Kan KB hämta filmer från Youtube?

Vi publicerar våra videoklipp på Youtube och har förstått att vi är skyldiga att leverera dessa som e-plikt, kan KB hämta dessa från Youtube?

Kungliga biblioteket

Kommentarer

  • Oavsett publicering via egen hemsida eller via Youtube, Vimeo eller liknande tjänst ska materialet levereras av den som är leveranspliktig. KB kan inte hämta filerna från dem som tillhandahåller tjänsten och i allmänhet tillåter de inte att tredje part får ladda ner dem.

    Kungliga biblioteket
    (Uppdaterad )
  • En följdfråga. På Lunds universitet finns en mängd youtubefilmer inbäddade på lokala universitetssidor. Att ladda upp och beskriva filen i vårt lokala epliktssystem för leverenas till KB är inga konstigheter. Däremot funderar jag lite på vad man ska ange för information i fältet URL. Ska man ange den universitetssida som visar det inbäddade klippet eller ska man ange youtube-url:en?

  • Hej!

    I det här fallet, med ett inbäddat klipp, är det bäst att ange länk till universitetssidan.

    Om ni har en egen kanal där ni publicerar klipp, exempelvis på Youtube, kan ni ange en unik länk därifrån.

    Notera att det är publikationer riktade till allmänheten – inte till studenter – som ska levereras som e-plikt. Läs mer om målgrupper: https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/vad-raknas-som...
    Titta på exempel: https://www.kb.se/download/18.51f0e95015fe32b7558175/1511354678912/Exempel_eplikt_myndigheter_1600526.pdf

    Kungliga biblioteket
    (Uppdaterad )

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.