Chromecast Audio built-in
Jag har castat till min receiver via Chromecast Audio built-in men sedan några uppdateringar tillbaka av SR-appen så kommer det inget ljud när man är ansluten. Är inte appen kompatibel med Chromecast längre?
Följ inlägget
0
följare
vad är det för högtalare med inbyggt Chromecast du försöker casta till? Appen är kompatibel med Chromecast, men vi har fått rapporter om att andra enheter än Googles egna Chromecasts inte alltid fungerar så vi försöker ringa in vilka enheter det rör sig om så att vi kan försöka testa själva.
Om det kan vara till någon vägledning.
Det är uppgifterna som visas i Home-appen om den inbyggda Chromecastenheten.
Play fick en uppdatering som ändrade mottagarsidan av Chromecast och det är nog den som gjort att det slutat funka på vissa enheter. Vi håller på och samlar in information om vilka enheter som verkar strula så att vi kan försöka fixa problemet, eftersom vi i nuläget inte har några sådana enheter att testa på vilket gör felet svårare att lösa. Vi återkommer så fort vi har en version där felet är åtgärdat!
Sedan har jag även en chromecast-dongle med HDMI kopplad till en hemmabioförstärkare. Den kan också väljas från sr-appen men även där blir det utan att det kommer ut något ljud.
I båda fallen så står det att den castar men det låter inget. Här även testat att casta från 2 olika mobiler och en surfplatta. Tystnad i alla fallen från sr-appen men ljud om jag använder andra appar.
Högtalare är LG MusicFlow H3 och H7-högtalare både ensamma och som grupper och jag använder en fullt uppdaterad Samsung S9+. SR Play 20.3.4
Cast har fungerat felfritt tidigare. Det går också utmärkt att casta andra grejer, som t.ex. för att lyssna på radio via TuneIn.
Tack alla!
Bra att ni hittat hit och ser att felet inte ligger i just er anläggning, utan är mer utspritt - och att det är vårt ansvar att försöka lösa det.
Bra även att ni sett att det fungerar att casta med andra appar än Sveriges Radio Play. Det finns många sådana för direktlyssning och för poddar, men det finns färre externa appar som kan erbjuda efterhandslyssning på de program vi inte har som poddar (främst musikprogram), så jag tipsar om två "indie-appar" med hela vårt innehåll:
Chromecast Audio built-in
Att felet finns i enheter med inbyggt chromecast, som på Jörgens och Dennis Sony-enheter och på Henriks LG, har vi sett genom flera felrapporter. Felet går att avgränsa från "andra Casting-buggar" genom dessa särdrag:
- Castingen ser ut att fungera, men ljudet fortsätter att strömma ur mobilen
- Drabbar både direktlyssning och efterhandslyssning
- Uppträder i såväl Ios-appen som i Android-appen
- Vårt innehåll kan utan problem castas via tredjeparts-appar
Felsökningen går lite på sparlåga, eftersom vi med rådande pandemi har behövt prioritera att säkra upp "den allmänna lyssningen" på bekostnad av att lösa buggar i tilläggstjänster. Dessutom arbetar de flesta av oss på distans, vilket försvårar möjligheten att testa olika saker. Den (lilla) "maskinpark" med test-enheter vi har tillgång till i vanliga fall, är helt enkelt lite knepigare att komma åt snabbt för alla som behöver.En av app-utvecklarna har dock samma fel som ni på sin privata anläggning, och felsöker. (Det är förvisso alltid trist när en lyssnare har problem- men om denne lyssnare samtidigt är erfaren apputvecklare på Sveriges Radio, är det inte enbart tråkigt ...)
Chromecast-dongle med HDMI
Dennis felrapport om vad som bör vara samma fel (bra att du beskrev det, "även där blir det utan att det kommer ut något ljud") med en chromecast via HDMI, är den enda jag sett med detta fel som inte handlar om "inbyggd casting-funktion". Om vi kan reproducera felet den vägen, blir det enklare att felsöka!
Dennis:
Eftersom jag inte sett andra felrapporter med Chromecast via HDMI (mot kanske ett dussin om inbyggd Chromecast), vill vi undersöka detta! Om du har möjlighet, så testa gärna ifall du får samma fel om du ansluter dongeln till någon annan manick (datorn?).
Vilken modell är det på din dongel? Jag har själv tillgång till dessa donglar, men hade missat att detta fel eventuellt kan felsökas med dem:
Jag vill även passa på att be alla om ursäkt över att jag missade att Dennis skrev att felet även uppträder med dongel! Hade jag kopplat det snabbare, så hade vi legat tio dagar längre fram i felsökningen ...
Jag testade en LG-högtalare som är ansluten med sladd och cast fungerar inte på den heller.
Intressant att Tidal har liknande fel. Firmware-version för castingen är i linje med jag själv misstänker.
För oss på Sveriges Radio är det omedvetet (eller åtminstone inte förankrat i app-teamet), men hos Tidal, där en så viktig del av tjänsten är att de har ljudströmmar i hög bitrate (något jag tror inte kan hanteras av den äldre casting-tekniken), kan det ha varit en medveten prioritering.
Chromecast som kopplas till tv och annat ska, som Jörgen skriver, automatiskt uppdateras till de firmware-versioner som framgår här.
Med firmware 1.36.159268.
Ska bli intressant att se om jag kan återskapa felet!
hoppas det är till någon hjälp
Med Tunein så undrar jag om vår kanal P4 Plus ger samma fel.
Om du can casta vår kanal P4 Plus, så kan du förmodligen casta även "din vanliga kanal", genom att lägga in den manuellt under Favoriter i Tunein-appen och välja "lägg till extern ljudström". Vilken URL du ska använda där hjälper jag dig med om du berättar vilken kanal det gäller.
Jag har nämligen varit i kontakt med andra lyssnare som rapporterat in problem att casta våra kanaler från Tuneins app, och dem kunde jag hjälpa att lägga in en viss typ av URL:
TuneIn: casta SR-kanaler fungerar inte längre
Jag har tolkat detta som ett separat problem, för det verkar ha uppstått senare (och drabbar inte alla våra kanaler). Det kan dock finnas en gemensam grund.
Andra appar fungerar korrekt hittills men ska prova SR via tunein också.
Fw M39.R.0379
Android 10, patch May 2020
Sr Play 20.5.3
TV Android 8, patch May 2019
Chromecast built-in 1.47.211678
Tunein verkar fungera helt ok.
P4 plus fungerar faktiskt 😊.
Dom kanaler jag brukar lyssna på är främst P3 och P4 Dalarna, så om du har strömmarna för dessa så kan jag testa att lägga in dem manuellt och se om det funkar.
Med vänlig hälsning, John
Gå in under Favoriter i Tunein-appen och välj "lägg till extern ljudström".
Testa sedan om denna länk (P3, 192 kbps MP3) fungerar:
http://sverigesradio.se/topsy/direkt/164-hi.mp3
För P4 Dalarna ser länken likadan ut, men 164 byts mot 223. Alltså:
http://sverigesradio.se/topsy/direkt/223-hi.mp3
Det kanske finns bättre sätt, men jag har, när den manuellt inlagda ljudlänken spelats upp, klickat på hjärtat för att kunna spara kanalen med nytt namn (t ex "egna P3").
Om den inte fungerar att casta, så testa samma länk men byt http mot https.
Återkom och berätta om det fungerar!
Fler tips mottages tacksamt.
Med vänlig hälsning, John
Du har samma problem med din Sony soundbar HT-CT800 som flera andra lyssnare har beskrivit.
Din observation om att felet verkar ha uppstått i samband med en uppdatering av appen tidigare i år, är troligen helt korrekt. Som min kollega från app-teamet skrev den 14 april, så fick Play-appen en uppdatering som ändrar mottagarsidan av Chromecast. Det är nog denna förändring som gjort att det slutat funka på din enhet med chromecast built-in 1.21.76349, samtidigt som castingen fortfarande fungerar med chromecast built-in 1.47.211678.
Jag tolkar det som att vi med denna uppgradering av casting-protokollen introducerade en begränsning, men var den går och vari den ligger, tror jag inte att vi rett ut. Vi har inte hittat något i dokumentationen av det vi infört som visar på en sådan begränsning, utan denna förklaringen bygger på att det är så felet uppträder.
Det finns inte mycket du själv kan göra i och med att din Sony soundbar HT-CT800 har de uppdateringar som går att få. Bra att du kan casta kanaler via andra apper som Tunein! Är det främst våra kanaler du vill kunna casta, eller vill du har hjälp att hitta en alternativ lösning för våra program också?
Min workaround är att casta till TVn och stänga av bilden vilket som sagt är lite bökigt, men går. Dagens I-landsproblem kankse?
Om ni hittar någon lösning är jag gärna behjälplig med att testa här.
Jag lägger till en bugg på listan som kan vara relaterad.
Har en Chromecast Audio (Till vänster i bilden ovan) och det fungerar bra att casta från iPhone Xs iOS 13.6 men så fort jag byter mellan kanalerna (P1, P4 etc) så hoppar ljudet tillbaka till telefonens högtalare. Så har det inte varit förut utan ljudet har alltid legat kvar och castat utan avbrott vid kanalbyte.
Chromecast Audio — Firmware version 1.42.172094
Senaste SR Play versionen (20.7.7)
Chromecast Audio - Ljudet går tillbaka till uppspelningsenheten vid varje kanalbyte
Mats bugg, där casting fungerar men inte kan hantera kanalbyten eller byte av avsnitt, vill jag felsöka separat från det fel vi fokuserat på ovan (alltså att castingen ser ut att fungera - men där alltså inget ljud skickas vidare utan uppspelningen fortgår i telefonen).
När det gäller denna tysta casting, har jag pratat med de kolleger som byggt denna service, och bett att de försöker återskapa det med en "chromecast-dongle" av första generationen, alltså den modell som Dennis hade problemet med. En kollega hade en sådan hemma - men (till min förvåning) kunde han inte återskapa felet. Om jag förstod det rätt fungerade hans chromecast först inte alls. Den behövde uppdatera något (firmware) under flera timmar, men när det väl var gjort så kunde han casta från Sveriges Radio Play.
Den bör alltså ha firmware 1.36.159268, för det är den senaste som funkar där. (Här vill jag kolla upp lite närmare att jag inte har missförstått och återkommer om jag behöver korrigera något.)
Är det någon av er andra som har lyckats bli av med felet sedan vi senast skrev om det, exempelvis för att er enhet har uppdaterats?
Jag återkommer ifall den uppdaterar sig. Bor i Singapore så det är möjligt att versionerna är annorlunda här.
Vilken förebild :-)
Huvudproblemet som denna tråd handlar om, "den tysta castingen", kvarstår. (Om någon har en annan syn, så berätta, jag älskar att ha fel ibland!)
Däremot har några av er (Mats den 28 juli och Pontus den 9 september) skrivit om ett annat fel, där casting har startat, men där kanalbyte och liknande bryter kopplingen till Chromecast Audio.
För Mats gäller detta från vår Iphone-app - och har lösts. I en annan tråd skrev han nyligen: Pontus: du får gärna berätta om felet kvarstår i Android, för i så fall så hör jag med Ios-utvecklarna om de Chromecast-förbättringar de gjorde senast ("Chromecast avbryts inte längre när man spelar något nytt" och "Chromecast lyssnar nu på inställningar för autoplay") är något även Android-utvecklarna kan kika på.
Jag kan inte bekräfta vilken exakt åtgärd som fixade det, men allt verkar fungera som det är tänkt nu. Har testat både på CC och min soundbar och allt gör som jag vill att det ska, inkl byta och bläddra kanaler och program.
Min soundbar fick precis en uppdatering (inkl chromecast built-in), det kan också ha underlättat.
Det är nog uppdateringen som gjorde susen. Jag letar upp andra lyssnare med Sony Soundbar och detta problem och hör om de har fått denna uppdatering.
Du har en Sony STR-DN1080 och ska också kunna uppdatera din firmware:
Firmware Update version M41.R.0516 for STR-DN1080
Det är inte samma uppdatering som den Pontus fick, men båda innehåller stöd för Chromecast built-in for Audio v1.36, som förbättrar Chromecast built-in for Audio connectivity.
Hoppas att det hjälper!
Tack igen! Nu får ni slå er för bröstet och ta en extra kopp kaffe. Det är ni väl värda.
Tack även för att du bekräftade att denna uppdatering hjälpte! Jag förutsätter att fler Sony-enheter med Chromecast built in kommer att få samma stöd framöver.
Hoppas att även LG (med flera) har liknande förbättringar på gång.
Förstärkaren: 28480
Casting: 1.36.145853
Det underliga här, även om den fungerar perfekt med SR nu, är att Tidal svarade mig att de stödjer 1.36.159268 och senare, när de svarade mig i april. Nu kommer Sonys uppdatering i november och då får man 1.36.145853 vilket ju borde vara en tidigare version. Vilken är då skillnaden? Uppenbarligen 0.0.013415 vad nu det innebär?
Jag undrar hur det blir framöver? Kommer tillverkare att kunna enas om en eller ett fåtal standarder? Eller blir det till att ha en burk för varje leverantör av innehåll?
Mina LG Music Flow-högtalare har fortfarande problem med att det helt enkelt inte händer något när man castar till dom från mobilappen (senaste versionen från en helt uppdaterad S9+). Det är osannolikt att LG kommer att komma med några fler uppdateringar till dessa högtalare.
Dock! Det går aldeles utmärkt att casta från andra saker, som t.ex. att casta SR-flikens ljud från Chromecast på en Windows10 PC. Spotify fungerar även bra både som Spotify Connect och som Google Cast (man kan välja i Spotify Appen). Även TuneIn från samma mobil går bra.
Det hade varit så fint om ni kunde få ordning på det här för att man hellre använder SR Appen för att kunna se vilket program som sänds just nu.