"Ljudfilen stöds inte av webbläsaren"

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack, jag får samma fel, och tar reda på vad det kan bero på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi vet inte vad det beror på och jag får inte samma fel med Edge, eller med Chrome i Inkognito-läge.

    Har du möjlighet att testa om det fungerar bättre i Inkognito-läget även för dig?
    Surfa privat - Dator - Google Chrome Hjälp
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Hos mig fungerar det om jag kör Google Crome i "inkognitoläge" och i Firefox i ett "privat fönster" men inte om jag har webbläsarna i vanligt läge. I Microsoft Edge fungerar det som vanligt.

    I mobilen (Samsung Galaxy S10) fungerar det med Google Crome i vanligt läge, Opera, Firefox och i Samsungs egen webbläsare.

    Senaste avslutade program i P4 Stockholm, P4 Plus, P3, P1 och P2 fungerar som vanligt.
  • Hej igen

    Testade med min andra dator och där fungerar det. Det är samma version av Google Chrome och Firefox på båda datorerna (och samma version av Windows 10). Konstigt.
  • Tack. Det är verkligen skumt.

    Drabbar nog få
    Mina kolleger har inte kunnat återskapa detta. Med tanke på att din felrapport hittills är den enda jag har sett, verkar felet inte påverka så många lyssnare, men varför du och jag fått problemet, vet jag inte.

    Inte heller jag har fått problem med de avsnitt och ljudklipp (mycket lika avsnitten tekniskt sett) jag gjort stickprov på utöver de du redan rapporterat in. Den här typen av fel brukar bero på att något är fel med själva ljudfilen hos oss på Sveriges Radio (ger massor av felrapporter i så fall) eller i en lokal cache hos oss som drabbas, men vad det skulle vara som drabbat vissa lyssnare och som inte märks i privat läge, vet jag inte.

    Tantgissning:
    Märkte du felet strax innan du skrev hit, eller fick du problem redan i helgen?

    Om du märkte felet nu runt 11.40 har jag en teori. Eventuellt skulle ett problem (osagt vad) ha kunnat gjort så att en korrupt fil lagrats lokalt för vissa avsnitt. Det kan ha varit ett mycket tillfälligt fel som inte hann påverka så många lyssnare - men i och med att jag testade just dina "problem-avsnitt" och gjorde det väldigt snart inpå din felanmälan, hann även jag drabbas i min första test (Chrome). Bra att du lyckades återskapa det även i Firefox, så att vi inte felaktigt hade trott att det är ett Chrome-specifikt problem!

    Sen löste sig grundfelet, och men de drabbade avsnitten har bitit sig kvar i just våra webbläsare. I privata läget hämtas ljudfilen dock in på nytt, om jag tänker rätt, så det skulle förklara att dessa lägen plus de webbläsare vi därefter testat inte får problemet.

    Vi håller koll på detta och om liknande fel rapporteras in från fler lyssnare, felsöker vi vidare - och då ökar även möjligheten att se ett mönster. Jag har sagt till utvecklarna att de annars kan släppa detta för tillfället, i och med att vi har dokumenterat felet.

    Om du stöter på det igen eller kommer på något du tror är relevant, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Jag upptäckte felet strax före jag skrev det första inlägget.

    Har nu testat att starta om datorn och rensa cacheminnet i både Chrome och Firefox men det går fortfarande inte.

    Testade nu i Chrome på min andra dator och när jag ändrar ljudkvaliteten till Hög så får jag samma fel på den. Där var kvaliteten ställd på Mellan, vilket jag antar är originalinställningen. Samma fenomen uppstår i Firefox.
    Det fungerar alltså om ljudkvaliteten är inställd på Låg eller Mellan men inte med Hög.
    Bästa svaret
  • Hej där
    har samma problem när jag försökte komma in på radio göteborg
    ,det står att ljudfilen stöds inte av webläsaren
    ronny
  • Hej Ronny

    Testa att ändraljudkvaliteten och uppdatera sedan webbläsaren. På just Digilistan där jag upptäckte problemet gick det när jag ändrade från Hög till Mellan eller Låg.

  • Tack Patrik!

    Naturligtvis kan felet vara kopplat till endast en av de tre kvaliteter vi har på den här typen av innehåll! Både utvecklarna och jag frågar oss varför vi inte kollade upp detta själva - samt tackar för att du gjorde det! Vi ser över vilka avsnitt som drabbades och om vi bör koda om dessa.

    Ronny:
    Var det när du lyssnar direkt på P4 Göteborg, eller var det något speciellt ljudklipp eller en sändning i efterhand som du märkt problemet med?

    Om det är att lyssna direkt, var det den dator du använd för att skriva hit (en Mac med Safari, ser jag bakom kulisserna) eller är det en annan enhet? Om det är en äldre Ipad, misstänker jag nämligen ett annat fel som jag i så fall vill hjälpa dig att lösa!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    haren IPad som jag försökte spela upp en inspelning från morgonprogrammet ,hur gör jag för att få en accepterad ljudfil
    ronny
  • Tack, det felet är nästan samma som det Patrik hade, men här verkar det vara mellankvaliteten som inte fungerar. Vi ska lösa det från vår sida, eftersom det finns ett fel hos oss - men tills det är löst kan du göra så här:

    Gå till vår hemsida och tryck på den lilla pilen nere till höger (se bilden):

    Då fäller öppnas en större version av själva spelaren,där väljer du "till inställningar":

    Därefter kommer du till det ställe där du kan välja högre eller lägre kvalitet.

    Båda fungerar bättre än mellan just nu. (Vi felsöker!)

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr hjälpte inte dina tips
    har både kollat via min iPad o min stora dator,samma problem
    ronny
  • Jag missade en viktig del i beskrivningen.

    Efter det att du ändrat ljudinställningen, så behöver du starta ljudet från "en länk utanför spelaren", så stäng ned den stora versionen av spelaren och klicka på den länk som ligger på själva hemsidan, inte den som finns inläst i spelaren hos dig.

    Hoppas att detta var begripligt - och att det hjälper!

    Annika Webbmaster
  • För att det ska fungera i en webbläsare måste man trycka på uppdatera sidan i läsaren efter att man ändrar kvaliteten. Kanske är samma på iPad.
  • Tack, det kan vara där skon klämmer.
    Annika Webbmaster
  • Tack för all hjälp
    u funkar det ok .jag fick ta del aven intervju som radion gjorde
    kl9,23 med mig o frun ronny o soja andersson
  • Vi har kodat om filerna, så det ska fungera för de ni har rapporterat in. Vi letar efter om fler blivit fel.

    Tack för att ni var med i radio!

    Annika Webbmaster
  • P3-programmen är åtgärdade och P4 Göteborg kommer ut snart!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.