Spela alla delar i en serie automatiskt

Hej
Vill kunna lyssna på en serie med typ 5 avsnitt automatiskt, utan att behöva starta nästa avsnitt efter typ en halvtimme
Mvh
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag undrar också över detta.
    Tidigare kunde man skapa en lista under "Min lista" och, om man sedan klickade på rätt ställe (på poddens tumnagelbild tror jag), så fortsatte uppspelningen avsnitt efter avsnitt.

    Nu ser appen annorlunda ut (min version är 23.3.2). Ibland får jag uppspelningen av poddarna i listan att "rulla på" när jag klickat på playknappen, men ofta stannar den efter ett avsnitt.
  • Hej Jocke och Morgan!

    Detta problem är anledningen till att vi har bytt utseende på Min lista och andra avsnittslistor. Vi har nämligen flera listor med spelkö, men gränssnittet i appen gjorde att många besökare tidigare lämnade listan innan de startade ljudet, och då blev det inte någon automatisk uppspelning. (Dessutom är det svårt att se var det finns spellistor och var dessa saknas, vilket vi vill förbättra framöver.

    När spelas avsnitt upp automatiskt i Min lista?
    Det blir automatisk uppspelning om du trycker på playknappen som syns i listan. Trycker du däremot på en playknapp som ligger på sidan för ett specifikt avsnitt (när en stor avsnittsbild syns) så spelas bara det avsnittet.
    ... om man sedan klickade på rätt ställe (på poddens tumnagelbild tror jag), så fortsatte uppspelningen avsnitt efter avsnitt.
    Du minns rätt. Tidigare låg playknappen i listorna på den lilla avsnittsbilden. Vi som har använt appens spellistor länge har därför lärt oss att trycka på den lilla bilden (och kanske inte tänkt på att vi då tryckte på en play-knapp). Undersökningar visar att den placeringen inte var logisk och att många lyssnare som ville använda spellistor, inte fick till det. Knappens nya placering är tydligare och vi ser att fler lyssnare stannar kvar i listan när de startar ett avsnitt. Jag hoppas och tror att vi som nu behöver lära om och inte längre ska trycka på tumnageln, snabbt tar till oss det!

    Vilka spellistor finns?
    Vi har länge haft automatisk uppspelning i dessa listor där avsnitt eller inslag spelas "uppifrån och ned":
    • Utvalda poddtips, redaktionella avsnittssamlingar som nås från Start
    • Nyhetslistor som nås från Start och från Nyheter
    • Nedladdade avsnitt som nås via Min sida
    • Min lista med avsnitt du själv valt. Nås från Min sida, ordningen går att sortera om
    • (Listor för vissa serier, som ingen lyckas hitta på egen hand och få på Sveriges Radio känner till)
    Listan inom parentes skulle ha kunnat bli lösningen på Jockes behov, men runt årsskiftet lanserade vi en spellista som spelas "nerifrån och upp" som bör lösa behovet på ett enklare sätt:
    • Programmens arkiv, där "nästa nyare avsnitt" spelas automatiskt
    Lyssna på en serie utan att först lägga avsnitt till Min lista
    Om avsnitten ligger i rätt ordning, så att del 1 av serien är äldre än del 2 och det inte ligger andra avsnitt emellan, kan du nu lyssna i en obruten följd direkt i programmens arkiv.

    Om vi tar P1 Dokumentär: Miniserie som exempel, så går du till programmets arkiv, vyn med alla avsnitt från programmet, och letar upp exempelvis Laglös landsbygd del 1, så följer Laglös landsbygd del 2 och Laglös landsbygd del 3 automatiskt, därefter följer Hoarders del 1, 2 och 3.

    Detta fungerar bra när en serie läggs ut i rätt ordning, så att avsnitten hamnar 3, 2, 1 om avsnittslistan läses uppifrån och ner. Traditionellt är det dock "visuellt logiskt" för ett program som lägger ut flera avsnitt på en gång att sortera dem så att de visas 1, 2, 3 i programmets lista uppifrån och ned, och en del serier har därför lagt avsnitten i fel ordning kronologiskt. Då blir programarkivets inbyggda list-funktion ingen hjälp.

    Stöter ni på en sådan serie, så hojta till. Det är uppenbarligen en redaktion som velat anstränga sig för att förenkla för lyssnare, men som kanske inte har nåtts av att rätt kronologisk ordning är en större hjälp än "rätt ordning visuellt" (eller som inte har hunnit sortera om alla serier).

    Hoppas att detta hjälper er båda och var begripligt! Hör av er annars.
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar. Jag ska testa detta.

    Sedan tror jag att uppspelningen ibland stoppat vid avsnittets slut även om jag tryckt på rätt ställe. Men jag ska som sagt testa lite mer.

    En följdfråga:
    Ibland vill jag justera listans ordning (flytta poddar upp/ner), men det enda sätt jag hittat som åstadkommer detta är att lägga till och ta bort avsnitt. Finns det enklare sätt?

    Tack för en bra app förresten. Den är guld värd när jag sitter på min roddmaskin. 😀
  • Sedan tror jag att uppspelningen ibland stoppat vid avsnittets slut även om jag tryckt på rätt ställe. Men jag ska som sagt testa lite mer.
    Nu svarar jag om Iphone/Ipad. En del av det jag svarar nedan är lite annorlunda i Android-appen.

    Inställning
    Det finns en del saker som kan sabotera spelkön. Dels om du har slagit av "reglaget" för Automatisk uppspelning under Min sida -> appens inställningar (kugghjulet uppe till höger)Då skulle det dock konsekvent bli problem, inte komma och gå.

    Strömsparläge
    Ett annat alternativ är att du har haft Iphones strömsparläge på, för då får appen inte hämta innehåll i bakgrunden. Det borde dock även ge problem att strömma det avsnitt du påbörjat i Min lista, om det inte är ett avsnitt som du har laddat hem innan.

    Startat utanför spelkö
    Så, mest troligt är att skillnaden är att du har startat uppspelningen utanför listan - eller varit i en vy där det ser ut att vara en spellista men inte är det! Idag visas exempelvis sökresultat i en lista som liknar listorna med spelkö. Sökträffarna ger inte någon automatisk uppspelning, vilket Lisa här förväntade sig. (Vi vill göra skillnaden mellan listor med och utan spelkö större!)

    Sortera mera
    Ibland har jag velat justera om listans ordning (flytta poddar upp/ner) , men det enda sätt jag hittat som åstadkommer detta är att lägga till och ta bort avsnitt.
    Finns det ett enklare sätt?
    Bra att du frågade! Jag nämnde att Min lista går att sortera just för att funktionen är svår att upptäcka på egen hand. Däremot är det lätt att sortera - när någon väl visat hur du ska göra:
    1. Tryck på Ändra uppe till höger vid Min lista (se bild)

    2. Till höger om avsnitten syns då en stiliserad lista (tre vågräta streck). Håll inne den ikonen och dra avsnittet till rätt position!
    Svårt att upptäcka - men enkelt att utföra!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Väldigt snabba, tydliga och bra svar!

    Jag ska testa lite.
    Du drog korrekt slutsatsen att jag kör Ios. Jag använder alltid Ipadden.
    Eftersom wifi-anslutningen i källaren är risig så laddar jag alltid ner avsnitten istället för att strömma.

    Ok, nu vet jag hur jag justerar ordningen i listan. Jättebra!
  • Härligt! Återkom ifall du har fler frågor.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.
    Har testat lite mer och observerat detta (i min Ipad):

    Anta att jag gör en spellista med podd A, B och C, i den ordningen.
    Jag börjar lyssna på A.
    Men innan jag är klar med A flyttar jag upp C så att den blir nr 2.
    (Alltså, så att spellistan ser ut så här: A,C och B.)

    Det som händer när A spelat klart så är det ändå B som börjar spelas upp.
    På något sätt finns den gamla spelordningen alltså kvar.

    Hälsningar
    Morgan Cruse
  • Det stämmer. Tyvärr har vi inte stöd för att ändra spelkön medan du lyssnar, vilket förstås vore en stor förbättring, både om du vill ändra ordningen eller om du vill lägga till fler avsnitt medan du lyssnar på listan.

    Jag hör med utvecklarna hur de ser på möjligheten att förbättra detta!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem som Morgan beskriver om spelordningen - att B kommer före C fastän man ändrat. Och det oavsett om man ändrar medan man lyssnar eller om podden är pausad. Har haft problemet i flera år men förut funkade det om man startade om appen efter man sorterat om (har jag för mig iallafall). Men nu fungerar inte den nya spelordningen förrän man lyssnat färdigt på A, B börjar och man går in och väljer C i listan. Då spelas det upp i rätt ordning.

    Lite störande då jag alltid lyssnar från Min lista och sorterar löpande så jag får poddar med aktuella händelser först och andra poddar sist. Om man har ett längre träningspass, jobbar i trädgården/skogen eller utför ngn annan aktivitet där man inte vill ta upp telefonen i onödan så blir det här ett problem. Ok - ett I-landsproblem, men ändå. ;). Jättebra om utvecklarna kunde hitta en lösning.
    Jim
  • Bra med en så tydlig beskrivning, inte bara av hur du vill att det ska fungera, utan även varför detta är att föredra, eftersom en god förståelse för hur ett förslag skulle förenkla vardagen, hjälper oss att prioritera i vilken ordning vi löser olika saker.

    Att lägga olika typer av avsnitt i olika delar av listan är inget jag själv brukar göra, men jag tipsar om det ibland när lyssnare efterlyser "fler egna listor. Det är ett smart sätt att använda samma lista för olika syften. Jag hoppas att vi kan få det att fungera smidigare!
    Lite störande då jag alltid lyssnar från Min lista ...
    Jag tror att denna konsekventa lyssning från Min lista påverkar problemet, och att du kan få rätt ordning i listan direkt om du, när du har sorterat om den, startar ett annat ljud (exempelvis spelar en kanal i någon sekund) innan du återgår till Min sida med Min lista.

    Då borde spelaren hämta listan på nytt och ordningen blir då rätt - i teorin i alla fall. Får den manövern sorteringen i listan att "bita" hos dig? Det bästa är givetvis om allt funkar utan att du smiter emellan med annan lyssning, men denna work around hoppas jag förenklar lyssningen något.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika. Jag hade tänkt fråga hur man ska göra för att få ändringen att slå igenom, eftersom sätta uppspelningen på paus inte verkar räcka. 😀
    Ska testa din workaround.
    Morgan Cruse
  • Återkom gärna och berätta hur det funkar! (Jag tänker förstås testa själv också, men vet inte när det blir av.)
    Annika Webbmaster
  • Det verkar funka. En godtagbar workaround för mig om ni vill lägga utvecklingstimmar på annat, mer prioriterat. Tack för en bra app och ett suveränt supportforum med snabb och bra hjälp.
    Mvh
    Jim
  • Bra att det fungerade!
    Lyssnare som använder Min lista då och då, men ofta lyssnar även på annat, kan upptäcka denna workaround själva. För er som nästan uteslutande lyssnar från Min lista, blir det svårare att upptäcka den, och det är förstås trist att listan fungerar sämst för er som använder den mest!

    Ifall det är svårt att lösa på annat vis, vore det bra att hjälpa fler lyssnare att ladda om listan i spelaren utan att spela annat innehåll. Det kanske vi kan lösa genom en knapp med texten "Uppdatera listan i spelaren" (eller en bättre formulering som vi tänker ut) som visas hos lyssnare som har Min lista (pausad eller ej) i spelaren när ni sorterar om listan eller lägger till/tar bort avsnitt.

    Tack för hjälp att förstå detta behov!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Intressant diskussion. 😀

    Jag gör detta antagande:

    I appen måste någon slags programkod finns, och den koden måste i något läge hålla koll på vilket spår som är nästa spår. I dagsläget verkar det som om appen "fixerar" sin spelordning redan vid uppspelningens start.

    Kan man inte istället se till att det är först när ett spår är slut (eller väldigt nära slutet) som appen kollar vilket nästa spår är? Då blir listan mer dynamisk.
    Morgan Cruse
  • Jag vet inte hur det fungerar rent tekniskt och vilka för- och nackdelar det finns med olika metoder, så det stämmer jag av med utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Jag har lagt alla Dick Harrisson svarar i min lista. Men även fast jag trycker på den lilla playknappen i listan, det finns en för varje avsnitt, så spelas de inte upp automatiskt. Jag vet inte vad för playknapp ni annars pratar om ovan.
    mvh
    Kristina
    Kristina Andreasson
  • Du har nog hittat rätt play-knapp. Att det inte fungerar som det är tänkt kan bero på något av följande:
    • att du har en Android där appen inte får starta nya ljud i bakgrunden, vilket du ändrar i mobilens inställningar -> Appar -> SR Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad
    • att du har slagit av funktionen Automatisk uppspelning i appens inställningar
    • att du castar ljudet vidare till en annan enhet och att castingen har problem med spellistor
    Har du Android-appen så ser du länken till "inställningar" utskriven på Min sida medan länken till inställningssidan på Iphone är ett kugghjul uppe till höger på Min sida.

    OBS att du inte behöver lägga till avsnitten av Dick Harrisson svarar i Min lista för att få en automatisk uppspelning. När du startar ett avsnitt i programmets arkiv, alltså listan med alla avsnitt av ett program (som Dick Harrisson svarar) ska nästa nyare avsnitt i listan följa automatiskt. Listan spelas då "nerifrån och upp", medan Min lista spelar avsnitten uppifrån och ner.

    Även programarkivets lista kräver att appen inte är optimerad (en Android-inställning) och att automatisk uppspelning tillåts.

    Berätta gärna hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Helena skrev:

    Jag försöker förstå detta men det är ju så mycket information så det är inte lätt att enkelt förstå hur man ska göra med uppspelningen.
    Hon har rätt. Den här tråden är på gott och ont full av grundliga förklaringar och intressanta följdfrågor, vilket tyvärr gör det svårt att hitta en tydlig beskrivning. Jag lade ut Helenas fråga och ett rakare svar här:
    Hur spelar jag alla delar i en serie automatiskt?

    Svaret kommer även här och markeras som "bästa svar". Som exempel väljer jag dramaserien Kontra i fem avsnitt från programmet P3 Serie.
    1. Gå till P3 Series sida i appen, alltså den sida där du ser alla tillgängliga avsnitt från programmet
    2. Skrolla ned till avsnittet Del 1 av 5. Kontra
    3. Tryck på playknappen medan du är kvar i listan

    Avsnitten på programmets sida kommer då att spelas upp automatiskt i rätt följd, det vill säga nerifrån och upp.

    Om det inte fungerar så kan problemet vara att du har en Android-mobil och behöver undanta vår app från batterioptimering, se svaret ovan till Kristina den 24 juli.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret