Färdiglyssnade avsnitt ligger ibland kvar under "fortsätt lyssna"
Hej.
Under en längre period så försvinner ibland inte avsnitt som är färdiglyssnade under "Fortsätt lyssna". Det kan lösas ibland med att vänta någon dag efter att testar ibland att starta flytta uppspelningsmarkören till slutet. Jag önskar att jag kunde trycka direkt på avsnitt under "Fortsätt lyssna" och markera avsnittet som "klar" eller liknande.
Under en längre period så försvinner ibland inte avsnitt som är färdiglyssnade under "Fortsätt lyssna". Det kan lösas ibland med att vänta någon dag efter att testar ibland att starta flytta uppspelningsmarkören till slutet. Jag önskar att jag kunde trycka direkt på avsnitt under "Fortsätt lyssna" och markera avsnittet som "klar" eller liknande.
Följ inlägget
0
följare
Hej!
Detta vill vi förstå! Lyssnar du direkt med telefonens inbyggda högtalare, med hörlurar (Bluetooth eller "trådat" i så fall?) eller castar du till en extern högtalare?
Just vid casting har vi ett känt fel, som bland annat medför att avsnitt som castas inte känns av i lyssningshistoriken. Ida, som rapporterade in felet här, använder vår app för Iphone, men det är samma fel för dig med Android:
Program anges ospelat om det castats
I och med att du inte alltid får avsnitten att markeras som färdiglyssnade genom att dra markören till slutet, en metod som brukar hjälpa, misstänker jag dock att det finns något annat problem med i bilden, som gör att appen inte kan lagra den informationen korrekt.
- Vad är det för mobil?
- Varifrån brukar du oftast starta avsnitten? Är det som en del av en spelkö där ett nytt ljud startas automatiskt när du har lyssnat klart på ett avsnitt?
(Ett vagt minne av att det i något läge varit problem med lyssningshistoriken ihop med spelkön dök upp medan jag skrev detta.)Se om du kan göra så här:
Tryck på Visa alla vid Fortsätt lyssna:
Då kommer du till sidan Lyssningshistorik. Om du trycker på pennan uppe till höger, kan du redigera denna historik och välja att enstaka avsnitt (eller alla avsnitt!) ska tas bort från historiken. Dessa bör då inte heller att visas under Fortsätt lyssna, men det kanske inte slår igenom förrän nästa gång du startar appen.
Fungerar detta rent tekniskt, och löser det ditt behov?
Om du vill ha kvar ett avsnitt i historiken, men att det ska vara "färdigspelat", känner jag dock inte till något bättre sätt än att manuellt "spola till slutet", vilket du själv listat ut - men där det inte fungerar som det brukar. Jämför om det blir bättre ifall du spolar "nästan till slutet", snarare än "helt till slutet". (Även om du inte lyssnat helt klart, men har lyssnat "nästan till slutet" så ska avsnittet försvinna från "Fortsätt lyssna", och det kanske appen enklare kan registrera?)
Återkom och berätta mer om mobilen, om du lyssnar i spelkö, eventuell casting och om pennan vid lyssningshistoriken är en vettig lösning tills vi förstått varför det inte fungerar som det borde hos dig!
Det viktigaste först:
Jag hoppas att du kan få allt att fungera bättre om du gör så här:
Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad
Ett fel vi sett förr?
Vi har nämligen fått in felrapporter om lyssningshistoriken, men dessa ingick i ett fel som yttrade sig även på andra sätt, och det är framförallt de andra symptomen jag har registrerat.
Lyssnaren Tyrone är en av dem som beskrivit felet. Han sammanfattade den 12 oktoberappens olika problem så här: Det felet har jag och mina kolleger pratat om som "att spelaren i appen inte vet vad som spelas", och fokuserat på själva uppspelningen och tidslinjen. En viktig del av felet, vilket Tyrone skrev, var även att appen inte markerar ett avsnitt som spelat, men den sidan av felet har jag inte tänkt lika mycket på.
Kommer och går
Du skrev:
Även Tyrones fel kom och gick och vi såg inget mönster. Likheterna gör det troligt att det fel du drabbas av är samma, eller nära besläktat med det fel vi sett tidigare!
Av-optimera
Eftersom Tyrone och andra drabbade lyssnare blev av med sina problem genom att undanta appen från batterioptimering, hoppas och tror jag att den manövern hjälper även dig!
Om det inte hjälper, eller bara hjälper delvis, så finns det fler inställningar du kan testa för att "skydda appen" så att den fungerar korrekt - men undantag från optimering är det jag först rekommenderar!
Jag håller tummarna för att det hjälper!
Hjälpte det att "avoptimera", eller behöver vi felsöka vidare?
Bra att du såg detta. Förhoppningsvis fungerar allt bättre efter denna inställning.
Om felet är nytt och om det kvarstår efter "avoptimering", så är det bra att veta att en annan lyssnare, Albert här, har rapporterat in flera problem med den senaste versionen av appen, bland annat att historiken inte fungerar korrekt:
Historikproblem m.m. efter uppdatering till 22.3.3 (18771)
Vi felsöker detta. Albert har även hittat ett sätt att komma runt just historikproblemet tills vi har förstått vad som är fel:
Jämför med SVT Play där det finns klart närvarande "knappar" under programmet för liknande funktioner.
Nu när jag vet hur så fungerar det förstås bra för mig som det ser ut nu.
Mvh Johannes
Bra ändå att det fungerar, rent praktiskt och tekniskt! Varje lösning som kräver att någon visar hur det fungerar, är en lösning vi behöver förbättra. Målet är självfallet att apparna ska fungera utan att man behöver en "manual" för dem.