Använd gärna Opus, ett bra ljudformat
Denna tråd är utbruten ur en äldre tråd om Ogg vorbis
/Webbmaster Annika
----
Nytt år och nya inlägg i Vorbis-tråden! 😀 Men jag vill nu uppmärksamma er på att det lika öppna, och modernare, formatet Opus verkar ha nått till både Microsoft och Apple!
Så, Can I Haz Opus on SR? 😀
/Webbmaster Annika
----
Nytt år och nya inlägg i Vorbis-tråden! 😀 Men jag vill nu uppmärksamma er på att det lika öppna, och modernare, formatet Opus verkar ha nått till både Microsoft och Apple!
Så, Can I Haz Opus on SR? 😀
Följ inlägget
5
följare
IE 11 (drygt tre procent av svensk trafik och minskande) och Safari på Ios lägre än 11 (sammanlagt knappt tolv procent och minskande) är de stora webbläsare som fortfarande inte har stöd för formatet, så läget för Opus är betydligt bättre än när vi kikade på detta sommaren 2016.
Jag snokar lite kring detta och återkommer. Jag flaggar dock för att vi brukar vara tröga med att genomföra förändringar format (och bitrate). Just nu genomför vi en stor omorganisation som gör att jag har svårt att veta riktigt vilka personer/funktioner som jag ska ta upp frågan med för att du ska få ett bra svar. Jag flaggar även för att ett bra svar i min värld inte nödvändigtvis är det svar du vill ha, utan snarare ett svar som visar att vi förstått frågan, övervägt den och fattat ett genomtänkt beslut. Så det kanske blir "nej" även nu, men jag lovar att inte nöja mig med det, utan i så fall även kunna motivera varför.
Hjälp oss gärna genom att påminna om några veckor ifall vi inte återkommer själva innan dess!
Sprang av en händelse på den här (låånga) tråden, och efter att ha plöjt igenom alltihop har jag egentligen inte så mycket att tillägga, bortsett från att Opus-stödet efter ytterligare ett år har klivit ännu högre. Om det skulle konkurrera ut något av MP3 eller AAC låter jag däremot vara osagt.
Att bryta ut Opus till en egen tråd, för att på så vis öka möjligheten för lyssnare som är intresserade att föra en dialog om detta, har legat på min att-göra-lista ett tag.
Vår nya organisation (som jag berörde ovan) har satt sig någorlunda, stödet för Opus är än mer spritt och det finns all anledning att se över frågan. Bollen ligger hos oss. Påminn oss gärna om ni inte får svar inom två veckor!
Hur går det hos oss?
Jo, vi är ett par "intressenter" som har träffats för att prata ljudfrågor (bland annat ljudformat och kvaliteter). Opus ett ljudformat som vi gärna skulle erbjuda - om vi kan göra det "utan extra kostnad".
Ni som följt med i Ogg-tråden minns kanske att vi erbjöd Ogg vorbis så länge formatet gick "att få på köpet" i vår dåvarande streaming-tjänst, och försvann när vi bytte till en streaming-lösning som saknade Ogg-stöd. Den lösning vi då gick över till har vi kvar och den stödjer tyvärr fortfarande inte vare sig Ogg eller Opus. Vi på Sveriges Radio har berättat för dem som utvecklar lösningen att vi gärna ser ett Opus-stöd i framtida versioner, eftersom vi vill erbjuda det formatet.
Opus idag - bonusinformation
Kul att veta (men inget som påverkar sakfrågan) är att Opus används i något av våra interna system. Vilket missade jag att lägga på minnet, men uppenbarligen är det ett format som flera av mina kolleger uppskattar!
Att stödja och främja användandet av öppna format är viktigt av demoktratiska skäl, speciellt i avseende av publik service.
Den aspekten vill jag återkomma till. Tidigare har det argumentet nog varit intressant för "oss i branschen" och en viss andel intresserade lyssnare, men tillgänglighet har prioriterats betydligt högre, och därefter har "ljudegenskaper" värderats.
Det som är extra tilltalande med Opus är ju att det
- funkar på många plattformar (tillgänglighet)
- återger ljud väl även vid hård komprimering (ljudegenskaper)
- är icke-proprietärt (öppenhet)
Tre önskningar i ett. Lite som ett choklad-ägg jag sett reklam för. (Men i public servicens namn vill jag poängtera att det finns andra sötsaker.)Trevlig helg!
Läs gärna denna artikel för att förstå skillnaden:
Why “Free Software” is better than “Open Source”
Läste genom tråden och ser att ni inte har planer just nu att införa OPUS som ljudformat. Är anledningarna för:
- Den nuvarande tekniksa lösningar inte har nått sitt slutdatum eller "broke even" ekonomiskt.
- Inväntar SVT Play på att starta AV1 stöd där OPUS är inbyggt.
- Att man måste ha stöd på alla platformar som mobil, dator, marknät, satellit, kabel, AM/FM/DAB, Webb för att sända SR (tycker inte Internet Explorer behöver stöd).
Men vad skulle det kräva för att införa stöd? Ska t.ex. webbläsare och operativsystem sluta stödja patentlösa AAC och MP3? Berätta en situation då ni kan starta OPUS- eller vorbis-stöd. Fyi, svenska kommersiella Spotify kör vorbis men dom har ännu inte byt till OPUS.Den senaste posten i denna tråd (förutom din kommentar nu) skrevs för 3½ år sedan. Så hur det ligger till nu? Är ett byte av format, eller en komplettering av de befintliga formaten, mer aktuellt idag?
Det korta svaret är att det inte är aktuellt nu heller, men att det kan bli aktuellt framöver. (OBS att jag här koncentrerar mig på "direktströmmade kanaler". Hur Opus skulle fungera som format vid poddar, nyhetsklipp med mera är förstås också intressant, men skulle göra mitt svar ännu längre ...)
När det gäller dina förslag på faktorer som kan spela in, så svarar jag hur jag som webbmaster (en länk mellan lyssnare och kollegerna på tekniksidan) ser på det:
Tekniken består av flera delar. Den viktigaste här är vår streaming-plattform, som vi ska byta mot en ny. Den nya plattformen måste kunna leverera AAC och MP3, samma format som idag. Plattformsbytet kommer dock även att göra det tekniskt möjligt att strömma i Opus, men det dröjer innan den nya plattformen är så robust att den ersätter den gamla plattformen helt. Idag kan jag bara bekräfta att Opus fungerar på den nya plattformen, inte lova att det blir ett format vi kommer att erbjuda.
Att bygga om en massa tjänster är inget vi gör om inget mer eller mindre tvingar oss att förändra tekniken och ett slopat stöd för AAC/MP3 skulle tvinga många i branschen att helt byta format.. Men det är inte en total övergång till Opus som efterfrågas i denna tråd, utan möjligheten att vi inför Opus som ytterligare ett format vid sidan av de vi redan använder. Och då tror jag att vi behöver tre saker:
- tekniska förutsättningar (vilket är på gång)
- ett bra underlag där vi väger lyssnarnytta mot extrakostnader (t. ex. fler strömmar att drifta och ge support på) och eventuella andra aspekter som jag kanske inte är medveten om
- ett tydligt beslut om hur vi ska göra
Vi är alltså på väg att få bättre möjlighet att införa Opus som ett extra format, men vad vi gör av denna möjlighet kan jag inte svara på ännu, eftersom vi inte har undersökt frågan. Men jag lovar att vi kommer att undersöka det och om vi av något skäl väljer att inte införa ett extra format, så kommer det att vara ett beslut som vi kan motivera.Berätta gärna varför du vill att vi använder Opus!
Jag och andra skulle inte fråga efter Vorbis eller OPUS om man fick sämre ljud jämfört med gamla MP3 och AAC men den ända anledningen man vill ha det är att dom gamla formaten inte använder dagens hårdvara till sitt fulla, t.ex. analog-TV genom en 8K platt TV. Så bästa lösningen är att köra OPUS inom podcast. Då nerladdade avsnitt bara finns inom appar så skulle man bara arbeta med iOS och Android. Fördelarna är att man minskar storlek på filen utan att förlora fidelity, mindre bredband används och mindre processor för att spela upp filerna. Samma gäller för SR server.
Ett sätt att testa OPUS att hitta ett avsnitt som finns både på SR och Youtube. För Youtube kan man använda Newpipe och ladda ner ljudfilen direkt som .opus i 160kbps , jämfört med 128kbps som gäller för SR bin filer i appen och olika podcast appar.
Kortfattat till mångas förfrågan för planering, byt bara ut ett format för en ny så att en gammal finns kvar för bakåtkompatibilitet. Man har börjat märke skillnaden ju med att hårdvaran springer förbi mjukvara och man måste matcha. Tack Annika för det grundliga svaret. Det var en lärorik läsning. Ja, du har rätt att om nya IE, Safari, lågteknologiska "Smart TV", digital-TV(MPEG) och IP radio lådor inte har stöd för OPUS så strömming är ute ur frågan även om Youtube gör det. Jag frågade detta efter att
Att Opus komprimerar med en smartare algoritm än MP3 är jag med på - men jag har tror inte att det finns någon större skillnad när det gäller ljudåtergivning jämfört med AAC. AAC är betydligt bättre än MP3, i synnerhet när det gäller hård komprimering (låg bitrate). AAC är därför vårt huvudformat som vi i första hand använder, både för direktlyssning och för efterhandslyssning - där det går. Jag menar att det snarare är tvärtom. Nedladdningsbara avsnitt, poddar, finns "överallt". Det är i första hand för poddarna som vi idag använder MP3 i stället för (det ljudmässigt bättre) formatet AAC, just för att stödet för MP3 är så brett. Allehanda webbläsare på diverse operativsystem, appar för datorer, för mobiler, smarta (nåja) kylskåp, bilars media-system och en spretig flora av internetradioapparater, röststyrda väckarklockor och ... Ja det mesta. Många plattformar har stöd för poddar - men några av dem har endast stöd för MP3.
Att byta format på just poddarna är därför inte aktuellt. Inte heller att lägga till ett kompletterande nytt format och parallellt ha kvar de äldre är aktuellt om det inte finns synnerliga skäl, eftersom ett nytt format för efterhandslyssning skulle kräva rätt omfattande tekniska förändringar.
Det är betydligt enklare att lägga till ett kompletterande format för direktlyssning. Om vi inför Opus framöver, är det mer sannolikt att detta i så fall sker med de strömmade kanalerna. Men är det ett bättre ljud? Ifall du har sett någon seriös studie som visar att Opus skulle ge ett bättre ljud, så får du gärna tipsa om den! Den stora fördelen med Opus är väl annars etisk, att formatet är fritt?
Opus bitrate+latency comparison - Opus (audio format) - Wikipedia
Och:
Comparison of audio coding formats - Wikipedia
Det var matnyttiga Wikipedia-artiklar som besvarade en fråga som jag ställt tidigare. Jag undrade i början av november: I artikeln länkas till den typen av undersökningar. Jag har inte möjlighet att utvärdera dessa tester, men enligt Wikipedias artikel om Opus, står sig Opus väldigt väl kvalitetsmässigt: Om någon av er vill jämföra Opus med de format vi använder idag på den rätt "nördiga nivå" som det blir vid den här typen av undersökningar, så behöver ni förstås veta vilka format vi använder idag. Jag har tidigare skrivit att vi idag använder AAC. Mer specifik använder vi något som kallas HLS-strömmar (vilket är ett sätt att skicka ut ljudet som gör att vi kan erbjuda time shifting och variable bitrate). Dessa strömmar bygger på AAC, närmare bestämt HE-AAC för 48 och 96 kbps respektive vanlig AAC-LC för 192 kbps.
Sen har jag inte frågat vilken AAC version ni har, det finns flera nya versioner som lanseras av patentägarna. Igen, tack för svaret Annika, beklagar det sena svaret. Nu vet jag inte hur SR kör med inspelning och utsändning men jag får iden att ni spelar in allt i AAC och omvandlar t.ex. Lunchekot för sändning, uppspelning och nerladdning så att det inte ska finnas flaskhalsar inom produktionen. Eller missförstår jag och ni har en "raw" format för inspelning som wav eller flac som senare formateras till aac och mp3? Svaret till din fråga varför opus ska användas är tydligt på den tekniska fronten, mindre tryck på bredband, mindre data men tydligare kvalitet på ljud utan "artefakter" alltså less is more, mindre processorkraft för dekryptering i klienter, bättre buffring. Sen skrev du ju själv att den är fri. Sen har alla olika öron men jag märker med modern hårdvara att det är något fel med ljudet men det kan bara vara jag.
Här står det mer om hur vi skapar ljud för efterhandslyssning:
Hur publiceras Sveriges Radio ljudfiler? Där nämns "ljudfilen /.../ i sitt originalformat", vilket alltså innebär linjär PCM. För direktlyssning med den typ av länkar som finns här:
- AAC-LC 320
- AAC-LC 192
- HE-AAC v1 96
- HE-AAC v2 32
För direktlyssning på våra egna plattformar, där ljuden "paketerats" till HLS-strömmar:- AAC-LC 192
- HE-AAC v1 96
- HE-AAC v1 48
För efterhandslyssning:- AAC-LC 192
- HE-AAC v1 96
- HE-AAC v2 32
Fullt så detaljerad kunskap är nog få lyssnare intresserade av. Däremot får vi ibland frågor om kvaliteter. Här har vi försökt sammanfatta vad som gäller:Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?
Där har vi alltså inte skrivit om ljudformaten, som alltså är AAC i ovan nämnda varianter överallt utom för direktlyssning i Firefox (på dator) och Opera, samt för efterhandslyssning på poddfiler. Att först komprimera ljudet (även om det vore till en hög bitrate) och därefter komprimera det en gång till, skulle ge något som kallas kaskadfel, så vi behöver utgå från ett okomprimerat ljud. Vi använder oss därför av linjär PCM 48/24, en vanlig teknik för att lagra och överföra okomprimerat digitalt ljud. Detta ljud komprimeras en gång. (Om linjär PCM inte är möjligt att använda så väljer vi högsta möjliga kvalitet "utifrån rådande förutsättningar".)
OM SR vill ha mer exempel om OPUS så finns det 2 st. En kommersiell och den andra är estländsk publik-service. Sen känns det orättvist att icke Apple enheter måste köra AAC även om det formatet inte är optimalt för Windows, Linux, Android, webOS, Tizen.
- Danska Zetland
- SustainableWeb:
- Eesti Rahvusringhääling klassisk
Sen låter det ändå bättre att lyssna på klassiskt igenom kommersiell service med vorbis. Sen undrar jag också om vissa kommersiella appar (Daniel Ek app) som kan ladda ner SR poddar använder vorbis?Tack för tips om kanaler med Opus-strömmar, och för länken Better sound and smaller climate footprint with the right audio format. Med smartare komprimering kan vi få lika bra ljud trots att mindre data skickas runt, och miljöeffekterna av detta är en aspekt som vi borde väga in tydligare när vi ser över ljudformat. Att kunna få bra ljud vid låg bitrate är viktigt av andra skäl, men klimataspekten vet jag inte om vi har räknat på, så jag tar upp detta med en klok kollega som arbetar med Sveriges Radios hållbarhetsfrågor.
Vilka format som används i Daniel Eks app (eller Spotify, som vi brukar kalla den) är det bättre att du kollar direkt med dem. Vårt innehåll, poddarna, finns i samma format som i andra tredjepartstjänster och hos oss själva, nämligen MP3 (128 kbps).
Tack för hjälp att se frågan om format ur ett delvis annat perspektiv!
På väg mot Opus!
Vår nya streaming-plattform, en teknisk förutsättning för att kunna erbjuda Opus, är under utveckling och det pågår en pilot där tre kanaler (P2, P4 Plus och Radioapans knattekanal) strömmas med ny teknik. Vi ser inga tekniska eller ekonomiska hinder för att erbjuda dessa kanaler (och på sikt alla kanaler) även i Opus.
Vi behöver dock bestämma hur våra Opus-strömmar ska fungera. Även om vi, rent tekniskt, kan erbjuda en stor mängd ljudformat paketerade på olika vis, vill vi hålla nere antalet ljudströmmar som lyssnare kan välja mellan, annars blir det rörigt. De strömmar vi erbjuder ska ha ett egenvärde och förmodligen kommer vi endast att erbjuda Opus i en bitrate.
Bitrate
Vad ska vi välja för bitrate? Högre bitrate ger bättre ljudåtergivning, men som flera av er har skrivit är Opus ett format med bra ljud även vid låg bitrate. Därmed kan det finnas en poäng i att utnyttja det fullt ut och välja att ha Opus-strömmarna i en rätt låg bitrate (kanske runt 96 kbps?)
Fördröjning
Jag lovar inte att vi kan nå dit, men vi undersöker om det går att erbjuda Opus-strömmarna med extremt kort fördröjning (låg latens), så att ljudet endast ligger någon sekund efter "live-läge". Låg fördröjning innebär samtidigt en risk, eftersom spelare med udda hantering av buffringen då kan få problem, som för Mikael här:
Pauser/"dropouts" i P4 Plus-strömmar (RadioTray)
Att ha en mycket kort fördröjning är dock intressant, i synnerhet vid sändningar från idrottsevenemang eller för lyssnare som lyssnar på en kanal över FM i köket och spelar en ljudström över webben av samma kanal i vardagsrummet. Idag kan det skilja 90 sekunder mellan de två sätten att lyssna, vilket förstås inte är bra.
Är en extra kort fördröjning viktig för er som skrivit hit, eller är det något ni inte reflekterat speciellt över?
Tack på förhand för hjälp att förstå vilka förväntningar och behov ni har!
Men jag kommer så klart köra med OPUS, finns det en "LABS" eller hemlig meny i appen så att man kan prioritera OPUS över AAC? I så fall kan mina andra appar ta paus för SR innehåll.
Gäller det livestreaming och poddar?
Kommer man följa den senaste OPUS releasen 1.4?
Vad för statistik skulle SR vilja ha som datamängder, CPU, bitrate osv.
Ska man också kolla på OPUS SILK och CELT? Känns lite för avancerad att byta mellan tal och musik specifik OPUS. En enhet som man borde kolla upp är att OPUS inte kan köra 44.1khz men är låst på 48khz efter en kort google sökning, vet ej om Xiph.Org Foundation hittat en lösning för det fallet.
Med ett öppet forum finns det bättre förutsättningar att nå ut. Bara den här tråden, som inte är speciellt välexponerad i forumet, har under det senaste året haft 304 visningar (exklusive oss inloggade redaktörer, men inklusive mina övriga kolleger och exempelvis flera olika besök från dig), vilket kanske motsvarar 75-100 "riktiga besökare" alltså personer som på ett eller annat vis är intresserade av ämnet.
Det gäller endast livestreaming, vilket jag skrev mer om den 2 november i fjol. Appar och hemsida kommer att fortsätta att använda AAC som huvudformat. Vi kommer endast att erbjuda direktlänkar till alla våra kanaler i Opus parallellt med länkar till övriga format. Alltså länkar som du kan använda i VLC eller liknande. I första hand vill vi veta om du och andra potentiella Opus-användare prioriterar:
- God hörbarhet trots extremt låg bitrate (32 kbps?)
- Njutbart ljud på relativt låg bitrate (96 kbps?)
- Riktigt god ljudkvalitet utan hänsyn till att begränsa datamängden (192 kbps eller rent av högre?)
Din fråga om Silk vs Celt och tankarna om samplingsfrekvenser bollar jag vidare till mina kolleger. Risken finns, men förutsättningarna är bättre idag. De tips vi gav till enskilda lyssnare nådde endast de lyssnarna. Där hade jag, kanske naivt, trott att de eldsjälar som kontaktade oss och som samlade in hundratals namn för att vi skulle erbjuda Ogg Vorbis, även skulle visa engagemang för att sprida information när formatet väl fanns på plats.Opus låter bra även vid hård komprimering, en fördel som kanske bör användas fullt ut? Jämför artikeln om miljömässiga fördelar!
Det alternativ jag är inne på om ni inte får mig på andra tankar!
Dataförbrukning på 192 kbps är sällan ett tekniskt hinder hos våra lyssnare.
Om man tar Soundcloud som exempel trodde folk sämre kvalitet sändes med OPUS pga 64 < 128 men det var deras fel, man valde en gammal version av OPUS för att ersätta mp3. Det kallas för FOMO (fear of missing out) inom utvecklare. När man söker på webben är flesta bitrates för OPUS är 64, 128, 160 osv till och med max 512. Men vad OPUS vill ha är kristallklar ljud, låg latens för kommunikation. Företag väljer för att spara data, t.ex. Youtube. För SR borde det vara motsatsen.
Själv blir det en modern telefon med bluetooth hörlurar, men vill ni man ska kolla om det låter bra med den längsta standard av bluetooth kodec som SBC för att göra det rättvist? Högtalare och 3,5 mm trådbundet är inte möjligt för många. Sen kan ni också kolla på OPUS version, det finns från 1.0 till 1.4 men vad tänker ni använda? Sen kan version spela roll för dekoder, inte för enkoder.
Sista frågan är, vart kan hitta dom nya länkarna och när tänker ni experimentera? Så planen är i en möjlig framtid ha AAC som backup strömmen för legacy tjänster? Jag såg i andra tråden att mp3 får en nedgradering för att ge plats åt OPUS. Det kan man jämföra men flesta case kommer vara telefon + bluetooth hörlurar. Ser ingen idé med att spela högt med högtalare t.ex. i tåget. Opus har mest fördelar inom webben, Android och Windows/Linux. Men en viktig sak man ska ha tanken på är att vara försiktig med siffror.
Nej. AAC är vårt huvudformat. MP3 är back up för legacytjänster. "Nedgraderingen" (med färre kvalitets-val för MP3) är mest till för att vi idag har en så spretig flora av olika direktlänkar.
Idag finns varje kanal i tre kvaliteter för MP3 som alla finns i spellistorna M3U och PLS samt utan spellista Det ger nio olika MP3-alternativ per kanal! Så många diffusa val ger inget mervärde for lyssnare utan är bara förvirrande. Vi vill erbjuda färre alternativ och ha tydliga syften med de olika alternativen. En MP3- variant för legacy-skäl istället för nio, alltså.
Att vi slimmar bort ett par MP3-alternativ är inte direkt kopplat till att vi börjar erbjuda Opus. Den strömmen skulle kunna få plats utan att vi slimmar bort några andra alternativ. Däremot är översynen av format och kvaliteter och beslutet att erbjuda Opus en följd av arbetet med den nya streaming-plattformen. För att erbjuda Opus har vi efterlyst era synpunkter på vilken kvalitet vi ska välja. Tack för den hjälpen!
Utvecklarna kommer att kicka igång Opus-strömmar för våra pilotkanaler denna eller nästa vecka. Jag hojtar till då!
Ni som uppskattar fria format, kan säkert vara intresserade att vi nu har P2 i Flac på denna länk:
https://live1.sr.se/p2-flac
Om formatet Flac:
Free Lossless Audio Codec – Wikipedia
P2 i Flac är en "audiofil-ström" med en variabel bitrate som pendlar mellan 600 och 1000 kbps. Även Flac är ett fritt format, men den ljudströmmen fyller andra syften än den kommande Opus-strömmen. Flac är avsett för stabila uppkopplingar och ljudanläggningar som har möjlighet att återge dynamiken.
För mobil uppkoppling med ett par vanliga hörlurar, är så hög bitrate inte bara onödig, utan dessutom olämplig, eftersom man förbrukar mycket data och riskerar avbrott.
Mvh Boris
Det tog längre tid än vad vi trodde, men här är de nu:
- https://live1.sr.se/p2musik-opus
- https://live1.sr.se/p4plus-opus
Båda länkarna fungerar även med http i början, om ni har det behovet. Än så länge är det endast dessa kanaler vi har i Opus. Vi kan, ifall så önskas, även skapa en Opus-ström för Radioapans knattekanal. Säg till om ni vill ha en sådan. De övriga kanalerna kan vi inte erbjuda i Opus ännu, utan först när vi övergått till den nya streaming-plattformen, vilket förmodligen sker om ett par månader.Tipsa gärna om kanalerna om ni har kontakt med andra som uppskattar fria format. Just musikkanaler som P2 och P4 Plus är ju, till skillnad från exempelvis P1, väl värda att lyssna på även om man inte förstår svenska.
Andreas:
För musikkanalerna är låg latens inte lika viktig som den blir med exempelvis sportsändningar i P4, men jag kollar upp hur latensen är här och hur vi ser på möjligheten att erbjuda "när live-strömmar".
Små saker jag märkte direkt var att länken laddar snabbare i webbläsare jämfört med URL radio appar. I appen tar det några sekunder längre innan det spelas upp, FLAC och AAC är snabbare. Sen tänker jag kolla om bakgrundsljud av orkester är mer tydliga i OPUS än i AAC, det kan vara en nackdel men vi får se.
Jämför gärna med https://live1.sr.se/p4plus-mp3, som ger en ström på 96 kbps (samma som Opus om jag har fattat saken rätt). Blir det motsvarande fördröjning innan ljudströmmen spelas upp? Det kan ha att göra med hur buffringen fungerar i radio-apparna i fråga. Om dessa är satta till att starta strömmen efter att de har buffrat in en viss datamängd, snarare än att starta efter att de har läst in en viss uppspelningstid, så startar en ström med hög bitrate (Flac, AAC i 320 kbps) blixtsnabbt, medan det tar lite tid innan en ström med lägre bitrate drar igång.
Jag tog bort min DNS filter, gick ner till http läge, stängde av VPN. Men då är det fel på appen URLradio, i VLC funkar det bra utan fördröjning. Men rekommenderas HW decoding i VLC och large buffer i URL appen? Sen märkte jag också att iOS Safari inte funkade med opus men det är ingen ide då aac är den enda kodex som är optimerad inom iOS. En positiv fördel med OPUS strömmen är st den är före AAC320 men det visste ni redan.
Opus (Can I use... )
Safari har visst stöd för Opus: Att det dröjer lite innan en ljudström drar igång ser jag inte som ett direkt fel, men testa gärna att bocka ur "Use Larger Buffer" när du lyssnar med låg bitrate över stabil uppkoppling. Den inställningen behövs säkert vid hög bitrate eller om du lyssnar när du är i rörelse mellan olika mobilmaster, men om det är en låg bitrate så behöver du troligen inte någon stor buffert för att få avbrottsfri lyssning.
En stor buffert är sällan ett problem, men om bufferten avgörs av "datamängd" snarare än "tidsrymd" kan det bli problem vid riktigt låg bitrate. Det mest extrema jag stött på var för flera år sedan, när en lyssnare inte lyckades starta våra kanaler. Det visade sig bero på att hans spelare (RadioTray?) inte startade uppspelningen utan att denna buffert var fylld, och när han då försökte lyssna med vår lägsta bitrate, 32 kbps, blev det time out-problem.
Fullt så illa var det inte för Mikael här, vars problem i RadioTray också berodde på för stor buffert i förhållande till bitrate.
Här verkar det som om HW-decoding är att föredra, men att det kanske inte funkar för vissa format:
VLC on iOS, what is hardware decoding? (reddit.com)
Ifall du använder Opus i VLC på en Iphone, och det saknas stöd för Opus i Apples hårdvara, så blir det alltså VLC:s mjukvara som får stå för avkodningen oavsett vilken inställning du har satt.
Eller, det är så jag tolkar det!
Men användningen har gått bra, vet ej om ni har uppdaterat något men man kunde i början höra mer detaljer som bakgrundsljud men nu är man mer van med att inte höra det. OBS det kan vara olika för olika öron.
Men något jag kom på, är det inte en bra ide att spridda OPUS och flac strömmar på era officiella sociala medier så att flera vet mer om detta? Nej jag använder Android där OPUS har en mer central roll för alla appar.
Opus är ett format som i första hand tilltalar lyssnare som föredrar fria format. Den gruppen är inte är speciellt aktiv på Facebook eller Instagram. Flac tilltalar däremot både "vänner av fria format" och "lyssnare med kräsna öron", så jag ska tipsa P2:s sociala medier-redaktörer om att de kan berätta om Flac i sina "kanaler" (och då förstås gärna kan passa på att nämna även Opus).
Observera att denna försöksverksamhet sker tack vare att det finns ett intresse från er lyssnare. Jag anser därför att det i första hand är ni lyssnare som, i lämpliga forum, bör tipsa andra intresserade om dessa format! Tack för förslaget!
Hade det funnits en sådan hade vi valt den framför AAC alla dar i veckan 😀
Har det bestämts en bitrate för Opus, metadata från https://live1.sr.se/p2musik-opus verkar säga 128 kbps, men visst kodas den egentligen variabelt och högre?
Som en allmän kommentar ifall så inte är fallet 😀 Visst, 200 kbps är dubbel datamängd mot 100 kbps. Men gör det nåt? För en vanlig lyssnare vore nog skillnaden i datamängd och belastning rätt liten ändå, så pass att kanske att den högre datamängden skulle vara värd det besväret, med tanke på att Opus, i alla fall enligt spec, blir transparent redan vid relativt låg bitrate... vore mina femtio öre om den saken...
Den 1 december 2023 skrev jag: Jag har ställt liknande frågor i andra trådar och inte fått så mycket respons, men när jag har vägt samman den så blev rekommendationen till kollegerna som jobbar med detta att använda 96 kbps (vilket jag nämnde den 8 februari), men det är möjligt att de valde 128 kbps. Nu är målgruppen för Opus vanliga lyssnare, och med varierande prioriteringar, men min bild (möjligen påverkad av en mig närstående förespråkare för fria format och har starka åsikter) är att etiska bedömningar väger tyngre bland er som uppskattar Opus än hos genomsnittet.
Boris har exemelvis delat länken Better sound and smaller climate footprint with the right audio format, och det var med bakgrund av detta jag landade i att rekommendera en bitrate som är väldigt modest, men ändå ger ett bra ljud.
Jag återkommer när jag har pratat med mina kolleger om val av bitrate och möjligheten att erbjuda Radioapans knattekanal i Opus.
Statistik- det visar mycket- men döljer det mesta... Om en ströms bitrate är 96 kpbs och ökar med 100% skulle det ändå , i realiteten, innebära en så försumbar skillnad i en användares totala konsumtion, alltså räknat i megabyte, att det knappt märks, kanske kunde den ökade förbrukningen om man att slår på AC:n i en bil på motorväg vara jämförbart. Om strömmen dessutom är kodad med Opus skulle den vid bitrate uppåt 200 kbps uppnå så kallad transparens (wikipedia), vilket betyder att ljudet kan spelas upp i motsvarande förlustfri kvalitet hos lyssnaren, under förutsättning att den når DA-omvandlaren utan vidare snålkompression, genom t.ex. ett Bluetooth-protokoll. Du får (i princip) hela banankalaset rakt ut i sladden alltså, vilket är coolt och superfint.
Artikeln då.. i första hand diskuterar den lagring, vilket inte träffar i det här fallet (Sveriges Radio lagrar förlustfritt, strömmen ut mot lyssnarna kodas om i realtid). Den tar också inga hänsyn till att en snålkodad fil inte är likvärdig en förlustfri, så det är lite dåligt researchat och missvisande (jag hade ju velat spara originalen också). Det är en sak att jämföra ljudkvalitet på olika format och egentligen en helt annan att föreslå ett visst format av etiska och ekonomiska skäl, enbart utifrån egna primärdata och i avsaknad av källhänvisningar. En vanlig volymstorlek idag är 4TB för konsumentsegmentet, och en vanlig CD är max 700MB. Så en disk på 4TB rymmer lätt 5.500 fullproppade, omkomprimerade, CD-skivor. Med bara lite mer research hade de nog uppdagat hur barockt ur tiden resonemanget är, och en mer hållbar slutsats, om jag får vända på min femtioöring, hade varit att rekommendera ett fritt- och öppet format framförallt.
Mvh Robert
Vi har inte låst oss vid en viss bitrate ännu, utan vill lägga oss på den nivå som bäst motsvarar era behov. Eftersom ni som återkopplat om Opus är förhållandevis få, har vi goda förutsättningar att lyssna på var och ens argument, och du har många poänger.
Först så uppskattar vi P2 i FLAC enormt och lyssnar ofta (kom hit från P2 och P4 Plus i högre ljudkvalitet (320 kbps) samt P2 i Flac). Skillnaden i ljudkvalitet är speciellt hörbar över Bluetooth, som när allt kommer kring används rätt mycket, både genom högtalare i köket och trådlösa hörlurar. Suveränt alltså!
Såg där också att Radioapan finns redan i AAC320, så jag ber om ursäkt för starka känslor kring Knattekanalens preliminära OPUS-ström. Hajar nu att eftersom den redan ges i hög bitrate skulle ett sånt komplement mer handla om det fria- och öppna formatet förstår jag, och det har ju stort värde i sig.
Ska koppla upp mig på 320-strömmen nästa bästa "hell hour" och utvärdera, tack Annika och Sveriges Radio 😀
Mvh Robert
Därutöver kommer vi att ha de AAC-strömmar vi själva använder, där den högsta bitraten ligger på 192 kbps men vi även erbjuder betydligt lägre kvalitet.
Ovan nämnda flora av format och bitrates gäller direktlyssning på kanaler. För vårt "on demand-erbjudande" har vi lite andra alternativ och kommer inte heller att erbjuda många olika versioner.
Jag var otydlig när jag skrev så här: Jag menar alltså att vi inte kommer att erbjuda andra format än AAC och/eller MP3 för on demand. Opus ser vi som ett format vi kan erbjuda vid direktlyssning så länge det "går att få på köpet", men hela logiken, infrastrukturen och lagringsbehoven som uppstår för on demand gör att vi inte har möjlighet att ändra format för efterhandslyssning.
Som jag skrev redan i november 2022:
Passar på med en anna fråga.... varför distribuerar ni i 48ksps? 48 hierarkin är väl ett proffsformat tänkt för lagring etc. Till konsument är det väl 44 hierarkin som gäller typ som på CD. "Utsändningar" är ju för konsument så borde väl vara 44?
Hos oss lagras musik i dess originalformat, och vid beställning av musik till våra produktionssystem konverteras filerna till 16/48. Samtidigt normaliseras de enligt R128, som är en teknisk ljudstandard:
EBU R 128 – Wikipedia
Jag har tidigare frågat om hur det kommer sig att vi och andra broadcast-företag har just 48 kHz som standard. Där har jag fått lite olika svar. En kollega svarade: En annan kollega svarade: Vara hur det vill med anledningen, en standard är det!
Delar av detta svar saxade jag från en äldre tråd, där du kan läsa mer om ämnet:
Hur hämtas musik till Klassisk morgon? Just så. Och på Sveriges Radio är vi proffs på ljud (inte just jag, men mina kolleger!) samt lagrar en massa ljud. Och tar emot en musik i 48 kHz från skivbolag, för från dem får vi inte musiken som cd-skivor, utan som ljudfiler i 48 kHz.
Om leverantören (Sveriges Radio) bara har förlustfria filer i sin beständiga databas, så kunde ett relativt enkelt program koda om källjudet till det format som lyssnaren väljer, och spara den kodade filen tillsammans med ett utgångsdatum, i en annan databas. Datumet kan uppdateras varje gång filen hämtas av en lyssnare, och raderas ifall datumet till sist nås (när ingen har hämtat just den versionen på ett tag). Ett mellanlager (en server) får hantera klienternas förfrågningar efter lagrade ljud, och ser till att rätt format finns i den tillfälliga databasen (om det redan fanns där sedan innan), och sedan förse lyssnaren med ljudet.
Spelar tillbaka lite här på att förlustfri 16/48 innehåller allt hörbart ljud, och är beständigt och teoretiskt perfekt. Lyssnarnas behov och verktygen för att möta dem ändras hela tiden, men katalogen med källjud kommer väl inte sluta växa någon gång snart. Snålkodning från förlustfri 16/48 till de format vi pratat om här är en snabb operation vore det eventuellt en mer flexibel och skalbar lösning att även koda om och lagra ljuden on-demand, och skulle undvika problemet med exponentiellt ökande lagringsbehov.
Kanske invecklat, kanske enkelt... Som sagt, detta helt utan ett dyft om Sveriges Radios volymer, eller hur andra streamingleverantörer gör osv. Men jag kan föreställa mig att kraven och vägarna dit skiljer sig rätt mycket mellan att drivas av börsanseende eller vinstmarginaler, och att som Sveriges Radio drivas i allmänhetens intresse. Däremot verkar "branschen" på det stora hela krångla istället för att bekräfta 16/44,1 PCM som det optimala ljudformatet, alternativt att det är bekräftat men att många fina poänger med det missas, av någon anledning.
Jag har inte rätt kunskap att bedöma om förslaget är realistiskt, så jag ser till att förslaget når fram till kolleger som kan få nytta av det framöver.
Trevlig helg!
Jag kommer uppmärksamt att följa detta ämne och SR:s fortsatta väg mot "framtiden". 🙂
// Fredrik
Den här tråden är i första hand till för en dialog om just formatet Opus. Vi har en annan tråd som rör "kanaler i premium-kvalitet", Om du har fler frågor som inte rör Opus, är det bättre att vi flyttar över dit:
P2 och P4 Plus i högre ljudkvalitet (320 kbps) samt P2 i Flac