Problem med Alexa i Österrike sedan geoblockering

Jag bor i Oesterrike och brukar lyssna paa P4 med Alexa, det slutade funka naer OS boerjade, och har inte boerjat fungera igen. Har problemet med dom vanliga Echo hoegtalarna hemma, och med min EchoAuto som anvaender telefonens internet anslutning. P1, P3 funkar inte heller, men P4 PLUS funkar.

Kommentarer

  • Detta behöver vi felsöka!

    Har du Alexa inställt på tyska, engelska eller annat språk?
    Annika Webbmaster
  • Tyska, men för felsökning startar jag streamen fran alexa appen, så det är inte att språkstyrningen ställer till det.
  • Tack, bra att vi fick veta det, eftersom "problem att höra rätt" är en felkälla vi slipper undersöka!

    Som du nog förstår, är det rätt sällan vi behövt felsöka tyskspråkiga Alexa-enheter, så jag kommer att behöva kolla upp lite hur det fungerar idag. Senast jag hade anledning att kika på det så hade vi en fungerande Alexa-tjänst på tyska. Är det den du använder?

    Läs mer om den här:
    Datenschutzrichtlinie für die Amazon Alexa App von Swedish Radio

    Andra Alexa-tjänster där du kan spela upp våra kanaler är Tunein och MyTuner Radio (fast om båda är tillgängliga med tyskspråkig Alexa, vet jag inte). Testa gärna om båda dessa ger samma problem!
    Annika Webbmaster
  • Hm ... Länken jag gav dig var ju av mer juridiskt slag, där vi informerar om vilken typ av datainsamling som sker i Alexa-tjänsten.

    Jag hittar inget bra om vår tyska tjänst, men här kan du läsa mer generellt om vår engelska Alexa-tjänst:
    Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus

    Annika Webbmaster
  • Jag använder bara den vanliga TuneIn funktionen. Hade appen aktiverad helt kort förnågra år sen och såg inget mervärde. Försôkte nyss installera "swedish radio" skillen, men den verkar inte vara tänkt att funka med echoauto. Har inte tillgång till vanlig echo förrän ikväll.

    En till datapunkt, eftersom echoauto lösningen använder telefonens internet, provade jag att tunnla all data genom ett vpn till sverige, gjorde ingen skillnad.
  • Testa om du kan nå MyTuner och om den tjänsten i så fall fungerar bättre än Tunein.

    Jag vill alltså inte få dig att byta om du i övrigt är nöjd med Tunein, men MyTuner kanske kan fungera som en reservlösning medan vi felsöker, plus att det är bra för felsökningen att se om andra tjänster har samma fel.
    Annika Webbmaster
  • MyTuner går inte heller att aktivera när man bara har en EchoAuto till hands.
  • Ok. Testa på de vanliga Echo-högtalarna ikväll och återkom.
    P1, P3 funkar inte heller, men P4 PLUS funkar.
    Gäller detta med att även de kanaler vi aldrig har geoblockerat nu har fått problem alla dina enheter, eller just EchoAuto? Vet du säkert att dessa kanaler har fungerat innan, eller var det först under blockeringen som du testade hur övriga kanaler fungerar?

    Om de övriga kanalerna fungerar på vanliga Echo, så testa en annan P4-kanal än din vanliga (t ex P4 Uppland om du brukar lyssna på P4 Stockholm) och se om den kanalen fungerar bättre.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Testade i helgen, nu funkar det på dom vanliga echo högtalarna (vet inte när det började funka), men med EchoAuto funkar det fortfarande inte.
  • Jag har sett en del spridda fel som drabbat alla våra kanaler hos Tunein, utom just P4 Plus.

    Jag har därför sedan länge misstänkt att P4 Plus ligger inlagd i deras databas på annat vis än våra övriga kanaler och har försökt ta reda på vari skillnaden ligger, dock utan att få ett tydligt svar. Ditt fel påminde om att vi behöver undersöka detta vidare!

    Går det inte alls att nå MyTuner eller Sveriges Radio i EchoAuto? Här får jag intrycket att det ska gå att nå den typen av skills, men att det fungerar lite si och så:
    Reddit: Echo auto not starting radio stream

    Där står det även ett tips om att bygga en egen skill och ett annat tips om att "förvirra" Echo:
    Another thing that helps is to stop the skill: you request a radio station and it doesn't play, so you try another and it still doesn't work, stop the skill and start again. It's like the skill gets confused so give it a clean start.
    Om inte annat är det ju enkelt att testa!
    Annika Webbmaster
  • Vet inte om man måste installera skillen på en vanlig echo, och att den då funkar på echo auto också. Ska prova installera när jag kommer hem.

    Kan annars rapportera at P4 plus fortfarande funkar i echo auto, men ingen av dom andra SR kanalerna jag provade i morse.
  • Tack för denna återkoppling!
    Vet inte om man måste installera skillen på en vanlig echo, och att den då funkar på echo auto också. Ska prova installera när jag kommer hem.
    Jag vet tyvärr inte heller hur Echo Auto fungerar, men möjligheten att lägga till ett nytt skill, kan bygga på att du har lagt till dessa på en annan enhet tidigare med samma konto, så testa gärna det. Testa gärna även om MyTuner Radio går att aktivera på Echo Auto sedan det väl är aktiverat på annan enhet.

    Möjligen kanske det bara går att använda skills som är utformade för (eller godkända för?) just Auto, och så fall finns det kanske något vi själva behöver göra för att "bli insläppta" i bilarna, så berätta hur det går!

    Mina kolleger som arbetar med Alexa-tjänsten hade tyvärr inga direkta tips. De hade hoppats att blockeringen skulle släppa av sig självt. En av dem skrev:
    Eventuellt kan han försöka med en fabriksåterställning, men det är väl inte helt säkert att det fungerar det heller:
    Amazon: Reset Your Echo Auto
    Vad som än blivit fel, är det troligen inte direkt kopplat till vår (och Tuneins) geografiska blockering, i och med att fler kanaler än P4 påverkas.

    Jag misstänker alltså att det har att göra med att Tunein har gjort något "annorlunda" när de lade in P4 Plus i sin databas, jämfört med hur de har lagt in övriga kanaler. Som jag skrev är det något jag planerar att undersöka vidare, men jag har inte hunnit göra några nya framstötar om detta ännu. (Att få vårt skill eller MyTuner att fungera är troligen en smidigare väg att lösa problemet.)

    I och med att det har fungerat innan OS måste dock ytterligare något, t ex en mjukvaruuppdatering, ha skett som bidrar till att ljudströmmar som tidigare fungerar nu har fått detta problem. Det vill säga att det behövs en kombination av "hur Tunein har lagt in kanalerna" och "något i just Echo Auto som förändrats" för att felet ska visa sig.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur gick det för dig? När det gäller det märkliga felet i Tunein, där P4 Plus fungerar men andra kanaler inte funkar, så har jag en misstanke om vad det kan bero på. Att det är en skillnad mellan hur denna kanal presenteras och våra övriga kanaler, vet jag, men det är svårt att ta reda på i detalj vilka länkar de använder för respektive kanal.

    Vi har nyligen fått Tunein att lägga in två av våra kanaler på ett sätt som jag hoppasliknar det vi använder för P4 Plus. Om jag har gissat rätt, bör du nu kunna leta upp dessa kanaler:
    • P4 Södertälje (eget utbud på morgonen och under nyheter, annars samsändning med P4 Stockholm)
    • Ekot sänder direkt (där hörs en ljudslinga, utom vid Ekot extrainsatta sändningar)
    Kan du höra dessa kanaler i EchoAuto med Tunein? I så fall kan du åtminstone ta del av P4 Extra, Radiosporten, Karlavagnen, Ring så spelar vi och alla andra klassiska program som ingår i P4:s riksutbud, även om just Södertälje/Stockholm inte är din vanliga P4-kanal, och det är ju i så fall ett steg på vägen!
    Annika Webbmaster
  • ekot direkt och p4 södertälje funkar i alexa appen på iphone (play on this device, är nästan helt säker på att det är samma sak som echo auto).
    P4 Kristianstad funkar fortfarande inte.

    Alla kanalerna funkar på alexa högtalarna i huset.
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen David!

    Jag felsöker ett problem med Flash Briefing som har drabbat flera Alexa-användare i Storbritannien och passar då på att kolla hur det fungerar för dig på dina olika enheter. I första hand vill jag förstås veta hur våra egna tjänster funkar, men jag är även nyfiken på om det numera går att lägga till tjänster i EchoAuto och om Tunein-problemet löste sig. (Du är fortfarande den enda lyssnare som skrivit till vårt supportforum om EchoAuto!)
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.