Avstängd app spelar upp ljud ändå

Samma gäller för iphone. Jag stänger ned sr appen. Men radion går igång ändå. Den går inte att stänga av.

Kommentarer

  • Hej Oliver!

    Det problem du beskriver är inte riktigt samma som det som beskrivs i den tråd du först skrev i, och i ditt fall är det ett besvärligare problem, i och med att ljud spelas upp utan att du önskar det!

    Det finns ett par olika saker som kan ge liknande problem, så för att kunna ge bra råd om hur du slipper problemet, behöver jag veta mer om när det inträffar och om du använder hörlurar med sladd, Bluetooth-hörlurar eller lyssnar på annat vis än just hörlurar!

    I de flesta liknande problem är det inte vår app som går igång, utan telefonens inbyggda ljudspelare, och den spelar upp det du senast lyssnade på. Hade du lyssnat på en ljudbok i en annan app eller på musik, hade det alltså varit det som "tjuvstartade". Men även om felet alltså troligen inte ligger i just vår app, vill vi självfallet hjälpa dig att slippa problemet!

    När du skriver att radion inte går att stänga av, menar du då att ljudet inte går att stoppa, eller menar du att du inte hittar ett sätt att stänga ned appen utan att riskera att ljudet går igång?
    Annika Webbmaster
  • Hittar inget sätt att stänga ned appen. Den spelar även om jag stängt ned. Bara SR appen det händer för. Ej tex svtplay, spotify, netflix.

    Lite osäker på när det händer. Det händer ofta i bilen då SR appen spelas upp i bilens högtalare när telefonen anslutits till bilen. Men har hänt annars också men kommer inte ihåg i vilket lägen.
  • Bara SR appen det händer för. Ej tex svtplay, spotify, netflix.
    Det kan endast ske med renodlade ljud-appar, så med Netflix och SVT Play kan det inte ske. Däremot så borde det kunna inträffa med Spotify (eller snarare Spotify-innehåll i den inbyggda spelaren), som här:
    Musik startar i bilstereon trots avstängt Spotify

    Vanligast när enheten ansluts
    Det finns många sidor om detta på nätet, och det vanligaste scenariot är att ljudet drar igång direkt när anläggningen automatiskt ansluter till mobilen via Bluetooth.

    Tips, allmänt om problemet
    På denna sida tycker jag att det finns en del bra tips:
    How to Turn off Music on iPhone?

    Observera att de CarPlay-inställningar som beskrivs gäller även om det inte är tekniken CarPlay du använder, utan "vanlig Bluetooth (vilket jag utgår från att det är hos dig). På sidan står det uttryckligen att de inställningarna gäller för "icke CarPlay-anläggningar":
    This method works only when your Bluetooth stereo doesn’t support official CarPlay system.
    Ett av de viktigaste tipsen är att se över om det finns någon funktion i din bilanläggning som kan ändras för att slippa problemet. Om du berättar vad du har för bil (eller ännu hellre vad det är för media-anläggning) så kan vi hjälpa dig att leta i manualen efter en sådan inställning.

    Andra tillfällen?
    Men har hänt annars också men kommer inte ihåg i vilket lägen.
    Det finns en del liknande scenarier som kan uppstå både med Bluetooth-lurar och utan att Bluetooth är inblandat. Hör av dig igen om detta inträffar utan att det gäller bilen, så kartlägger vi vad det kan ha berott på och vad du kan göra för att undvika det.

    Stänga appen
    Hittar inget sätt att stänga ned appen.

    Egentligen ska du inte behöva stänga ned appar på din Iphone, det är därför de flesta appar saknar "stäng av-kryss". När en app inte används, som vår app när den inte spelar upp ljud, ska den inte förbruka batteri och andra resurser i onödan - men den ska ju inte heller gå på oönskat.

    Men testa gärna om du slipper problemet ifall du helt stänger ned appen genom att svepa bort den:
    Stänga en app på din iPhone

    Jag tror dock, som sagt, att det inte är appen som startar, utan telefonens inbyggda ljudspelare, den du ser på låsskärmen och som du når från kontrollcentret. Därför tror jag inte att det hjälper att stänga ned vår app (eller för den delen Spotify, för dem som har samma fel med den appen), men det skadar ju inte att testa!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill ha tyst i bilradion när jag har stängt av sr appen och har telefonen i min ficka ! Fixa detta och snacka mindre !
    MVH
    Leif
  • Det låter som ett mycket rimligt önskemål, så jag hoppas verkligen att vi kan lösa det snabbt och enkelt.

    Vad är det för bilmodell?

    Startar ljudet alltså av sig självt direkt när mobilen kopplar upp sig, eller sker det vid andra tillfällen? När?
    Annika Webbmaster
  • Vw golf 2017
    Mvh
    Leif

  • Lexus har vi.
  • Hej!

    Det finns många förslag på hur man kommer runt detta enormt irriterande problem. Tipsen jag ger nu bygger på denna sida (där det finns fler tips - jag har valt ut dem jag bedömer som bäst):
    How to stop your iPhone from autoplaying music in the car

    Tips 1: Stäng av "autoplay" i bilens medie-anläggning
    Detta är det bästa tipset - i de anläggningar där det går! Jag har dock inte hittat några sådana möjligheter för vare sig VW eller Lexus, men föreslår att ni kontaktar bilens återförsäljare och hör direkt med dem.

    Tips 2: Begränsa CarPlays rättigheter
    Detta tips påverkar möjligheten för vanliga Bluetooth-anläggningar, vilket jag har utgått från att ni har, att spela upp innehåll automatiskt. Om jag missförstått er och ni använder CarPlay, så återkom, så får vi felsöka det. Jag tror dock inte att jag har sett just detta problem kopplat i CarPlay-anläggningar.

    Hur ni gör för att begränsa CarPlays rättigheter varierar beroende på version av Ios, men här beskrivs två olika metoder:

    Tips från ett Lexus-forum (kan hjälpa även för VW):

    Att byta källa för media i bilen innan ni stänger ljudanläggningen kan hjälpa:
    ... the only time this happens to me is when I leave Bluetooth selected as the source (on the radio, not the phone) before shutting the car down. Before you shut the car down try to remember to select a different source. For instance I listen to SiriusXM most of the time so if I'm streaming something on BT I'll select satellite radio, shut off the car and then shut down the app. When the car starts up again satellite radio will start playing.

    What ~I think~ is happening here (just a guess) is that if BT streaming was the last selected source when the car was shut down it automatically starts playing whatever app was last playing on your phone when the car is started again. You can confirm this by bringing up the Control Center on your iPhone (swipe up from the bottom of the lock screen) and looking at the center panel under the play/track seek controls. It will tell you what the last music or video source on your iPhone was. Even though you have shut down the app, the iPhone still seems to remember what the last music or video app was. Changing to a different source in your car before shutting it down should resolve the issue for you. It did for me.
    Hoppas att något av tipsen gör så att ni slipper problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag önskar bara att kunna stänga sr-appen och att den är förblir stängd tills jag öppnar den och slippa läsa en massa tekniskt geggamoja.

    Med vänlig hälsning

    Leif
  • Det är svårt att hjälpa dig att lösa ett tekniskt problem utan att skriva en del "teknisk geggamoja". Jag gör ett nytt försök och tar det sista tipset, det från Lexus-användaren, men lite enklare beskrivet - och på svenska:
    Ta för vana att ställa om bilens media-system till en annan "källa" (till exempel FM-radio eller CD) innan du stänger ned det, så sliper du den automatiska uppspelningen nästa gång telefonen kopplar upp sig mot bilens mediasystem.
    Det är inte vår app som går igång utan Iphones inbyggda Bluetooth-funktion. Felet drabbar bilägare runt om i världen och kan spela upp ljud från nästan alla ljudappar. Eftersom felet inte ligger i vår app, utan beror på hur Iphone och din bilradio hanterar Bluetooth, är det tyvärr inte mycket vi kan göra.

    Eventuellt finns det en inställning i din bilradio där du kan slå av den automatiska uppspelningen, men om den finns och hur du i så fall gör, vet VW-experterna bättre än vi på Sveriges Radio.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Åsas inlägg har jag lagt under en egen rubrik, så att förhoppningsvis fler lyssnare blir hjälpta:
    Avstängd app spelar upp ljud i bilen (Android)
    Annika Webbmaster