Spela nästa

Hej
Jag förstår att funktionen "spela nästa" nu finns och att den regleras genom att fälla ut listmenyn nere till vänster? Det är bara det att inget händer när jag klicka på listmenyn. Hastighet och sovtider kan jag välja, men inte listmenyn.

Kommentarer

  • Delvis rätt. Funktionen finns, och den meny du såg fungerar för att slå av och på detta - men du måste starta en spellista för att det menyvalet ska vara aktivt. Hos dig är det valet troligen "utgråat" för att du inte har spelat ljudet i en lista.

    Nedladdade avsnitt, Min lista och Nya avsnitt från program du följer är exempel på ställen där du kan lyssna i en lista. De avsnitt som ligger där spelas upp i en följd om du startar ett avsnitt medan du fortfarande befinner dig i listan. De gör du genom att trycka på valfritt avsnitts bild, där play-knappen finns.

    Om du istället trycker på texten till höger om avsnittsbilden, där det står vad det är för programserie, så kommer du till just det avsnittets sida - och har liksom lämnat den lista du vill spela upp. Om du därefter trycker på play, så spelas just det avsnittet upp - men inte de följande avsnitten.

    Detta lät krångligare än det egentligen är. Det korta svaret är:
    När du är i en lista du vill spela upp i en obruten följd, ska du starta ljudet genom att klicka på bilden - inte på texten!

    Annika Webbmaster
  • Hej, jag tror att jag förstår. Jag måste lägga alla avsnitt i Min lista för att det ska funka. Det är lite jobbigt om det är en följetong på 20 avsnitt ... måste dessa läggas i följd, förresten? Vad händer om jag lägger ett annat program i listan också och det råkar hamna mitt i följetongen, för visst sparas de i listan i den ordning som jag lägger dem där, inte i ordningsföljd del 1, 2, 3 osv
  • I Min lista hamnar de i den ordning du lagt dem, men den listan är sorteringsbar, med ändra-knappen. Långpressa på ett avsnitt och dra det till rätt position. (Nedladdat och Nya avsnitt från program du följer går däremot inte att sortera.)

    Vi tar exemplet att din lista råkar se ut så här:
    1. Sommar & Vinter med Camilla Lif
    2. Del 1. Händelser vid vatten
    3. Del 2. Händelser vid vatten
    4. Del 4. Händelser vid vatten
    5. Del 3. Händelser vid vatten
    6. OBS: Väven är en del av vår litteraturhistoria
    7. Del 5. Händelser vid vatten
    Då kan du byta plats på de där delarna av händelser vid vatten som kom i fel ordning, och sedan dra igång lyssningen från valfri post, så låt Camilla Lif ligga kvar i topp och börja på Händelser vid vatten del 1-4, Det blir en timma och 40 minuters lyssning. Om du vill lyssna i ett svep längre tid än så, kan du sortera så att även OBS-avsnittet lägger sig på plats två, eller hoppa över detta avsnitt och fortsätta listan nedanför det.

    Det är lite jobbigt om det är en följetong på 20 avsnitt ...

    Eller 53, som med Händelser vid vatten!

    Det finns dock ett bättre sätt! Kanske har du sett att det finns något som kallas "Teman" som du når från appens startsida? Det är också spellistor, där en redaktion grupperar avsnitt eller ljudklipp som de tycker hör ihop, ofta på ett kreativt sätt som hjälper mig att hitta innehåll jag annars hade missat.

    Ibland är det från helt olika program och kanaler, som temat om separation, och ibland är det en serie som har skapats som en enhet. Just Radioföljetongen är ju ett program alla vill höra i en viss ordning, och Händelser vid vatten finns som en färdig spellista under Teman! Där ligger alla 53 delar - men uppdelade på sju ljudfiler. Leta upp "Teman" på startsidan, och välj "visa alla", så hittar du den!

    Trevlig lyssning
    Annika Webbmaster
  • Åh, så många bra tips och klargöranden! Tusen tack, Annika!
    Jag önskar dig en fin kväll!

    Bästa hälsningar,
    Lena

    p.s. Händelser vid vatten är sommarens bästa, bästa på SR Play. Jag vet inte hur många gånger som jag har lyssnat. Rolf Lassgård är helt enastående.
  • Tack själv för bra frågor, som fick mig att svara på ett sätt jag säkert kan återanvända framöver 😉

    Ditt PS lät jag redaktionen få del av. Äras dem som äras bör!
    Annika Webbmaster
  • Att ändra ordningsföljd i en spellista är en av de funktioner jag saknar. Jag testar just nu i min Android 10-telefon din beskrivning ovan.

    1. Starta från att klicka på bild ger inte automatisk spelning av nästa. Enda chansen är att klicka på "Spela alla"

    2. Jag ser ingen knapp märkt "ändra", men misstänker att det är pennan som avses. Dock ger den mig bara möjlighet att markera vilka avsnintt som ska till papperskorgen.

    Gäller svaren ovan en annan version av appen? Jag har uppdaterat appen innan jag testade, och kör en Android 10.
  • Hej Ragnar!
    Min beskrivning är gjord efter hur det ser ut på Ios. Jag trodde att listorna fungerar på samma vis i båda apparna, men först med den betaversion av appen som släpptes nu i dagarna (20.9.5), är den mer flexibla spellistan släppt även för Android.

    I den senaste "riktiga" versionen av appen, är det endast möjligt att lyssna på denna typ av listor genom "spela alla" och från början. (Men där kan du skippa listposter genom "skippa-knappen" eller genom att svepa dig fram till den position i listan du vill börja från.)

    Den version som nu är beta kommer inom kort ut till alla, men vill du få del av den direkt, så är det enkelt att bli betatestare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten
    Annika Webbmaster