Spola med airpods

När jag använder hörlurar och dubbel-/trippelklickar spolas HELA poddavsnittet tillbaka/framåt. Vanligtvis är detta kortkommando kopplat till 15sekunder fram/bak. Varför har ni valt detta? Kan man  ställa in så att man kontrollerar 15 sekunderna istället?

Kommentarer

  • Hej David!

    Jag håller med om att vi, om möjligt, borde göra det så enkelt som möjligt att nå funktionerna för att backa respektive hoppa fram 15 sekunder, eftersom dessa är funktioner är viktigare än att "backa till start" och "hoppa till nästa avsnitt".
    Vanligtvis är detta kortkommando kopplat till 15sekunder fram/bak.
    Senast jag stämde av hur detta fungerar, såg det ut som om vi följer standardfunktioner för Bluetooth. Att "backa till start" har fått företräde framför funktuionen backa 15 sekunder var inget vi själva hade beslutat.

    Där vore det värdefullt om du kan ge exempel på appar där dubbelt och trippelt tryck ger 15 sekunder-hopp, så att vi förstår bättre varför det blir annorlunda hos oss.

    Är detta Airpods? Dubbeltryck ska då som grund-funktion leda till "nästa spår":
    Apple: Pausa, hoppa över och justera volymen med dina AirPods och AirPods Pro

    Eventuellt kan detta göra så att det blir skillnad mellan om det avsnitt du lyssnar på ingår i en spelkö (t ex Nedladdat, Min lista eller Ospelade avsnitt av favoritprogram) respektive om du lyssnar på avsnittet utanför spelkön. Läs hur du spelar upp avsnitt utanför spelkön här:
    SR-appen: Vill slippa automatisk uppspelning av nästa avsnitt

    På spelaren på låsskärmen, som jag tycker borde ha samma prioriteringar som hörlurarna i och med att funktionen är framtagen för liknande behov, får jag dock 15 sekunders-knapparna oavsett om jag lyssnar på ett avsnitt i eller utanför spelkön.

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra appen bättre! Vi behöver undersöka detta närmare och återkommer.
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar! Jag använder airpods pro. Det fungerar som jag önskar när jag lyssnar på podd på Spotify och apples podcaster app. Mystiskt
  • Tack, bra med exempel.

    Min kollega Ted har testat vilka funktioner han får med vår app i olika lägen med sina Airpods. Jag har dock för mig (men det var ett tag sedan jag kollade) att kontrollerna på hörlurar med sladd och med en del andra BT-enheter inte visade upp samma beteende som Airpods. Oavsett vilket, så finns det helt klart "utrymme för förbättring" här (och, tror jag, på några andra enheter).
    Nyhetslista: Dubbeltryck=Hoppar till nästa inslag. Trippeltryck=Hoppar till föregående. (Dock måste man göra två trippeltryck, vid första trippeltrycket återgår man till början av aktuellt inslag vid nästa trippeltryck hamnar man i föregående inslag)
    Följer låsskärmens logik och är nog det önskvärda beteendet. Även om man förstås kan vilja backa 15 sekunder även vid nyhetslyssning, blir det inte så stor skillnad att hamna vid en kort nyhets början, eftersom man relativt snart har lyssnat ikapp.
    Direktlyssning: Varken dubbel- eller trippeltryck fungerar. Man är kvar på samma ställe.
    Låsskärmen ger möjlighet att backa/skippa15 sekunder, vilket är önskvärt även med hörlurens kontroller.
    Avsnitt utanför spelkö: Dubbeltryck=Händer ingenting. Trippeltryck=Man hoppar tillbaka till avsnittets början.
    Låsskärmen ger möjlighet att backa/skippa15 sekunder, vilket är önskvärt även med hörlurens kontroller.
    I spelkö: Dubbeltryck=Hoppar till nästa avsnitt. Trippeltryck=Hoppar till föregående. (Dock måste man göra två trippeltryck, vid första trippeltrycket återgår man till början av aktuellt avsnitt vid nästa trippeltryck hamnar man i föregående avsnitt
    Låsskärmen ger möjlighet att backa/skippa15 sekunder, vilket är önskvärt även med hörlurens kontroller. Felet är inte lika tydligt. Det finns en logik i att en spelkö fungerar så här - men ur lyssnarperspektiv vore det så mycket mer användbart att enkelt kunna backa eller hoppa framåt i steg om 15 sekunder!

    Tack för att du fick oss att titta på detta igen. Jag lovar inte att vi kommer att kunna göra något åt det, men jag lovar att vi ska göra nya försök!
    Annika Webbmaster
  • Ja gör gärna nya försök. För radio/podd tycker jag 15sekunder är långt mer användbart.
    (Att ha olika funktioner beroende på vilken typ av lyssning jag gör (nyhetsklipp/via kölista/utan kölista etc) skulle mest förvirra mig)
  • Hej igen!

    Vi återkopplade aldrig, och på ett plan har jag inte så mycket att berätta. Din fråga fick oss att förstå att vi inte hanterar BT-kommandon korrekt. Vi har gjort en snabb kartläggning som visar att funktionen att spola och om den gör så att man hoppar 15 sekunder eller ett helt avsnitt varierar dels med vilket innehåll man lyssnar på, men även med vilken BT-enhet man använder. Detta är förstås inte bra, och något vi kommer att se över - men tyvärr har vi inte planerat in när vi kan avsätta tid för detta.

    Sedan du skrev hit har vi fått in två, som jag tror, relaterade felbeskrivningar:
    • Ena frågan rör Bluetooth i mediaspelaren i en bil där idag inte går att pausera ljudet från vår app
    • Den andra frågan är gammal, där lyssnaren föreslagit att appen ska följa kontrollerna i Kontrollcenter och vi då svarade att "vi försöker följa Apples standard". Med din hjälp har vi förstått att vi inte gör rätt, vilket jag svarade när han återkom och, med rätta, var frustrerad över att vi inte satte lyssnarnas bästa i fokus.
    Vi hör med utvecklarna om de kan säga något mer om detta nu.
    Annika Webbmaster
  • Hej David!

    Ted här, Annikas kollega. Tack för att du hjälper oss att förbättra appen! Tillsammans med några utvecklare har jag suttit och testat olika modeller av Airpods för att förstå hur de fungerar vid spolning och låt-/avsnittsbyte. Vi har dock inte lyckats hoppa 15 sekunder framåt eller bakåt i varken Spotify eller i Apples egna spelare Podcaster. Vilket kortkommando använder du för att hoppa 15 sekunder framåt i Spotify?

    Jag funderar på om denna 15-sekunders funktion kan vara något som Apple själva valt att inaktivera av en eller annan anledning? Jag grävde runt lite i Apples användarforum och hittade denna tråd från början av februari i år:

    https://discussions.apple.com/thread/253629974

    Såvitt jag förstår så fungerar det bara att hoppa framåt och bakåt mellan avsnitt/låtar numera, det kanske fungerade annorlunda tidigare men att förflytta sig 15 sekunder åt något håll verkar inte längre vara möjligt. Om du fortfarande kan hoppa 15 sekunder framåt och bakåt så är jag väldigt intresserad av att få lära mig hur du gör, då jag själv är en flitig användare av Airpods.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted! Jag har alltid kunnat hoppa 15 sekunder fram/bak. Genom dubbel eller trippeltryck på hörluren. Det funkar även idag på Spotify och podcaster. Jag använder AirPods Pro köpta 2021. Jag använder iPhone 13 mini med iOS 15.4.1.
    Jag uppdaterade precis till er senaste version av appen. Fortfarande gör ett trippeltryck att hela programmet startar från början. Och ett dubbeltryck att nästa program spelas (om jag tex spelar upp Toppnyheter). Så problemet verkar kvarstå.
  • Hej igen David!

    Tack för info! Minns du om du från början behövde justera någon specifik inställning i telefonen för att kunna hoppa 15 sekunder fram/bak? Eller var dina Airpods inställda så från början?

    När du lyssnar i exempelvis Spotify, är det någon skillnad om du lyssnar på en låt eller ett poddavsnitt, eller fungerar 15-sekunders funktionen likadant oavsett vad du lyssnar på?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej ingen inställning. Det har alltid funkat med alla appar, utom er. Ja Spotify reglerar det själv så att det är 15 sekunder vid Poddar och nästa/förra låt vid musik

  • Ah, testade att hoppa 15 sekunder i en podd på Spotify, funkade klockrent! Jag ska be våra utvecklare ta sig en ny titt på det här. Återkommer när jag fått återkoppling från utvecklarna. Tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen David!

    Ledsen för sen återkoppling! Våra utvecklare tittade på knappvalen för Airpods i början av sommaren och kom fram till att våra kortkommandon fungerar som dom gör för att andra tillbehör i appen ska kunna fungera korrekt. Vi vet att en inställning för knappvalen är något som önskas av många Airpod-användare, utvecklarna kommer därför att fortsätta titta på möjligheten att implementera en sådan inställning, men det kommer nog dröja innan den eventuellt kommer in i appen. Jag kommer självklart framföra att även du önskar en sådan funktion!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Vi bygger om backa-funktionen så att det blir 15 sekunder istället för att backa till avsnittets start när du lyssnar på poddar eller direkt på en kanal. Om du lyssnar på nyhetsspellistor kommer back-knappen fortfarande att backa till början av inslaget.

    Om jag förstått detta rätt, införs förbättringen i nästa version av appen.

    Tack för att du hjälpte oss att tänka rätt här!
    Annika Webbmaster