Android-appen: Ljudet hackar och bryts

Lyssning hackar och bryts när skärmen går ner i viloläge. Antar att ladda ner appen på nytt kan vara en lösning. Hur gör jag? Tappar jag all lyssningshistorik då?

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Jag tror att det kan vara värt att testa en annan lösning innan du installerar om appen. Precis som du skriver så tappar du vid ominstallation nämligen både din lyssningshistorik, nedladdade avsnitt och favoritmarkerade program.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Detta brukar hjälpa, men om det inte gick att följa eller inte påverkar felet, så återkom. Berätta då vad vad du har för mobil, så skräddarsyr jag beskrivningen lite mer efter den modellen!
    Ted Supportansvarig
  • Hej Ted! Tack för utmärkt tips, funkar utmärkt. Bästa appsupporten jag fått! Keep it up!

  • Hej Ulf!

    Skönt att lösningen fungerade och åtgärdade problemet! Och tack för dina fina ord gällande supporten. Du är varmt välkommen att återkomma om ytterligare frågor eller funderingar skulle dyka upp.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig
  • Hej! Min app stänger sig oavbrutet efter typ 10 s. Detta är idag. Det brukar funka. Följde rådet ovan, men det hjälpte inte. Android.
    Åsa
  • Hej Åsa!

    Irriterande! Uppstår problemet både vid lyssning på podd och vid direktlyssning?
    Ted Supportansvarig
  • Det var direktlyssningen. Har bredband. Pod funkar.
    Åsa
  • Ok! Är det fortfarande så att ljudet avbryts när du direktlyssnar? Sker avbrotten oavsett vilken kanal du lyssnar på?
    Ted Supportansvarig
  • Hej! Nu funkat det. Tack!
    Åsa
  • Skönt att det löste sig!
    Ted Supportansvarig
  • Hej
    Appen (Android) stänger ner efter 4-5 minuter, när jag streamar till min Bluetooth högtalare. Jag har ställt in appen på inga begränsningar på batteriet utan förändring. Hade inte det problemet innan, någon bugg i appen?
    Magnus
  • Hej Magnus!

    Tack för att du flaggar för detta! Avbryts ljudet både när du direktlyssnar (lyssnar "live") och när du lyssnar på en podd? Eller sker detta enbart när du direktlyssnar?
    Ted Supportansvarig
  • Hej, det stängs av både på radio och podd. Har installerat om appen och till och med gjort en fabriksåterställning av telefonen. Har under perioden bytt fiber från Viasat till tele2. Upplever inget liknande med Spotify.
    Magnus
  • Förstår. Använder du möjligen någon VPN-tjänst på din telefon?
    Ted Supportansvarig
  • Hej.
    Nej, det har jag inte.
    Magnus
  • Ok! Detta var märkligt. För du har gjort bra försök på egen hand, att undanta appen från batterioptimering brukar lösa liknande problem, att installera om appen har också en tendens att få ordning på saker som strular. Eftersom du dessutom har bytt nätverk och fortfarande upplever samma problem så är jag väldigt fundersam över vad detta kan bero på.

    Du skulle kunna testa att justera ljudkvaliteten i appen och se om det gör någon skillnad. Se om du kan göra såhär:

    Om du går in på Min sida i appen och sedan klickar på Inställningar (längst ner på sidan), då kommer du se ett alternativ som heter Datamängd/ljudkvalitet för Direktlyssning, Efterhandslyssning och Nedladdade avsnitt. Kan du testa att välja alternativet Lite på samtliga? Upplever du fortfarande avbrotten efter denna justering?
    Ted Supportansvarig
  • Hej igen
    Där var problemet! Ändrade samtliga till lite, nu funkar det perfekt 😀
    Tusen tack för hjälpen
    /Magnus
    Magnus
  • Hej! Sedan igår har både applyssning och weblyssning börjat hacka. Detta oavsett vilken wifi uppkoppling jag kör. Gäller både livestream och podd. Gäller alla kanaler. Jag har följt alla instruktioner ovan, och ominstallerat. Svt och youtube funkar fint så inte är det min uppkoppling utomlands.
    Per Skjöldebrand
  • Bra att du testat både hemsida och app!

    Du skrev att du är utomlands, så jag kikade efter din IP-adress. Du ser ut att befinna dig på en ö som är trevligare än regnkaoset här - men som är väldigt långt bort och där det kan finnas flaskhalsar som ger problem.

    Har du varit där länge och inte haft några problemen förrän nu igår?
    Annika Webbmaster
  • Under 13 år har appen fungerat bra eller haft problem som jag funnit lösningar på.
    Eftersom andra strömmande appar fungerar normalt antar jag att sr-playär problemet.
    Per Skjöldebrand
  • Efter 3 dagar av strul, verkar appen fungera igen utan avbrott. Ser fram emot kbartfinalen och radiosporten.
    Per Skjöldebrand
  • Så bra att det har fungerat så pass smidigt under en lång tid!

    Internet bidrar enormt för att hjälpa utlandssvenskar att hålla kontakten med Sverige - inte enbart på svenska medier, utan mest socialt. När jag bodde i London 1990 var det dyrt att ens ringa - nu går det att ha videosamtal.

    Jag tror inte att play-appen som sådan strulade, utan att vårt innehåll av någon anledning har bromsats upp på vägen. Just våra ljud når dig via en distributionsserver som står på afrikanska kontinenten (vet inte exakt var), medan annat strömmat innehåll tar andra vägar. Om det är problem med den distributionsservern så skulle det alltså inte påverka lyssnare i Sverige och inte heller annat innehåll hos dig.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för värdefull information!
    Soliga hälsningar från Mauritius
    Per Skjöldebrand
    Open Air Cafe' & Apartments

    Per Skjöldebrand