Studio Ett: Lägg ut timme 1 som eget program i tablån.

Föreslår att Ni betraktar 1:a timmen som eget program, även Ekot 16:45 och lägger ut dem som sådana.
Som det är nu kan jag inte börja höra timme ett mellan ca 16:45 och 18.10 via webben, vilket är synd och gör att jag ofta missar 1:a timmen (blir ej av att lyssna senare).
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej
    Vi ska lägga tillbaka möjligheten att hoppa till tidigare program i direktsändningen, och detta bör lösa detta problem.

    mvh
  • Jag håller med och samma gäller för P1-morgon.
    Tack!
  • I januari 2020 är det som Ola Larsson påpekar fortfarande ett problem. Möjligheten att lyssna på timme 1 av Studio 1 när timme 2 dragit igång saknas, vilket är mycket irriterande eftersom de mest aktuella nyheterna ofta behandlas i den första timmen.
  • Hej!

    Möjligheten saknas inte. Du kan backa i en direktsändning i upp till tre timmar från det som sänds just nu, alltså även "bortanför pågående program-punkt". Det som saknas är ett tydligare sätt att visa hur du gör.

    På hemsidan sverigesradio.se:
    Jag börjar med att förklara hur du gör på vår webbplats. Du gör på liknande vis även i appen Sveriges Radio Play, men i denna app på Iphone finns det ett snabbare sätt numera, som jag beskriver separat.
    1. Starta P1:s direktlyssning under andra timmen av Studio Ett. Själv klickar jag sedan på paus-knappen slippa ljud medan jag backar, men du kan backa även med ljudet igång.
    2. Klicka på "utfällnings-pilen" (ser ut som ett V) till höger om volymkontrollen i den svarta spelaren på hemsidan. En större version av spelaren öppnas.
    3. Med symbolen "till start" backar du till "programblockets början", i detta fall klockan 17.00, när Dagens Eko tog slut och andra timmen av Studio Ett började. (Det går även att backa genom att klicka på tidslinjen eller genom att dra i markören)
    4. Klicka på symbolen för att backa ytterligare 15 sekunder, så når du slutet av Dagens Eko
    5. Upprepa punkt 3, 4 och 3 igen för att nå början av Studio Ett, timme ett
    Observera att detta är betydligt enklare i verkligheten än vad det verkar när ni ser min punktlista. Om det inte fungerar hos dig, så berätta var det blir problem och vad du använder för webbläsare. (Ett fåtal webbläsare saknar stöd för att backa i en direktström.)

    Backa i appen Sveriges Radio Play på Ios:
    1. Starta P1:s direktlyssning under andra timmen av Studio Ett. Själv klickar jag sedan på paus-knappen slippa ljud medan jag backar, men du kan backa även med ljudet igång.
    2. Bläddra till början av önskat "programblock" genom att "svepa" till önskat programkort, alltså "två kort bakåt", till början av Studio Ett
    Detta sätt är helt nytt i Ios-appen och fungerar alltså ännu inte på Android, men gränssnittet är betydligt tydligare, så jag hoppas att det snart kan förverkligas (samt att hemsidan kan få till en liknande lösning)
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    För mig är det nyhetssändningen efter timme 1 som gör att jag inte kan backa.
  • Hej Stefan!

    Då behöver jag förstå om det är ett tekniskt problem hos dig, eller om det är min beskrivning över hur du gör som behöver förtydligas!

    Har du alltså försökt följa min lista ovan och kommit till punkt 3, men inte kunnat komma vidare till punkt 4?

    Ser du inte någon "backa 15 sekunder" symbol som gör att du kan ta dig till föregående programpunkt (Dagens Eko) där du sedan upprepar manövern och komma till Studio Etts första timme? Eller syns denna, men fungerar inte som jag beskrivit? Vad händer i så fall om du går till start och därifrån backar 15 sekunder?

    På bilden nedan har jag markerat symbolen med en grön pil. Det program jag illustrerar med är från P4, så play-knappen är "P4-rosa", inte "P1-blå", men jag hoppas att det inte spelar någon roll!

    Annika Webbmaster

  • När den andra delen av Godmorgon Världen, som börjar kl 10, har startats, så är det omöjligt att, under den timma som denna andra del sänds, lyssna på den första delen, som började att sändas kl 09. 00.

    Programmet sänds ju på söndag och människor, som tex jag, kanske denna lediga dag stiger upp först strax efter 10, men vill lyssna på Godmorgon Världen från början, alltså den del som börjar kl 09. 00, trots att andra delen redan har börjat.
    Men tyvärr ..... detta är omöjligt ....... varför är detta så svårt att förstå ?

    Tidigare fanns det en "scrollista" som öppnades under pilen uppe till höger i det svarta bandet. På den listan kunde man välja Godmorgon Världens första del, trots att den andra delen pågick. Varför återställer ni inte denna enkla funktion?
    Rickard
  • Hej Richard!

    Frågan om att återställa funktionen återkommer jag till, men jag undrar om du har läst den beskrivning jag skrev den 21 januari och om det i så fall finns något i den som jag behöver förklara bättre? Du skriver:

    Men tyvärr ..... detta är omöjligt ....... varför är detta så svårt att förstå ?

    Jag beskriver just hur du kan backa till en tidigare "programdel" som första delen av GMV, trots att timme två har börjat.

    Just nu, när klockan är snart 10.30, lyssnar jag på det P1 sände cirka klockan 8.45, men har backat förbi en massa program.

    Tricket är alltså att ta dig till starten av GMV:s andra timme, backa 15 sekunder för att nå Ekot som delar upp GMV, därefter ta dig till starten av Ekot, backa 15 sekunder för att nå GMV:s första timma, och backa till starten av denna.

    Du alternerar alltså mellan de knappar jag visar här, och i det exempel du beskriver blir det fem sådana tryck.

    Hjälp mig att förstå var min beskrivning behöver förtydligas!

    Sedan håller jag helt med om att det är onödigt bökigt och dessutom inte så enkelt att lista ut på egen hand, så vi behöver förenkla och förtydliga funktionen. Men funktionen finns alltså och om jag försöker förklara hur ni gör, så vill jag förstå vari förklaringen brister, så att jag kan ge en bättre och tydligare förklaring.
    Annika Webbmaster
  • Beskrivningen i repris (utan program- och kanalnamn)

    • Starta önskad kanal
    • Klicka på "utfällnings-pilen" till höger om volymkontrollen. En större version av spelaren öppnas.
    • Med symbolen "till start" backar du till "programblockets början"
    • Klicka på symbolen för att backa ytterligare 15 sekunder, så når föregående "programblock"
    • Växla mellan punkt 3 och 4 tills du når önskad del av direktströmmen
    Symbolerna som du växelvis ska klicka på är dessa:

    Går beskrivningen att följa? Om inte, vilket steg ger problem?
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej
    Tack för informationen.
    Men jag tror inte det är en bra idé att försvara ett dåligt system.
    Det är ju endast genom att kontakta supporten som man får veta att det är möjligt att under pågående 10-sändning "backa" till den tidigare sända 09 sändningen av GMV.
    De flesta som upplever situationen problematisk skriver sannolikt inte till dig/er, utan går helt enkelt miste om möjligheten att ta del av de inslag som förekommer under den första timmen.
    Hur ska man som lyssnare kunna veta att "backa 15 sek" betyder något annat än backa 15 sekunder i pågående program?
    Och hur ska man kunna veta att om man backar flera ggr så kommer man till ett annat program?
    Det är ju enkelt att skapa en länk till den plats där första delen av GMV finns som till exempel skulle kunna heta Klicka här för att lyssna på första delen av GMV

    Varför tog man överhuvudtaget bort den fungerande länk som tidigare fanns under "scroll-pilen uppe till höger i det svarta "bandet", en funktion som troligen användes av fler än mig.
    R

  • Skönt att det till slut gick att följa min beskrivning!

    Obegripligt gränssnitt
    hur ska man kunna veta att om man backar flera ggr så kommer man till ett annat program?
    Det är verkligen inget jag utgår från att man förstår i vanliga fall. Däremot borde det gå att förstå om jag skriver att det går och hur ni gör.

    Vi är överens om att det är ett obegripligt gränssnitt och jag har (högre upp i tråden) skrivit att jag hoppas att sajten kan gå över till det tydliga gränssnitt som finns i Iphone-appen.

    Den lyssnare som inte (själv eller med hjälp av att någon visar) fått reda på hur man gör, har alltså ingen möjlighet att backa till föregående timme. Antingen lyssnar man live, som i FM, eller backar till början av timme två och kan sedan lyssna på timme ett. Eller också kan man, om man vaknat klockan 10.10, lyssna på exempelvis Söndagsmorgon i P2 och lagom tills detta har tagit slut, lyssna på hela Godmorgon Världen i efterhand, för detta brukar finnas tillgängligt på hemsidan strax innan klockan är 11.

    För krånglig beskrivning
    Jag utgår dock från att ni hade läst mitt inlägg den 21 januari där jag skrev att det går att backa i en direktsändning även "bortanför pågående program-punkt". Och där jag beskrev hur.

    Min slutsats, när både Stefan och du fortsatte att skriva att det inte gick att ta sig förbi Ekot, var att ni antingen hade tekniska problem eller inte hade följt min beskrivning.

    Jag misstänkte att min beskrivning var för otydlig och förtydligade den. Det hjälpte. Jag är glad för det!

    Kommunikationsproblem
    Det känns dock lite tråkigt att försöka ge seriösa svar, om ni inte läser det jag skriver. Jag skrev till exempel i anslutning till beskrivningen:
    Om det inte fungerar hos dig, så berätta var det blir problem och vad du använder för webbläsare.
    Vilket ingen av er svarat på.

    Jag frågade om Stefan hade försökt följa beskrivningen och nått punkt 3 (backa till programblockets början) men inte kom vidare till punkt 4 (kommit in på Ekot gnom att backa 15 sekunder). Inget svar.

    Bland det viktigaste jag skrev är dock:
    Sedan håller jag helt med om att det är onödigt bökigt och dessutom inte så enkelt att lista ut på egen hand, så vi behöver förenkla och förtydliga funktionen. Men funktionen finns alltså och om jag försöker förklara hur ni gör, så vill jag förstå vari förklaringen brister, så att jag kan ge en bättre och tydligare förklaring.
    Du svarade:
    jag tror inte det är en bra idé att försvara ett dåligt system.
    Och jag undrar var du hittar något försvar för systemet? Om du kanske förväxlar att förklara ett system med att försvara detsamma?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Problemet är ju i grunden att det tidigare fanns en välfungerande scroll-funktion uppe till höger i det "svarta bandet", där man enkelt kunde välja vilken del man önskade lyssna på. Genom att ta bort denna funktion har ni skapat ett problem för lyssnarna.
    Vad ni bör göra är att återinföra den nämnda scroll-funktionen eller en lika enkelt fungerande länk till ifrågavarande programdel.

    Du skriver "... så vi behöver förenkla och förtydliga funktionen"
    Jag ser fram emot att detta sker ....................

  • Hej
    Jag kan inte backa så som jag kunde tidigare, så som det beskrivs här ovanför. Nu fungerar det imte längre. Får lov tt forsätta trycka på "15sek-knappen* bara. Appen byter i te till blid av aktuellet program. Klockvisningem står kvar oå de tidslag som man började på.

  • Hej igen!

    Lite sen återkoppling på vad som händer. Jag hoppas att ni som använder hemsidan har sett att det numera fungerar lite enklare. Om inte, se här:
    Spola bakåt i direktlyssning på webben

    Petee:
    Förlåt att jag inte her sett din felanmälan om Android!

    För Android är det tyvärr krångligt i grunden och därtill fortfarande buggigt på det vis du beskriver.

    Jag stänger denna tråd i och med att den till stor del handlar om hur det fungerade (och inte fungerade) på webben tidigare, och hänvisar dig till en nyare tråd om Android-problemet:
    Att hoppa tillbaka i en livesändning (Android-appen)
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.