Blåtand-reglage motsvarande kontrollcenter-reglage

När jag använder fjärrkontrollreglage (blåtand) för nästa/föregående så förväntar jag mig att de motsvarar dem som finns i kontrollcenter och på låsskärmen (+- 15 s). Det gör de inte.

"Men de motsvarar ju ← →-reglagen i spelaren i appen"

Ja, men vilket används mest för en app som endast levererar ljud:
1. Reglage tillgängliga varifrån som helst i systemet, och som syns varje gång skärmen vaknar
2. Reglage som endast syns på en specifik vy när man väljer att sitta och stirra på appen i förgrunden

Det är tydligt vilka reglage som kommer framstå som prioriterade, och vilka som blir första gissningen till vad föreg./nästa kommer resultera i.

Jag föreslår att ni tar en sida från apples Podcaster: man kan välja vad som ska hända för knapptryck på hörlurar.

Kommentarer

  • Hej!

    Med vissa Blåtands-enheter och andra prylar för att kontrollera uppspelningen finns det möjlighet att ha stöd för både "spola 15 sekunder" och "förra listposten/nästa listpost". Med många vanliga, trådade, hörlurar fungerar det så här:
    • 2 tryck på playknappen -> nästa avsnitt
    • 3 tryck på playknappen -> föregående avsnitt
    • 2 tryck och håll på playknappen -> hoppa 15 sekunder framåt
    • 3 tryck och håll på playknappen -> hoppa 15 sekunder bakåt
    I de gränssnitt där det endast går att nå en av funktionerna, är ni många som vill att vi prioriterar "hoppa 15 sekunder" högre än "förra listposten/nästa listpost", och i samband med att utvecklarna löser ett långdraget problem med BT-enheter där ingen av dessa funktioner fungerar, har jag fått uppfattningen att vi därför ska byta så att "hoppa 15 sekunder" blir den viktigaste.

    Jag stämmer av med utvecklarna så att detta framgår klart i beskrivningen av buggen att den funktionen är prioriterad!
    Annika Webbmaster
  • Nu får jag erkänna att jag lärde mig något om BT-hörlurar, och det du säger stämmer även på denna modell. Detta har helt undgått mig (kanske för att jag fick dem, utan manual).

    Jag måste ändå understryka att ni inte måste välja detta åt alla, utan kan helt enkelt ha 15 s som förval, och introducera en switch som växlar de två funktionerna. På så vis kan både dem som inte upptäckt denna...kommandorörelse...bli nöjda, samt de som vet om den men inte håller med om prioriteringen (dvs de som lyssnar på spellistor med korta avsnitt). Enkelt.
  • Fast så enkelt var det inte, förklarar Ios-utvecklarna. Jag hade missförstått, för det visar sig att vi inte själva kan påverka vilket "kommando" som kopplas till en specifik åtgärd i appen.

    Så här förklarade utvecklarna det hela:
    Appen tar emot "events" som är definierade av Apple, exempelvis föregående avsnitt, eller backa 15 sekunder och vi har "bara" att se till att detta fungerar. Vägen från Bluetooth-prylens knappkombination till vilket "event" som detta innebär har vi alltså inte kontroll över. Vi kan inte ändra detta beteende och säga att "i just vår app ska två knapptryck istället betyda det här" ...
    Jag föreslår att ni tar en sida från apples Podcaster: man kan välja vad som ska hända för knapptryck på hörlurar.
    Om du ser det i andra appar än Apples egna, så berätta vilka, så undersöker vi det.
    Annika Webbmaster
  • Ok

    > vi inte själva kan påverka vilket "kommando" som kopplas till en specifik åtgärd i appen

    Endast om ni inte har kontroll över koden

    > vi har "bara" att se till att detta fungerar

    Ja, det är allt man behöver göra...tills behovet uppstår av att göra mer, vilket ju är precis vad vi talar om.

    > Vi kan inte ändra detta beteende och säga att "i just vår app ska två knapptryck istället betyda det här"

    Jo, det kan vi, både bokstavligen och blidligen. Angående det sistnämnda så har använda-...lyssnaren redan uttryckt sin preferens (precis som i inbyggda appar som jag redan nämnt, så inget kontroversiellt) så det finns inget oväntat beteende att tala om.

    Och angående det förstnämnda:

    ```
            let cc = MPRemoteCommandCenter.shared()

            typealias RemoteHandler = (MPRemoteCommandEvent) -> MPRemoteCommandHandlerStatus

            let minNextTrackHandler: RemoteHandler = { event in

                if (användarensPreferens) {

                    jumpXSecondsForward()

                    // Vari består tvetydigheten här? Användaren har redan uttryckt sin preferens.

                } else {

                    nextTrack()

                }

                return .success

            }
    ```
  • Kanske en ` cc.nextTrackCommand.addTarget(handler: minNextTrackHandler)` på slutet också...

    Argumentet som kvarstår är "vi kan inte göra det för andra gör det inte", där jag som sagt redan givit exempel på motsatsen. Att det är apple som gör motsatsen ser jag inte som särskilt relevant – om något så styrker det att det är helt i sin ordning. Vi kan inte ens utesluta att de gör på precis detta sätt heller.

     Om man är orolig för inkonsekvent beteende mellan appar så kan jag meddela att detta problem existerar redan, och blir varken mindre eller större oavsett om anpassningen sker på systemnivå eller appnivå. Varför snabbspolar jag efter kort-kort-långtryck istället för att hoppa 15 sekunder framåt i Musik-appen? För att det redan är inkonsekvent appar emellan.
  • Tack, det framför jag till utvecklarna!
    Annika Webbmaster
  • Vore fortfarande praktiskt att inte oåterkalleligen förlora sin position i sex timmar långa avsnitt bara på grund av ett par ytterst svaga argument som ni inte lyckats ställa er bakom på över ett halvår (eller försvarar ni dem genom att vara helt tysta?). Men det angår ju endast lyssnarens upplevelse vilken ni förståeligt kanske inte är så angelägna om längre med tanke på det unika sätt det hela nu finansieras på...
  • Tack för att du väckte liv i den här tråden!

    Ditt förslag om att det bästa vore om det var konsekvens mellan de reglage som finns i BT-enheter och de som syns på låsskärmen är logiskt och bra. För någon månad sedan kartlade vi vilka problem som finns idag med att spola med Airpods. Med din kritik i bagaget var det låsskärmens alternativ vi jämförde med, inte hur andra appar styrs. I de fall där BT-kontrollerna avvek från låsskärmen/kontrollcenter, vilket var många, bedömer vi att kontrollcentrets variant var att föredra.

    Hur vår spolning fungerar varierar med vilket innehåll man lyssnar på, men även med vilken BT-enhet man använder.
    Appen tar emot "events" som är definierade av Apple, exempelvis föregående avsnitt, eller backa 15 sekunder och vi har "bara" att se till att detta fungerar.
    Jag skulle tro att problemet inte är att vi försöker följa hur Apple definierat dessa events, utan att vi inte har lyckats få dessa att fungera som avsett på alla enheter.

    Det är något vi vill förbättra, men när vi kan avsätta tid för det, vet jag inte.

    Vad har du för BT-lurar? Att kartlägga vilka enheter det är problem med är nog det viktigaste vi på supporten kan bistå utvecklarna med för att kratta manegen, vid sidan om att påminna om att problemet kvarstår!
    Annika Webbmaster
  • Det låter som om ni styrt in på rätt spår. Bra, då vet jag att jag kan släppa detta. Jag använder en Sony WH-H800.
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi bygger om backa-funktionen så att det blir 15 sekunder istället för att backa till avsnittets start när du lyssnar på poddar eller direkt på en kanal. Om du lyssnar på nyhetsspellistor kommer back-knappen fortfarande att backa till början av inslaget.

    Om jag förstått detta rätt, införs förbättringen i nästa version av appen.

    Tack för att du hjälpte oss att tänka rätt här!
    Annika Webbmaster
  • Tack för uppdateringen. Förstår jag det rätt att "poddar" = nedladdade avsnitt av valfritt program? För mig betyder podcast bara all sorts episodiskt nedladdningsbart innehåll.
  • Jag uttryckte mig slarvigt. Funktionen kommer att bli densamma på alla program i efterhand, vare sig de är poddar eller inte och vare sig man lyssnar nedladdat eller strömmar avsnitten.

    Även jag tycker att poddar är nedladdningsbart innehåll, men för att det ska vara frågan om just poddar (och inte nedladdningsbara ljudfiler mer generellt) så behöver det finnas en RSS-fil kopplad till podden så att det går att hantera ljudfilerna med olika form av automatik, exempelvis kunna prenumerera på alla avsnitt från en programserie.

    Det gör att exempelvis Rendezvous med Kristjan Saag inte är en podd, trots att avsnitten går att ladda hem (dock endast i appen). Inte heller enstaka ljudfiler som är nedladdningsbara "vid sidan av" det vanliga avsnittsflödet är egentliga poddar, även om vi på Sveriges Radio kallar exempelvis Flac-filen som ligger här för "poddversion":
    Vad är det som låter? del 2 av 2 – Loudness war

    Fråga om hur ordet podd används och i vilka sammanhang det är bättre att skriva program eller rent av programserier, lär vi återkomma till. Ordet program är nämligen även det lite knepigt, eftersom det kan betyda lite olika saker, varav åtminstone fem betydelser är relevanta för Sveriges Radios teknik:

    • P-kanalernas ”P” står för program. Lyssnar jag på P1 och vill byter till P4 Kronoberg, så säger jag att jag byter kanal, men många lyssnare säger att de byter program
    • Det jag själv lägger in i ordet, programserie, som Klassisk morgon och Ring så spelar vi … Det vi avser med ”program” på webben och i appar.
    • Regelbundet återkommande inslag inuti våra program, som ett lokalt eftermiddagsprogram som alltid har boktips på torsdagar, eller de kåserier som hörs i Godmorgon världen. De upplevs som program av människor, men inte av vår teknik, så de återfinns inte bland apparnas program
    • Enskilda avsnitt, där jag kan prata om att jag missade programmet ”Kan jag vara feminist och vilja ha en fin kropp?” men hörde programmet ”Kan hundar ha en tysk brytning?” (olika avsnitt av Allvarligt talat)
    • Program som ”vilket program är det i dagens Studio Ett?”, alltså vad som står på schemat under en viss sändning
    • Programvara. ”Det funkar inte i Firefox, men i alla andra program funkar det.”
    Lösningen är väl att försöka vara så tydlig som möjligt så att vi undviker missförstånd, samt att vi arbetar för att vara konsekventa med vad vi kallar inslag, avsnitt respektive program. Och vad vi kallar poddar, där jag var otydlig i mitt tidigare svar.

    Back-funktionen ska alltså vara kopplad till 15 sekunder vid all efterhandslyssning utom nyheter (om jag har förstått det korrekt). Med nyheterna, som oftast spelas upp som en del av en lista, kommer backa-funktionen att vara kopplad till "början av inslaget" och skippa funktionen att gå till "nästa inslag".
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag kan inte minnas att jag någonstans fått mer relevanta och utförliga svar på återkoppling än ifrån dig. Bra jobbat.

    Jag håller med om att man ofta behöver börja med terminologi ifall man vill undvika långtgående och ingrodda missförstånd.

    Kul att detta togs under beaktande och omsattes i praktiken. Det ser ut att funka.
  • Tack för att du tog dig tid att återkoppla!

    Vi tycker också att det verkar fungera som tänkt, utom för kontroller på låsskärmen. Det visas fel ikon i vissa lägen, det vill säga att funktionen numera är "backa 15 sekunder", men den symbol som visas fortfarande är "gå till avsnittets/inslagets start". Bör vara löst inom kort!

    Annika Webbmaster