Iphone-app stannar i bakgrunden

Funkar inte i bakgrunden på iPhone
Björn
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Björn!
    Liknande problem är jag bekant med - men på Android, där det finns flera inställningar som gör att appar inte fungerar korrekt i bakgrunden. På iOS har det traditionellt funnits en inställning som gett detta beteende, nämligen strömsparläget.

    Förra våren började det dock sippra in problembeskrivningar som den från Ulf här:
    iPhone-appen tystnar i viloläge

    Det såg ut att vara ett "engångsbeteende" som pågick under ett par timmar, kanske i samband med uppgradering av iOS, men sen försvann. De senaste månaderna har dock liknande problem blivit något vanligare och går inte längre över av sig självt, vilket vi vill förstå och lösa.

    Hjälp mig att kartlägga detta! Svara på det du kan. Om du alltid lyssnar över mobilnätet behöver du alltså inte lägga tid på att testa hur det fungerar över wifi etc:
    1. Uppstår problemet både när SR Play hamnar i bakgrunden för att annan app kommer i förgrunden och när det sker för att mobilen går i viloläge?
    2. Är det konstant, eller verkar det ibland fungera bättre?
    3. När märkte du problemet?
    4. Sker det både på wifi och mobilnät?
    5. Sker det både vid direktlyssning på kanal och vid efterhandslyssning på program?
    6. Skickar du ljudet vidare till en extern uppspelningsenhet (hörlurar, hörapparat, högtalare)? Hur i så fall (Bluetooth, AirPlay, Chromecast, trådat ...)?
    Tack för att du tog dig tid att rapportera in felet och tack på förhand för hjälp att kartlägga det!
    Annika Webbmaster
  • Stänger av sig när telefonen går i viloläge
    Ej vid direktsändning
    Inget batterispsrprogram på
    iPhone xiii
    Uppstod i maj
    Peder
  • Upplevde helt plötsligt också att ljudet stängdes när jag lämnade appen eller iPhone gick i viloläge, lyssnade via bluetooth-headset. Gick in i inställningar och SR play och tog bort och la till tillåtelse för bluetooth, sen funkade det igen.
    Viktor
  • Tack för tipset, Viktor!

    Peder:
    Lyssnar du med Bluetooth, så testa Viktors tips! Om det inte hjälper, så återkom.
    Annika Webbmaster
  • Stänger av sig när jag streamar livesändning i appen, iPhone SE
    Inga andra appar igång
    Ingen bluetooth
    Samma sak oavsett wifi eller mobilnät, oavsett kvalitet på uppspelning
    Konstant problem som återkommer sedan i höstas
    Jenny
  • Tack Jenny!
    Jag har märkt att livesändning kan betyda två olika saker, så jag vill veta om du menar att du lyssnar på det som sänds just nu i en av våra vanliga kanaler, eller om du förknippar problemet med den typ av extrasändningar som du kan nå exempelvis genom en pushnotis.
    Annika Webbmaster
  • För mig började problemet att det tystnar vid viloläge eller appbyte idag. Har iPhone 15. Tystnar både när jag lyssnar på sändning i realtid och på tidigare sändningar. Både vid wifi och surf via simkort. Har ingen begränsning för batteranvändning. Har lyssnat på detta sätt väldigt många år, det har aldrig hänt tidigare. Nu känns appen som värdelös, går inte att använda!!
    Leif Persson
  • Hoppas att vi snart förstår vad detta beror på!

    Använder du appen ihop med en Bluetooth-enhet (hörlurar, hörapparat, högtalare ...)?

    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Funkar nu igen! Bara när jag öppnar appen X som SR tystnar.
    Leif Persson
  • Ah, då är det troligen den appen som tar över ljudsystemet, vilket du kan påverka själv genom inställningar i X. (Om du inte hittar hur, så hjälper jag dig att leta senare i veckan, men jag behöver prioritera support på våra egna tjänster först!)

    Här hade en annan lyssnare liknande problem med Facebook-appen:
    Ljuset pausas när jag använder Facebook

    Bra att du påminde om att sociala medier-appar och tidnings-appar kan ta över mobilens ljudspelare trots att inget ljud spelas i den appen. En kollega som arbetar med SR Play skrev även att det för honom blir på samma vis med Spotify, men där är det kanske mer förväntat att den appen "kapar åt sig" ljuduppspelningen i mobilen, i och med att det är en ljud-app.
    Annika Webbmaster
  • Samma här appen tystnar vid viloläge. Inte strömsparläge händer både med och utan bluetooth, Wi-Fi eller mobilnät. Tystnar även om jag öppnar annan app. Funkar helt enkelt inte att lyssna!
    SannaCed
  • Jag har exakt samma problem som SannaCed ovan. Gör det omöjligt att få en bra lyssningsupplevelse.
    Martin
  • Tack, jag förstår verkligen att det är jobbigt!

    Testa gärna hur det fungerar att lyssna från vår hemsida i Safari istället, vilket kanske kan vara ett bättre alternativ medan vi försöker förstå vad som orsakar problemet.

    Jag vill kartlägga ett par saker:
    1. Ungefär hur länge har detta pågått?
    2. Drabbas både en kanal ni lyssnar direkt på och program i efterhand?
    3. Om felet även drabbar efterhandslyssning, så undrar jag om det även kan uppstå med avsnitt ni har laddat hem
    4. Uppstår detta fel även ifall ni lyssnar medan mobilens laddare är i?
    Svara på det ni kan, så får vi se om det går att urskilja något mönster som hjälper oss att förstå problemet bättre!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Nu verkar det ha löst sig för mig i alla fall - utan att jag har gjort några ändringar, och mitt i en lyssning
    Martin
  • 1 För mig från igår 22 maj. Lyssnar varje dag och då har det fungerat. Inte gjort något med min telefon, ingen uppdatering, absolut ingenting.

    2 ja

    3 laddar aldrig ner från sr appen, endast efterhandslyssning elleri realtid.

    4. har inte testat. Lyssnar aldrig när telefonen laddas.
    SannaCed
  • Skönt, Martin!

    SannaCed:
    Hur fungerar det idag för dig? Som jag skrev i mitt första svar den 23 april, så har vi fått in sporadiska rapporter om fel som pågår under ett par timmar, kanske i samband med uppgradering av iOS, men sen har försvunnit, och det skulle kunna vara en lite envisare variant av detta som du har råkat ut för, det vill säga något som kommit i olag men som "rättar till sig" av sig självt.

    Har du testat universalknepet att stänga ned appen helt (svepa bort den) och sen starta om den? Lyssnaren Gunnar får, av okänd anledning, detta problem lite då och då, och hos honom har det då alltid löst sig vid omstart, se här:
    iPhone-appen tystnar i viloläge
    Annika Webbmaster
  • Idag funkar det utan problem, utan att jag gjort något👌
    SannaCed
  • Skönt! Om felet visar sig på nytt, så starta om appen.
    Annika Webbmaster
  • För mig startade det igår, 26/5, men löste sig när jag hittade denna tråden och provade ovan tips om att stänga appen och starta om den!
    Madelene
    Bästa svaret
  • Åh, så bra att du blev hjälpt av detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har märkt att ljudet ”stängs av” ofta (3 gånger denna morgon) och man måste trycka på play-knappen för att starta igen. Tror inte jag har nätverksproblem. Inga konstiga bluetooth etc. Haft detta problem sedan i jul åtminstonde. Kan jag hjälpa till att felsöka på något sätt?

    Marcus Ludvigsson
  • Hej Marcus!
    Jag har märkt samma sak, men endast när jag lyssnar med hörlurar (trådade, Apples egna). I mitt fall tror jag att det är ett glapp i hörlursingången eller möjligen glapp i själva lurarna.

    Faktum är att jag i morse försiktigt rengjorde ingången med en tandpetare av plast och fick ut lite damm som kan ligga bakom problemet. Därefter har jag inte haft några avbrott, men det är för tidigt att avgöra om problemet är löst, för jag drabbas inte varje gång jag lyssnar.
    Annika Webbmaster
  • Råkade ut för det första gången idag, iPhone 12, AirPods bluetooth, Wi-Fi .  Det löste sig när jag slutade lyssna på Sommar via Stream ( några minuters efter ordinarie sändning) och övergick till direktsändning.
    Göran Svensson
  • Bra att detta tillhör ovanligheterna hos dig, och att du löste det.

    Om appen skulle börja konstra ofta, så vill vi kartlägga detta närmre, men tills vidare släpper jag det.
    Annika Webbmaster
  • När jag lyssnar på Sommar med Anna Lindmarker stängs det av så fort skärmen släcks. Har börjat lyssna på Trolls Rodin och det verkar inte vara samma problem med det programmet. Lyssnar på samma sätt på båda, nedladdat med musik, iPhone 11, Pods med sladd.

    Kristina
  • Det var ju väldigt märkligt att de två avsnitten beter sig så olika!

    Har du möjlighet att ladda ned avsnitt där du befinner dig, så tycker jag att du ska testa att radera Anna Lindmarker-avsnittet och sedan ladda hem det på nytt och se om det då fungerar bättre.

    Om du befinner dig till sjöss eller på fjället och inte kan ladda hem avsnitt, så kan du testa om det går att lyssna utan avbrott i flygplansläge.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.