Appen för iOS: krascher vid nedladdat

Appen kraschar väldigt ofta efter senaste uppdateringen. Jag lägger ifrån mig telefonen och lyssnar på något. Programmet stängs av och jag måste börja om från början. Min sida, nedladdat, leta upp vad jag lyssnade på, play. Inom fem minuter händer samma sak igen. Uppdaterade både SR:s app och iOS för ett par dagar sedan. Har funkat väldigt bra i tio år och nu ger jag snart upp att ens öppna appen.

Kommentarer

  • Hej Anja!

    Felet löst i en version som stoppats
    Detta problem ska vara löst i version 23.2.3 av appen, som vi började "rulla ut" förra veckan, men sedan bromsade utrullningen av. Det har nämligen smugit sig med två helt andra fel i den versionen.

    Det går dock att uppdatera till den "bromsade versionen" manuellt och eftersom de två andra felen inte är så allvarliga som det fel du har nu, så jag rekommenderar att du gör så, men jag beskriver vad det är för fel, så att du kan fatta ett klokt beslut:

    Problem 1: minispelaren syns inte
    Det ena problemet är att spelaren i nederkanten av appen försvinner ibland. Lyssnaren Jonas har dock hittat ett sättatt locka fram minispelaren när den saknas:

    Om man istället klickar på toppnyheter under start så kommer spelaren upp och den fungerar då även för programmen sparade i min lista.
    Problem 2: saknad länk till "Visa alla favoritprogram"
    Det andra felet drabbar bara ett litet antal av dem som fått den nya versionen. Felet är att vyn Favoritprogram laddas fel och att det då saknas en länk "Visa alla". Hr skriver vi om det problemet:
    Var är länken till mina favoritprogram?

    Om även du skulle få det problemet, så finns det flera tips på hur du istället kan navigera.

    Uppdatera appen manuellt
    Som sagt tycker jag själv att dessa nya problem är "ett fall framåt" jämfört med det fel du har nu, och rekommenderar att du uppdaterar till version 23.2.3 manuellt så här::
    1. Öppna AppStore
    2. Välj Sök i menyn nedtill
    3. Sök efter SR Play
    4. Tryck på ikonen för appen (inte på knappen Öppna)
    5. Då kommer du till appens sida i AppStore, där du kan välja Uppdatera

    Hör gärna av dig och berätta hur det går. Vi ber om ursäkt över dessa problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tack för snabbt svar! Jag fattar inte riktigt, jag har redan version 23.2.3 och det är med den spelaren stannar hela tiden. Minispelaren fattas ja, bra tips att man kan lura fram den. Kan jag backa till en äldre version? Jag hittar inte den möjligheten.
  • Aj då, det var inte bra att spelaren stannar på detta vis även i den version vi trodde att felet skulle vara löst! Det vill jag felsöka vidare.

    Stannar det alltså mitt i ett program, eller sker detta i "skarvarna mellan två ljud" (exempelvis två avsnitt i Min lista, eller två nyheter i Toppnyheter)?
    Annika Webbmaster
  • Det går inte att backa till en tidigare version, men om du har stora problem med appen, så kan du lyssna via hemsidan, sverigesradio.se istället tills vi har löst detta!

    Den fungerar bra på Iphone och är så pass lik appen att du förhoppningsvis känner igen dig och kan hitta alla program och kanaler.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag laddade ner Godmorgon världen i går eftermiddag, den stannade säkert tio gånger, men jag räknade inte. Det kändes som 20 men jag vill inte svära på det för jag räknade aldrig, så ja, mitt i ett program. Jag lyssnar nästan aldrig via Min lista, så där vet jag inte hur det fungerar.
  • Tack, det här behöver vi förstås lösa! Jag rapporterar det vidare till utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Emil har drabbats av exakt samma fel:
    Spelar i bakgrunden från ”Nedladdat” listan där jag har 340 avsnitt…
    Helt plötsligt efter ca 20 minuter slutar ljudet (ej mellan avsnitt) och öppnar jag appen startar den om.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Problemet med den saknade minispelaren är löst i version 23.2.4.

    Den uppdateringen påverkar dock tyvärr troligen inte problemet med att appen hänger sig, och vi fortsätter att försöka förstå det felet bättre.

    Vad har du för Iphone-modell? Jag har hittills bara sett felet inrapporterat på iPhone SE 2020 (även kallad 2:a generationen), modelln:r A2296. Det kanske bara beror på att den modellen är väldigt vanlig, men för säkerhets skull vill jag se om det fins ett samband mellan problemet och telefonmodell.

    Har även du en iPhone SE 2020? Så här kan du ta reda på det:
    Identifiera din iPhone-modell
    Annika Webbmaster
  • Bingo! En iPhone SE. Om den är en 2020 vet jag dock inte.
  • Tack. Jag har nu sett att det drabbar även andra modeller, så det var troligen bara en slump.

    Det verkar tyvärr som om felet även ger hög batteriförbrukning. Jag påminner därför om att det går att lyssna på alla avsnitt, nyhetslistor och från vår hemsida sverigesradio.se, som bör fungera bättre i Iphone än appen just nu (med undantag för att vissa app-funktioner saknas på hemsidan). Fråga gärna om du inte hittar innehåll eller funktioner på hemsidan, så hjälper jag dig att använda den!
    Annika Webbmaster