Appen stannar plötsligt - och stänger av TV:n!

Hej, nu ska jag undra lite. Först. Lyssnar via Ipad, OS 17..5.1 (alltså senaste). Uppmätt 242 Mb/s via tråd. Castar till TV via Google TV.
Ändå händer det alltsomoftast att utsändningen hackar, som om den behöver buffra. Vilket ju är föga rimligt (se ovan).
Och, vilket jag, som jobbat med IT i många år, själv tycker är orimligt. Men ändå. Plötsligt stannar appen. Och stänger av TV:n!! Det borde ju inte gå. Men likväl sker det, ibland med 15 minuters mellanrum. Har tänkt att det Google TV-dongeln som fallerar. Jag har givetvis både startat om och installerat om såväl dongeln som appen. Men - detta händer bara med SR-appen!! Aldrig med någon annan! SVT Play som exempel. Eller Netflix. Eller...
Känner ni alls till detta problem??
Mystiskt är det.
Mvh/Olle
Olle Månsson

Kommentarer

  • Jag håller med om att det är mystiskt, men kanske inte helt oförklarligt. Innan jag går in på mina teorier, vill jag få mer kött på benen.
    1. Är det en "vanlig tv", som inte kan använda appar etc, där den enda möjligheten till att ta del av "webb-innehåll" är via en sån här manick?
      Chromecast med Google TV
      (Eller att koppla in datorn med hdmi-kabel som jag gör!)
    2. Hur länge har problemet funnits?
    3. Har du testat att casta någon annan renodlad ljud-app?
    4. Vilken typ av innehåll castar du? En kanal? Program du följer?
    Svara på det du kan, så får vi se hur det passar med min teori!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    intressant att du har en teori. Jo, jag strömmar vi ChromeCast Google TV till en modern Samsung TV. Med ett antal inbyggda appar. Strömmar vissa appar direkt via TV:n (men har testat att länka dem via endera en Ipad eller en Android-telefon (som förresten "fungerar" på samma egendomliga sätt). Ingendera skapar samma rätt orimliga problem. Problemet har funnits sedan jag bytte från en äldre ChromeCast (som jag gav bort, därför) till den nya modellen. Så, givetvis är det den som krånglar. Men bara med SR-appen!! Aldrig någonsin med någon annan.
    Jag har varit IT-chef och är van att felsöka. Så jag har testat att, medan appen körs, bryta strömmen till dongeln. Då säjer den bara att jag måste kolla detta. Att även ta ut den ur HDMI-kontakten stänger inte heller av TV:n. Bara SR-appen gör så!! Det är ju inte rimligt och rätt frustrerande. Som sagt, ominstallation hjälper inte. Det kan väl inte bara jag som har denna typ av problem. Något är inkompatibelt med något annat, om man så säjer.
    Ser fram emot teorin....
    Mvh/Olle
    Olle Månsson
  • Kanske jag löst problemet! Det självklara slog mig. Kanske appen finns att installera på TV:n. Självklart var det så. Det borde jag ha tänkt på. Så nu kör jag programmet den vägen i stället. Så får jag se, menar höra, om den nu fungerar oklanderligt.
    Mvh/Olle

    Olle Månsson
  • Bra, när jag undrade om möjligheten att använda appar var det just för att ta reda på om du kunde använda vår app för Google-TV!

    Därmed är min hypotes mindre relevant, men den handlade om att castat ljud inte känns av av din tv, så att den går in i viloläge efter ett tag. Med Netflix och SVT Play "pågår det något" på skärmen som gör att viloläge inte sker. Men med vår tv-app kan vi släppa det spåret.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Lite för information om "borde inte gå":

    Det finns även något som heter CEC (Consumer Electronics Control), vilket är ett annat sätt som tv:n kan stängas av på, om det inte bara är en vanlig "time-out" pga insignalsbrist. Funktionen är till för att kunna skicka styrsignaler via HDMI och kan, om kombinationen av inställningar så tillåter, t ex både slå på och stänga av en tv från en annan inkopplad enhet. Tyvärr kallas detta lite olika saker hos olika tillverkare, så det står oftast något tillverkarspecifikt i menyn som benämning på funktionaliteten i menyerna.
    Martin S
  • Martin, din kunskap om vitt skilda områden är imponerande, och jag är så tacksam över att du delar med dig av den i Sveriges Radios supportforum.
    Annika Webbmaster
  • Intressant.
    Jo, jag har en Samsung med Anynet+CEC aktiverad, detta för att via HDMI Arc kunna länka samman TV:ns högtalare med en Soundbar. Det kanske är möjligt att SR-appen när den strömmas från IPad (eller mobil) på något sätt avbryter sändningen och stänger TV:n. Jaja…
    Hur som helst är problemet borta genom att jag installerat SR-appen på TV:n. Därmed två vinster. Aningen bättre ljud. Samt avbrottsfri utsändning. Så kan det gå…
    Mvh/Olle
    Olle Månsson

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.