Appen stannar vid direktlyssning på kanal

Efter uppgradering till den senaste stora versionen så lägger appen av att spela. Det fungerar intermittent. För det mesta när jag trycker på ”till direktsändning ” så slutar uppspelningen efter 8-10 sekunder. Trycker igen och samma sak upprepas. Vad är det för fel?
Matts Rehnström

Kommentarer

  • Hej Matts!

    Vi håller på att kartlägga liknande problem med direktlyssningen och det senaste jag hörde var att utvecklarna har en god idé om vad vi behöver ändra för att det ska fungera bättre.

    För att komma ut problemet nu direkt, så får du gärna testa gå in på sidan Kanaler (länk i appens överkant), och där starta en helt annan kanal helt kort. Byt sedan till den kanal du egentligen vill lyssna på. Kanalens data bör då laddats in på ett bättre sätt och jag hoppas att du slipper problemet.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Direktlyssning avbryts vid avisering av andra appar, till exempel BBC (pushnotiser/aviseringar)
    Johannes Hacker
  • iPhone 15 PRO Max med senaste iOS.
    Johannes Hacker
  • Hej Johannes!
    Sker detta med alla aviseringar, eller endast med vissa?
    Annika Webbmaster
  • Det sker med alla aviseringar. Workarounden ovan funkar även i detta fall (att man väljer annan kanal via fliken kanaler och sedan väljer önskad kanal igen). En annan kuriositet är att SR:s egna pushmeddelanden kan komma lite närsomhelst (ibland när det verkligen händer något, ibland långt senare kommer en push för nåt som hänt för längesen)
    Johannes Hacker
  • Tack.
    1. Tystnar alltså kanalen även når det kommer en notis från Sveriges Radio?
    2. Kom detta problem i samband med appens nya utseende, eller var det så redan tidigare?
    Annika Webbmaster
  • 1. Nej. Det är ”försenade” pushnotiser som kommer från appen SR Play när jag redan är inne i appen och lyssnar på något eller bara läser
    2. Jag tror det uppstod efter ”flikuppdateringen”, det nya utseendet. Det är alltså egentligen inte relevant för tråden eftersom uppspelningen inte stoppas i dessa fall.
    Johannes Hacker
  • Tack.
    Vi har sett andra problem där appen inte fungerar korrekt i bakgrunden, och flera lyssnare som har drabbats av det felet skriver att det försvunnit när de stängt ned appen helt (svept bort den) och sen startat om den:
    Iphone-app stannar i bakgrunden

    Det du drabbas av är ju inte riktigt samma sak, men en omstart är förstås ändå värd att testa. (Att "starta om" är ett så vanligt råd att vi som arbetar med support knappt vågar ge det, men anledningen till att det är ett vanligt tips är ju att det ofta hjälper!)
    Annika Webbmaster
  • Jag vet ju detta. Häromdagen hjälpte detta dock inte, inte ens att starta om telefonen hjälpte. Det kan ju ha berott på tillfälligt avbrott i internetuppkopplingen men sen såg jag sambandet med aviseringarna (som också tappade sitt ljud).
    Johannes Hacker
  • Hur fungerar det nu, Johannes?

    Olles svar har jag raderat. Det hamnade i fel tråd, vilket han märkte själv. Han postade det därför även i rätt tråd:
    Appen stannar plötsligt - och stänger av TV:n!
    Annika Webbmaster
  • Jag har hittat en till möjlig felkälla. Det visar sig att jag hade några gamla trådlösa hörlurar (som legat utan att användas så att batteriet tog slut helt men som jag sedan laddat) som anslöt till telefonen spontant från sitt fordral och därmed ”tog över” ljudet. Jag har inte lyssnat en längre tid i appen sen sist men återkommer om problemet kvarstår.
    Johannes Hacker
  • Oj, så skönt att du kom på den dolda felkällan!

    Tack för denna påminnelse om att man behöver tänka lite brett när det dyker upp udda fel.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.