Hur hämtas musiken till Klassisk morgon?

Detta inlägg skrevs ursprungligen som en följdfråga i en annan tråd, Lyssna på P2 och P4 Plus med högre ljudkvalitet (320 kbps), men förtjänar en egen rubrik! /Webbmaster-Annika
Fast vi spelar inte upp CD-skivor, Vi sänder radio, och den digitala ström som skickas iväg till FM-sändaren (där den digitala strömmen omvandlas till en analog utsändning) har en samplingsfrekvens på 48 kHz.
Hmm, skulle du kunna tänka dig hänvisa till hur "materialet" ser ut för en sändning av "Klassisk morgon" t.ex.? Jag förstår att värden för dagen faktiskt är på plats och presenterar innehållet samt spelar upp musiken (med hjälp av teknikerna).
Men ni har ju inte Gewandthausorchester fr Leipzig i studion, eller Nicolas Harnoncourt etc etc.
Det materialet är ju med tung övervikt (antagande) CD-skivor, vilka är lagrade i 16bitar 44.1khz, dvs RedBook.
Jag kan också tänka mig att en stor del av programmaterialet är förinspelat, och faktiskt är lagrat som filer på ngn hårddisk i ert "arkiv" som enkollega till dig beskrev i en annan tråd.

Går det att få en överblick? För förståelse!

Tack på förhand!
Mikael O

Kommentarer

  • Bra fråga, som jag gärna vill svara på - men inte på egen hand, eftersom min uppfattning om hur musikläggning går till är rätt grumlig. Jag letar upp en kollega som kan hjälpa mig att förklara detta.

    Så pass mycket har jag dock förstått som att Klassisk morgon var ett extra intressant exempel, eftersom musikläggningen sker på lite olika sätt i programmets olika timmar!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Den musik vi får från artister och skivbolag kommer väldigt sällan på CD. I princip all produktion, även musik, görs i 48 kHz (och i de fall där det behövs konverteras det till 44,1 för utgivning).

    Hos oss lagras musik i dess originalformat, och vid beställning av musik till våra produktionssystem konverteras filerna till 16/48. Samtidigt normaliseras de enligt R128, som är en teknisk ljudstandard:
    EBU R 128 – Wikipedia

    Att 48 kHz är standard vid broadcast är mina kolleger överens om, men varför är det så? En kollega svarade:
    När bandspelarna blev digitala så hade de 48 kHz som default, något som vi fortsatt ha som standard och det är enklare och säkrare att ha allt material vi sänder i samma samplingsfrekvens, än att konvertera i realtid vid utsändning.
    En annan kollega svarade:
    48kHz kommer snarare från TV-världen, där det är en frekvens som är jämnt delbar med olika bildformat…
    Vara hur det vill med anledningen, en standard är det!

    I sällsynta fall, om exempelvis Folkmusiken i P2 ska spela upp ett verk med en artist från Mali från en CD på 44,1 kHz, så behöver den skivan "rippas" över till vårt eget system, varvid den konverteras till 48 kHz. I samma steg sker då normalisering enligt R128. I och med att båda dessa steg påveerkar ljudet, så bör de ske samtidigt. Om vi skulle göra detta i två steg, ökar risken för "hörbar försämring".

    Jag antydde även att Klassisk morgon sänds ut på två olika sätt, men dessa två sätt har egentligen inget med samplingsfrekvenser att göra. Det jag nu skriver har jag inte hunnit stämma av, så om jag har fel är det felet helt och hållet mitt!

    Den förta delen av programmet sänds ut som du beskrev:
    Jag kan också tänka mig att en stor del av programmaterialet är förinspelat, och faktiskt är lagrat som filer på ngn hårddisk i ert "arkiv" som en kollega till dig beskrev i en annan tråd.
    Programmet är bandat och klart med musik och prat inlagt.

    Den andra delen är livesänd. Programledaren har troligen tänkt till innan och valt ut en stor del av den musik som ska spelas, samt läst på om verk och kompositörer. Men att programmet sänds live ger utrymme för flexibilitet. Lyssnarönskningar som kommer in under sändning eller en dagsaktuell händelse kan plockas upp och avspeglas i musikvalet!

    I båda fallen hämtas musiken från samma system hos oss, där de flesta verk alltså aldrig har legat kodade i 44,1 kHz.

    Hoppas att detta svar redde ut mer än vad det krånglade till saker!
    Annika Webbmaster
  • Synnerligen tydligt och klart! Stor eloge till ert engagemang och kommunikation!

    Det blev genast mycket tydligare och fullt logiskt att ni valt att förhålla er till 48khz-normen (som även jag kopplar till TV-världen f.ö.).

    Åter, hjärtligt tack för återkoppling!
    Mikael O
  • Hej Annika!

    Trevligt att du ännu håller ställningarna och hjälper oss att gå från klarhet till klarhet i den så avgörande "bästa möjliga ljudkvalitet"-frågan. Det kan väl tilläggas att sändningar och inspelat material samplat i 48 kHz sedan länge varit en EBU-standard för ett standardiserat utbyte av programmaterial inom radiounionen?

    Men Annika, det här med att ni byter streaming-plattform för P2 med möjlighet till förlustfri distribution till oss loudness war-utmattade lyssnare är ju något helt oerhört - vilken fantastisk nyårspresent från statsradion! - och Public service-avgiften blir plötsligen värd varenda öre (läs: krona). Jag säger det igen - helt fantastiskt!

    Det tog mig nattsömnen härom kvällen när jag upptäckte det - utsändningarna från midnatt fram till kl 02:00 bjöd på magisk närhet och närvaro i kammarmusiken, först därefter "normaliserades" utsändningen till innehåll av normalkvalitet (vilken ändå varit ganska bra sedan du Annika tillgängliggjorde AAC 320 kbit/s till oss för ett antal år sedan).

    Och det var ju sedan förnämligt att få ta del av Sveriges bidrag till Art's Birthday Party i förlustfri utsändning redan dagen efter (17 januari 2024). Ja, tusen tack för att du kom dig för att avtäcka den förlåten för oss!!

    Kvarstår frågan varför statsradion inte slår på trumman och annonserar detta på bred front - det är ju inte programmaterialet som varit torftigt eller utarmat med alla P2 Live (Konsert i P2) genom åren, utan det har varit kvaliteten med alla glitchar, digitala artefakter etc. som emellanåt gjort det näst intill outhärdligt att vara inbiten digital radiolyssnare (minns du när ni "backade bandet" 10 ms var 60,5:e sekund för att de digitala klockorna inte var synkade?) - för att väcka liv i rundradion i dess strömmande form som ett numera fullgott medium även för audiofilen?

    Till och med fågelkvittret (som emellanåt maskerar att man dragit in på radiopresentatörer under nattradion) har fått sig ett lyft med nya nyanser, läten, ja, kanske t o m nya fågelarter att upptäcka via den nya förlustfria strömningstjänsten :-)

    Än en gång tack!
    Björn som har fått vänta länge...
  • Kul att du uppskattar Flactiviteten!
    minns du när ni "backade bandet" 10 ms var 60,5:e sekund för att de digitala klockorna inte var synkade?
    Åh, jag tänkte på de där glitcharna så sent som nu i veckan, och hur skönt det är att de är historia!

    Hur gärna jag än vill ta åt mig av ditt beröm, så är jag endast en budbärare i detta sammanhang. När det gäller Flac-strömmen så är min uppfattning att detta inte är ett speciellt utbrett önskemål i lyssnarskaran. När jag har framfört önskemål på vad den nya streamingplattformen skall kunna erbjuda, har högupplöst ljud inte varit prioriterat, utan mer legat i kategorin "kul bonus om det går att få till".

    Och det gick det ju! Så äras dem som äras bör: Teamet bakom vår nya streamingplattform får ta till sig ditt beröm. (Däremot bidrog jag till att den första 320-strömmen för P2 lanserades, så det berömmet tar jag till mig av.)
    Kvarstår frågan varför statsradion inte slår på trumman och annonserar detta på bred front
    Detta är så nytt att få på Sveriges Radio känner till det, och vi som känner till det har ännu inte hunnit presentera det på ett bra sätt. (Sedan tror jag som sagt inte att det är en stor fråga för alla lyssnare, men för er som har öron och anläggningar som gör ljudet rättvisa, är det förstås ett format vi gärna vill att ni hittar till!)

    Jag passar på att berätta att statsradion inte är ett ord jag är bekväm med, eftersom det ger associationer till att vi skulle vara statliga. Vi finansieras via skatten och är hela rikets radio, Sveriges Radio, men vi är inte statens organ. För vår möjlighet att granska makten är det extremt viktigt att vår verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till staten och olika politiska intressen, så statlig radio är inget vi är, har varit eller vill bli.

    Det tror jag inte heller att du lade in i ordet "statsradio", men på samma vis som du uppskattar rätt nyanser i kammarmusik och fågelsång, uppskattar jag rätt nyanser i orden!

    Som sagt tack för dina fina ord, som mina kolleger snart får del av, och tack för att du påminner om att vi bör lyfta fram detta bättre. Jag håller helt med!
    Annika Webbmaster
  • :-)

    Då kan det väl vara värt att även i denna tråd påminna om länkarna till hela Konungariket Sveriges egen rundradios eminenta kanal P2 med dess numera förlustfria utsändning via den nya strömningsplattformen:

    https://live1.sr.se/p2-flac
    http://live1.sr.se/p2-flac
    Björn som har fått vänta länge...
  • Tack, du har rätt. Naturligtvis bör vi skriva ut Flac-länkarna när de är på tapeten!

    Missljud från förr
    Jag letade upp tråden om det sega synkroniseringsfelet:
    Besvärande artefakter vid strömmande avlyssning - Forum för teknisk support - Sveriges Radio (kundo.se)
    Det är lite rörigt eftersom både du och lyssnaren "Test-Nisse" går under namnet "Avidentifierad användare", men trots detta tror jag att det framgår ungefär vad det hela gick ut på ...

    Årets födelsedagsfirande
    Art's Birthday anno 2017 var en sändning som saboterades av missljud, så det var ju extra fint att du fick höra årets version högupplöst!

    Vi som inte lyssnade när det sändes i onsdags, kan lyssna i efterhand här:
    Art's Birthday 2024 17 januari 2024 - Konsert i P2 | Sveriges Radio
    (Vi som lyssnar i efterhand får nöja oss med AAC i 192 kbps, vilket låter bra det med.)

    Trevlig helg och tack från både mig och de kolleger som ligger bakom Flac-strömmen. De blev väldigt glada!
    Annika Webbmaster
  • Tack, det var ju kul att få återvända till den tråden - stort engagemang från såväl krävande lyssnare som webbmaster Annika! :-)

    Det har förvisso redan framgått i inlägg från Mikael O den 8 januari i parallell tråd, men låt gärna teamet bakom Fluxus- förlåt! Flac-strömmen förstå att den redan är globalt tillgängliggjord via Roon (http://roonlabs.com) för dem som håller ihop såväl eget material som strömningstjänster via den plattformen (även om 48000 kHz lovar mer än det håller!) - det var helt enkelt så jag upptäckte fenomenet:

    Likaledes Trevlig helg!

    Björn som har fått vänta länge
  • Tack, jag såg det och har redan berättat detta för dem.

    Jag missade dock att Roon har angivit en samplingsfrekvens som ligger långt bortom alla standarder!
    Annika Webbmaster