Appen SR stänger av sig i bilen

Varför stänger SR appen av sig själv, upp till 5-6 gånger per dag då jag lyssnar via min tel IPhone 5S i bilen.
Så innerverande.

Kommentarer

  • Hej Sven-Göran!

    Detta behöver vi förstå bättre. Hur lyssnar du i bilen? Är mobilen ansluten till bilens ljudanläggning genom Bluetooth, eller har du Apples CarPlay-funktion:
    Apples support: Använda CarPlay med din iPhone

    Stängs appen ned vid något speciellt tillfälle, som när du får ett trafikmeddelande eller ett sms? Lyssnar du utanför bilen också, och stängs appen i så fall ned även där? Har detta problem funnits länge?

    Svara på det du kan, så har vi lite mer att gå på när vi tar reda på hur vi löser detta!
    Annika Webbmaster
  • Ansluten via Bluetooth och den stänger ner när som helst utan anledning. Har haft problemet i minst ett år. Lysnar i min personbil bil även med CarPlay, samma där. Jag kör lastbil och där blir det blåtand med samma resultat.
    Tänkte det skulle lösa sig med en ny uppdatering. Men icke sa Nicke, ingen skillnad. Jätte jobbigt att flera gånger om dagen starta om appen från början igen.
  • Tack!

    Om du har strömsparläget på, batterisymbolen är gul, så slå av det läget. Med strömsparläget på får appar inte får uppdateras i bakgrunden, och då bryts ljudet. Kan detta vara anledningen till problemen?
    Använd strömsparläget för att spara batteritiden på din iPhone

    Om inte, så kartlägger vi vidare. Både för att, i bästa fall, slippa avbrott, och för att ringa in om felet ligger i appen eller till exempel rör telefonens Bluetooth-inställningar, vill jag att du testar att lyssna på Sveriges Radio med en annan app än Sveriges Radio Play.

    Hemsidan i Safari
    Du kan lyssna på allt innehåll som finns i appen genom Safari (eller annan webbläsare). Vår hemsida sverigesradio.se fungerar bra på mobilen och är rätt lik appen, så jag hoppas att du inte har några svårigheter att använda den.

    Blir det samma avbrott om du lyssnar i den?

    Poddar (avsnitt i efterhand)
    Det finns flera olika appar där du kan lyssna på våra program i efterhand. Testa gärna med Apples egen app Apple Podcasts, som redan finns installerad på din mobil. Här beskriver Apple hur den fungerar:
    Följ och spela program i Apple Podcasts på iPhone och iPad

    Alla våra program finns inte med där, men de flesta! Ger den liknande problem?

    Lyssna direkt på kanaler
    Vill du lyssna på en strömmad radiokanal, finns det också flera appar att välja på. En som finns färdiginstallerad, åtminstone i senare versioner av Ios, är Apples app Musik, som beskrivs här:
    Hämta musik på iPhone

    Du har en äldre Iphone-modell och kanske ingår vanliga radiokanaler inte i din version av Musik-appen. Om du inte hittar dem, kan du testa denna gratis-app fungerar på Iphone 5S:Hur går det att lyssna på våra kanaler i bilens anläggning med en annan app än Sveriges Radio Play?

    Uppdatera, om du inte gjort det
    Om du har en lägre version än Ios 12.5.5, så är det bra om du uppdaterar telefonen. Den versionen släppte Apple i höst och den innehåller viktiga säkerhetsuppdateringar för att Iphone 5S (och ett par andra modeller) ska kunna användas tryggt framöver, se här:
    Om säkerhetsinnehållet i iOS 12.5.5

    Återkom och berätta om andra appar fungerar bättre än vår, så att vi vet hur vi felsöker vidare. Berätta då även om ungefär när problemet började, eller om det "alltid" har funnits.
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar.

    Jag använder ofta Spotify där har jag aldrig detta problem. Upplever detta problem endast i SR appen.
    jag kör iOS12.5.5 i min 5S.

    I min värd efter 30 år i branschen så har vi här en bugg att brottas med. 🙁

    MVH
    SvencGöran
  • Tack!

    Bra att Spotify fungerar. Då kan du använda den appen för att lyssna på våra poddar medan vi felsöker.

    Använder du någon annan ljud-app i bilen? Vilken eller vilka? Jag vill nämligen veta hur andra ljudappar än just Spotify beter sig.

    Jag har visserligen bara 26 års erfarenhet av IT-branschen, men eftersom 20 av dessa år handlat om att ge support på Sveriges Radios strömmande ljudtjänster, så vet jag att jag behöver mer kunskap för att kartlägga problemet. Det kan vara en bugg i vår app - men i så fall en ovanlig eftersom jag inte känner igen den från andra lyssnare. Det kan vara problem med våra utsändningar .- vilket skulle ge liknande problem med vårt innehåll i andras appar, och då gå att jämföra med exempelvis andra kanaler eller poddar som i så fall borde fungera bättre. Och det kan vara ett Bluetooth-problem som gått under din radar.

    Under de senaste åtta åren, strax efter att Spotify hösten 2013 lanserade en egen teknik som heter Spotify connect, har jag lärt mig att vara väldigt försiktig med att använda Spotify som jämförelse för att kartlägga problem med Bluetooth, eftersom "fungerande Spotify" kan maskera problem med Bluetooth, Airplay (Spotify appen fungerar som vanligt, har en känsla av att detta har med senaste uppdateringen av SR appen att göra) och casting (i Spotify fungerar allt som det ska. Felet verkar ligga i SR Play).

    Om din anläggning har stöd för Spotify connect eller rent av en inbyggd Spotify-app, så kan det vara denna teknik som Spotify använder sig av, vilket inte är speciellt tydligt ens för erfarna mobilanvändare. Detta kan ge ett falskt intryck av att Bluetooth är stabilt, trots att Bluetooth-uppkopplingen inte är involverad.

    Det jag vet är alltså att Spotify fungerar utan avbrott i bilen, men det kan vara med annan teknik, medan SR Play har problem av okänd natur i båda dina bilanläggningar. Vi behöver alltså jämföra hur andra appar som strömmar ljud fungerar i din bilanläggning. Testa det och återkom, så att vi kan gå vidare.

    Min fråga om när felet uppkom ser jag att du redan hade besvarat. Jag ber om ursäkt över att jag missade detta:
    Har haft problemet i minst ett år.
    Däremot har jag inte fått svar på detta:
    Lyssnar du utanför bilen också, och stängs appen i så fall ned även där?

    En ny fråga kommer dessutom:
    Vad är det för ljudanläggningar i din personbil respektive i lastbilen?

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar.
    Ska kolla runt med andra appar.
    återkommer senare när jag provat.

    Mvh
    Sven-Göran Larsson
  • Hej igen!

    Hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Har testat andra appar men endast eran app som strular och stänger ner sigsjälv hela tiden. Igår lördag fick jag ladda upp den minst fem gångerigen, under en 5 timmars period.
    ibland upplever jag att den som byter kanal till en annan sändare, med resultat av att den också byter till någon annan låt tex.
    märkligt.
  • Har testat andra appar men endast eran app som strular och stänger ner sigsjälv hela tiden. Igår lördag fick jag ladda upp den minst fem gångerigen, under en 5 timmars period.
    Så bra att du återkom om den saken! Är det i lastbilen med BT eller i personbilen med CarPlay? Eller i båda? Och vad är det för anläggningar (eller bilmodeller)?
    ibland upplever jag att den som byter kanal till en annan sändare, med resultat av att den också byter till någon annan låt tex.
    märkligt
    Kan det vara FM-sändningen och P4 du har detta problem med? I sådana fall har det med RDS-funktionen att göra. Att en bilradio växlar över till en annan P4-kanal än den du lyssnade på kan nämligen bero på att din bilradio växlar till den P4-kanal som för tillfället är starkast, om du inte ställer in anläggningen så att den håller fast vid en viss lokal kanal:
    Funktionen kallas LOC, Local, REG, eller Regional, det finns två valbara lägen för denna funktion ON, eller OFF. Är OFF invalt betraktar mottagaren alla P4 stationer som ett stort sändarnät, och översökning tillåts till angränsande lokala P4-stationer.

    Är däremot inställningen (LOC) ON kommer radion bara att hoppa till de stationer som ingår i den valda lokala stationens sändare. Tyvärr kan det vara svårt att hitta denna funktion på många mottagare. Titta även i handboken till mottagaren eller tala med den som sålt mottagaren till dig.
    RDS - Radio Data System
    Om det är appen som beter sig så, behöver vi förstås kartlägga problemet vidare och vill veta vad du lyssnar på (direktsändning av en kanal  eller efterhandslyssning på en podd t ex) och vad det verkar vara som appen växlar till. Är det ett helt annat innehåll, eller är det samma kanal, fastän appen ofrivilligt backar till det som sändes tre timmar tidigare i kanalen? Kan det vara ett annat avsnitt av ett program som ligger i en spellista i appen, så att du t ex lyssnar på ett nedladdat avsnitt och appen, utan att du önskat det, byter till ett annat nedladdat avsnitt?

    Återkom med mer information, för både avbrotten och detta ofrivilliga byte låter ju som väldigt störande problem som vi verkligen vill hjälpa dig att bli av med!
    Annika Webbmaster
  • Det är både i Volvo lastbilar (ett antal olika) och i privatbil Kia Niro.
    ingen skillnad vid BT eller CP. Jag lyssnar endast i stort sett på P4+ eller Spotify. Dvs på streamad tjänst. Lyssnar i iPhone 5s pgm.ver 12.5.5.
    Spotify funkar klockrent och andra appar jag testat men inte eran.

    Kanalbyte jag nämnde är endast byte av sändarmast eller dyl.
    problem endast med SR.

  • Vad appen växlar till är samma källa med tidsförskjutning lyssnar på en låt i pgm,et, slår av och därefter helt ny låt. Och detta i streamat läge. Ingen pod, helt enkelt i P4+ läge. Lyssnar jag hemma via BT så,,, inga problem.
  • Ok. I och med att vi ännu inte kunnat ringa in problemet och du i princip mest lyssnar på P4 Plus från oss, kanske du helt enkelt ska strunta i vår app när du är i bilen, och istället lyssna på kanalen i en annan app?

    Jag repeterar det jag skrev den 21 januari:
    Lyssna direkt på kanaler
    Vill du lyssna på en strömmad radiokanal, finns det också flera appar att välja på. En som finns färdiginstallerad, åtminstone i senare versioner av Ios, är Apples app Musik, som beskrivs här:
    Hämta musik på iPhone

    Du har en äldre Iphone-modell och kanske ingår vanliga radiokanaler inte i din version av Musik-appen. Om du inte hittar dem, kan du testa denna gratis-app fungerar på Iphone 5S:
    Självfallet vill vi att vår app ska vara det bästa alternativet, men i och med att du har problem med appen som vi inte känner igen sedan tidigare och du inte har detta fel i någon annan app, är det ju bättre att lyssna på P4 Plus i exempelvis MyTuner eller Musik-appen, där det fungerar bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej Sven-Göran!

    Våra kollegor på utvecklarsidan har under de senaste veckorna arbetat på att få ordning på CarPlay-krascherna som du varit i kontakt med oss gällande. Upplever du att krascherna fortfarande inträffar eller har det blivit någon förbättring under den senaste tiden?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)