Använd gärna Opus, ett bra ljudformat

Denna tråd är utbruten ur en äldre tråd om Ogg vorbis
/Webbmaster Annika
----
Nytt år och nya inlägg i Vorbis-tråden! 😀

Men jag vill nu uppmärksamma er på att det lika öppna, och modernare, formatet Opus verkar ha nått till både Microsoft och Apple!
https://caniuse.com/#search=opus

Så, Can I Haz Opus on SR? :-D
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Bra att du följer upp detta!

    IE 11 (drygt tre procent av svensk trafik och minskande) och Safari på Ios lägre än 11 (sammanlagt knappt tolv procent och minskande) är de stora webbläsare som fortfarande inte har stöd för formatet, så läget för Opus är betydligt bättre än när vi kikade på detta sommaren 2016.

    Jag snokar lite kring detta och återkommer. Jag flaggar dock för att vi brukar vara tröga med att genomföra förändringar format (och bitrate). Just nu genomför vi en stor omorganisation som gör att jag har svårt att veta riktigt vilka personer/funktioner som jag ska ta upp frågan med för att du ska få ett bra svar. Jag flaggar även för att ett bra svar i min värld inte nödvändigtvis är det svar du vill ha, utan snarare ett svar som visar att vi förstått frågan, övervägt den och fattat ett genomtänkt beslut. Så det kanske blir "nej" även nu, men jag lovar att inte nöja mig med det, utan i så fall även kunna motivera varför.

    Hjälp oss gärna genom att påminna om några veckor ifall vi inte återkommer själva innan dess!
    Annika Webbmaster
  • Om ni ger stöd till alla Sveriges Radios stationer kommer jag be Xiph.Org Foundation (utvecklaren av både OGG och Opus) lägga till dem på http://dir.xiph.org/by_format/Opus
  • Hejsan.

    Sprang av en händelse på den här (låånga) tråden, och efter att ha plöjt igenom alltihop har jag egentligen inte så mycket att tillägga, bortsett från att Opus-stödet efter ytterligare ett år har klivit ännu högre. Om det skulle konkurrera ut något av MP3 eller AAC låter jag däremot vara osagt.

  • Tack för att du skakat liv i frågan, Andreas!

    Att bryta ut Opus till en egen tråd, för att på så vis öka möjligheten för lyssnare som är intresserade att föra en dialog om detta, har legat på min att-göra-lista ett tag.

    Vår nya organisation (som jag berörde ovan) har satt sig någorlunda, stödet för Opus är än mer spritt och det finns all anledning att se över frågan. Bollen ligger hos oss. Påminn oss gärna om ni inte får svar inom två veckor!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    numera strömmas p1-p4 västerbotten i opus 1.3 och listas på http://dir.xiph.org/.
    Det skulle vara fantastiskt om sr skulle börja strömma öppet igen.
  • Men strålande (för mig i Västerbotten...) :-)

    Här finns dom listade:
    http://dir.xiph.org/search?search=sveriges

    Strömmarna verkar funka utmärkt, t.o.m. med mindre fördröjning än de AAC-strömmar jag använt hittills.
  • Tack, kul!

    På xiph.org hittar jag P1, P2 och P3. Däremot hittar jag inte P4 Västerbotten. Letar jag dåligt, eller har den lagt ned tillfälligt?

    Och hur går det hos oss?
    Jo, vi är ett par "intressenter" som har träffats för att prata ljudfrågor (bland annat ljudformat och kvaliteter). Opus ett ljudformat som vi gärna skulle erbjuda - om vi kan göra det "utan extra kostnad".

    Ni som följt med i Ogg-tråden minns kanske att vi erbjöd Ogg vorbis så länge formatet gick "att få på köpet" i vår dåvarande streaming-tjänst, men att det försvann när vi bytte till en streaming-lösning som saknade Ogg-stöd. Den lösning vi då gick över till har vi kvar och den stödjer tyvärr fortfarande inte vare sig Ogg eller Opus. Vi på Sveriges Radio kommer att berätta för teamet som utvecklar lösningen att vi gärna ser ett Opus-stöd i framtida versioner, eftersom vi då vill erbjuda det formatet.

    Opus idag - bonusinformation
    Kul att veta (men inget som påverkar sakfrågan) är att Opus används i något av våra interna system. Vilket system missade jag att lägga på minnet, men uppenbarligen är det ett format som flera av mina kolleger uppskattar!
    Annika Webbmaster
  • P4 Västerbotten går att hitta nu iaf.

    Angående bonusinformationen: Fint att det finns intern erfarenhet av formatet, så övergång och anpassning kanske går smidigare, även om det kan ta tid för Opus att nå lyssnarna.
  • P4 Västerbotten går att hitta nu iaf.

    Även för mig!

     Fint att det finns intern erfarenhet av formatet, så övergång och anpassning kanske går smidigare

    Jag tror inte att det spelar så stor roll rent praktiskt, däremot innebär det kanske att "kännedomen om formatet" ökar något internt.
    Annika Webbmaster
  • "Men strålande (för mig i Västerbotten...) :-)" - Anders Jonsson

    Själv bor jag i Umeå på Ålidhem. Du?
  • Direktlänkar nämner: "Formatet Ogg Vorbis har vi tyvärr tagit bort av tekniska skäl. Här kan du läsa om varför: Till supportforumet Kundo"

    Annika, jag föreslår att ni även lägger till något på Direktlänkar om det du sa: "Vi på Sveriges Radio kommer att berätta för teamet som utvecklat denna tjänst att vi gärna ser ett Opus-stöd i framtida versioner, eftersom vi då vill erbjuda det formatet." - https://kundo.se/org/sverigesradio/d/anvand-garna-opus-ljudformat-med-manga-fordelar/#c3196507
  • http://dir.xiph.org/search?search=sveriges stationerna är strömmade från https://radio.tranquillity.se/

    https://radio.tranquillity.se/status.xsl säger "Reencode of Sveriges Radio... to opus". Jag antar att de transkodat från MP3 eller AAC (formaten listade på https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632) till Opus. Om det är sant medför det tyvärr förlorad ljudkvalitet då Opus är bättre än dessa format.

    Hur som helst har jag mailat mikael@frykholm.com som driver https://radio.tranquillity.se/ för svar på denna fråga. Jag återkommer med svar.
  • Hej, de är reencodade från mp3 192kb/s. De encodas i 128 kb/s opus 1.3. Jag skulle gärna köra från nån lossless encodad ström men vet inte av några såna.
  • Mikael Frykholm: Tack för svar.

    Annika: Finns det någon lossless encodad ström (vänligen ange länk) så Mikael Frykholm kan förbättra sin Opus strömmning till oss?
  • Oj så många västerbottningar som är intresserade av Opus! (Min mamma växte upp i bland annat Vännäs ...)

    Att utgå från en komprimerad ström ger förstås sämre ljud än en lossless-ström, men vi har inga sådana. Den högsta bitrate som Mikael kommer åt är 192 kbps.

    En förbättringsmöjlighet finns dock. Eftersom AAC i 192 kbps låter bättre än MP3 i samma bitrate, så skulle jag rekommendera att utgå från den, men jag vet inte hur stor skillnad det ger.

    Att vi på Sveriges Radio skulle erbjuda högre bitrate än 192 är en annan av de ljudfrågor som vi håller på att undersöka. Om ni är intresserade av den frågan, så diskuterar vi frågan här:
    Ljudkvalitet på sr play och sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • David
    Annika, jag föreslår att ni även lägger till något på Direktlänkar om det du sa

    Jag ser över det framöver, men hinner nog inte nu.

    Tack för förslaget!

    Annika Webbmaster
  • Aha, jag trodde först att det var AAC-strömmen som användes, vilket hade inneburit svåra brott mot naturlagarna. Jag skrev tidigare att jag upplever kortare fördröjning med Opus än med AAC-strömmen från Sveriges Radio (som ligger hela 60 sek efter), så det förutsatte att radio.tranquillity använder sig av avancerad takyon-baserad signalbehandling. Ljudströmningsvärlden är då fantastisk! ;-)

    /Anders, Öst på stan
  • Anders, den där fördröjningen för AAC blir jag nyfiken på. Om vi har den på AAC så har vi den även på MP3, så ifall du tycker att MP3 och Opus är mer direkt än AAC, så finns det någon annan orsak.

    Jag har för mig att jag för ett par tre år sedan hade ett ärende med någon spelare som är vanlig i Linux-miljö (Mplayer? VLC?) hade något knas för sig som gjorde att strömmar i låg bitrate blev fördröjda. Om jag minns rätt lyckades vi även lösa det med buffertens inställningar, så att lyssnaren slapp fenomenet. Men jag kan minnas helt fel ...

    Testa gärna och se om det är någon skillnad mellan P4 Västerbotten i 32 kbps respektive i 192 kbps:
    P4 Västerbotten, 32 kbps AAC
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/215-lo-aac.m3u

    P4 Västerbotten, 192 kbps AAC
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/215-hi-aac.m3u

    Om det är en märkbar skillnad när det gäller "startsträcka" (buffringen innan du får ljud) och/eller eftersläpning, så hör av dig, så letar jag upp det gamla ärendet och ser vad vi då kom fram till.
    Annika Webbmaster
  • Mikael Frykholm: Vad tycker du om förlaget att gå över från MP3 -> Opus till AAC -> Opus?
  • Annika:"Testa gärna och se om det är någon skillnad mellan P4 Västerbotten i 32 kbps respektive i 192 kbps:
    P4 Västerbotten, 32 kbps AAC
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/215-lo-aac.m3u

    P4 Västerbotten, 192 kbps AAC
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/215-hi-aac.m3u "

    Jag upplever ingen fördröjning i VLC mellan dessa spellistor men https://radio.tranquillity.se/p4-vb.ogg ligger 60 sekunder före dem som Anders Jonsson poängerade (något jag också lade märke till).
  • Jag har inga stora preferenser, aac är licenskrav på men bättre kvalitet, mp3 har patenten gått ut på och är sämre kvalitet.
    Jag testade att byta till aac, men det strulade med latensen. Det tog 1 minut efter man anslöt tills man hörde ljud. Man kan säkert komma runt det med burst vid connect men jag låter det vara mp3 så länge.
  • Nej, jag märker heller ingen skillnad på dom två strömmarna (spelare: mpv). Jag brukar iofs mest strömma P1, men jag upplever då alltså att även den AAC-strömmen har ca en minut "äldre" ljud än vad jag får via den omkodade Opus-strömmen. Alla strömmar börjar spela direkt (minimal startsträcka), så eventuell bufferttid verkar inte vara på min sida. Möjligt att det är något vid källan vid omkodning till AAC, förutsatt att iOS/Windows också upplever fördröjningen?
  • Tack!

    Jag lovar att ta reda på mer om latensen, men vi är kort om folk på supporten, så jag hinner inte nu. (Jag trodde att det är samma på alla Icecast-strömmar, det vill säga ingen skillnad mellan MP3 och AAC.)
    Annika Webbmaster
  • Mikael Frykholm: Tack för svar och utvärdering.
  • Förutom att Opus är ett tekniskt fördelaktigt format i många avseenden så är ju frågan även en om stödjandet av öpnna format.

    Att stödja och främja användandet av öppna format är viktigt av demoktratiska skäl, speciellt i avseende av publik service.
  • Tack!

    Den aspekten vill jag återkomma till. Tidigare har det argumentet nog varit intressant för "oss i branschen" och en viss andel intresserade lyssnare, men tillgänglighet har prioriterats betydligt högre, och därefter har "ljudegenskaper" värderats.

    Det som är extra tilltalande med Opus är ju att det
    1. funkar på många plattformar (tillgänglighet)
    2. återger ljud väl även vid hård komprimering (ljudegenskaper)
    3. är icke-proprietärt (öppenhet)
    Tre önskningar i ett. Lite som ett choklad-ägg jag sett reklam för. (Men i public servicens namn vill jag poängtera att det finns andra sötsaker.)

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Opus är mer än öppet, det är fri programvara distribuerat under en fri mjukvarulicens (3-clause BSD license) vilket ger fler etiska fördelar.

    Läs gärna denna artikel för att förstå skillnaden: Why “Free Software” is better than “Open Source”

  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Jag har listat Sveriges Radio på https://libreplanet.org/wiki/User:David_Hedlund#Public_broadcasting (ett underprojekt för https://www.fsf.org/campaigns/priority-projects/free-software-adoption-by-governments)

    Så tack så mycket Annika för att du tar den här frågan på allvar.
  • Hej SR.

    Läste genom tråden och ser att ni inte har planer just nu att införa OPUS som ljudformat. Är anledningarna för:

    1. Den nuvarande tekniksa lösningar inte har nått sitt slutdatum eller "broke even" ekonomiskt.

    2. Inväntar SVT Play på att starta AV1 stöd där OPUS är inbyggt.

    3. Att man måste ha stöd på alla platformar som mobil, dator, marknät, satellit, kabel, AM/FM/DAB, Webb för att sända SR(tycker Internet Explorer inte behöver stöd).

    Men vad skulle det kräva för att införa stöd? Ska t.ex. webbläsare och operativsystem sluta stödja patentlösa AAC och MP3? Berätta en sistuation då ni kan starta OPUS/vorbis stöd(fyi, svenska kommerciella Spotify kör vorbis men dom har önnu inte byt till OPUS)?
  • Hej Boris!

    Den senaste posten i denna tråd (förutom din kommentar nu idag) skrevs för 3½ år sedan, så den speglar inte riktigt "nuläget".

    Därmed behöver vi ta reda på hur det ligger till nu, det vill säga om ett byte av format, eller en komplettering av de befintliga formaten, är mer aktuellt idag. Det korta svaret är att det inte är aktuellt nu heller, men att det kan bli aktuellt framöver. (OBS att jag här koncentrerar mig på "direktströmmade kanaler". Hur Opus skulle fungera som format vid poddar, nyhetsklipp med mera är förstås också intressant, men skulle göra mitt svar ännu längre ...)

    När det gäller dina förslag på faktorer som kan spela in, så svarar jag hur jag som webbmaster (en länk mellan lyssnare och de kolleger som ansvarar för våra tekniska beslut) ser på det:
    1. Den nuvarande tekniska lösningens livscykel är enormt viktigt. De format vi har idag används i appar och webbtjänster både hos oss själva och hos andra, så det vore dumt att hux flux sluta använda ett format och införa ett annat. De format vi använder fungerar bra och jag kan inte se något behov av att fasa ut formaten som sådana.

      Tekniken består av flera delar. Den viktigaste här är vår streaming-plattform, som vi håller vi på att byta mot en ny. Den nya plattformen måste kunna leverera AAC och MP3, samma format som idag. Plattformsbytet kommer dock även att göra det tekniskt möjligt att strömma i Opus. (Det dröjer innan den nya plattformen är så robust att den ersätter den gamla plattformen. Idag kan jag bara bekräfta att Opus fungerar på den nya plattformen, inte lova att det blir ett format vi kommer att erbjuda.)
    2. Vilka format SVT använder i sina tjänster spelar ingen roll för Sveriges Radios tekniska beslut.
    3. Det stämmer att vi behöver ha stöd för flera olika plattformar. För frågan om Opus är det enbart internet-baserade plattformar som vi behöver ta hänsyn till, eftersom FM och DAB nyttjar helt andra tekniker. Det är ändå en spretig flora av Internetradio-apparater, appar i mobiler och på datorer, inbyggt stöd i webbläsare, röststyrda plattformar med mera. Detta "tekniska landskap" förändras och plattformar som allt färre använder, tar vi mindre hänsyn till än stora plattformar. Stödet för Internet Explorer är exempelvis inte längre relevant, vilket det var när jag skrev om detta 2018 i början av tråden.
    Ska t.ex. webbläsare och operativsystem sluta stödja patentlösa AAC och MP3?
    Det skulle kanske vara vad som krävs för att helt byta format. Det är en stor förändring som skulle medföra att vi och andra får bygga om en massa tjänster och är inget vi gör om inget mer eller mindre tvingar oss att förändra tekniken. Men det är väl egentligen inte en total övergång till Opus som efterfrågas i denna tråd, utan möjligheten att vi inför Opus som ytterligare ett format vid sidan av de vi redan använder? Och då tror jag att vi behöver tre saker:
    • tekniska förutsättningar (vilket är på gång)
    • ett bra underlag där vi väger lyssnarnytta mot extrakostnader (t. ex. fler strömmar att drifta och ge support på) och eventuella andra aspekter som jag kanske inte är medveten om
    • ett tydligt beslut om hur vi ska göra
    Vi är alltså på väg att få bättre möjlighet att införa Opus som ett extra format, men vad vi gör av denna möjlighet kan jag inte svara på ännu, eftersom vi inte har undersökt frågan. Men jag lovar att vi kommer att undersöka det och om vi av något skäl väljer att inte införa ett extra format, så kommer det att vara ett beslut som vi kan motivera.

    Berätta gärna varför du vill att vi använder Opus!
    Annika Webbmaster
  • >Berätta gärna varför du vill att vi använder Opus!

    Tack Annika för det grundliga svaret. Det var en lärorik läsning. Ja, du har rätt att nya IE som är Safari, låg teknologiska "Smart TV", digital-TV(MPEG) och IP radio lådor inte har stöd för OPUS så strömming är ute ur frågan även om Youtube gör det. Jag frågade detta efter att jag lyssnade på P2 om snålkodning.

    https://sverigesradio.se/artikel/6140517

    Jag och andra skulle inte fråga efter Vorbis eller OPUS om man fick sämre ljud jämfört med gamla MP3 och AAC men den ända anledningen man vill ha det är att dom gamla formaten inte använder dagens hårdvara till sitt fulla, t.ex. analog-TV genom en 8K platt TV. Så bästa lösningen är att köra OPUS inom podcast. Då nerladdade avsnitt bara finns inom appar så skulle man bara arbeta med iOS och Android. Fördelarna är att man minskar storlek på filen utan att förlora fidelity, mindre bredband används och mindre processor för att spela upp filerna. Samma gäller för SR server.

    Ett sätt att testa OPUS att hitta ett avsnitt som finns både på SR och Youtube. För Youtube kan man använda Newpipe och ladda ner ljudfilen direkt som .opus i 160kbps , jämfört med 128kbps som gäller för SR bin filer i appen och olika podcast appar.

    Kortfattat till mångas förfrågan för planering, byt bara ut ett format för en ny så att en gammal finns kvar för bakåtkompatibilitet. Man har börjat märke skillnaden ju med att hårdvaran springer förbi mjukvara och man måste matcha.
  • Jag och andra skulle inte fråga efter Vorbis eller OPUS om man fick sämre ljud jämfört med gamla MP3 och AAC ...
    Men är det ett bättre ljud? Ifall du har sett någon seriös studie som visar att Opus skulle ge ett bättre ljud, så får du gärna tipsa om den! Den stora fördelen med Opus är väl annars etisk, att formatet är fritt?

    Att Opus komprimerar med en smartare algoritm än MP3 är jag med på - men jag har tror inte att det finns någon större skillnad när det gäller ljudåtergivning jämfört med AAC. AAC är betydligt bättre än MP3, i synnerhet när det gäller hård komprimering (låg bitrate). AAC är därför vårt huvudformat som vi i första hand använder, både för direktlyssning och för efterhandslyssning - där det går.
    Då nerladdade avsnitt bara finns inom appar så skulle man bara arbeta med iOS och Android.
    Jag menar att det snarare är tvärtom. Nedladdningsbara avsnitt, poddar, finns "överallt". Det är i första hand för poddarna som vi idag använder MP3 i stället för (det ljudmässigt bättre) formatet AAC, just för att stödet för MP3 är så brett. Allehanda webbläsare på diverse operativsystem, appar för datorer, för mobiler, smarta (nåja) kylskåp, bilars media-system och en spretig flora av internetradioapparater, röststyrda väckarklockor och ... Ja det mesta. Många plattformar har stöd för poddar - men några av dem har endast stöd för MP3.

    Att byta format på just poddarna är därför inte aktuellt. Inte heller att lägga till ett kompletterande nytt format och parallellt ha kvar de äldre är aktuellt om det inte finns synnerliga skäl, eftersom ett nytt format för efterhandslyssning skulle kräva rätt omfattande tekniska förändringar.

    Det är betydligt enklare att lägga till ett kompletterande format för direktlyssning. Om vi inför Opus framöver, är det mer sannolikt att detta i så fall sker med de strömmade kanalerna.
    Annika Webbmaster
  • Opus är bäst: https://en.wikipedia.org/wiki/Opus_(audio_format)#/media/File:Opus_bitrate+latency_comparison.svg
  • Tack, David!
    Det var matnyttiga Wikipedia-artiklar som besvarade en fråga som jag ställt tidigare. Jag undrade i början av november:
    Men är det ett bättre ljud? Ifall du har sett någon seriös studie som visar att Opus skulle ge ett bättre ljud, så får du gärna tipsa om den!
    I artikeln länkas till den typen av undersökningar. Jag har inte möjlighet att utvärdera dessa tester, men enligt Wikipedias artikel om Opus, står sig Opus väldigt väl kvalitetsmässigt:
    ... several blind listening tests have ranked it higher-quality than any other standard audio format at any given bitrate until transparency is reached, including MP3, AAC, and HE-AAC.
    Om någon av er vill jämföra Opus med de format vi använder idag på den rätt "nördiga nivå" som det blir vid den här typen av undersökningar, så behöver ni förstås veta vilka format vi använder idag. Jag har tidigare skrivit att vi idag använder AAC. Mer specifik använder vi något som kallas HLS-strömmar (vilket är ett sätt att skicka ut ljudet som gör att vi kan erbjuda time shifting och variable bitrate). Dessa strömmar bygger på AAC, närmare bestämt HE-AAC för 48 och 96 kbps respektive vanlig AAC-LC för 192 kbps.
    Annika Webbmaster
  • >Det är betydligt enklare att lägga till ett kompletterande format för direktlyssning. Om vi inför Opus framöver, är det mer sannolikt att detta i så fall sker med de strömmade kanalerna.

    Igen, tack för svaret Annika, beklagar det sena svaret. Nu vet jag inte hur SR kör med inspelning och utsändning men jag får iden att ni spelar in allt i AAC och omvandlar t.ex. Lunch Ekot för sändning, uppspelning och nerladdning så att det inte ska finnas flaskhalsar inom produktionen. Eller missförstår jag och ni har en "raw" format för inspelning som wav eller flac som senare formateras till aac och mp3?

    >Men är det ett bättre ljud? Ifall du har sett någon seriös studie som visar att Opus skulle ge ett bättre ljud, så får du gärna tipsa om den! Den stora fördelen med Opus är väl annars etisk, att formatet är fritt?

    Svaret till din fråga varför opus ska användas är tydligt på den tekniska fronten, mindre tryck på bredband, mindre data men tydligare kvalitet på ljud utan "artefakter" alltså less is more, mindre processorkraft för dekryptering i klienter, bättre buffring. Sen skrev du ju själv att den är fri. Sen har alla olika öron men jag märker med modern hårdvara att det är något fel med ljudet men det kan bara vara jag.

    Sen har jag inte frågat vilken AAC version ni har, det finns flera nya versioner som lanseras av patentägarna.
  • Hej igen!
    Eller missförstår jag och ni har en "raw" format för inspelning som wav eller flac som senare formateras till aac och mp3?
    Att först komprimera ljudet (även om det vore till en hög bitrate) och därefter komprimera det en gång till, skulle ge något som kallas kaskadfel, så vi behöver utgå från ett okomprimerat ljud. Vi använder oss därför av linjär PCM 48/24, en vanlig teknik för att lagra och överföra okomprimerat digitalt ljud. Detta ljud komprimeras en gång. (Om linjär PCM inte är möjligt att använda så väljer vi högsta möjliga kvalitet "utifrån rådande förutsättningar".)

    Här står det mer om hur vi skapar ljud för efterhandslyssning:
    Hur publiceras Sveriges Radio ljudfiler? Där nämns "ljudfilen /.../ i sitt originalformat", vilket alltså innebär linjär PCM.
    Sen har jag inte frågat vilken AAC version ni har, det finns flera nya versioner som lanseras av patentägarna.
    För direktlyssning med den typ av länkar som finns här:
    • AAC-LC 320
    • AAC-LC 192
    • HE-AAC v1 96
    • HE-AAC v2 32
    För direktlyssning på våra egna plattformar, där ljuden "paketerats" till HLS-strömmar:
    • AAC-LC 192
    • HE-AAC v1 96
    • HE-AAC v1 48
    För efterhandslyssning:
    • AAC-LC 192
    • HE-AAC v1 96
    • HE-AAC v2 32
    Fullt så detaljerad kunskap är nog få lyssnare intresserade av. Däremot får vi ibland frågor om kvaliteter. Här har vi försökt sammanfatta vad som gäller:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?

    Där har vi alltså inte skrivit om ljudformaten, som alltså är AAC i ovan nämnda varianter överallt utom för direktlyssning i Firefox (på dator) och Opera, samt för efterhandslyssning på poddfiler.
    Annika Webbmaster
  • Tack för den punktliga förklaringen för SR "raw" och AAC användning.

    OM SR vill ha mer exempel om OPUS så finns det 2 st. En kommersiell och den andra är estländsk publik-service. Sen känns det orättvist att icke Apple enheter måste köra AAC även om det formatet inte är optimalt frö Windows, Linux, Android, webOS, Tizen.

    Danska Zetland:
    https://www.zetland.dk/historie/sO9kyxkv-mowGPqpz-7c77c

    SustainableWeb:
    https://sustainableweb.dk/en/audio-formats/

    Eesti Rahvusringhääling klassisk:

    https://icecast.err.ee/klassikaraadio.opus

    Sen låter det ändå bättre att lyssna på klassiskt igenom kommersiell service med vorbis. Sen undrar jag också om vissa kommerciella appar(Daniel Ek app) som kan ladda ner SR poddar använder vorbis?
    Boris
  • Hej Boris!

    Min kollega Annika, forumets inofficiella ljudexpert, är på semester. Jag kommer att "tagga" henne i denna tråd så att hon ser detta och kan återkoppla till dig när hon är tillbaka.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Boris!
    Tack för tips om kanaler med Opus-strömmar, och för länken Better sound and smaller climate footprint with the right audio format. Med smartare komprimering kan vi få lika bra ljud trots att mindre data skickas runt, och miljöeffekterna av detta är en aspekt som vi borde väga in tydligare när vi ser över ljudformat. Att kunna få bra ljud vid låg bitrate är viktigt av andra skäl, men klimataspekten vet jag inte om vi har räknat på, så jag tar upp detta med en klok kollega som arbetar med Sveriges Radios hållbarhetsfrågor.

    Det är otydligt när den artikeln publicerades. Eftersom delar av innehållet (vilka format som fungerar var exempelvis) är "färskvara", hade jag gärna sett publiceringsdatum. Artikeln går dock att datera grovt eftersom skärmdumparna från CanIUse som illustrerar den är från januari 2022. Innehållet är i princip aktuellt med andra ord.

    Vilka format som används i Daniel Eks app (eller Spotify, som vi brukar kalla den) är det bättre att du kollar direkt med dem. Vårt innehåll, poddarna, finns i samma format som i andra tredjepartstjänster och hos oss själva, nämligen MP3 (128 kbps).

    Tack för hjälp att se frågan om format ur ett delvis annat perspektiv!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och toppen! Artikeln hittade jag i Opus Wikipedia referenser.
    Boris
  • > Det är otydligt när den artikeln publicerades

    See HTML källkoden för meta-data, publiceringsdatumet står där.
    David Hedlund
  • Tack!

    Att behöva kika i html-koden för att se publiceringstiden tycker jag är otydligt, men du har rätt. Det går att göra med ctrl+U (nås även med högerklick) i de flesta webbläsare, så det är inte så svårt:

    Artikeln är alltså publicerad februari 2022 och uppdaterad i november samma år.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    På väg mot Opus!
    Vi har nu kommit en bit på väg och behöver er hjälp!

    Vår nya streaming-plattform, en teknisk förutsättning för att kunna erbjuda Opus, är under utveckling och det pågår en pilot där tre kanaler (P2, P4 Plus och Radioapans knattekanal) strömmas med ny teknik. Vi ser inga tekniska eller ekonomiska hinder för att erbjuda dessa kanaler (och på sikt alla kanaler) även i Opus.

    Vi behöver dock bestämma hur dessa Opus-strömmar ska fungera. Även om vi, rent tekniskt, kan erbjuda en stor mängd ljudformat paketerade på olika vis, vill vi, inte minst av pedagogiska skäl, hålla nere antalet ljudströmmar som lyssnare kan välja mellan. De strömmar vi erbjuder ska ha ett tydligt egenvärde och förmodligen väljer vi att endast erbjuda en bitrate för Opus.

    Bitrate
    Vad ska vi välja för bitrate? Generellt gäller att högre bitrate ger bättre ljudåtergivning. Som flera av er har skrivit är dock Opus ett format med bra ljud även vid låg bitrate. Därmed kan det finnas en poäng i att utnyttja det fullt ut och välja att ha Opus-strömmarna i en rätt låg bitrate (kanske runt 96 kbps?)

    Fördröjning
    Jag lovar inte att vi kan nå dit, men vi undersöker om det går att erbjuda Opus-strömmarna med extremt kort fördröjning (låg latens), så att ljudet endast ligger någon sekund efter "live-läge". Låg fördröjning innebär samtidigt en risk, eftersom spelare med udda hantering av buffringen då kan få problem, som för Mikael här:
    Pauser/"dropouts" i P4 Plus-strömmar (RadioTray)

    Att ha en mycket kort fördröjning är dock intressant, i synnerhet vid sändningar från idrottsevenemang eller för lyssnare som lyssnar på en kanal över FM i köket och spelar en ljudström över webben av samma kanal i vardagsrummet. Idag kan det skilja 90 sekunder mellan de två sätten att lyssna, vilket förstås inte är bra!

    Är en extra kort fördröjning viktig för er som skrivit hit, eller är det något ni inte reflekterat speciellt över?

    Tack på förhand för hjälp att förstå vilka förväntningar och behov ni har!
    Annika Webbmaster
  • Oj vad spännande, hoppas det inte blir som Vorbis försöket som inte skapade en så stor förändring då ingen marknadsförde tekniken 9 år sedan. Då jag inte är en "audiohead" kan man ta inspiration från Estlänska publik service OPUS strömmar som finns på Icecast men det är värt att skicka en fråga om hur dom gör.

    Men jag kommer så klart köra med OPUS, finns det en "LABS" eller hemlig meny i appen så att man kan prioritera OPUS över AAC? I så fall kan mina andra appar ta paus för SR innehåll.
    Gäller det livestreaming och poddar?
    Kommer man följa den senaste OPUS releasen 1.4?
    Vad för statistik skulle SR vilja ha som datamängder, CPU, bitrate osv.
    Ska man också kolla på OPUS SILK och CELT? Känns lite för avancerad att byta mellan tal och musik specifik OPUS. En enhet som man borde kolla upp är att OPUS inte kan köra 44.1khz men är låst på 48khz efter en kort google sökning, vet ej om Xiph.Org Foundation hittat en lösning för det fallet.
    Boris
  • Oj vad spännande, hoppas det inte blir som Vorbis försöket som inte skapade en så stor förändring då ingen marknadsförde tekniken 9 år sedan.
    Den risken finns självfallet, men förutsättningarna är bättre idag. De tips vi gav till enskilda lyssnare nådde endast dessa lyssnare. Där hade jag, kanske naivt, tänkt mig att någon av de eldsjälar som kontaktade oss och som samlade in hundratals namn för att vi skulle erbjuda Ogg Vorbis, även skulle ha visat samma engagemang för att sprida information när formatet väl fanns på plats.

    Med ett öppet forum finns det bättre förutsättningar att nå ut. Bara den här tråden, som inte ligger speciellt välexponerad i vårt forum, har under det senaste året haft 304 sidvisningar (exklusive oss inloggade redaktörer, men inklusive mina övriga kolleger och exempelvis flera olika besök från dig), vilket kanske motsvarar 75-100 "riktiga besökare" alltså personer som på ett eller annat vis varit intresserade av ämnet.
    Gäller det livestreaming och poddar?
    Det gäller endast livestreaming, vilket jag skrev mer om den 2 november i fjol.
    finns det en "LABS" eller hemlig meny i appen så att man kan prioritera OPUS över AAC?
    Vi kommer inte att bygga om appar eller hemsida, utan de kommer att fortsätta att använda AAC. Det vi kommer erbjuda är direktlänkar till alla våra kanaler i Opus parallellt med övriga format. Alltså länkar som du kan använda i VLC eller liknande.
    Vad för statistik skulle SR vilja ha som datamängder, CPU, bitrate osv.
    I första hand vill vi veta om du och andra potentiella Opus-användare prioriterar:
    • God hörbarhet trots extremt låg bitrate (32 kbps?)
      Opus låter bra även vid hård komprimering, vilket är en fördel som kanske bör användas fullt ut? Jämför artikeln om miljömässiga fördelar!
    • Njutbart ljud på relativt låg bitrate (96 kbps?)
      Det alternativ jag är inne på om ni inte får mig på andra tankar!
    • Riktigt god ljudkvalitet utan hänsyn till att begränsa datamängden (192 kbps eller rent av högre?)
      Dataförbrukning på 192 kbps är sällan ett tekniskt hinder hos våra lyssnare. Många strömmar video med god kvalitet även över mobila uppkopplingar vilket förbrukar mycket mer data. Däremot är lägre dataförbrukning bra av etiska och ekonomiska skäl.
    Din fråga om Silk vs Celt och tankarna om samplingsfrekvenser bollar jag vidare till mina kolleger.
    Annika Webbmaster
  • >Vi kommer inte att bygga om appar eller hemsida, utan de kommer att fortsätta att använda AAC. Det vi kommer erbjuda är direktlänkar till alla våra kanaler i Opus parallellt med övriga format. Alltså länkar som du kan använda i VLC eller liknande.

    Så planen är i en möjlig framtid ha AAC som backup strömmen för legacy tjänster? Jag såg i andra tråden att mp3 får en nedgradering för att ge plats åt OPUS.

    >God hörbarhet trots extremt låg bitrate (32 kbps?)
    Opus låter bra även vid hård komprimering, vilket är en fördel som kanske bör användas fullt ut? Jämför artikeln om miljömässiga fördelar!
    >Njutbart ljud på relativt låg bitrate (96 kbps?)
    Det alternativ jag är inne på om ni inte får mig på andra tankar!
    >Riktigt god ljudkvalitet utan hänsyn till att begränsa datamängden (192 kbps eller rent av högre?)
    Dataförbrukning på 192 kbps är sällan ett tekniskt hinder hos våra lyssnare. Många strömmar video med god kvalitet även över mobila uppkopplingar vilket förbrukar mycket mer data. Däremot är lägre dataförbrukning bra av etiska och ekonomiska skäl.

    Det kan man jämföra men flesta case kommer vara telefon+ bluetooth hörlurar. Ser ingen ide med att spela högt med högtalare t.ex. i tåget. Opus har mest fördelar inom webben, Android och Windows/Linux. Men en viktig sak man ska ha tanken på är att vara försiktig med siffror. Om man tar Soundcloud som exempel trodde folk sämre kvalitet sändes med OPUS pga 64 < 128 men det var deras fel, man valde en gammal version av OPUS för att ersätta mp3. Det kallas för FOMO (fear of missing out) inom utvecklare. När man söker på webbem är flesta bitrates för OPUS är 64,128,160 osv till och med max 512. Men det vad OPUS vill ha är kristalklar ljud, låg latens för kommunikation. Företag väljer för att spara data, t.ex. Youtube. För SR borde det vara motsatsen.

    Själv blir det en modern telefon med bluetooth hörlurar, men vill ni man ska kolla om det låter bra med den längsta standard av bluetooth kodec som SBC för att göra det rättvist? Högtalare och 3,5mm trådbundet är inte möjligt för många.

    >Din fråga om Silk vs Celt och tankarna om samplingsfrekvenser bollar jag vidare till mina kolleger.

    Sen kan ni också kolla på OPUS version, det finns från 1.0 till 1.4 menvad tänker ni använda? Sen kan version spela roll för dekoder, inte för enkoder.

    Sista frågan är, vart kan hitta dom nya länkarna och när tänker ni experimentera?
    Boris
  • Det var många frågor på en gång och jag kommer att dela upp svaret något.
    Så planen är i en möjlig framtid ha AAC som backup strömmen för legacy tjänster? Jag såg i andra tråden att mp3 får en nedgradering för att ge plats åt OPUS.
    Nej. AAC är vårt huvudformat. MP3 är back up för legacytjänster. "Nedgraderingen" (med färre kvalitets-val för MP3) är mest till för att vi idag har en så spretig flora av olika direktlänkar och det helt enkelt inte finns något vettigt syfte med att erbjuda samma kanal i snarlika varianter.

    Idag finns varje kanal i tre kvalitteter för MP3 som alla finns i spellistorna M3U och PLS samt utan spellista Det ger nio olika MP3-alternativ per kanal! Så många diffusa val ger inget mervärde for lyssnare utan är bara förvirrande.

    Vi vill erbjuda färre alternativ och ha tydliga syften med de olika alternativen. En MP3- variant för legacy-skäl istället för nio, alltså.

    Att vi slimmar bort ett par MP3-alternativ är inte direkt kopplat till att vi börjar erbjuda Opus. Den strömmen skulle kunna få plats utan att vi slimmar bort några ansndra alternativ.

    Däremot är översynen av format och kvaliteter och beslutet att erbjuda Opus en följd av vårt arbete med den nya streaming-plattformen, och för att erbjuda Opus har vi efterlyst era synpunkter på vilken kvalitet vi ska välja. Tack för den hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Utvecklarna kommer att kicka igång Opus-strömmar för våra pilotkanaler denna eller nästa vecka. Jag hojtar till då!

    För några av er som uppskattar fria format, kan det säkert vara intressant att vi nu har P2 i Flac på denna länk
    https://live1.sr.se/p2-flac

    Om formatet Flac:
    Free Lossless Audio Codec – Wikipedia

    P2 i Flac är en "audiofil-ström" och har en variabel bitrate som pendlar mellan 600 och 1000 kbps. Även Flac är ett fritt format, men den ljudströmmen fyller andra syften än den kommande Opus-strömmen. Flac är avsett för stabila uppkopplingar och ljudanläggningar som har möjlighet att återge dynamiken.

    För mobil uppkoppling med ett par vanliga hörlurar, är så hög bitrate inte bara onödig, utan dessutom olämplig, eftersom man förbrukar mycket data och riskerar avbrott.
    Annika Webbmaster
  • Hej och gottt nytt år, coolt med FLAC, kommer testa med WiFi. Självklart ska man jämföra med redan existerande strömmar.

    Mvh Boris
    Boris
  • "Jag lovar inte att vi kan nå dit, men vi undersöker om det går att erbjuda Opus-strömmarna med extremt kort fördröjning (låg latens), så att ljudet endast ligger någon sekund efter "live-läge""

    Det står nog högst upp på min priolista.

    Andreas
  • Tack! Jag tar reda på vad som händer på Opus-fronten.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det tog lite längre tid än vad vi trodde, men här är de nu äntligen:Båda länkarna fungerar även med http i början, om ni har det behovet. Än så länge är det endast dessa kanaler vi har i Opus. Vi kan, ifall så önskas, även skapa en Opus-ström för Radioapans knattekanal. Säg till om ni vill ha en sådan. De övriga kanalerna kan vi inte erbjuda i Opus ännu, utan först när vi övergått till den nya streaming-plattformen, vilket förmodligen sker om ett par månader.

    Tipsa gärna om kanalerna om ni har kontakt med andra som uppskattar fria format. Just musikkanaler som P2 och P4 Plus är ju, till skillnad från exempelvis P1, väl värda att lyssna på även om man inte förstår svenska.

    Andreas:
    För musikkanalerna är låg latens inte lika viktig som den blir med exempelvis sportsändningar i P4, men jag kollar upp hur latensen är här och hur vi ser på möjligheten att erbjuda "när live-strömmar".
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika och hatten av för SR. Tack och det kommer bli spännade att testa P2 OPUS och jämföra med AAC, MP3(kommer inte jämföra med FLAC då det är en annan klass av format).

    Små saker jag märkte direkt var att länken laddar snabbare i webbläsare jämfört med URL radio appar. I appen tar det några sekunder längre innan det spelas upp, FLAC och AAC är snabbare. Sen tänker jag kolla om bakgrundsljud av orkester är mer tydliga i OPUS än i AAC, det kan vara en nackdel men vi får se.
    Boris
  • Små saker jag märkte direkt var att länken laddar snabbare i webbläsare jämfört med URL radio appar. I appen tar det några sekunder längre innan det spelas upp, FLAC och AAC är snabbare.
    Det kan ha att göra med hur buffringen fungerar i radio-apparna i fråga. Om dessa är satta till att starta strömmen efter att de har buffrat in en viss datamängd, snarare än att starta efter att de har läst in en viss uppspelningstid, så startar en ström med hög bitrate (Flac, AAC i 320 kbps) blixtsnabbt, medan det tar lite tid innan en ström med lägre bitrate drar igång.

    Jämför gärna med https://live1.sr.se/p4plus-mp3, som ger en ström på 96 kbps (samma som Opus om jag har fattat saken rätt). Blir det motsvarande fördröjning innan ljudströmmen spelas upp?
    Annika Webbmaster
  • Jag tog bort min DNS filter, gick ner till http läge, stängde av VPN. Men då är det fel på appen URLradio, i VLC funkar det bra utan fördröjning. Men rekommenderas HW decoding i VLC och large buffer i URL appen?  Sen märkte jag också att iOS Safari inte funkade med opus men det är ingen ide då aac är den enda kodex som är optimerad inom iOS. En positiv  fördel med OPUS strömmen är st den är före AAC320 men det visste ni redan.

    Boris
  • Det finns en användbar sajt för att se bland annat vilka ljudformat som fungerar på olika plattformar:
    Opus (Can I use... )

    Safari har visst stöd för Opus:
    Supported only when packaged in a CAF file and on macOS High Sierra/iOS 11 or later (constant bit-rate only).
    Att det dröjer lite innan en ljudström drar igång ser jag inte som ett direkt fel, men testa gärna att bocka ur "Use Larger Buffer" när du lyssnar med låg bitrate över stabil uppkoppling. Den inställningen behövs säkert vid hög bitrate eller om du lyssnar när du är i rörelse mellan olika mobilmaster, men om det är en låg bitrate så behöver du troligen inte någon stor buffert för att få avbrottsfri lyssning.

    En stor buffert är sällan ett problem, men om bufferten avgörs av "datamängd" snarare än "tidsrymd" kan det bli problem vid riktigt låg bitrate. Det mest extrema jag stött på var för flera år sedan, när en lyssnare inte lyckades starta våra kanaler. Det visade sig bero på att hans spelare (RadioTray?) inte startade uppspelningen utan att denna buffert var fylld, och när han då försökte lyssna med vår lägsta bitrate, 32 kbps, blev det time out-problem.

    Fullt så illa var det inte för Mikael här, vars problem i RadioTray också berodde på för stor buffert i förhållande till bitrate.
    Annika Webbmaster
  • Toppen, stänger av buffer i URL appen. Men vad tycker ni om val av decoder i VLC? Jag marker inget fel i lagg eller buffer men HW dekoder borde väl vara mer fördelaktigt?
    Boris
  • Jag vet inte så mycket om den saken att jag bör uttala mig ...

    Här verkar det som om HW-decoding är att föredra, men att det kanske inte funkar för vissa format:
    VLC on iOS, what is hardware decoding? (reddit.com)

    Ifall du använder Opus i VLC på en Iphone, och det saknas stöd för Opus i Apples hårdvara, så blir det alltså VLC:s mjukvara som får stå för avkodningen oavsett vilken inställning du har satt.

    Eller, det är så jag tolkar det!
    Annika Webbmaster
  • >Ifall du använder Opus i VLC på en Iphone, och det saknas stöd för Opus i Apples hårdvara, så blir det alltså VLC:s mjukvara som får stå för avkodningen oavsett vilken inställning du har satt.

    Nej jag använder Android där OPUS har en mer central roll för alla appar.

    Men användningen har gått bra, vet ej om ni har uppdaterat något men man kunde i början höra mer detaljer som bakgrundsljud men nu är man mer van med att inte höra det. OBS det kan vara olika för olika öron.

    Men något jag kom på, är det inte en bra ide att spridda OPUS och flac strömmar på era officiella sociala medier så att flera vet mer om detta?

    Boris
  • Men något jag kom på, är det inte en bra ide att spridda OPUS och flac strömmar på era officiella sociala medier så att flera vet mer om detta?
    Tack för förslaget!

    Opus är ett format som i första hand tilltalar lyssnare som föredrar fria format. Den gruppen är inte är speciellt aktiv på Facebook eller Instagram. Flac tilltalar däremot både "vänner av fria format" och "lyssnare med kräsna öron", så jag ska tipsa P2:s sociala medier-redaktörer om att de kan berätta om Flac i sina "kanaler" (och då förstås gärna kan passa på att nämna även Opus).

    Observera att denna försöksverksamhet sker tack vare att det finns ett intresse från er lyssnare. Jag anser därför att det i första hand är ni lyssnare som, i lämpliga forum, bör tipsa andra intresserade om dessa format!
    Annika Webbmaster