Navigering

Hej! När man t ex söker på "Bokcirkeln" kommer inte alla avsnitt upp med det senaste högst upp. Just nu t ex kommer "Glaskupan" från 2021 upp som senaste avsnitt. Och, om jman lyssnar på del 1/3 vill man ju att del 2/3 kommer upp med detsamma när man har lyssnat pådel1. Det gör det inte. Det finns fler irritetande saker som händer när man letar och lyssnar. Det här är tydliga tonerier tills vidare...

Tack!

Kommentarer

  • Hej Lisa!

    Vi jobbar på att få till en bättre logik här, så att appen efter ett avslutat avsnitt automatiskt övergår till "nästa logiska avsnitt".

    Där är det lite knepigt med söksidan, eftersom det inte är säkert att de sökträffar du får bildar en logisk svit, vilket du fick nu. Testa att istället söka på orden läser glaskupan, så ser du hur jag menar med att avsnittsträffarna kan hamna i en mycket märklig ordning ...

    När du söker i appen får du två sorters träffar, se bilden nedan där jag visar vilka träffar det blir om jag skriver in bokc. Dels ser jag alla avsnitt som innehåller den bokstavskombinationen, 296 stycken. Om jag hittar ett avsnitt den vägen som jag vill lyssna på, så är det bara att starta ljudet i listan med sökträffar, men eftersom det är en rörig lista med sökträffar, så har app-utvecklarna inte aktiverat någon funktion för "spela nästa sökträff".

    Sökträffarna är helt enkelt en blandad kompott. Även om jag får tre avsnitt från programmet Bokcirkeln högt upp, är den översta sökträffen från programmet P1 Kultur Reportage. Det finns även avsnitt från P1 Kultur, Vetenskapsradion hälsa och många andra program i listan.

    Men i sökresultatet finns det även en träff i kategorin "program": Bokcirkeln! Om jag väljer den kommer jag till programmets sida där alla tillgängliga avsnitt från Bokcirkeln ligger i kronologisk ordning, med det senaste överst.

    Och eftersom det här finns en logisk ordning - väldigt många program ska spelas upp från äldst (första delen) till nyast (sista delen), har vi en automatisk uppspelning kopplad till programmens avsnitts-listor. Om du startar Bokcirkeln del 1: "Glaskupan" av Sylvia Plath i den listan, så kommer de följande delarna att spelas upp automatiskt.

    Skillnaden mellan listor där det finns en inbyggd spelkö (som i programmens avsnittslistor), och listor utan spelkö (som sökträffarna) är otydlig, vilket jag hoppas att vi kan förbättra snart. Detta med att programmens avsnittsarkiv även är spellistor har endast funnits sedan i julas, och vi har arbete kvar med hur vi visar upp detta bättre i appen.

    Tack för att du kontaktade oss om detta, eftersom just sökträffarna på Bokcirkeln är ett tydligt exempel på behovet av att förtydliga vilka listor med avsnitt som spelas upp automatiskt och vilka som inte har en sådan funktion!

    Annika Webbmaster