Windows: Inga ljud från sverigesradio.se fungerar

Har anmält detta tidigare utan att fått svar med någon lösning. Kan ej spela upp ljud från sverigesradio.se på någon PC med varken på Chrome (Version 91.0.4472.124 (Officiell version) (64 bitar) eller Edge (Version 91.0.864.67 (Officiell version) (64 bitar). Däremot fungerar det utmärkt ifall man använder Mozilla Firefox (ver. 89.02 64 bitar), vilket vi inte vill behöva göra då vi har alla arbetsflöden synkade med Chrome & Edge.
Kör Win 10, allt uppdaterat. Mycket högt specificerad PC. Annonsblockeringar avstängda. Telia Öppen Fiber 1 GB/s. Vad mer behöver ni veta?
Har varit så i flera år, på olika PC. Börjar bli rejält irriterad över att vi ska betala skatt för material vi gemensamt äger men inte kan ta del av p.g.a Sveriges Radios oförmåga att skapa en webbsida som kan spela upp det 25 år gamla mp3-formatet i de vanligaste webbrowsarna.
Min egen hemmabyggda WP-sida klarar detta i alla webbbrowsers från scratch utan att något behöver sättas upp.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Om du har haft detta fel så länge, är det verkligen på tiden att vi löser det!

    Testa om det fungerar bättre ifall du lyssnar med Chromes inkognito-läge respektive privat-läget i Edge:Om du kan lyssna i dessa lägen, har du förmodligen något tilläggsprogram installerat som blockerar ljuden.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Har anmält detta tidigare utan att fått svar med någon lösning.
    Jag kollade i historiken och ser att du rapporterade in felet i två olika trådar i detta forum den 7 april. Jag stängde den ena tråden och länkade till mitt svar i den andra tråden, skrivet samma kväll som du rapporterade in problemet:
    Uppspelning på sr.se fungerar inte överhuvudtaget

    Dessutom följde jag upp hur det hade gått två månader senare, utan att få något svar.

    OBS:
    Även om du ser detta svar i ett mejl, så har jag inte svarat med e-post, utan skrivit mitt svar på den webbsida som du var inne på när du skrev till oss. Mejlet är bara en "avisering", så för att svara behöver du gå till webbsidan igen, alltså hit:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/kan-ej-spela-upp-ljud-fran-sverigesradiose-pa-nago/
    Annika Webbmaster
  • Hej! tack för tipset om att testa i ikognito-lägena. Då fungerar det! Så jag har nu gått igenom alla tillägg till dessa webbrowsers och fann ett som heter "Disable HTML5 Autoplay". Installerade det för länge sedan till Chrome och när Edge kom ut, valde jag funktionen att automatiskt föra över alla Chrome-tillägg till Edge.
    Detta tillägg är till för att förhindra att webbplatser automatiskt exekverar mediauppspelningsfiler, vilket utöver att undvika uppspelningar av reklam som väcker hela huset, kan förhindra installation av trojaner förklädda till ljud- och film-filer i bakgrunden på olika webbplatser. Tillägget gör att det krävs att man trycker "play" innan uppspelning sker.
    När jag stängde av detta så fungerade sr.se som det bör. Konstigt, eftersom ni väl inte använder autouppspelningsfunktionen(?)
    Nu ska jag se om jag kan lösa det genom att rodda med någon inställning eller måste avinstallera det skyddstillägget.
  • Bra att du hittade vad det var som ställde till det (och synd att du inte såg min fråga om inkognito-läget redan i april).

    Du bör kunna göra ett undantag för sverigesradio.se, se här:

    Main and most requested feature: this blocker has a customizable white list, so you may add your favorite sites to exclude from blocking autoplay. To deactivate a function, simply uncheck the related item from toolbar-panel.

    Trevlig lyssning - numera i valfri webbläsare!
    Annika Webbmaster