Avstängd app spelar upp ljud i bilen (Android)

Åsas kommentar har flyttats från en tråd om liknande problem i Iphone. Eftersom problemet även finns i Android, är det bra att frågan även går att hitta under kategorin med Android-frågor.
Annika, Webbmaster

Jag har samma problem som beskrivs ovan. Jag har Samsung inte IPhone. Tror inte felet ligger i bilens mediaspelre. Ett program jag lyssnat på flera dagar tidigare kan starta i bilen. Men appen är inte igång. Jag måste starta den och gå in och stänga programmet därifrån. Programmet ligger ju kvar i spelläge i appen även när det är slut.
Jag skulle vilja kunna ta bort ett nyss spelat program i appen. Som det är nu ligger det kvar längst ner och kan startas igen manuellt. Det hjälper inte att gå in och ta bort all historik och alla avslutade program. Så lägg gärna till en funktion i appen så att spelaren kan stängas av helt och gör det enklare att rensa bort färdiglyssnade program.

Mvh Åsa

Kommentarer

  • Hej Åsa, och bra att du hör av dig till forumet.

    Du stänger ned appen helt genom att "svepa bort den" på det vis Google skriver om här:
    Hitta, öppna och stänga appar på Android

    Möjligen löser det problemet, men tyvärr tror jag inte att det hjälper. Även om vår app inte är igång, kan en del bilanläggningar nämligen börja spela upp ljud även från avstängda appar, eftersom det inte brukar vara appen som spelar upp ljudet när det startas ofrivilligt på det där viset, utan telefonens inbyggda mediaspelare.

    Hur den fungerar ihop med din bils Bluetooth-anläggning, kan vi på Sveriges Radio inte påverka. Däremot kan vi förstås göra vad vi kan för att hjälpa dig att slippa problemet. I en del ljudanläggningar går det att stänga av "autoplay", vilket verkar vara det enklaste lösningen. Tyvärr går inte detta alltid, och då får man ta till andra knep, till exempel att byta ljudkälla i anläggningen till cd eller fm-radio innan du stänger ned den, som jag tipsade om den 8 december i den Iphone-tråd du först skrev i.

    Om du berättar vad det är för ljudanläggning (eller för bilmärke), så hjälper jag dig gärna att ta reda på hur andra som drabbats av samma problem har löst det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Åsa!

    Hur går det för dig? Behöver du hjälp att lösa detta enerverande problem, eller har du hittat ett sätt att slippa det som kan hjälpa andra drabbade?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för svaren.Tyvärr hittar jag ingen lösning i bilen. Även om jag spelat något annat i bilen eller lyssnat på något annat i mobilen. Händer det att programmet jag lyssnade på sist i bilen startar ändå. Det finns antagligen något minne som ligger kvar.

    Jag har hittat ett annat problem. Medan jag lyssnade på språket (jag tror inte program spelar någon roll här) så stängde jag de öppna apparna. SR play appen var alltså stängd men programmet gick ändå. Jag fick öppna appen och stänga programmet.
    Det här hände även i min förra mobil så det är antagligen mobilen som krånglar (Samsung Galaxy).

    Eller har ni hört om det häf problemet förut??

    hälsar
    Åsa

    Hälsar Åsa

  • Medan jag lyssnade på språket (jag tror inte program spelar någon roll här) så stängde jag de öppna apparna. SR play appen var alltså stängd men programmet gick ändå. Jag fick öppna appen och stänga programmet.
    Var även detta i bilen? Om inte, skickades ljudet vidare till externa högtalare på något vis? Jag har hört om liknande beteenden vid Chromecast.

    Båda dessa oönskade beteenden hänger samman med att det är en annan funktion än vår app som har tagit över ljuduppspelningen.

    Vad har du för bilmodell alternativt vad är det för märke på din ljudanläggning?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nej det var i mobilen. Samsung Galaxy.
    Jag gissar att felet ligger i mobilen.

    Hälsar Åsa
  • Våra program börjar, oönskat, spelas upp i bilens anläggning
    I och med att liknande problem verkar kunna uppstå med flera olika mobilmodeller, behöver vi veta vad det är för ljudanläggning för att kunna felsöka effektivt.

    Appen spelar vidare trots att du stängt ned den
    Troligen finns det möjlighet att enkelt stoppa ljudet till exempel genom en mediaspelare på låsskärmen. Här behöver jag veta vilken version du har av Android för att kunna ge så bra hjälp som möjligt:
    Samsung: Hur kan jag kontrollera vilken version av Android jag har på min enhet?
    Annika Webbmaster