Chromecast Audio built-in

Jag har castat till min receiver via Chromecast Audio built-in men sedan några uppdateringar tillbaka av SR-appen så kommer det inget ljud när man är ansluten. Är inte appen kompatibel med Chromecast längre?

Kommentarer

  • Hej Jörgen,

    vad är det för högtalare med inbyggt Chromecast du försöker casta till? Appen är kompatibel med Chromecast, men vi har fått rapporter om att andra enheter än Googles egna Chromecasts inte alltid fungerar så vi försöker ringa in vilka enheter det rör sig om så att vi kan försöka testa själva.
  • Det är en receiver. Sony STR-DN1080 som har en inbyggd Chromecast Audio. Så vitt jag förstår har mjukvaran till den inte uppdaterats samtidigt som övrig mjukvara i förstärkaren uppdaterats. För några månader sedan gick det alldeles utmärkt att strömma ljud från SR-appen. Sedan dess har ju appen uppdaterats några gånger och då går det att koppla upp sig mot förstärkaren men det kommer inget ljud. Trodde att det skulle komma en ny uppdatering av SR-appen som löste problemet. Jag kan tillägga att gränssnittet till Chromecast built-in inte är det samma som vanliga Chromecast. Det går inte att göra samma inställningar i Home-appen.
  • Firmwareversion för systemet: 28412 Firmwareversion för Cast: 1.21.76349
    Om det kan vara till någon vägledning.
    Det är uppgifterna som visas i Home-appen om den inbyggda Chromecastenheten.
  • Hej Jörgen,

    Play fick en uppdatering som ändrade mottagarsidan av Chromecast och det är nog den som gjort att det slutat funka på vissa enheter. Vi håller på och samlar in information om vilka enheter som verkar strula så att vi kan försöka fixa problemet, eftersom vi i nuläget inte har några sådana enheter att testa på vilket gör felet svårare att lösa. Vi återkommer så fort vi har en version där felet är åtgärdat!
  • Har samma problem sedan jag uppdaterade sr-appen (kör nu version från 2020-03-10). Har dels en sony-högtalare (srs-x99) med inbyggd Chromecast. Andra appar kan fortfarande casta till den. Det finns även andra radio-appar som kan strömma från Sveriges radio så via de apparna kan jag lyssna på t.ex p4 men inte med sr-appen.

    Sedan har jag även en chromecast-dongle med HDMI kopplad till en hemmabioförstärkare. Den kan också väljas från sr-appen men även där blir det utan att det kommer ut något ljud.

    I båda fallen så står det att den castar men det låter inget. Här även testat att casta från 2 olika mobiler och en surfplatta. Tystnad i alla fallen från sr-appen men ljud om jag använder andra appar.
  • Jag har samma typ av problem med samma symptom. Man kan välja att casta och jag får upp listan med alla enheter och grupper och när man valt en blir cast-ikonen ifylld och rutan visar att man castar. Ljudet fortsätter dock komma direkt ur mobilen. Det är samma fel oavsett om det gäller live-sändning eller gamla avsnitt.

    Högtalare är LG MusicFlow H3 och H7-högtalare både ensamma och som grupper och jag använder en fullt uppdaterad Samsung S9+. SR Play 20.3.4

    Cast har fungerat felfritt tidigare. Det går också utmärkt att casta andra grejer, som t.ex. för att lyssna på radio via TuneIn.
  • Tack alla!

    Bra att ni hittat hit och ser att felet inte ligger i just er anläggning, utan är mer utspritt - och att det är vårt ansvar att försöka lösa det.

    Bra även att ni sett att det fungerar att casta med andra appar än Sveriges Radio Play. Det finns många sådana för direktlyssning och för poddar, men det finns färre externa appar som kan erbjuda efterhandslyssning på de program vi inte har som poddar (främst musikprogram), så jag tipsar om två "indie-appar" med hela vårt innehåll:

    Chromecast Audio built-in
    Att felet finns i enheter med inbyggt chromecast, som på Jörgens och Dennis Sony-enheter och på Henriks LG, har vi sett genom flera felrapporter. Felet går att avgränsa från "andra Casting-buggar" genom dessa särdrag:
    1. Castingen ser ut att fungera, men ljudet fortsätter att strömma ur mobilen
    2. Drabbar både direktlyssning och efterhandslyssning
    3. Uppträder i såväl Ios-appen som i Android-appen
    4. Vårt innehåll kan utan problem castas via tredjeparts-appar
    Felsökningen går lite på sparlåga, eftersom vi med rådande pandemi har behövt prioritera att säkra upp "den allmänna lyssningen" på bekostnad av att lösa buggar i tilläggstjänster. Dessutom arbetar de flesta av oss på distans, vilket försvårar möjligheten att testa olika saker. Den (lilla) "maskinpark" med test-enheter vi har tillgång till i vanliga fall, är helt enkelt lite knepigare att komma åt snabbt för alla som behöver.

    En av app-utvecklarna har dock samma fel som ni på sin privata anläggning, och felsöker. (Det är förvisso alltid trist när en lyssnare har problem- men om denne lyssnare samtidigt är erfaren apputvecklare på Sveriges Radio, är det inte enbart tråkigt ...)

    Chromecast-dongle med HDMI
    Dennis felrapport om vad som bör vara samma fel (bra att du beskrev det, "även där blir det utan att det kommer ut något ljud") med en chromecast via HDMI, är den enda jag sett med detta fel som inte handlar om "inbyggd casting-funktion". Om vi kan reproducera felet den vägen, blir det enklare att felsöka!

    Dennis:
    Eftersom jag inte sett andra felrapporter med Chromecast via HDMI (mot kanske ett dussin om inbyggd Chromecast), vill vi undersöka detta! Om du har möjlighet, så testa gärna ifall du får samma fel om du ansluter dongeln till någon annan manick (datorn?).

    Vilken modell är det på din dongel? Jag har själv tillgång till dessa donglar, men hade missat att detta fel eventuellt kan felsökas med dem:

    Jag vill även passa på att be alla om ursäkt över att jag missade att Dennis skrev att felet även uppträder med dongel! Hade jag kopplat det snabbare, så hade vi legat tio dagar längre fram i felsökningen ...
    Annika Webbmaster
  • Jag kan tillägga att jag INTE har problem när jag använder samma telefon för att casta till en Chromecast Ultra kopplad till TVn. (d.v.s. allt fungerar som det skall då och det kommer ljud ur TVn). Enda skillnaden är att Chromecasten går på sladd och högtalarna går på WiFi - det borde dock inte göra någon skillnad.

    Jag testade en LG-högtalare som är ansluten med sladd och cast fungerar inte på den heller.
  • Jag har samma problem med Tidal. Deras support säger att de tydligen bara stödjer firmware 1.36.159268 och senare (jag har ju 1.21.76349 som jag skrev tidigare) för Chromecast Audio. Något deras utvecklare förmodligen inte hade tänkt på. När appen kopplar upp sig till förstärkaren så är bara ramen visad i symbolen. Den blir inte fylld som den gjorde tidigare. Gäller även SR-appen. Jag kan tillägga att hdmi-dongeln med Chromecast generation två som jag har anslutit till förstärkaren nu, kan ta emot SR-appens strömning. Den uppdaterar ju sig själv helt automatiskt.
  • Tack båda!

    Intressant att Tidal har liknande fel. Firmware-version för castingen är i linje med jag själv misstänker.
    Något deras utvecklare förmodligen inte hade tänkt på.
    För oss på Sveriges Radio är det omedvetet (eller åtminstone inte förankrat i app-teamet), men hos Tidal, där en så viktig del av tjänsten är att de har ljudströmmar i hög bitrate (något jag tror inte kan hanteras av den äldre casting-tekniken), kan det ha varit en medveten prioritering.

    Chromecast som kopplas till tv och annat ska, som Jörgen skriver, automatiskt uppdateras till de firmware-versioner som framgår här.
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Chromecast Generation 1 (ser ut som den högra på din bild).

    Med firmware 1.36.159268.
  • Tack, då har din enhet den senaste möjliga - och Tidal ska funka:
    Deras support säger att de tydligen bara stödjer firmware 1.36.159268 och senare ...
    Ska bli intressant att se om jag kan återskapa felet!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem på min LG soundbar med inbyggd chromecast. Slutade fungera för någon månad sen från både tunein och sr-appen på min iPhone. Det fungerar dock att casta om jag ber min Google Home spela radio P3 på soundbar. Den inbyggda chromecasten

    hoppas det är till någon hjälp

  • Ja, tack!

    Med Tunein så undrar jag om vår kanal P4 Plus ger samma fel.

    Om du can casta vår kanal P4 Plus, så kan du förmodligen casta även "din vanliga kanal", genom att lägga in den manuellt under Favoriter i Tunein-appen och välja "lägg till extern ljudström". Vilken URL du ska använda där hjälper jag dig med om du berättar vilken kanal det gäller.

    Jag har nämligen varit i kontakt med andra lyssnare som rapporterat in problem att casta våra kanaler från Tuneins app, och dem kunde jag hjälpa att lägga in en viss typ av URL:
    TuneIn: casta SR-kanaler fungerar inte längre

    Jag har tolkat detta som ett separat problem, för det verkar ha uppstått senare (och drabbar inte alla våra kanaler). Det kan dock finnas en gemensam grund.
    Annika Webbmaster
  • Hej jag har exakt det här problemet också på Sony soundbar HT-CT800 sedan en tid tillbaka. Jag tror (ej 100% säker) att det började efter att SR appen uppdaterades. Appen ser ut att ansluta men ljudet fortsätter i telefonen. Om jag castar till TVn (Sony KD-49X7500F) fungerar det korrekt, men det är lite bökigare.
    Andra appar fungerar korrekt hittills men ska prova SR via tunein också.

  • Soundbar chromecast built-in 1.21.76349
    Fw M39.R.0379

    Android 10, patch May 2020
    Sr Play 20.5.3

    TV Android 8, patch May 2019
    Chromecast built-in 1.47.211678

    Tunein verkar fungera helt ok.
  • Hej Annika,
    P4 plus fungerar faktiskt 😊.
    Dom kanaler jag brukar lyssna på är främst P3 och P4 Dalarna, så om du har strömmarna för dessa så kan jag testa att lägga in dem manuellt och se om det funkar.
    Med vänlig hälsning, John

  • Jag hoppas att det fungerar hos dig, men kan förstås inte lova något ....

    Gå in under Favoriter i Tunein-appen och välj "lägg till extern ljudström".

    Testa sedan om denna länk (P3, 192 kbps MP3) fungerar:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/164-hi.mp3

    För P4 Dalarna ser länken likadan ut, men 164 byts mot 223. Alltså:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/223-hi.mp3

    Det kanske finns bättre sätt, men jag har, när den manuellt inlagda ljudlänken spelats upp, klickat på hjärtat för att kunna spara kanalen med nytt namn (t ex "egna P3").

    Om den inte fungerar att casta, så testa samma länk men byt http mot https.

    Återkom och berätta om det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Nu har jag testat. Strömmarna fungerar att lägga in i TuneIn (både http och https). Dock får jag inte upp cast-symbolen när jag lyssnar på dessa strömmar. När jag kör den ordinarie P3-strömmen så ser jag symbolen men det är då jag inte får igång den.
    Fler tips mottages tacksamt.
    Med vänlig hälsning, John

  • Jag ser att jag missade att svara dig, Pontus:

    Du har samma problem med din Sony soundbar HT-CT800 som flera andra lyssnare har beskrivit.

    Din observation om att felet verkar ha uppstått i samband med en uppdatering av appen tidigare i år, är troligen helt korrekt. Som min kollega från app-teamet skrev den 14 april, så fick Play-appen en uppdatering som ändrar mottagarsidan av Chromecast. Det är nog denna förändring som gjort att det slutat funka på din enhet med chromecast built-in 1.21.76349, samtidigt som castingen fortfarande fungerar med chromecast built-in 1.47.211678.

    Jag tolkar det som att vi med denna uppgradering av casting-protokollen introducerade en begränsning, men var den går och vari den ligger, tror jag inte att vi rett ut. Vi har inte hittat något i dokumentationen av det vi infört som visar på en sådan begränsning, utan denna förklaringen bygger på att det är så felet uppträder.

    Det finns inte mycket du själv kan göra i och med att din Sony soundbar HT-CT800 har de uppdateringar som går att få. Bra att du kan casta kanaler via andra apper som Tunein! Är det främst våra kanaler du vill kunna casta, eller vill du har hjälp att hitta en alternativ lösning för våra program också?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och tack för långt svar, även om jag hade listat ut ungefär detsamma genom tidigare svar 😀
    Min workaround är att casta till TVn och stänga av bilden vilket som sagt är lite bökigt, men går. Dagens I-landsproblem kankse?
    Om ni hittar någon lösning är jag gärna behjälplig med att testa här.
  • Hej,

    Jag lägger till en bugg på listan som kan vara relaterad.

    Har en Chromecast Audio (Till vänster i bilden ovan) och det fungerar bra att casta från iPhone Xs iOS 13.6 men så fort jag byter mellan kanalerna (P1, P4 etc) så hoppar ljudet tillbaka till telefonens högtalare. Så har det inte varit förut utan ljudet har alltid legat kvar och castat utan avbrott vid kanalbyte.

    Chromecast Audio — Firmware version 1.42.172094
    Senaste SR Play versionen (20.7.7)
  • Mats har påmint om buggen ovan här:
    Chromecast Audio - Ljudet går tillbaka till uppspelningsenheten vid varje kanalbyte

    Mats bugg, där casting fungerar men inte kan hantera kanalbyten eller byte av avsnitt, vill jag felsöka separat från det fel vi fokuserat på ovan (alltså att castingen ser ut att fungera - men där alltså inget ljud skickas vidare utan uppspelningen fortgår i telefonen).

    När det gäller denna tysta casting, har jag pratat med de kolleger som byggt denna service, och bett att de försöker återskapa det med en "chromecast-dongle" av första generationen, alltså den modell som Dennis hade problemet med. En kollega hade en sådan hemma - men (till min förvåning) kunde han inte återskapa felet. Om jag förstod det rätt fungerade hans chromecast först inte alls. Den behövde uppdatera något (firmware) under flera timmar, men när det väl var gjort så kunde han casta från Sveriges Radio Play.

    Den bör alltså ha firmware 1.36.159268, för det är den senaste som funkar där. (Här vill jag kolla upp lite närmare att jag inte har missförstått och återkommer om jag behöver korrigera något.)

    Är det någon av er andra som har lyckats bli av med felet sedan vi senast skrev om det, exempelvis för att er enhet har uppdaterats?
    Annika Webbmaster
  • Hej, min tidiga CC är fortfarande på v 1.36.157768 och det fungerar dåligt. Efter ett par försök gick det att casta, men det strular igen om jag försöker byta kanal/program. Som väntat med andra ord.
    Jag återkommer ifall den uppdaterar sig. Bor i Singapore så det är möjligt att versionerna är annorlunda här.
  • Vilken otroligt proffisionell och seriös support Ni har på SR.
    Vilken förebild :-)
  • Tack Mathias!

    Huvudproblemet som denna tråd handlar om, "den tysta castingen", kvarstår. (Om någon har en annan syn, så berätta, jag älskar att ha fel ibland!)

    Däremot har några av er (Mats den 28 juli och Pontus den 9 september) skrivit om ett annat fel, där casting har startat, men där kanalbyte och liknande bryter kopplingen till Chromecast Audio.

    För Mats gäller detta från vår Iphone-app - och har lösts. I en annan tråd skrev han nyligen:
    Kan med glädje meddela att detta nu fungerar i och med uppdateringen av SR Play-appen till version 20.10.9.
    Pontus: du får gärna berätta om felet kvarstår i Android, för i så fall så hör jag med Ios-utvecklarna om de Chromecast-förbättringar de gjorde senast ("Chromecast avbryts inte längre när man spelar något nytt" och "Chromecast lyssnar nu på inställningar för autoplay") är något även Android-utvecklarna kan kika på.
    Annika Webbmaster
  • TL;DR Allt är ok nu.
    Jag kan inte bekräfta vilken exakt åtgärd som fixade det, men allt verkar fungera som det är tänkt nu. Har testat både på CC och min soundbar och allt gör som jag vill att det ska, inkl byta och bläddra kanaler och program.
    Min soundbar fick precis en uppdatering (inkl chromecast built-in), det kan också ha underlättat.
  • Tack!
    Min soundbar fick precis en uppdatering (inkl chromecast built-in), det kan också ha underlättat.
    Det är nog uppdateringen som gjorde susen. Jag letar upp andra lyssnare med Sony Soundbar och detta problem och hör om de har fått denna uppdatering.

    Annika Webbmaster
  • Jörgen:
    Du har en Sony STR-DN1080 och ska också kunna uppdatera din firmware:
    Firmware Update version M41.R.0516 for STR-DN1080

    Det är inte samma uppdatering som den Pontus fick, men båda innehåller stöd för Chromecast built-in for Audio v1.36, som förbättrar Chromecast built-in for Audio connectivity.

    Hoppas att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Tack för din påminnelse. Världens bästa support! Tänk om alla i den digitala världen arbetade såhär. Nu är problemet löst. Tills vidare i alla fall. Nya uppdateringar och nya spännande funktioner ger nog nya framtida utmaningar. Min förstärkare pratade med mig och berättade att det fanns en uppdatering. Gillar att kunna lyssna trådat. Allt fungerar så mycket bättre och snabbare då. Wifi 5 och 6 slår fortfarande inte trådat. Jag tycker att ljudkvaliteten blir bättre då också. Jag har inte Tidal för tillfället så jag kan inte jämföra med deras högupplösta.

    Tack igen! Nu får ni slå er för bröstet och ta en extra kopp kaffe. Det är ni väl värda.
  • Tack för kaffet!

    Tack även för att du bekräftade att denna uppdatering hjälpte! Jag förutsätter att fler Sony-enheter med Chromecast built in kommer att få samma stöd framöver.

    Hoppas att även LG (med flera) har liknande förbättringar på gång.

    Annika Webbmaster
  • Jag vill bara tillägga att jag nu har fått följande versioner med uppdateringen:

    Förstärkaren: 28480
    Casting: 1.36.145853

    Det underliga här, även om den fungerar perfekt med SR nu, är att Tidal svarade mig att de stödjer 1.36.159268 och senare, när de svarade mig i april. Nu kommer Sonys uppdatering  i november och då får man 1.36.145853 vilket ju borde vara en tidigare version. Vilken är då skillnaden? Uppenbarligen 0.0.013415 vad nu det innebär?
  • @Jörgen, jag killgissar lite här... Sony är inte direkt kända för att ligga i framkant när det gäller uppdateringar, kanske är det därför?  Versionsnumret är inte direkt löpande utan kan variera lite mellan olika produkter. Se https://support.google.com/chromecast/answer/7124014?hl=en-SG

  • Tack! Jag var kanske sarkastisk i överkant. Det är egentligen ganska beundransvärt att man lyckas uppdatera en produkt som förmodligen specificerades ganska långt innan innehållsleverantörernas nya idéer ens var påtänkta och att den hänger med utan problem.

    Jag undrar hur det blir framöver? Kommer tillverkare att kunna enas om en eller ett fåtal standarder? Eller blir det till att ha en burk för varje leverantör av innehåll?
  • @Annika:
    Mina LG Music Flow-högtalare har fortfarande problem med att det helt enkelt inte händer något när man castar till dom från mobilappen (senaste versionen från en helt uppdaterad S9+). Det är osannolikt att LG kommer att komma med några fler uppdateringar till dessa högtalare.

    Dock! Det går aldeles utmärkt att casta från andra saker, som t.ex. att casta SR-flikens ljud från Chromecast på en Windows10 PC. Spotify fungerar även bra både som Spotify Connect och som Google Cast (man kan välja i Spotify Appen). Även TuneIn från samma mobil går bra.

    Det hade varit så fint om ni kunde få ordning på det här för att man hellre använder SR Appen för att kunna se vilket program som sänds just nu.
  • För att förtydliga med "händer ingenting" så menar jag att ljudet fortsätter spela ur mobilen, även om cast-ikonen är ifylld och appen beter sig som om man castar. D.v.s. om man trycker på cast-ikonen så får man upp volymkontroll och alternativet att sluta casta. Att "sluta casta" eller ändra volymen gör ingenting heller.
  • Jag vill bara berätta att även Tidal fungerar med den nya uppdateringen av hårdvaran. Det var där problemen först började för mig. Lycka till alla ni andra. Med tiden kommer säkert andra tillverkare få till sina uppdateringar.