Chromecast Audio - Ljudet återgår till uppspelningsenheten vid kanalbyte

Hej,

Jag skrev detta i den större Chromecast-tråden men vet inte om ni har sett det så jag testar en egen tråd! (https://kundo.se/org/sverigesradio/d/chromecast-audio-built-in/#c3586560)

Jag har sedan i somras (Kommer ej exakt ihåg när det började) haft problem med Chromecast Audio och casting i samband med kanalbyte. Det fungerar alltså fint att initiera och starta castingen men så fort man byter kanal i appen (Eller väljer en podd) så går ljudet tillbaka till telefonen. Castingen hänger alltså inte med på bytena.

Man måste då välja Chromecasten på nytt och då fungerar det naturligtvis. Men, som ni förstår något segt att manuellt göra denna process varje gång.

Tilläggas bör att castingen (Inkl kanalbyten) fungerar fint med andra appar såsom "Tuneln Radio" samt givetvis Spotfiy.

Mina enheter:

Chromecast Audio - Firmware version 1.42.172094
iPhone Xs med iOS 13.7 (Var även ett problem med 13.6)
Senaste SR Play-appen version 20.8.4

Läst lite bland betygen på App-store för "SR Play" och jag verkar inte vara ensam med problemet. Till exempel en kommentar från 2020-07-28 av "Hjlhcbkmvbjnbfvm" 😀

Tack på förhand om ni kan titta närmare på problemet, annars en kanonapp!

Kommentarer

  • Tack för påminnelsen och förlåt för att du inte fått svar tidigare!

    Hjlhcbkmvbjnbfvm och du har troligen ett annat fel än det tråden handlar om.

    Jag kopierar in Hjlhcbkmvbjnbfvms felanmälan från app-store:
    Hej. Efter att jag har castat går inte att byta kanal. Den byter på appen men inte på chromecast.
    iPhone xs (13.6)
    Appen är senaste version 20.7.7
    Likheten i plattform och det välstrukturerade sättet att beskriva (med relevant info om plattformens operativsystem och vilken telefonmodell det gäller - tro mig, det är uppskattat, men inte något de flesta tänker på att vi vill veta!) är påfallande lik din felanmälan. Är du månne identisk med Hjlhcbkmvbjnbfvm?

    Om du är ensam om att rapportera in detta eller om ni är två personer med samma fel, spelar inte stor roll. Ni/du är fortfarande extremt få, så det viktiga är att ta reda på vad som händer i just ditt (era?) fall och hur vi undviker att det sker. Om jag felaktigt utgår från att ni är en och samma person alternativt om jag felaktigt tror att ni är två drabbade individer med identisk plattform, hamnar jag lite snett ... Är ni olika individer, så är det ju i högsta grad intressant att ni har samma typ av telefon, menar jag.

    Hjlhcbkmvbjnbfvm är för övrigt ett mycket fint namn 😀 Så om det är du, vill jag tacka för den felanmälan också. I Appstore kikar jag som webbmaster inte så ofta, men jag vet att apputvecklarna läser där.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Orginaltråden som jag först skrev i har som du skriver ett annat huvudproblem, därav ville jag bryta ut detta problem till en egen tråd för uppmärksamhet.

    Jag och ovan nickname från App-store är inte samma person men problemet är identiskt. Svårt att veta om denna person också använder en "Chromecast Audio" men sannolikheten verkar stor.

    För att vara extra tydlig så gäller detta "Chromecast Audio", dvs "snurran" (och inte en dongel).
    https://www.pricerunner.se/product/200x200/1554151510/Google-Chromecast-Audio.jpg

    Den har vad jag vet slutat produceras av Google så vi kanske är försvinnande få som använder den fortfarande men vore såklart fint att få det att fungera!

    Tack, återkom om du vill att jag felsöker något ytterligare!

  • Tack för förtydligandet.

    Har du noterat om castingen bryts även vid spellistor? Enklast att testa, om du inte brukar lyssna i listor i vanliga fall, är att gå in under Nyheter i appens nederkant, och starta en nyhet där. Den nyhet som då spelas upp, ska automatiskt övergå till nästa nyhet, och det jag undrar är alltså om den övergången fungerar som den ska vid ditt problem.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Det fungerar om man "swipear" till nästa nyhet!

    Går man tillbaka ut i menyn under "Nyheter" och manuellt väljer en ny sektion eller nyhet så går ljudet tillbaka till enheten enligt ovan felbeskrivning!
  • Tillägg: Castingen här också med om nästa nyhet går på automatiskt, dvs samma funktionalitet som en "swipe".

  • Bra! Då kan du, genom att lägga avsnitt i Min lista, slippa den olägenhet det blir att manuellt behöva starta om castingen, åtminstone när du lyssnar på avsnitt.

    Genom Min lista slipper du dessutom överhuvudtaget hantera mobilen för att starta ett nytt avsnitt, vilket ofta är praktiskt. Till exempel var jag mycket tacksam över spellistorna senast nu i helgen, när jag hade målarfärg på fingrarna och delvis hängde utanför ett fönster ... Appen spelade snällt det jag ville höra, i den ordning jag hade bestämt, utan at jag behövde avbryta det jag jobbade med för att röra mobilen.

    Här har jag nyligen svarat lite mer utförligt om hur man får appens spellistor att fungera smidigt.

    Men kanalbyten och byten mellan kanal och avsnitt, klarar appen alltså inte vid casting. Där är jag lite osäker på om det verkligen har fungerat tidigare, eller om det stopp som sker när ett ljud avbryts, ofrånkomligen leder till att även castingen upphör i vår app ...

    Både "pucken/rullen" och "dongeln" finns i min ägo. Kartongerna på bilden i den andra tråden är mina privata - men tyvärr har jag bara hittat just kartongerna och inte själva casting-prylarna. När jag väl hittat dessa, kommer det bli enklare att testa saker själv ...
    Annika Webbmaster
  • Kan kort tillägga att problemet kvarstår även efter uppgradering till nya iOS 14!

  • Hej,

    Kan med glädje meddela att detta nu fungerar i och med uppdateringen av SR Play-appen till version 20.10.9.

    Tack!
  • Så bra att det fungerar som det ska igen!

    Vi började smyga ut denna version igår, och en av de förbättringar som ingår är just att Chromecast nu "lyssnar på inställningar för autoplay".

    Tack för snabb återkoppling, både när felet kvarstått och när det nu upphörde.
    Annika Webbmaster