Chromecast Audio built-in

Jag har castat till min receiver via Chromecast Audio built-in men sedan några uppdateringar tillbaka av SR-appen så kommer det inget ljud när man är ansluten. Är inte appen kompatibel med Chromecast längre?

Kommentarer

  • Hej Jörgen,

    vad är det för högtalare med inbyggt Chromecast du försöker casta till? Appen är kompatibel med Chromecast, men vi har fått rapporter om att andra enheter än Googles egna Chromecasts inte alltid fungerar så vi försöker ringa in vilka enheter det rör sig om så att vi kan försöka testa själva.
    App-teamet
  • Det är en receiver. Sony STR-DN1080 som har en inbyggd Chromecast Audio. Så vitt jag förstår har mjukvaran till den inte uppdaterats samtidigt som övrig mjukvara i förstärkaren uppdaterats. För några månader sedan gick det alldeles utmärkt att strömma ljud från SR-appen. Sedan dess har ju appen uppdaterats några gånger och då går det att koppla upp sig mot förstärkaren men det kommer inget ljud. Trodde att det skulle komma en ny uppdatering av SR-appen som löste problemet. Jag kan tillägga att gränssnittet till Chromecast built-in inte är det samma som vanliga Chromecast. Det går inte att göra samma inställningar i Home-appen.
    Jörgen
  • Firmwareversion för systemet: 28412 Firmwareversion för Cast: 1.21.76349
    Om det kan vara till någon vägledning.
    Det är uppgifterna som visas i Home-appen om den inbyggda Chromecastenheten.
    Jörgen
  • Hej Jörgen,

    Play fick en uppdatering som ändrade mottagarsidan av Chromecast och det är nog den som gjort att det slutat funka på vissa enheter. Vi håller på och samlar in information om vilka enheter som verkar strula så att vi kan försöka fixa problemet, eftersom vi i nuläget inte har några sådana enheter att testa på vilket gör felet svårare att lösa. Vi återkommer så fort vi har en version där felet är åtgärdat!
    App-teamet
  • Har samma problem sedan jag uppdaterade sr-appen (kör nu version från 2020-03-10). Har dels en sony-högtalare (srs-x99) med inbyggd Chromecast. Andra appar kan fortfarande casta till den. Det finns även andra radio-appar som kan strömma från Sveriges radio så via de apparna kan jag lyssna på t.ex p4 men inte med sr-appen.

    Sedan har jag även en chromecast-dongle med HDMI kopplad till en hemmabioförstärkare. Den kan också väljas från sr-appen men även där blir det utan att det kommer ut något ljud.

    I båda fallen så står det att den castar men det låter inget. Här även testat att casta från 2 olika mobiler och en surfplatta. Tystnad i alla fallen från sr-appen men ljud om jag använder andra appar.
    Dennis Björklund
  • Jag har samma typ av problem med samma symptom. Man kan välja att casta och jag får upp listan med alla enheter och grupper och när man valt en blir cast-ikonen ifylld och rutan visar att man castar. Ljudet fortsätter dock komma direkt ur mobilen. Det är samma fel oavsett om det gäller live-sändning eller gamla avsnitt.

    Högtalare är LG MusicFlow H3 och H7-högtalare både ensamma och som grupper och jag använder en fullt uppdaterad Samsung S9+. SR Play 20.3.4

    Cast har fungerat felfritt tidigare. Det går också utmärkt att casta andra grejer, som t.ex. för att lyssna på radio via TuneIn.
    Henrik
  • Tack alla!

    Bra att ni hittat hit och ser att felet inte ligger i just er anläggning, utan är mer utspritt - och att det är vårt ansvar att försöka lösa det.

    Bra även att ni sett att det fungerar att casta med andra appar än Sveriges Radio Play. Det finns många sådana för direktlyssning och för poddar, men det finns färre externa appar som kan erbjuda efterhandslyssning på de program vi inte har som poddar (främst musikprogram), så jag tipsar om två "indie-appar" med hela vårt innehåll:



    Chromecast Audio built-in
    Att felet finns i enheter med inbyggt chromecast, som på Jörgens och Dennis Sony-enheter och på Henriks LG, har vi sett genom flera felrapporter. Felet går att avgränsa från "andra Casting-buggar" genom dessa särdrag:
    1. Castingen ser ut att fungera, men ljudet fortsätter att strömma ur mobilen
    2. Drabbar både direktlyssning och efterhandslyssning
    3. Uppträder i såväl Ios-appen som i Android-appen
    4. Vårt innehåll kan utan problem castas via tredjeparts-appar
    Felsökningen går lite på sparlåga, eftersom vi med rådande pandemi har behövt prioritera att säkra upp "den allmänna lyssningen" på bekostnad av att lösa buggar i tilläggstjänster. Dessutom arbetar de flesta av oss på distans, vilket försvårar möjligheten att testa olika saker. Den (lilla) "maskinpark" med test-enheter vi har tillgång till i vanliga fall, är helt enkelt lite knepigare att komma åt snabbt för alla som behöver.

    En av app-utvecklarna har dock samma fel som ni på sin privata anläggning, och felsöker. (Det är förvisso alltid trist när en lyssnare har problem- men om denne lyssnare samtidigt är erfaren apputvecklare på Sveriges Radio, är det inte enbart tråkigt ...)


    Chromecast-dongle med HDMI
    Dennis felrapport om vad som bör vara samma fel (bra att du beskrev det, "även där blir det utan att det kommer ut något ljud") med en chromecast via HDMI, är den enda jag sett med detta fel som inte handlar om "inbyggd casting-funktion". Om vi kan reproducera felet den vägen, blir det enklare att felsöka!

    Dennis:
    Eftersom jag inte sett andra felrapporter med Chromecast via HDMI (mot kanske ett dussin om inbyggd Chromecast), vill vi undersöka detta! Om du har möjlighet, så testa gärna ifall du får samma fel om du ansluter dongeln till någon annan manick (datorn?).

    Vilken modell är det på din dongel? Jag har själv tillgång till dessa donglar, men hade missat att detta fel eventuellt kan felsökas med dem:



    Jag vill även passa på att be alla om ursäkt över att jag missade att Dennis skrev att felet även uppträder med dongel! Hade jag kopplat det snabbare, så hade vi legat tio dagar längre fram i felsökningen ...
    Annika Webbmaster
  • Jag kan tillägga att jag INTE har problem när jag använder samma telefon för att casta till en Chromecast Ultra kopplad till TVn. (d.v.s. allt fungerar som det skall då och det kommer ljud ur TVn). Enda skillnaden är att Chromecasten går på sladd och högtalarna går på WiFi - det borde dock inte göra någon skillnad.

    Jag testade en LG-högtalare som är ansluten med sladd och cast fungerar inte på den heller.
    Henrik
  • Jag har samma problem med Tidal. Deras support säger att de tydligen bara stödjer firmware 1.36.159268 och senare (jag har ju 1.21.76349 som jag skrev tidigare) för Chromecast Audio. Något deras utvecklare förmodligen inte hade tänkt på. När appen kopplar upp sig till förstärkaren så är bara ramen visad i symbolen. Den blir inte fylld som den gjorde tidigare. Gäller även SR-appen. Jag kan tillägga att hdmi-dongeln med Chromecast generation två som jag har anslutit till förstärkaren nu, kan ta emot SR-appens strömning. Den uppdaterar ju sig själv helt automatiskt.
    Jörgen
  • Tack båda!

    Intressant att Tidal har liknande fel. Firmware-version för castingen är i linje med jag själv misstänker.
    Något deras utvecklare förmodligen inte hade tänkt på.
    För oss på Sveriges Radio är det omedvetet (eller åtminstone inte förankrat i app-teamet), men hos Tidal, där en så viktig del av tjänsten är att de har ljudströmmar i hög bitrate (något jag tror inte kan hanteras av den äldre casting-tekniken), kan det ha varit en medveten prioritering.

    Chromecast som kopplas till tv och annat ska, som Jörgen skriver, automatiskt uppdateras till de firmware-versioner som framgår här.
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Chromecast Generation 1 (ser ut som den högra på din bild).

    Med firmware 1.36.159268.
    Dennis Björklund
  • Tack, då har din enhet den senaste möjliga - och Tidal ska funka:
    Deras support säger att de tydligen bara stödjer firmware 1.36.159268 och senare ...
    Ska bli intressant att se om jag kan återskapa felet!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.