Tid kvar och "Spelat" försvinner under "Nedladdat" (Android)

Under nedladdat så syns bara tid kvar eller "Spelat" kortvarigt, innan det helt försvinner och det ser ut som att avsnittet är helt olyssnat. Går jag in på programmets sida och visar avsnitten så syns tid kvar eller om det är spelat.

Jag undrar om det bara är jag som har problemet eller om det är appen som felar. Jag har rensat cache och appdata utan att det hjälpte. Använder Android.

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Vi har haft ett liknande problem i Iphone-appen, som ska vara åtgärdat i senaste versionen:
    Lyssningshistorik

    Jag har alltså tolkat detta fel som ett Iphone-problem, men en lyssnare som jag tror har Android nämnde samma fel igår. Om det stämmer att han har Android, betyder det att felet inte beror på att något blivit tokigt i just ditt exemplar av appen.

    Hur utspritt felet är på Android och om det krävs någon ytterligare omständighet för att felet ska visa sig (som en viss telefonmodell), tar jag reda på!

    Den senaste versionen av appen, 20.7.1.5613, släppts till 100 procent av lyssnarna nu idag, men du kan ha fått den tidigare. Om du har en äldre version, så uppdatera, så slipper både du och vi lägga tid på att felsöka om det visar sig att felet är löst. (I sådana fall som en bieffekt av någon annan förbättring, för det är nu vi börjar undersöka detta i Android!)

    Vad har du för mobil eller surfplatta? Vilken version av Android?

    Tack för att du rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • en lyssnare som jag tror har Android nämnde samma fel igår ...
    Eller snarare i förrgår. Qvintus här skriver:
    Det går inte längre att se i min lista av nedladdade avsnitt vilka avsnitt som jag redan har lyssnat på.
    Det låter ju exakt som det du beskriver. Jag söker mig bakåt i tid och ser om det har kommit in fler felanmälningar, som vi felaktigt trott rör Iphone, som kan hjälpa oss att förstå felet!
    Annika Webbmaster
  • Även Martin Cederholm här, har rapporterat in felet.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för snabbt svar.

    Jag har nu uppdaterat till senaste SR Play,startat om telefonen och rensat cache för SR Play, men felet kvarstår. Jag har märkt att om jag fortsätter lyssna på ett program så börjar den där jag sist slutade, så det är antagligen bara visningen i sig som inte fungerar.

    Jag har en Nokia 6.1 med Android 10.
  • Tack!

    Förhoppningsvis endast grafiskt
    Jag hoppas att det är som du misstänker, en harmlös gränssnitts bugg. Uppenbarligen håller ju appen reda på hur långt du har lyssnat, och hanterar det korrekt.

    Android-utvecklarna säger att de har kunnat återskapa felet, vilket är lovande.

    "Den andre Martin" har dock rapporterat in ett allvarligt problem som skulle kunna ha "gemensamt ursprung" med den här buggen och jag försäkra mig om att du inte är drabbad.

    Nedladdat som kräver uppkoppling
    Han noterade att ett avsnitt som han spelade upp från Nedladdat tystnade när uppkopplingen bröts. Någon form av data hämtades alltså trots att han lyssnade via nedladdat.

    I värsta fall har avsnittet helt strömmats istället för att spelas upp lokalt och därmed förbrukat mobildata i det fördolda. Om mobilens uppkoppling inte är ett problem rent tekniskt, utan mer ekonomiskt, skulle den typen av fel kunna gå under radarn.

    I och med att Martin kan spela upp filer i flygplansläge, misstänker jag dock att avsnittet finns lokalt och att det var någon form av annan data som saknades.

    Mer om hur Martins problem visar sig, kan du läsa här.

    Martin har en mobil som heter Cat s41 som jag inte är bekant med sedan tidigare, så jag vet inte om det finns någon gemensam nämnare med Nokia. För vissa Nokia-modeller finns det en funktion som kallas DuraSpeed, där appar tvångsavslutas utan att du som användare har kontroll på det.

    Det skulle potentiellt kunna göra så att nedladdningar inte fullföljs korrekt. Om den funktionen finns i Nokia 6.1 med Android 10, vet jag inte.

    Mer om det här:
    https://dontkillmyapp.com/nokia
    Annika Webbmaster
  • Jag verkar ha ett liknande problem med hur appen visar hur långt man kommit. Gäller åtminstone vissa nedladdade avsnitt (tex senaste avsnittet av Kinapodden). Punkten står konstant på noll under hela lyssningen och det visas inte hur långt avsnittet kommit. Använder en Samsung S10e.
    /Martin
  • Hej igen.

    Jag har noterat att problemet inte längre uppenbarar sig. Jag har ingen koll på om/när SR-appen uppdaterades sist, men jag anar att det efter en uppdatering ganska nyligen som problemet har upphört.

    Tack för hjälpen!
  • Hej,
    När jag lyssnat på ett nedladdat program, så fortsätter det automatiskt till nästa. Förut blev det stopp, när programmet var slut. Detta har pågått ett tag.
  • Martin (trådstartaren): Tack för den återkopplingen!

    Martin Hansson: Kvarstår ditt problem?

    Anita:
    Ditt problem beror på att vi har gjort om funktionen för att starta en spellista, vilket man tidigare kunde göra med de nedladdade avsnitten genom att trycka på knappen Spela alla.

    Starta spellista från valfritt avsnitt
    Istället för knappen Spela alla, där listan alltid började med det översta avsnittet, går det nu att starta uppspelningen i en följd från valfritt avsnitt, som i Nedladdat-vyn på min bild nedan. Funktionen går dock att slå av och på.

    När denna funktion är påslagen, så spelar du alla avsnitt i en följd genom att trycka den lilla bild där play-knappen finns, alltså som du redan gör.

    Om du istället trycker på texten till höger om avsnittsbilden, där det står vad det är för avsnitt och hur långt det är etc, så kommer du till just det avsnittets sida - och lämnar listan. Om du därefter trycker på play på den större bild som finns på sidan om avsnittet, så spelas bara det avsnittet upp, utan några efterföljande avsnitt, alltså som du vill att det ska fungera.

    Det är alltså skillnad mellan att trycka på den lilla bilden (startar ljud i listan) och att trycka på texten (går till det avsnittet, där du kan starta ljudet utanför listan genom att trycka på en större bild).

    Slå av funktionen
    Som jag skrev, går listan att slå av helt. När du spelar upp ett avsnitt som en del av en lista, ser det ut så här. Notera ikonen, "den stiliserade listan", nere till vänster:

    Det är där du kan slå av eller på spelkö-funktionen. Och eftersom du inte är intresserad av denna funktion, föreslår jag att du helt slår av den. Vill du senare lyssna på flera nedladdade avsnitt i rad, kan du enkelt slå på den igen!

    Annika Webbmaster
  • Tack för info.
    Anita
  • Appen verkar fortfarande inte visa hur långt man kommit i vissa fall.
    Martin Hansson