Vad är en ny version i webbuppladdningen och hur ska den levereras?

Hur gör jag för att ladda upp nya versioner av publikationer som tidigare har levererats som e-plikt?
Kungliga biblioteket

Kommentarer

  • Med ny version menas en uppdaterad version av något som redan har publicerats. Det kan exempelvis vara tillägg i texten eller felaktigheter som har rättats till. Däremot räknas inte en rapport som ges ut på nytt som en version, till exempel en årsredovisning. För varje nytt årtal ska den laddas upp som en ny publikation, inte som en version av föregående års.

    Tidigare versioner som har levererats som e-plikt finns sparade i vårt arkiv. Vi tar alltså inte bort äldre versioner och sparar den nya istället.

    Det går tyvärr inte att ladda upp nya versioner i formuläret för musik.
    Kungliga biblioteket
  • För att ladda upp versioner går du först in i leveranshistoriken, här kan du få hjälp med att hitta dit https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/lista-med-tidigare-leveranser/

    Klicka sedan på publikationen i listan som du vill ladda upp en ny version av. Nästa sida ser ut som på bilden nedan. Klicka på knappen ”Ladda upp ny version”.

    Ladda sedan upp den nya filen. Hur du gör för att ladda upp filer och lägga in information i formuläret finns beskrivet här https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/hur-anvander-man-webbuppladdningen/

    Du kan vid behov ändra eller lägga till information om den nya versionen. Identifikatorer som t.ex. URI, ISBN eller Lokalt id går i nuläget inte att ändra.

    Kungliga biblioteket
  • Hej, om inte Lokalt ID går att ändra vid uppladdning av ny version kommer det att stå ett felaktigt lokalt id eftersom vi ger alla publikationer inklusive uppdateringar ett eget artikelnummer. Vad göra?
  • Hej!

    Som det är nu så går det tyvärr inte att lägga på nytt Lokalt ID så vi får ta att det blir ett felaktigt Lokalt ID i leveransen.
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.