Geografisk blockering under OS

Hej,
Innebär ert inlägg från den 13 januari 2020 att det inte kommer att gå att följa sommarens OS utomlands (inom EU) via SR?

Kommentarer

  • Ja, tyvärr är det så.

    Under OS kommer vi att ha geografisk blockering på direktsändningen av P4-kanalerna (utom P4 Plus, som inte sänder sport), men om det har fungerat som vid tidigare mästerskap, så det kommer att gå att lyssna på sändningarna i efterhand.
    Annika Webbmaster
  • Ah, typiskt! Ja, det är ju inte ert fel såklart. Men då får jag lyssna i efterhand helt enkelt.

    Trevlig sommar!
  • Detsamma - var du än befinner dig!
    Annika Webbmaster
  • Befinner mig inom Sverige med svensk IP enligt flera hemsidor men får ändå ett meddelande om att jag inte kan lyssna på P4 via sverigesradio.se för att jag befinner mig utomlands.
  • Bor i Beddingestrand mellan Trelleborg och Ystad. Här är i princip radioskugga från sändarna i Trelleborg, Malmö, Hörby och Ystad så därför har vi endast internetradioapparater. Det är ju ett tag sedan Skåne var danskt. Vilen länk skall vi lämpligen använda för att kunna höra P4 Malmöhus?
  • Hej Arne!

    FM-sändningarna kan rädda liv
    Det absolut viktigaste är att lösa FM-problemet. P4 är Sveriges beredskapskanal och har i uppdrag att förmedla information från myndigheterna. Även om vi sänder sådan information även över webben, är det stor risk att strömmen eller uppkopplingen påverkas vid naturkatastrofer som bränder, stormar och översvämningar, liksom vid terrordåd.

    Vi på Sveriges Radio har en beredskap för att klara av sådana ansträngningar. Vi kommer att sända information som räddar liv. Men det är FM-nätet som är stabilast och om det blir en allvarlig kris, måste du kunna ta del av våra P4-sändningar i FM.

    Dessutom måste du kunna göra detta även om strömmen gått. För att alltid kunna lyssna på radio bör du ha en apparat som drivs med batterier - och gott om nya batterier hemma. Det finns även radioapparater som drivs med solceller eller med vev.

    Läs mer här:
    krisinformation.se: Sveriges Radios roll vid kris

    Rapportera in mottagningsproblemen till Teracom
    Att Beddingestrand ligger i radioskugga är alltså inte något ni ska acceptera. Vi på Sveriges Radio ansvarar för att utsändningen alltid ska fungera, men att P4 (och övriga FM-kanaler) når fram överallt utom i glest befolkade delar av fjälltrakterna och till sjöss där det verkligen är radioskugga, är ett uppdrag som sköts av ett företag som heter Teracom.

    På deras hemsida ser jag att de rekommenderade frekvenserna för dig är 89,5 MHz för P4 Malmöhus och 101,4 MHz för P4 Kristianstad. Om det inte fungerar, så ger de en del tips här:
    Teracom: Checklista för FM-mottagning

    Och om tipsen inte hjälper, vill både vi och de veta det! Rapportera därför in mottagningsproblemen:
    Lyssnarrapport vid mottagningsproblem

    Webbsändningar i dator och mobil
    Att lösa dessa FM-problem är alltså det jag tycker är allra viktigast - men just nu behöver vi ju se till att ni kan ta del av P4. Du bör kunna lyssna genom vår hemsida, sverigesradio.se i datorn. Om det inte går undrar jag vad du har för internetleverantör.

    Om du har en mobil eller surfplatta, bör du kunna lyssna via vår hemsida även med den. Det går också att använda vår app Sveriges Radio Play. Testa gärna både mobilnätet och ditt wifi! Om det blockeras på någon uppkoppling, så berätta vad det är för operatör eller nätleverantör.

    Webbsändningar i internetradio
    Att det krånglar i Internetradion, beror troligen inte på att de kolleger som konfigurerat blockeringen har missat att Skåne är en del av Sverige sedan 1658. Samma problem drabbar troligen lyssnare även i Luleå och Norrtälje, eftersom många internetradio-apparater hämtar ljudströmmar från en central databas (exempelvis Tunein, Apple Music eller Airable) som inte ligger i Sverige, och den databasen blockeras under OS.
    Rättelse:
    De flesta som lyssnar med internetradio får korrekt geografisk blockeringen. Det största undantaget är lyssnare som hämtar P4 via tjänsten mysqueezebox.com, där ljudströmmarna tar en "omväg utanför Sverige" och därför blockeras.
    För de flesta mottagare går det att manuellt lägga in en länk direkt till våra servrar, så att du inte behöver gå omvägen över denna databas. Här beskriver Tunein hur du manuellt lägger in en egen ljudström (custom URL) i deras system:
    Tunein: What is a Custom Url and where can I add it?

    Den URL du ska lägga in kan se lite olika ut, men testa om denna fungerar bra för P4 Malmöhus hos dig:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi.mp3

    Återkom gärna och berätta vad du har för typ av internetradio, för om du exempelvis använder en Google-enhet eller Sonos, kan du använda Sveriges Radios egna tjänster för dessa, vilket är enklare än att lägga in en egen direktlänk i Tunein.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret.
    Vi har inga radioapparater som använder FM-nätet för det fungerar så dåligt.
    Använder Logitech Squeezebox ansluten till Tunein.
    När jag lade in länken hamnade jag på samma meddelandeslinga som tidigare.
    Finns ytterligare alternativ?

  • Vi har inga radioapparater som använder FM-nätet för det fungerar så dåligt.
    Som sagt rekommenderar jag dig att skaffa en billig FM-mottagare med batterier och att kontakta Teracom för att få in P4. Den frågan har egentligen inte med den geografiska blockeringen att göra, utan är ett råd för "allmän krisberedskap".

    Kan du, tills vi fått ordning på din Squeezebox, lyssna via datorn, eller blockeras P4 även där? Testa denna länk:
    sverigesradio.se/kanaler

    Jag återkommer om just Squeezebox. Om jag minns rätt ska det gå att sätta upp en egen Logitech-server, men det var ett tag sedan jag senast hjälpte någon med det och det kanske finns något enklare alternativ (för om jag minns rätt var det inte så lätt).
    Annika Webbmaster
  • Nej - inga länkar jag kan hitta fungerar på Malmöhus. Vilka jag än lägger in hamnar jag på slingan. Använder jag länken på datorn fungerar den.
    Det går förvisso att lyssna via telefon eller dator men det fungerar inte "familjeadministrativt" och vi vill inte ha det så att vi är av med P4 i 14 dagar. Vi är även av med alla nyheter och samhällsinformation.
    Varför kan inte kanalen fungera när det inte sänds sport? Vi är ju inte vållande till detta avtal som får dessa konsekvenser men vi är drabbade.
  • Det går förvisso att lyssna via telefon eller dator men det fungerar inte "familjeadministrativt" och vi vill inte ha det så att vi är av med P4 i 14 dagar.
    Bra att det fungerar i alla fall. Har ni en HDMI-sladd hemma kan du koppla datorn till tv:n, om det fungerar bättre för familjens behov.

    Jag förstår att det är besvärligt att ni inte kan lyssna på samma vis som ni brukar, men för att vi överhuvudtaget ska kunna sända från OS har vi behövt blockera utrikes trafik.
    Varför kan inte kanalen fungera när det inte sänds sport?
    Tyvärr finns det tekniska begränsningar som gör att det inte går att slå på och av blockeringen beroende på vad som sänds. Det skulle helt enkelt bli oerhört dyrt och finnas risk för fel om vi behövde göra om denna manöver flera gånger under denna tvåveckors-period.

    Sätta upp en egen server?
    Jag har nu dammat av mina Squeezebox-kunskaper. Troligen använder ni idag en tjänst som heter mysqueezebox.comDen ligger utanför Sverige, vilket gör att vi blockerar den tjänsten från att hämta P4-kanalerna.

    Ett alternativt sätt att lyssna är att sätta upp en egen Logitech Media Server:
    wiki.slimdevices.com: Logitech Media Server

    Då kommer en del av din dator att fungera som en server som dina Squeezebox-enheter kan hämta ljuden från, och det ljudet kan exempelvis vara direktlänken till P4 Malmöhus ovan, men du kan även spela upp musik du har lagrat lokalt på datorn den vägen.

    Om det är värt besväret att sätta upp en egen server, kan bara ni avgöra. Om du är tycker att det intressant att förstå mer om hur din Squeezebox fungerar, så är det ett bra tillfälle, men om du verkligen inte tycker att teknik är lockande, så är det ju något du i normala fall inte behöver ha tillgång till. (Själv hade jag nog avstått och valt att lyssna med de enheter som redan fungerar för en så kort period som det rör sig om.)
    Annika Webbmaster
  • B:
    Förlåt att du inte har fått svar!

    Har du tidigare har använt denna dator över en icke svensk IP-adress? Det kan i så fall tydligen dröja sig kvar felaktig information.

    Vi på Sveriges Radio är (tack och lov) sällan tvungna att blockera på detta vis, och jag har därför sneglat SVT:s sida, där de bland annat tipsar om att tömma webbläsarens historik och cache:
    Varför tror SVT Play att jag är utomlands?

    Bakom kulisserna kan jag, som administratör i forumet, se att du använde webbläsaren Chrome när du skrev hit. Att antingen testa en annan webbläsare eller att använda Chromes inkognito-läge, kan också göra susen om felaktig information har bitit sig fast.

    Jag ser även den IP-adress du hade när du skrev hit, och med den adressen i en vanlig webbläsare borde det inte vara något problem, men uppenbarligen var det ändå det.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag missade att berätta hur man använder webbläsarens inkognito-läge respektive hur man tömmer webbläsarens historik och cache. Jag utgick från att B vet detta eller enkelt letar fram det, eftersom en lyssnare som kollar upp sin IP-adress har "hög IT-mognad".

    Men mina svar bör ju kunna hjälpa även den som inte förstår sig på teknik alls, så här ger jag en bättre beskrivning. Jag utgår från hur det är i webbläsaren Google Chrome, som är den webbläsare B haft problem med. I andra webbläsare finns motsvarande funktioner, men de kan heta lite andra saker. Fråga om ni inte hittar hur ni gör!

    Privat surf
    Du som får en blockering trots att du är i Sverige (och detta inte beror på att du till exempel surfar över din tyska arbetsgivares nätverk) kan testa att lyssna med webbläsarens inkognito-läge, så att vår webbplats inte känner av historiken:
    Google Chrome support: Surfa privat

    Tömma historiken
    SVT:s tips är grundligare (men snäppet krångligare) och går ut på att rensa historik:
    Rensa cacheminne och ta bort cookies

    Om det inte hjälper, eller beskrivningen inte går att följa, så återkom!
    Annika Webbmaster
  • Tack för Ditt engagemang!
    Det fungerar på våra datorer och telefoner. Dock kan jag inte "lura" squeezeboxarna.
    Installera en mediaserver är inte så lockande för att lösa vårt bekymmer men vi är många familjer som är "drabbade".
    Jag kan förutse svaret från Teracom på en sådan fråga - har ni satt yttre FM-antenn? - och det har vi naturligtvis inte för det vill vi inte ha. Därför använder vi Internetradio - för vi har fiber.
    Vi får konstatera "nederlaget" och hoppas detta kan ligga i bakhuvudet hos Er till nästa gång ni "måste" göra en IP-begränsning.
    Än en gång - Tack för Ditt engagemang!
  • Jag kan förutse svaret från Teracom på en sådan fråga - har ni satt yttre FM-antenn?
    Min frågor är mer:
    1. Har du testat olika placering av en FM-mottagare?
    2. Har du ställt in rätt frekvens?
    3. Har grannarna samma problem?
    Om ja på samtliga, så rapportera in detta problem! Som jag skrev är det betydligt allvarligare om ni i Beddingestrand inte kan ta emot P4 via FM-sändningen, än att du under två veckor inte kan lyssna direkt på P4 via mysqueezebox.com, utan blir hänvisad till datorn och mobilen.

    Jag vet att jag tjatar, men detta är viktigt på riktigt och dina svar ger tyvärr intryck av att du inte har tagit till dig detta. Hur har du tänkt att du ska ta del av viktig samhällsinformation om internet ligger nere eller strömmen går? Hur ska du veta att det finns ett fältsjukhus vid fotbollsplanen eller att vattnet går att dricka först om du kokat det i fem minuter?

    Nog med tjat.
    Installera en mediaserver är inte så lockande för att lösa vårt bekymmer men vi är många familjer som är "drabbade".
    Mediaservern var alltså till för att specifikt lösa att P4 blockeras under två veckor om du lyssnar via mysqueezebox.com. Problemet drabbar en mycket liten andel av våra lyssnare och i princip alla som lyssnar den vägen har tillgång till dator, mobil eller FM-radio. Ni kan inte lyssna som ni är vana, men ni kan lyssna.
    hoppas detta kan ligga i bakhuvudet hos Er till nästa gång ni "måste" göra en IP-begränsning.
    Absolut. Att IP-begränsningen även drabbar lyssnare inom riket vet vi, och det är en av anledningarna till att jag, som varit med ett tag och vet vilken typ av fel som kan uppstå, inte har tagit semester än.
    Annika Webbmaster
  • Håller med Arne, vilka bra, tydliga och utförliga svar!

    För min del så fick jag det felet ett par gånger (bland annat när jag skrev meddelandet här) men har inte återkommit efter det och hoppade även igång efter 5-15 minuter. Detta fast jag inte rensat kakor eller liknande. Måste bara varit något tillfälligt, antingen på mitt håll eller inom blockeringen som sker nu under OS.
  • Vi har precis samma problem som Arne m.fl. Det går inte att lyssna på lokalradiosändningarna från P4 Värmland på vår Logitech Squeezebox under OS. Väldigt många lyssnare använder internetradio idag och att ingen info om detta allvarliga problem utgick i förväg tycker jag är riktigt dåligt.
  • B:
    Skönt att det löste sig av sig självt!

    Lars:
    Vi tycker självfallet att det är tråkigt att lyssnare i Sverige drabbas av en geografisk blockering. Som jag skrev beror det på att du hämtar kanalerna via tjänsten mysqueezebox.com. De lyssnare som använder Logitech Squeezebox och har en egen server blockeras inte. Det går att ladda ned Logitech Media Server-programvaran från mysqueezebox.com. Det är samma server som du använder om du vill spela upp musik från datorn i din Squeezebox.

    Hoppas att ni kan lyssna via FM-radio, mobil eller dator under de knappa två veckor som återstår innan den geografiska blockeringen upphör.
    Väldigt många lyssnare använder internetradio idag och att ingen info om detta allvarliga problem utgick i förväg tycker jag är riktigt dåligt.
    Jag håller med om att det vore önskvärt med tydlig och tidig information, så kom gärna med tips om var och hur vi skulle presentera informationen!

    Den sida jag skriver på nu har funnits tillgänglig sedan den 6 juli när Lotta ställde sin fråga, men en fråga om möjligheten att lyssna på OS utrikes är det troligen väldigt få Squeezebox-användare inom Sverige som noterar.

    Även om det är många som lyssnar med internetradio, verkar det som om de flesta som lyssnar den vägen får en korrekt blockering, det vill säga att det fungerar inom Sverige men inte för lyssnare utomlands. Undantaget är just lyssnare som hämtar P4 via mysqueezebox.com.
    Annika Webbmaster
  • Tips om hur och var ni skulle presenterat informationen: självklart i dom blockerade kanalerna, innan blockering. Hur svårt kan det vara ?
  • Min Squeezebox har samma problem med blockeringen av P4 Göteborg. Vi bor här i Skärhamn på Tjörn norr om Göteborg. Då får jag lyssna på andra stationer över hela världen tills OS är över. Ni får mina licenspengar i vilket fall så ingen förlorar något på att släppa fram P4. Det verkar snålt ogenomtänkt. Och bara för att elektronerna råkar ta en omväg genom en server ett antal mil söder om. Doftar Lorry sketch…
  • Eftersom detta tycks bara vara ett problem för oss med Squeezebox kan man ställa sig frågan:
    Hur många Squeezebox kan finnas i världen där användaren talar svenska och är så intresserad av svensk OS - eller vad blockeringen nu avser? Naturligtvis vet man inte svaret men kan det vara så många att man i programavtalsskrivningen inte kan bortse från dem när det gäller antalet lyssnare och därmed sluta med dessa blockeringar. Rimligen finns det fler i Sverige än i utlandet.
  • Arne, Lars och Craig:

    Eventuellt kan jag ha hittat ett sätt som ni ska kunna lyssna på P4 utan att blockeras (eller sätta upp en egen server).

    Om man lägger till en direktlänk till P4 som favorit i sin Logitech Squeezebox, funkar det att lyssna på P4.
    1. De länkar ni kan använda hittar ni här. Leta upp din P4-kanal:
      MP3-länkar som M3U (192 kbps)
    2. Gå till mysqueezebox.com, logga in och lägg till den under favoriter.
    3. Välj sedan favoriter i din squeezeboxradio istället för de förinställda kanalerna.
    Hoppas att ni har glädje av det tipset!

    Lars:
    Tack.

    Craig:
    Villkoret för att vi ska kunna sända från OS var att vi blockerar alla anrop som inte kommer från Sverige. Vi har valt att gå med på dessa villkor eftersom vi vet att det finns ett stort intresse för OS hos våra lyssnare och tv-sändningarna är uppköpta av Discovery Networks (med kanalerna Kanal 5, Kanal 9 och streamingtjänsten Discovery+) som inte alla har tillgång till.

    Du har rätt, det finns många kanaler som inte är blockerade, världen över. P4 Plus, P1, P2 och P3 är några sådana. Sedan finns det massor av kanaler som är blockerade, eftersom de regler vi följer är likadana även i andra länder.

    Arne:
    Den geografiska blockeringen gör det den ska. Lyssnare utrikes kan inte ta del av P4. Det tråkiga här är att det finns "ett litet överspill", där vissa lyssnare som befinner sig i Sverige också blockeras, för att era anrop kommer från ett annat land.

    Med det tips jag ger om att lägga in en egen länk till P4, hoppas jag att ni dock åter ska kunna lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Förlåt Annika - lite tjatig...
    La in länken https://sverigesradio.se/topsy/direkt/164-hi-mp3.m3u som pekar mot P3 och då fungerar den.
    När jag så byter till https://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi-mp3.m3u mot Malmöhus är det tyst. Aven när det inte är sport.
    Dar bara bytt /207 till andra kanalers siffror och det fungerar mot "icke P4-kanaler."
    Finns fler bra tips?
    Vi har förvisso en transistorradio men det fungerar bara hyfsat i badrummet om man inte skall vända antennsprötet beroende på hur människor rör sig i rummet.
  • Finns i Sverige, efter vi semestrar i Cypern har jag fortfarande begränsningar i SR och SVT play både mobil och dator, appen säger att jag är utrikes, men jag sitter i Stockholm med Telia fiber,  hemma. Har raderat appen och laddat ner den igen samt stängt av telefonen, inget funkar!
  • Vi har varit kvar hemma i Sverige hela tiden men blockeras för att vi lyssnar på lokalradiosändningar via webradio. Allt är så fruktansvärt amatörmässigt skött av statliga SR att man undrar om det är sant !
  • Hej igen!

    Jag vill försäkra mig om att blockeringen har släppt som den ska hos alla.

    Madeleine:
    Bakom kulisserna ser det ut som om din datatrafik gått via VPN för ett finskt företag som heter Ficolo. Är det något du vet stämmer? Om inte, hör med Telia hur detta kan komma sig, för även om vi inte längre har någon blockering, finns det ju kvar för en del innehåll hos exempelvis SVT.
    Annika Webbmaster
  • Hos oss släppte blockeringen så lokalradion fungerade som vanligt igår.
  • Tack, det var skönt att höra!
    Annika Webbmaster
  • Jag mår bra och min Squeezebox likaså. Har lokala P4 som förut. Tack för hjälpen. Mvh, Craig
  • Kort fråga: Skall vi drass med blockeringen under paralympiks nu också eller kan vi höra P4 som vanligt?
  • Hej och förlåt att du inte fick svar, Arne.

    Jag hoppas att du inte har haft några problem att lyssna efter OS.

    Det finns ett kvardröjande fel efter den geografiska blockeringen, där P4 Stockholm (men inte övriga kanaler) felaktigt blockeras i tjänsten Tunein för lyssnare som är utrikes. Den blockeringen försöker vi självfallet häva.
    Annika Webbmaster
  • Tack! Omedelbart efter avslutningen fungerade allt som vanligt - och även under Paralympiks. Jag kunde inte låta bli att höja på ett ögonbryn när jag sett hur många Squeezebox som varit till försäljning på Tradera nu efter OS. Bara på dessa veckor en styv handfull. Det brukar det ta ett år för i vardagslag. Orsaken kan man fundera över.
    Tack för denna konversation och det är min (läs vi användares) förhoppning att avtalsskrivarna blir medvetandegjorda om konsekvenserna som drabbat oss.

  • Hej igen!

    Arne har varit förutseende och kontaktat oss innan OS drog igång. Tillsammans har vi försökt lista ut ett sätt att lägga in en direktlänk som går att använda i Squeezebox utan att den hämtas via portalen mysqueezebox, där nu P4-strömmarna blockeras.

    Metoden verkar fungera! Lars och Craig, som också använder Squeezebox, kan förhoppningsvis bli hjälpta av samma metod som Arne nu använder.

    Läs mer här:
    Squeezebox: Kommer P4 att blockeras under vinter-OS?

    (Denna tråd låser jag för nya inlägg.)
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.