"Tidsbaren" fastnat i Android (avsnitt)

Det går ofta inte att se hur långt programmet har gått. Jag tror det händer när jag pausat programmet så startar inte tiden att gå. Det händer inte alltid men ofta (dagligen).

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Du har varit i kontakt med oss tidigare om samma fel, senast (?) i oktober här (där jag är glad att du tog med efternamnet, först skummade jag igenom vad den andre Martin skrivit).

    Jag utgår från att du har samma Samsung S10e.Så här beskrev du felet i höstas:
    Gäller åtminstone vissa nedladdade avsnitt (tex senaste avsnittet av Kinapodden). Punkten står konstant på noll under hela lyssningen och det visas inte hur långt avsnittet kommit.
    Vet du om felet verkar drabba just nedladdade avsnitt?

    Jag pratade med Android-utvecklarna om ett par olika problem tidigare i veckan, och de håller på med en större omgörning av hela spelaren, för denna har vi liksom "lappat och lagat" under en längre tid, så att den vid det här laget är byggd på rätt snårig kod. Utan att ha stämt av detta med dem, gissar jag att de hellre vill bli klara med den nya versionen av spelaren, än att lösa grafiska buggar i den spelare som vi har idag.

    Grafiska buggar är förstås också viktiga att lösa. "Förloppsindikatorn" finns ju där för att underlätta - men i nuläget är det klokare att inte lägga resurser på att lösa andra buggar än de lyssningskritiska, och i stället få ut den omkodade spelaren snabbt och väl testat!

    Jag återkommer när jag stämt av med Android-utvecklarna om de delar min syn. Ifall det nya ligger för långt fram i tiden och det här felet är "en lågt hängande frukt" bör vi förstås prioritera att lösa buggen du rapporterat in!

    Tack för att du gjorde det på nytt!
    Annika Webbmaster
  • Som jag antog är detta något vi inte löser med den befintliga spelaren.

    Den utvecklare jag pratat med tipsade om du, när felet uppstår, kan pausa och sen spela, så hoppar mätaren igång igen!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har samma problem, fast tiden står på 4 minuter redan från start och står kvar där under hela klippet/sändningen. Hjälper inte att pausa och starta igen, och spelar ingen roll om det är ett inspelat avsnitt eller direktsändning. Nu har appen dessutom börjat glömma hur långt jag lyssnat om jag stänger appen innan avsnittet är klart, vilket blir väldigt krångligt när jag aldrig ser hur långt jag lyssnat... Jag använder Android, version 21.8.2.  Finns det en lösning på detta?

  • Hej Karolin!

    Hm, intressant. Detta är ett problem som vi känner igen sedan tidigare men som vi i nuläget inte är helt på det klara med varför det uppstår. För att kunna underlätta i felsökningen så får du gärna återkomma med märke och modell på din mobil. Gällande minut 4 på förloppsindikatorn (timebar), är den alltid fast vid just minut 4 oavsett vilka program och avsnitt som du lyssnar på eller finns det program där förloppsindikatorn faktiskt fungerar?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har en Samsung Galaxy S20 Ultra. Det verkar fastna på 4 minuter i alla program jag kan komma att tänka på nu... Brukar ändå lyssna på 4-5 olika program i veckan.
  • Tack för återkoppling! Förstår, jag tänker att vi ska testa att "starta om" förloppsindikatorn för att se om det kan vara till någon hjälp.

    Testa gärna att gå in i Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play. Välj sedan Aviseringar och skrolla därefter ner till Annat där du ser Spelare. Inaktivera sedan Spelare genom att dra den vita markören åt vänster - återaktivera därefter densamma så att den blir blå. Återkom om det inte skulle fungera så får vi hitta en annan lösning.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Karolin!

    Är felet kvar - och är det i så fall fortfarande just 4 minuter appen har hakat upp sig på?

    Just den detaljen är så specifik att jag tror att fler lyssnare skulle rapportera in den, men jag kommer inte på någon liknande felbeskrivning.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Lyssnaren Micke har rapporterat in ett problem som påminner mycket om det du drabbas av, men hos honom fastnar markören i slutet av tidslinjen. Han har haft detta problem sedan i april, men idag skriver han:

    Hej, den här veckan har det funkat bra!. Sen det nya utseendet i appen har det funkat. Före det, dvs förra veckan och tidigare har det funkat på förmiddagarna men inte på eftermiddagen.
    Detta nya utseende finns ännu endast hos hälften av våra lyssnare (slumpat), eftersom det pågår ett test där vi jämför hur de två spelarna fungerar ur olika aspekter, men om du inte har fått den nya versionen ännu, så kommer vi att släppa den till alla lyssnare i början av nästa vecka. Vi hoppas förstås att du märker samma förbättring som Micke!

    En vy där du tydligt ser skillnad mellan de två spelar-versionerna ärvid spellistor som Toppnyheter, där det ser ut ungefär som här:

    Har du den vyn, så berätta om felet kvarsår!

    Har du fortfarande den gamla vyn, så vill jag veta en annan sak. Spelaren har två lägen, dels den där spelaren täcker hela skärmen där du har visat hur felet yttrar sig. Vi kallar den vyn "storspelaren". Om du fäller ihop storspelaren genom att trycka på pilen i övre vänstra hörnet, ser du en annan version av spelaren, minispelaren.

    Där är det svårt att se exakt vilken tid markören är fast på, men du kan säkert bedöma om det verkar vara fyra minuter, eller om det ser ut att visa rätt tid där.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Har den nya spelaren påverkat felet på något vis?
    Annika Webbmaster