels för vissa internetradioapparater som hämtat innehåll via databasen vTuner och dels för just Squeezebox. Få enheter använder vTuner numera, eftersom de flesta enheter som tidigare hämtade innehåll från vTuner nu använder en annan databas. Den enda plattform av lite större betydelse där det idag finns ett syfte med direktlänkar, är just Squeezebox, och för er vill jag finna alternativ!

    Squeezebox-användare som hämtar innehållet via mysqueezebox.com kan, som Torbjörn bekräftat ovan, använda podcast-appen från Mysqueezebox. Du som använder LMS, behöver däremot finna ett annat sätt. Där har du skrivit att du kan använda länkar som denna (Spanarna):
    http://api.sr.se/api/rss/pod/4007

    Hur hämtar du poddarna? Använder du någon plugin för att hantera podcasts? Vilken i så fall? Den som det står om under mellanrubriken "Adding Podcasts to the server" på denna sida verkar bra:
    Maintaining the Raspberry Pi Squeezebox server (aka Logitech Media Server)

    Du skriver:
    Det skulle vara bra om "senaste avsnitt" låg överst i de ordinarie opml [läs XML] listorna, så man kan ha en och samma länk och alltid få senaste avsnitt, samt lätt att hitta dessa.
    Jag har då frågat vad du får för ordning istället, eftersom jag förstås vill hjälpa dig att lösa detta problem! Någon form av ordning har du. Berätta vilka tre avsnitt som ligger överst hos dig i Spanarnas flöde just nu, så kan jag troligen lista ut vad du har för sortering, samt, i bästa fall, hitta ett sätt att ändra den så att du får det senaste avsnittet överst.

    Det vanligaste är nämligen att poddflöden sorteras med det senaste avsnittet överst. Andra tänkbara sorteringar är kronologisk men med det äldsta avsnittet i flödet överst eller sortering på rubriken i alfabetisk ordning.
    Så vill jag påminna om att vi betalar en skatt för SR's verksamhet, så det skulle vara väldigt bra om ni kunde leverera det ni utlovat i och med att ni tar betalt för det ni gör.
    Vi erbjuder idag en stor del av vårt innehåll som podcasts och använder oss då av etablerade standarder som fungerar på de flesta plattformar (inklusive Squeezebox). Hjälp mig att förstå vad vi har utlovat utöver detta och var det framgår, så kan jag svara bättre!

    Jag upprepar mina frågor, eftersom jag behöver förstå problemet för att ge bra hjälp/svar:
    1. Hur hämtar du poddar idag?
    2. Vilka avsnitt ligger överst hos Spanarna med denna länk?
      http://api.sr.se/api/rss/pod/4007
    3. Vad är det du refererar till som Sveriges Radio har utlovat, och inte uppfyller?
    (Den sista frågan är alltså sprungen ur att jag är genuint intresserad av att vi ska uppfylla vårt uppdrag och leverera oberoende journalistik och kulturupplevelser till publiken där den finns och kan lyssna samt vad de i förlängningen innebär när det kommer till vilka tjänster och funktioner vi behöver tillgängliggöra.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du tar dig tid att svara, jag uppskattar detta verkligen.

    Jag har svårt att tro, men har inga bevis, att inte fler plattformar än Squeezebox (LMS) skulle ha stor nytta av en länk som alltid pekar på senaste avsnitt av en serie. Detta istället för att ladda ner en lista av alla avsnitt, processa den och välja ut det senaste avsnittet (högst troligt det första i listan).

    För att försöka svara på dina frågor i tur och ordning...
    Länken som du anger för tex "språket" kan jag i mitt LMS antingen lägga till i Podcast eller i Webradio.
    Jag har använt mig av Webradio innan men ser att Podcast i LMS renderar bilder för top-entryt bättre.
    För båda alternative kan jag använda XML eller opml listor, tex
    https://api.sr.se/api/rss/pod/4012
    http://b19.se/data/sr-pod.opml
    (den senare är en annan användare som bygger en OPML lista för hela SR's utbud).

    I dessa listor vissa programmen sorterade så att det senaste avsnittet kommer överst/först.

    OBS. detta är inte inte vad jag efterfrågat när jag bad om att få en länk till det "senaste avsnittet" i xml listan. Med detta menade jag en statisk länk som alltid ger mig det som för tillfället är det senast avsnittet. Detta för att det är väldigt svårt att hitta dessa länkar på SR's sidor. Så det borde vara lämpligt att inkludera dessa länkar tillsammans med det fullständiga listan av alla podavsnitt.

    Jag använder som sagt LMS och för LMS (utan koppling till mysqueezebox,com) finns även en Podcast 2.0 app. Denna kan jag använda för ovan nämnda länkar och den listar alla avsnitt fint och prydligt.

    Podcast eller webradio apparna ger mig en lista av avsnitt med det senaste överst, men alltså inte en länk till det senaste avsnittet (detta har jag svarat på flera gånger).

    Ifall det är av betydelse så jag hämtar inga podcasts, jag streamar direkt.

    Podcast-appen har också en funktion att visa de senaste avsnitten fån de podcast jag prenumererar på. Jag kan ställa in tidsperiod och antal avsnitt jag vill se. Dock får jag ingen info från mina SR podcasts. Denna funktion scrape'ar inte länkarna till min podcast utan hämtar information från "Podcastindex", detta verkar vara en Service som tillhandahåller information om Podcasts.
    Jag gissar att SR skulle behövs registrera alla podcast's här och när respektive avsnitt sänds. Detta skulle i så fall ge mig en kortlista på nya avsnitt från de program/podcast jag följer.

    Detta ger mig ändå inte en fastlänk till det senaste avsnittet, utan som bäst en lista av avsnitt där det senast är först.

    På min squeeze box har jag programmerbara knappar som spelar upp en favorit (en länk) dvs ett tryck spelar direkt upp ett program. Dessa knappar kan inte kopplas till ett avancerat funktion som väljer det första avsnittet i en lista. Därav behovet av en statisk länk som ger mig senaste avsnittet.

    SR annonserade ut att man skulle stödja internetradio och podcasts ganska tidigt, kanske var det kring 2005. Då utlovades stöd för att tillgängliggöra SR's material digitalt i en rad olika format och upplösningar inklusive dessa permanenta länkar till "sista avsnitt" .

  • Tack för bra återkoppling!
    Jag har förstått att jag missförstått!

    OBS. detta är inte inte vad jag efterfrågat när jag bad om att få en länk till det "senaste avsnittet" i xml listan. Med detta menade jag en statisk länk som alltid ger mig det som för tillfället är det senast avsnittet...
    Tack. Som du inser missförstod jag dig här:
    Det skulle vara bra om "senaste avsnitt" låg överst ...
    Sorteringen är alltså korrekt, men funktionen som sådan är inte bra nog för dina behov, så det du efterlyste var ett enklare sätt att överst i poddflödet se vilken länk som skulle användas.

    Ditt förslag tror jag inte hade fungerat alls, eftersom det skulle innebära att vi på Sveriges Radio hittade på en egen typ av länk i ett standardiserat flöde som används av enormt många tjänster. Den länken skulle helt enkelt förstöra för fler än vad den hjälper. Eller, det är vad jag tror. Om det finns andra aktörer som skickar med den typen av "latest episode-länkar" i sina flöden, så kanske det finns ett standardiserat sätt - men jag har i så fall aldrig hört talas om det.

    Synd att det tog så lång tid innan jag förstod att jag missförstod - för jag har letat efter en lösning på något som aldrig har var ett problem! Nåväl, nu kan jag släppa det!

    Hitta länk till senaste podd
    För de program där det ännu går att skapa en statisk länk till senaste ljudet, ser den länken ut så här:
    http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/[id].mp3

    Id är ett unikt nummer för varje enskild podcast. Det enklaste sättet att hitta detta id, är att leta upp programserien på sverigesradio.se, gå till nederdelen av programmets sida och se vilka siffror som står i adressen till poddens XML-fil.

    Gå exempelvis till https://sverigesradio.se/studioett och leta upp länken "poddradio/XML". Länken till poddflödet är https://api.sr.se/api/rss/pod/4021, och poddens id är alltså 4021. Därmed blir länken till senaste avsnittet av Studio Ett:
    http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4021.mp3

    Fråga på om du vill ha en tydligare beskrivning!

    Podcastindex
    Podcast-appen har också en funktion att visa de senaste avsnitten fån de podcast jag prenumererar på. Jag kan ställa in tidsperiod och antal avsnitt jag vill se. Dock får jag ingen info från mina SR podcasts. Denna funktion scrape'ar inte länkarna till min podcast utan hämtar information från "Podcastindex", detta verkar vara en Service som tillhandahåller information om Podcasts.
    De program jag har testat med (Spanarna, Kinapodden och Ekot) verkar finnas med och uppdateras. Vilket eller vilka program testade du?

    Podcast 2.0 appen har även möjlighet att byta källa från den rekommenderade Podcastindex (som jag inte känner till sedan tidigare, men som verkar flexibel och bra) till Apple/Itunes eller gpodder. Kanske kan en annan källa fungera bättre?

    Fler tips och trix för podcast-plugin på LMS finner du här:
    https://forums.slimdevices.com/showthread.php?114646-Podcasts-how-to-use

    Efterfrågan
    Du har rätt i att vi inte har skyltat med den typen av länkar och att det förstås bidrar till att få frågar efter dem - men eftersom vi för en kontinuerlig dialog med lyssnare, kan vi jämföra med andra tjänster som lyssnare efterlyser (oavsett om det beror på att vi saknar dem eller för att vi är dåliga på att berätta om tjänsten). Ur detta perspektiv ser vi att länkar till senaste podden inte är något som ni är speciellt många som efterfrågar. Det är inte en standardfunktion som brukar finnas i poddflöden.

    Programvalsknappar
    Dessa knappar kan inte kopplas till ett avancerat funktion som väljer det första avsnittet i en lista. Därav behovet av en statisk länk som ger mig senaste avsnittet.
    Om vi lyckas lösa det så att din podcast-plugin hämtar x antal avsnitt, så skulle det ju gå att sätta X=1, så att "listan" endast innehåller ett avsnitt. Men det kanske inte går att få en snabbvalsknapp att spela upp detta avsnitt trots denna manöver?

    Löftet till lyssnare
    SR annonserade ut att man skulle stödja internetradio och podcasts ganska tidigt, kanske var det kring 2005. Då utlovades stöd för att tillgängliggöra SR's material digitalt i en rad olika format och upplösningar inklusive dessa permanenta länkar till "sista avsnitt".
    Eftersom jag själv svarar för en stor del av kommunikationen kring våra webbtjänster, så blir jag mycket nyfiken på i vilket sammanhang detta skrevs eller sades. En länk till senaste podd har (vad jag kan minnas) aldrig varit något vi har tagit aktivt beslut om att utveckla. Det låter därför djärvt att vi (jag?) skulle gå ut med ett tydligt löfte, i synnerhet om det skedde när vi var lite av pionjärer inom poddcasting och endast hade ett fåtal program som poddar. Innan vi visste hur den tjänsten skulle utvecklas, har jag svårt att tro att vi lovade speciellt mycket.

    Nu anser jag i och för sig att vi har uppfyllt detta löfte. Vi tillgängliggör vårt innehåll digitalt i olika format och kvaliteter och vi stöder både internetradio och podcasts. Till och med länkar till senaste avsnitt har fungerat under många år. I samband med en teknisk förändring, upphör dock allt fler av dessa att fungera. Som jag skrev, kommer inte den funktionen att återställas inom en nära framtid, eftersom vi hellre lägger allmänhetens pengar på saker vi tror gynnar fler lyssnare. Om det dyker upp ett behov av denna typ av länkar som motiverar arbetsinsatsen, tänker vi förstås om.

    Som du själv skrev, är det skattebetalarna som bekostar vår verksamhet. Vi måste vara varsamma med allmänhetens pengar och lägga dessa på rätt saker. Att återuppliva en tjänst som gör det enklare för en begränsad grupp lyssnare att ta del av ett innehåll ni kan lyssna på, fastän det nu är på ett något krångligare vis, tror jag att de flesta av våra uppdragsgivare, svenska folket, skulle tycka vore en dålig prioritering.
    Annika Webbmaster
  • Hej, trevlig med korta svarstider!

    Hitta länk till senaste podd
    Jag har listat ut systemet, inte jättesvårt kanske, men många orkar nog inte fundera på det, http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/[id].mp3 , och det skulle vara bra om ni skriver om det under någon FAQ tillsammans med en länk till alla program ID'n.

    Det är denna funktion som börjat fallera, och därför ber jag er att laga den. Jag är dessutom övertygad om att fler än jag skulle uppskatta den om man bara kände till den.

    Efterfrågan
    Därav mitt förslag att för respektive programmet/podcast publiceras dessa länkar. Mitt första förslag vara i podcast-listan som första eller sista entry, men om det bryter standarden är det inte bra.
    Men era program/podcasts har ofta en hemsida, och där finns det definitivt plats att publicera denna länk, så ni kan "puffa" / marknadsföra den lite...
    Tex har ni redan platshållaren "Senaste avsnitt", gör den till en länk eller lägg en ikon bredvid för http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4021.mp3

    Sedan är det lite förvillande att Studio Ett har ID=4021 i och med att Studio Ett's hemsida säger programid=1637

    Podcastindex & programvalsknappar
    I LMS's podcast app kan man byta mellan Podcastindex, gpodder och Apple/Itunes, med de 2 senare försvinner funktionen vissa senaste avsnitt. Nu har jag dock inte lyckats få denna funktion att fungera .

    Även om det gått hade detta gett mig en lista av de senaste länkarna, inte en länk till senaste avsnitt. Så det löser inte problemet.

    Löfte till lyssnare
    "...En länk till senaste podd har (vad jag kan minnas) aldrig varit något vi har tagit aktivt beslut om att utveckla..."
    Men hur har den då tillkommit? Den har funnits där länge, säkert sedan 2005/6 när jag började med LMS.
    Det skrevs det en del om den typen av länk specifikt och mycket om era tankar att ligga i framkant på att tillhandahålla ert ljud. Ni efterlyste dialog med era lyssnare och feedback från såna som mig. Senare skapade ni mail-listan kring sr.api när ert API började bli moget för att testas.

    Dessa "sensate avsnitt länkar" fanns då att hitta lite slumpmässigt om man grävde runt i programmens hemsidor... såsom Spannarna men det var alltid kryptisk att hitta program-id och ingen som riktigt kunde få fram en lista på alla program, det blev lite trial and error.

    Med tanke på detta kan jag inte hålla med om att ni levererar på ert löfte och ert uppdrag.Detta är på inga sätt en avancerad funktion att göra, så jag kan inte förstå att ni inte kan laga något som uppenbart fungerat. Det skulle gå betydlig snabbare än att svara på alla dessa inlägg.
    Avsnitten finns redan att ladda ner som mp3, så det handlar om en enkel tjänst som scannar igenom era olika program/podcast och kopierar senaste avsnitt till 4021.mp3 för exemplet Studio Ett.
    Det är troligen snabbare att helt enkelt bygga en ny funktion som gör detta än att försöka förstå hur den gamla funktionen fungerade och vad som gått sönder.

    Snälla, inse att detta skulle uppskattas och att ni skulle leva upp till ert löfte

  • Hej Annika!

    Tack för snabbt svar.

    Länkarna till flödet du rekommenderar, typ https://api.sr.se/api/rss/pod/4012 , är så vitt jag förstår XML-filer. Den radio jag köpt (Hama DIR3200SBT, som använder Frontier-databasen för både realtidsstationer och poddar) klarar tyvärr inte XML-filer (vilket jag nu åter testat). En liten tröst var det att även andra direktsända program har fungerande direktlänkar av typen http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/[id].mp3 (exemplet Studio Ett visade sig också fungera utmärkt för mig). Men de flesta av de poddar jag vill följa är inte direktsändningar, och SR:s planer på att ytterligare försämra servicen låter inte uppmuntrande. Jag håller med Jakob om att detta nog till stor del är en informationsfråga - om SR gjorde möjligheten till direktlänkning allmänt känd skulle säkert efterfrågan öka.

    Hälsningar

    Örjan

  • Jakob:
    Men hur har den då tillkommit? Den har funnits där länge, säkert sedan 2005/6 när jag började med LMS.
    Det var lite slarvigt formulerat av mig. Det är förstås vi på Sveriges Radio som har skapat länkarna och vi förstår att det finns ett värde i dem för en grupp av lyssnare, men "statiska länkar till senaste podden" är inget vi har beslutat att vi ska ha. De har skapats "i förbifarten" för att det var väldigt enkelt (betyder billigt) att skapa dem. Våra poddar genererades på ett vis som gjorde att det senaste avsnittet i ett poddflöde på ett enkelt vis gick att koppla till en statisk adress.
    Dessa "sensate avsnitt länkar" fanns då att hitta lite slumpmässigt om man grävde runt i programmens hemsidor... såsom Spannarna men det var alltid kryptisk att hitta program-id och ingen som riktigt kunde få fram en lista på alla program, det blev lite trial and error.
    Hörde du av dig till oss och frågade hur du hittar denna typ av länkar? Eller frågade du på något Logitech-forum så att andra som varit i kontakt med oss kunde berätta hur du skapar länkarna? Vi som arbetar med webbsupport har självfallet tipsat om detta när lyssnare har frågat, eller när vi har misstänkt att det kan hjälpa, som här.

    I och med att allt färre av dessa länkar fungerar, har jag bett om ett tydligt beslut från "produktägaren" (ansvarig för vilka prioriteringar utvecklarna gör). Ska vi lägga resurser på att återskapa denna funktion eller inte? Som jag skrev i inlägget den 2 december, har vi då beslutat att vi inte lägger resurser på detta för närvarande. Det är ett beslut som förstås är tråkigt för er som har nytta av dessa länkar, men beslutet är väl genomtänkt.

    Sveriges Radio har haft andra tjänster som inte marknadsförts, tjänster som vi skapat för att vi har kunnat göra det "närmast i förbifarten" och där det finns ett behov. Vissa utvecklas till något permanent (som vårt öppna API), andra lever ett lite hemligt liv vid sidan av (som P2:s ström i audiofil-kvalitet). En del sådana tjänster väljer vi att inte lägga resurser på att behålla om kostnaden blir för hög för at det ska vara motiverat. Ett exempel är ljudströmmar i formatet Ogg Vorbis som vi valde bort när det skulle kosta pengar att skapa och förvalta dem, vilket skapade betydligt starkare reaktioner än att direktlänkarna till poddar inte längre fungerar.
    Det skrevs det en del om den typen av länk specifikt och mycket om era tankar att ligga i framkant på att tillhandahålla ert ljud. Ni efterlyste dialog med era lyssnare och feedback från såna som mig.
    Dialog och feedback låter som något vi har efterlyst, men "statiska länkar till senaste ljudfilen i ett dynamiskt flöde" kan jag inte tänka mig att vi har utlovat, eftersom det inte är en standardtjänst. Om det var jag som skrev om det, så måste jag ha varit otydlig och ber i så fall om ursäkt för det.

    Örjan:
    Din Hama-enhet hämtar, som du skriver, sitt innehåll från Frontiers databas. Det var den jag syftade på när jag skrev " internetradioapparater som hämtat innehåll via databasen vTuner", och att "de flesta enheter som tidigare hämtade innehåll från vTuner nu använder en annan databas". Det var nämligen via vTuner som Frontier tidigare hämtade ljuden.

    För något år sedan bytte Frontier underleverantör till en annan databas som heter Airable och jag har uppfattat att det därefter fungerar bättre. Eftersom du är den första lyssnare som har rapporterat in problem med våra poddar i Frontier sedan detta teknikbyte, behöver jag kartlägga felet bättre.

    Här är en svensk manual till din radio:
    Bruksanvisning Hama (DIR3200SBT)

    Det framgår att du under huvudmenyn kan välja "podcasts"och att det där finns möjlighet att söka i en stationslista. Sök på exempelvis "Naturmorgon" eller "OBS". Saknas våra poddar där, eller finns de med, men fungerar inte?

    Eftersom den typ av direktlänkar till poddfilerna som du fått att fungera snart inte längre kommer att finnas kvar, vill jag i första hand förstås hjälpa dig att få det att fungera på det vis Hama/Frontier har avsett - genom att använda den poddtjänst de har utvecklat.
    Annika Webbmaster
  • Det var länge sedan jag frågade om dessa länkar, vi pratar run 2005-2008, kommer inte ihåg exakt, så inte 2017 som du länkade till. Detta var allstå långt innan ni påbörjat sr.api (eller pratade om det externt).

    Jag vet hur detta funkar nu, men jag tycker det vore bra om ni kunde göra detta lättillgängligt för en bredare allmänhet, då det faktiskt har en stor fördel över hur befintliga podcast standarder fungerar, på så sätt kan ni addera ett mervärde.

    Att ha en statisk länk som dynamisk uppdatera sitt innehåll är väl ett ypperligt sätt att följa ett dynamisk flöde. Det är ju inte så att ni byter namn på era program och hemsidor med varje avsnitt, ni har ett statiskt namn på dessa sidor där man kan hitta det dynamiska flödet, så där tänker ni nog helt fel.

    Ni marknadsförde alltså dessa permanenta länkar, och permanenta länkar bör som namnet antyder vara permanents, dvs bestående som man inte tar bort.

    Att en produktägare bekräftat och ett genomtänkt beslut är inte nödvändigtvis samma sak.Detta fall visar på motsatsen, det är inte speciellt genomtänkt att ta bort något som ska vara permanent. Det är lite motstridigt eller hur?

    Insatsen för att laga detta eller göra en ny motsvarande lösning kan på inga sätt vara omfattande som jag redan beskrivet. Det kan röra sig om max 2-3 dagar.

    Jag tar gärna en direkt kontakt med er produktägare så kan vi diskutera hur detta kan lösas och varför det är av allas intresse.
  • Direktlänk till podd: historia
    Jag blev lite nyfiken på när vi egentligen först hade direktlänkar till senaste podden och hur vi resonerade. De lanserades hösten 2009 (och jag var med och formulerade behovet).

    I november 2009 skrev jag i ett internt informationsbrev:
    Arbetet med ”Nytt sverigesradio.se”, vars första release sker i mars 2010, pågår för fullt. Det innebär att vi (eller snarare mina kolleger, jag jobbar ju mest med det vi har idag) jobbar på i snabb takt med saker ni tyvärr inte kan se just nu. Här [länk] kan ni läsa om projektet.

    Något ni däremot kan se är att vi nu har skapat permanenta länkar som leder till senaste filen av ett visst poddflöde. Genom Topsy, som jag skrev om i förra brevet [länk], kan vi nu skapa länkar som ser ut t ex så här:
    http://www.sr.se/Topsy/senastepodd/5583.mp3

    (Senaste mp3-filen för Biblioteket)

    Siffrorna innan .mp3 är "poddfeeds-ID", vilket syns i den vita rutan högt upp på varje "Poddradio/MP3-sida", i Bibliotekets fall denna sida:
    http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?programid=1273

    Detta kommer att bli ett stort lyft för dem som har en Internetradio som kan spela upp våra poddfiler men som inte kan läsa av våra flöden. Nu kan de få en länk direkt till det senaste Ekot, senaste Spanarna, senaste P4 Junior eller vad nu hjärtat klappar för...
    Medan den tjänsten fungerade fullt ut, hade vi information om hur länkarna var uppbyggda på vår supportsida. I och med att tjänsten inte längre fungerar (mer än för ett fåtal program) är denna hjälptext borttagen, men du kan se hur den såg ut 2015 här:
    web.archive.org: Direktlänkar till poddfiler

    Behov förändras
    Vi som är "lyssnarnas kanal" gentemot utvecklingsteamen var alltså med och fångade upp behovet av dessa länkar under en tid när det fanns fler plattformar som saknade stöd för podfeeds. Idag har behovet förändrats. Det går, med de allra flesta enheter, att ta del av avsnitten genom ett poddflöde. Om det inte går, behöver vi förstå vad det beror på, snarare än att bygga speciallösningar för att kompensera. Om vårt poddflöde inte fungerar som det ska, behöver vi förbättra det. Om vårt innehåll saknas i en databas där det borde ligga med, vill vi lösa det, och om lyssnaren inte har hittat hur man enklast lyssnar på poddar, vill vi bistå med det.

    När det gäller funktioner som är bra (men inte lyssningskritiska), som en snabbvalsknapp till senaste avsnittet av ett poddflöde i Squeezebox, är det bättre att utveckla Squeezebox, så att alla användare har nytta av den, än att ta fram specialvarianter för just vårt innehåll. Det kanske rent av finns ett sätt? Jag såg att någon nyligen har efterlys detta här:
    Podcast: Favorite to latest Epsiode

    Hur bestämmer vi vad vi ska utveckla?
    Både vi själva och våra lyssnare är bra på att komma med förslag på vad vi borde förbättra i våra appar, webbtjänster och den underliggande tekniken. Eftersom vi är finansierade med lyssnarnas pengar, vill vi använda våra medel klokt, och jag vill förklara hur vi prioriterar nya funktioner. Vad vi väljer att utveckla har att göra med flera saker:
    • strategiska beslut (inte aktuellt här)
    • juridiska krav (inte aktuellt här)
    • om ett önskemål endast rör en viss plattform - och i så fall hur stor den plattformen är (här är förändringen något som gynnar alla, vilket är en fördel)
    • vilka behov en förändring uppfyller (detta skulle förenkla lyssningen, men inte är avgörande för att kunna lyssna - vad vi sett hittills)
    • om förändringen är enkel och därmed billig eller komplicerad och dyr (i det här fallet relativt enkel)
    • hur tydliga önskemål vi får från er lyssnare (där ni är väldigt tydliga - men få)
    Vi känner alltså till önskemålet och när vi löpande ser över men vilka förbättringar vi ska genomföra finns detta kvar i listan över förslag.

    Det är inte aktuellt inom en nära framtid, men förutsättningar förändras. Om vi gör framtida förändringar och det åter går att skapa direktlänkar på ett enkelt vis eller om det visar sig att behovet av direktlänkar ökar (t ex när nya plattformar gör entré), så kan det bli aktuellt att återinföra dem, annars stöttar jag de kolleger som "äger frågan" som alltså har prioriterat ned detta förbättringsförslag. Jag vet att det finns tankar bakom vad vi väljer att göra och vad vi tvingas välja bort.
    Annika Webbmaster
  • Feature requesten till LMS som du hittat, bra jobbat, är från mig...
    Men jag tror inte motsvarande funktion finns på andra plattformar heller.

    Ser ut som minnet svek mig, det var alltså 2009 och inte 2008. Men jag har också för mig att återkopplingen på den tiden sviktade, från dagar till halvår i vissa fall.
    Där av att ni ni gick över till en mail-lista för sr.api't där allmänheten skulle hjälpa varandra.

    Men det är bra, du är alltså inspelad på de löften ni ställt ut.

    Ni missar en viktig aspekt i er prioritering, att vidmakthålla befintlig funktionalitet.
    Dvs ni har en befintlig funktion som fungerat över ett decennium, att dra tillbaks den är ett stort svek mot lyssnarna.

    Jag ser minst fyra starka argument att ni tillhandahåller dessa statiska länkar.
    1. Vidmakthålla funktion som funnits i över 10år
    2. Insatsen att göra det är liten
    3. Tydligt spec på vad som ska göras
    4. Generisk och platforms oberoende lösning

    Denna funktion ger dessutom en förmåga som podcast-formatet inte kan erbjuda.

    Så ni förstår säkert att jag inte begriper mig på er prioritering, i och med att ni är skattefinansierade kan jag heller inte accepter den då jag betalar för det ni gör.
  • Jakob:
    Feature requesten till LMS som du hittat, bra jobbat, är från mig...
    Bra att du försöker lösa det den vägen! Lycka till med det.
    du är alltså inspelad på de löften ni ställt ut.
    Som sagt ser jag inte lanseringen av en funktion som ett löfte att behålla funktionen för tid och evighet. Det synsättet skulle lägga en död hand över all utveckling, eftersom vi då skulle behöva lägga enorm tid på förvaltning av appar och tjänster som väldigt få lyssnare använder och fortsätta att spela kanaler som få lyssnar på.

    Listan på bra saker och funktioner som vi en gång haft men av olika anledningar inte har kvar, är väldigt lång. Varje sådan tjänst eller funktion som upphör har förstås haft några lyssnare för vilken just den tjänsten har varit viktig.

    Jag tror inte att vi kommer så mycket längre, även om frågan om hur Sveriges Radio prioriterar vad vi utvecklar och vad vi väljer bort är väldigt intressant.

    Örjan:
    Jag undrar som sagt om problemet med våra poddar i Hama DIR3200SBT är att programserier saknas i databasen (då lägger vi till dem), att de finns där men inte fungerar som de borde (då felsöker vi) eller om det är något annat problem, till exempel att det är otydligt att de ligger under menyvalet "podcasts" och inte under "internetradio" (som ju kan kännas som det logiska alternativet med våra program)?

    Återkom gärna!

    Båda:
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för din beredvillighet att hjälpa!

    Bruksanvisningen till Hama-radion har jag läst ganska noga, och prövat den mesta funktionaliteten under både "internetradio" och "podcasts". I databasen finns mycket riktigt en del av SR:s poddar, och jag kan lyssna på dem. Men att antingen bläddra sig fram genom hierarkin av menyer (jag räknade till 11 steg) eller använda sökfunktionen (bokstav för bokstav, med en vridratt) tar alldeles för lång tid för att man ska orka göra det varje gång man vill höra ett nytt avsnitt. Därför vill jag kunna använda genvägar (Presets). Lägger man en genväg till en podcast, kan man bara göra det till ett specifikt avsnitt (medan det spelas), och det är ju knappast användbart - jag vill inte lyssna på samma avsnitt gång på gång.

    I listan över genvägar kan man dock själv lägga in en URL. Här är det mycket användbart med den sorts direktlänkar vi diskuterar i den här tråden. Och jag är mycket tacksam så länge vissa länkar av typen http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/XXXX.mp3 fungerar. (Att http://api.sr.se/api/v2/episodes/getlatest?programid=XXXX inte gör det har jag som sagt testat.) Men det finns åtskilliga av era poddar som jag gärna skulle vilja lyssna på på samma smidiga sätt.

    Till saken hör att min förra internetradio (Tangent Quattro, som använde Reciva-databasen) kunde hantera genvägar till hela podcastserier på ett ganska smidigt sätt. Men eftersom den upphörde att fungera när databasen lades ner för ett år sedan, var jag nu angelägen att inte hamna i samma predikament på nytt. Hama-radion valde jag för att den tillåter mig att lägga in URL-genvägar direkt i själva radion, helt oberoende av databasen.

    Och det är detta som är poängen med mina inlägg: Om SR (liksom andra medieleverantörer) gör det möjligt att skriva adresser som går direkt till det senaste avsnittet, får man en lättanvänd plattformsoberoende standard som potentiellt kan öka antalet poddlyssnare betydligt.
  • Bra att det rent tekniskt går att leta upp "podflöden", och inte bara "enskilda poddfiler" och spela upp dessa i din enhet. Då hyser jag hopp om att vi kan hitta något sätt att få det att fungera!

    Ett gränssnitt på gränsen till det oanvändbara

    Men att antingen bläddra sig fram genom hierarkin av menyer (jag räknade till 11 steg) eller använda sökfunktionen (bokstav för bokstav, med en vridratt) tar alldeles för lång tid för att man ska orka göra det varje gång man vill höra ett nytt avsnitt.
    Det verkar vara ett osedvanligt knöligt gränssnitt. Något smidigare än att bläddra sig fram till program hierarkiskt eller att söka med den där vridratten, är kanske att använda funktionen för senast lyssnade, två steg ned från huvudmenyn (podcasts -> senast lyssnade)?

    Bruksanvisningen är otydlig kring hur Senast lyssnade fungerar. Om du i den vyn kan se de 20 senaste poddarna och den podd som redan finns med inte dubbleras, så löser det kanske behovet.

    Om det däremot endast finns utrymme för fem poddar, eller om du får Kulturnytt på varannan post för att du lyssnar på det programmet flera gånger om dagen, så duger kanske inte den funktionen för dina behov (men borde förenkla något, hoppas jag).

    Genväg till podcast
    Det är ju egentligen inte möjligheten att lägga till en egen länk som är ditt behov, utan möjligheten att favoritmarkera, lägga en genväg till, en poddcast.
    Lägger man en genväg till en podcast, kan man bara göra det till ett specifikt avsnitt (medan det spelas), och det är ju knappast användbart - jag vill inte lyssna på samma avsnitt gång på gång.
    Det låter konstigt. I Frontiers databas ska det finnas stöd för att lägga till podcasts! Men du behöver göra det genom deras portal, https://smartradio.frontier-nuvola.net/

    Deras samarbetspartner Airable skriver om funktionen häroch har angivit de enheter där denna funktion är aktuell. En av dessa är just Hama:
    The new portal for Frontier Smart based devices is available!  The Favorites Portal allows to save favourite Internet Radio stations and Podcasts across all compatible Frontier Smart based devices, and enables users to save Personal Streams.
    Här beskrivs hur du gör (men tyvärr ligger fokus på kanaler, inte poddar):
    https://srsupport.frontier-nuvola.net/portal/en/kb/articles/add-favourite

    Jag försöker beskriva hur jag tror att det blir för dig och hoppar över stegen om att skapa ett Frontier Nuvola-konto, koppla mottagaren etc, eftersom du ju redan har tagit dig förbi de hindren.
    1. När du är inne i Manage Favourites, väljer du Podcasts:

    2. Sök i fritextfältet (eller bläddra dig fram geografiskt eller genom kategorier) till den podcast du vill lägga till. Om du saknar en programserie, så se om det programmet finns som podd och vad vi egentligen kallar programmet på vår hemsida - för ibland kan namnet skilja sig från vad lyssnare (och även vi själva) säger. Till exempel är namnet Sommarpratare inget Frontier kan förstå eftersom det programmet "heter" Sommar & Vinter i P1. Även stavningen kan skapa problem. När du lyssnar på radio, hör du ju inte att vi stavar USApodden just så. Lite beroende på hur sökfunktionen är uppbyggd, är det osäkert om den hittar programserien med stavningen "USA-podden" (som är vad jag spontant skulle ha skrivit)
    3. När du hittat önskad podcast, trycker du på hjärtat till höger i listan med sökträffarna. Hjärtat ska då gå från turkost hjärta mot vit bakgrund till vitt hjärta mot turkos bakgrund:
    4. Välj vilken enhet favoriten skall kopplas till. (Kanske sker automatiskt för dig som endast har en enhet?)
    Så, nu har du en podcast som favorit! Eller, det är vad jag hoppas och tror. Om det inte fungerar, så hör du av dig!

    Lägga till egna länkar
    Hama-radion valde jag för att den tillåter mig att lägga in URL-genvägar direkt i själva radion, helt oberoende av databasen.
    Klokt! Men så vitt jag kan se är det frågan om personal streams. Någon möjlighet att lägga till egna poddcasts genom "custom personal URLs" finns inte. Däremot kan du kontakta Frontier och föreslå att de uppdaterar databasen, om en viss podd saknas:
    https://srsupport.frontier-nuvola.net/portal/en/kb/articles/how-do-i-add-stations-to-the-catalogue

    Om det gäller våra program, är det dock bättre att rapportera in problemet hit, så att vi kan se vad det beror på och vid behov be dem lägga till programserien.

    Standard är positivt!
    Och det är detta som är poängen med mina inlägg: Om SR (liksom andra medieleverantörer) gör det möjligt att skriva adresser som går direkt till det senaste avsnittet, får man en lättanvänd plattformsoberoende standard som potentiellt kan öka antalet poddlyssnare betydligt.
    Problemet här är ju att den typen av länk till senaste fil i ett poddflöde inte är en etablerad standard, så även om vi skulle återuppliva funktionen, kan du inte lägga till poddar från exempelvis UR, BBC eller NRK.

    Det kan du nu eftersom jag, istället för att att skriva om en speciallösning för att ta dig runt problemet (att leta fram en direktlänk och manuellt skriva in den var rimligen jobbigare än att följa min lista ovan) har försökt förstå hur det egentligen är meningen att man ska göra för att lösa ditt behov.

    [Meningen ovan är omformulerad efter kritik från Jakob. Ursprungligen skrev jag "krånglig speciallösning", men direktlänkarna i sig är inte krångliga, även om det är ännu enklare att skapa genvägar på det vis man "ska göra detta" i Frontiers portal, vilket även ger möjlighet att lägga till innehåll från andra än Sveriges Radio.]

    Hör av dig om saknar någon av våra podcasts eller om det blir ett och samma avsnitt som länken kopplas till även med "min" (eller snarare Frontiers officiella) metod. Hoppas verkligen att detta förenklar användningen av din nya radio!
    Annika Webbmaster
  • Nä nu får du tagga ner!
    Vad då krånglig speciallösning, Det där får du ta tillbaks!

    Nu verkar det ganska tydligt att ni genom lögner och förvrängningar kommer gör allt ni kan för att prata ner den här lösning som har fungerat utmärkt och som vi lyssnare efterfrågar.

    På sin höjd en extremt enkel speciallösning, men en lösning som ni servat oss med i över 10 å, så speciallösning köper jag inte heller. Däremot en lösning som ligger utanför podcast standarden, en förbättring eller utökning för bättre användarvänlighet.

    Var istället stolta över det ni gjort och förklara för andra hur bra den är. Bjud in BBC NRK SR och Spotify och berätta för era branschkollegor hur dom kan lyfta sig och bli lika bra som ni.

    Jämför med om ni skulle sälja skottkärror, en dag tycker ni det är jobbigt att göra runda hjul, så istället gör ni fyrkantiga hjul för det är lättare. Och när era kunder inte gillar fyrkantiga hjul hänvisar ni till att runt är special, det mesta i världen är fyrkantigt så vi kör på fyrkantiga hjul, varsågod och svälj.

    Jag hoppas att SR inte börjar sälja skottkärror…

    Nu är det dags för Er produktägare att bjuda in till möte, vi kan inte ha en situation när ni ljuger för att rättfärdiga dåliga beslut.
  • Hej Jakob!
    Vad då krånglig speciallösning, Det där får du ta tillbaks!
    För dig, som vill ha en genväg kopplad till en knapp, har vår speciallösning löst ett behov.

    Men formuleringen "en krånglig speciallösning för att snirkla dig runt ett problem" gällde inte Squeezebox Boom, utan Örjans internetradio Hama DIR3200SBT (och andra modeller som använder Frontiers tjänst).

    Jag tycker att det kreativa sätt han löste problemet på när det gäller Ekot och Studio Ett är en krångligare speciallösning och att den har nackdelen att den enbart fungerar för Sveriges Radios innehåll (och numera knappt hos oss). Det sätt Frontier har tagit fram både är enklare och har fördelen att samma metod kan användas för podcasts från andra än oss på Sveriges Radio, och jag tycker därför att det finns ett värde i att Örjan nu kan testa den lösningen. Samt att jag har tagit mig tid att sätta mig in i hur Frontiers modeller hämtar information, så att andra lyssnare kan få liknande hjälp.

    Speciallösningen:
    1. Gå till https://smartradio.frontier-nuvola.net/ , logga in på Manage Favourites, välj fliken Personal Streams och klicka på + Personal Stream
    2. Fyll i programseriens titel
    3. Leta upp önskad programserie på webben
    4. Skrolla ned till podd-länken och ta reda på programmets podd-ID
    5. Skriv in denna URL i Frontiers system:
      https://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/[id].mp3
    6. Skrolla ned, välj den enhet länken ska vara associerad med och klicka på Save Personal Stream
    Frontiers metod:
    1. Gå till https://smartradio.frontier-nuvola.net/, logga in på Manage Favourites och välj fliken Podcasts
    2. Skriv in programmets namn i sökrutan och klicka på på Search
    3. Tryck på hjärt-ikonen vid önskad sökträff
    4. Välj den enhet podden ska vara associerad med och klicka på Save
    Men det är inte du eller jag som ska bedöma vilken metod som är enklast och i vilken mån metoden löser Örjans behov. Den saken tycker jag vi lämnar till Örjan att avgöra. Rätt vad det är fungerar det inte att göra som jag föreslagit, eller fungerar, men ger andra problem.

    Du skriver:
    och som vi lyssnare efterfrågar.
    Jag vill förtydliga en sak. Sedan sommaren 2020, när funktionen "började sluta fungera", har vi fått felrapporter och frågor om detta från en handfull lyssnare, och då räknar jag in er tre som har skrivit i denna tråd. Jag har därutöver stött på en lyssnare där jag själv troligen hade tipsat om metoden ifall vi hade haft kvar den, för att den eventuellt hade kunnat lösa hans behov på ett enklare vis än hur han istället fick göra.

    Efterfrågan är således högst begränsad. Det gör det naturligtvis inte mindre tråkigt för er som verkligen har använt och uppskattat denna funktion.
    Nu är det dags för Er produktägare att bjuda in till möte, vi kan inte ha en situation när ni ljuger för att rättfärdiga dåliga beslut.
    Jag ser gärna att vi håller en respektfull ton, och att påstå att jag/vi på Sveriges Radio ljuger, tycker jag är oschysst. Fakta är dessa:
    • Sveriges Radio lanserade hösten 2009 en funktion där det gick att skapa länkar som ledde till senaste avsnittet i ett poddflöde.
    • Jacob menar, utan att ange någon källa, att vi har utgivit ett löfte om att bibehålla denna tjänst "för all framtid", något jag menar bör vara ett missförstånd, eftersom vi inte ger sådana löften när det gäller något så föränderligt som webbtjänster
    • Funktionen har vi inte visat upp speciellt tydligt, men där den har hjälpt lyssnare att uppfylla ett behov har vi tipsat om den, exempelvis i detta forum
    • När direktlänkarna fungerade fullt ut, fanns det information om metoden på våra sidor med API-dokumentation, på en sida med olika typer av direktlänkar samt på supportsidorna för internetradioapparater och för poddradio. Den informationen har vi nu tagit bort
    • Vid övergången till en ny metod för att skapa poddar, har direktlänkarna slutat uppdateras. Felet rapporterades in tydligt av Torbjörn, trådstartaren ovan, i september 2020, och relativt snabbt förstod vi att det berodde på vårt nya sätt att publicera poddar
    • Att bedöma om funktionen skulle återställas eller inte kom av olika skäl att dröja tills nu i höst, vilket vi ber om ursäkt för, och där har vi beslutat att i nuläget inte lägga utvecklingstid på att återställa funktionen på grund av att lyssnarnas intresse varit så begränsat
    • Sedan detta var beslutat har vårt fokus varit att hjälpa er att ta del av våra poddar på enklast möjliga vis inom ramen för de tjänster vi har, snarare än den tjänst ni önskar att vi återinför
    • Vi vet att funktionen är saknad av er som har använt den
    Jag ber produktägaren att läsa igenom denna tråd så att han förstår kritiken både mot våra prioriteringar och mot mitt sätt att svara i forumet. Önskemålet och vilka behov det uppfyller, känner han redan till.
    Annika Webbmaster
  • Annika,
    När du skriver att dessa omtalade direkt länkar är en krånglig special lösning menar jag att det är en lögn. Du har tidigare skrivet att ni diskuterat detta internt, men om det bara är du som menar att detta en krånglig special lösning så ska jag givetvis inte beskylla andra för lögnare, då ber jag om ursäkt till dina kollegor om dom känt sig träffade. Men ditt inlägg kvarstår att detta är en krånglig special lösning, och det är inte ok.

    Jag är nog ganska säker på att jag angav er som källa där ni beskrev dessa permanenta länkar, man jag har ingen kopia av er web från 2009 eller när det nu kan varit.

    Så om vi ska prata om respektfullt bemötande så ska du nog ta dig en funderar på vad du skriver och om ni är fler som ligger bakom budskapen här kan det finnas flera som behöver funderar på vad ni förmedlar. Att komma med lögner och argument som inte håller bara för att försvara ett dåligt beslut är inte respektfullt.

    Krångliga special lösningar är en passande beskrivning på de djupdykningar i olika utrustningars manualer och portaler, för att på alla sätt påvisa att er valda väg är rätt. Hade ni istället vidmakthållit funktionen vi diskuterar här, en standardiserad mp3-länk, hade problemet varit löst för länge sedan.

    Så att ni förordar standarder verkar inte stämma heller!

    MP3 är det vanligaste sätt att dela ljudfiler på idag. Formatet har utmanats många gånger men har stått sig som defacto standard. Det kan spelas upp i alla otänkliga apparater, appar, och websidor etc.

    Podcast är ett specialiserat format för att publicera serier av ljudfiler, inte nödvändigtvis mp3. Det krävs ett program för att tolka en podcast xml, så det begränsar tillgången till podcast. Det finns många apparater, appar och program som kan avkoda dessa, men betydligt färre en de som kan spela upp en mp3-fil eller mp3-ström.

    Så MP3 är i detta sammanhang det mest standardiserade formatet. Podcast är ett specialiserat format att lista flera olika ljud strömmar, mp3 eller andra format. Lite som en spellista men med möjlighet till mer beskrivande information.

    Så för bästa tillgänglighet bör mp3 formatet användas och publiceras för direkt åtkomst.

    För podcasts varierar funktionalitet mellan olika podcast spelare. Vissa kan bara lista/bläddra i dessa för att välja ett avsnitt medans andra kan sammanställa och visa de senaste avsnitten för ett antal podcasts man följer. Mig veterligen har inga podcast lösningar en statisk länk till det för tillfället senaste avsnittet, det ingår inte i podcast konceptet som jag förstått det.

    Här kommer länken till sensate avsnittet in, det ger både en mp3-länk och länk till det för tillfället senaste avsnittet. Något som gängse podcast lösningar inte kan, samt ett format som är mycket mer standardiserat än podcasts, dvs maximal tillgänglighet.

    Sedan är begreppet podcast lite förvirrande, i detta inlägg avser jag xml-formatet som listar dessa serier av ljud, inte själva ljudet eller programmet. Men i andra sammanhang likställer man programmet (ljudet) med en podcast, tex live i P1 hänvisar man ofta till att man just hört en podcast, vilket i mina öron inte stämmer. Jag menar då att jag har hört ett program som också distribueras som en podcast, men podcasts har blivit trendigt så jag förstår varför.

    Så "senaste avsnittet" hör inte ihop med podcast-xml'n kan jag hålla med om. Mig veterligen är det inte så att SR begränsat sig till att endast publicera podcast (dvs det standardiserade xml-formatet), ni har flera olika typer av länkar på era sidor så länken vi pratar om skulle inte sticka ut, och ni har redan en rubrik "Senaste Avsnitt" på flera (kanske alla?) program sidor, så ni behöver inte göra om något för att få plats med dessa länkar. Däremot borde ni starta en informationskampanj för att sprida kunskapen om dom.

    Att du endast vet om 5 personer efterfrågar denna funktion beror nog dels på ett mörkertal, alla orkar inte rapportera fel utan ger bara upp. Men mest beror det nog på att ni, SR, på inga sätt marknadsfört denna funktion. Jag själv blev varse denna funktion på ett internationellt forum för mina media streamers.

    Jag väntar på att Er produktägare träder fram och bjuder in till ett ofiltrerat, ärligt och korrekt möte kring funktionen "senaste avsnitt" för att tillhandahålla maximal tillgänglighet för lyssnare som följer olika SR program.

  • Hej Jakob!

    Den här tråden har nu avvikit från det ursprungliga ämnet, att allt fler av länkarna till senaste avsnittet av en podcast inte längre fungerar. Vi har undersökt problemet och beslutat att inte återställa funktionen.

    Det är ett beslut vi förstår att du, som har stor nytta av länkarna, tycker är fel, men det är inte motiverat att lägga lyssnares pengar på att återställa denna funktion. Funktionen som sådan är bra, men efterfrågan har varit mycket begränsad. Jag stänger således denna tråd för nya inlägg. Eftersom felsökning, support och kritik varvas här, blir det onödigt rörigt. Det går att länka hit och läsa i den framöver (åtminstone under det närmaste året – och långt efter det om inget oförutsett sker). Skapa gärna nya trådar och fortsätt dialogen där. Att jag stänger denna tråd, innebär alltså inte att vi försöker ”lägga locket på” när vi får kritik. Tvärtom är det i eventuella nya trådar bra om ni länkar hit, så att andra lyssnare kan ta del av vad som tidigare har sagts, och det blir enklare att följa med i diskussionen.

    Jag har bett min kollega Annika att nyansera och förtydliga det inlägg där hon skrev orden ”krånglig speciallösning” så att det framgår att hon inte menar att själva direktlänkarna var krångliga, utan att det är en fördel att favoritmarkera poddflöden på det vis Frontier har avsett, vilket både är enklare och går att tillämpa på alla våra poddar – samt på andra mediebolags innehåll.

    Produktägaren har läst igenom tråden och tagit del av allt som kommunicerats, han står fast vid att rätt beslut är taget och understryker att det från Sveriges Radios sida inte är försvarbart att lägga resurser på funktioner som nästan ingen använder.

    Som sagt, nu stänger jag tråden – men hoppas att dialogen fortsätter!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.