Vilka kommunala myndigheter ska leverera e-plikt?

Hej,

Statliga myndigheter under regeringen och kommunala myndigheter ska leverera e-plikt till KB.

Fråga: var hittar jag en lista på kommunala myndigheter som ska leverera?

Kommentarer

  • Någon separat lista över kommunala myndigheter som är leveranspliktiga enligt e-pliktslagen finns inte. De kommunala myndigheterna är svårare att definiera än de statliga myndigheterna och något flyktigare, eftersom varje kommun själv avgör hur många och vilka kommunala myndigheter som ska finnas i varje kommun. Kommunstyrelsen är en myndighet, varje nämnd är en myndighet.

    Kungliga biblioteket
  • Vår kommun, liksom många andra kommuner, arbetar för att sudda ut myndighetsgränserna inom kommunen. Vi publicerar information för att den ska bli så lättillgänglig som möjligt för kommuninvånarna. Det innebär att en och samma sida, eller ett dokument, kan innehålla information från flera nämnder som är olika myndigheter. Kommunen står som avsändare för informationen även om flera nämnder har bidragit med olika delar av informationen.

    Hur ska den typen av sidor och dokument levereras? Ska de delas upp i olika delar som levereras var för sig av olika myndigheter, eller kan de levereras i sin helhet? Vilken myndighet ska i så fall leverera?

  • Hej och tack för din fråga!
    Den typen av sidor och dokument levereras som en helhet och det är helt upp till er vem som levererar. Ta upp frågan sinsemellan och kom överens om vilken av nämnderna/myndigheterna som ska ansvara för leveranserna.

    Observera att det är kommunstyrelsen som ansvarar för e-pliktsleveranserna och som därmed ska registreras som pliktleverantör. Mer information finns i den här tråden:

    https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/hur-ska-kommun...

    Kungliga biblioteket
  • Vad bra att vi kan lösa det så enkelt 😀

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.