Frågor ang kommunal grundskola

Hej.
Hur ska en utbildningsförvaltning inom en kommun hantera e-plikt?
Jag jobbar som IKT-samordnare i Arvika kommun inom förvaltningen Lärande och stöd (Förskola, grundskola, gymnasieskola, kulturskola, förebyggande, Individ- och familjeomsorg mm).
Hur ska skolan hantera detta? Vi har i grundskolan en administrativ portal (edWise, Tieto) där information publiceras till vårdnadshavare, elever och personal. Denna portal kräver inloggning. Ska information, dokument osv som publiceras där skickas in? I så fall, vart dras gränsen?
Vem är ansvarig för att pliktleveransen sker? Pedagogen som publicerar? Ansvarig rektor? Jag som IKT-samordnare? Skolchef? Förvaltningschef?

Mvh Niklas Nord
IKT-samordnare
Arvika kommun

Kommentarer

  • Hej!
    Den publicering som sker i den administrativa portalen räknar vi inte som leveranspliktig. Det är skillnad på allmän information om Kyrkebyskolan eller Dotteviksskolan och den information som berör, och bara kan läsas av, de som går där. Har också svårt att se vad som skulle kunna klassas som leveranspliktigt av det som går till en vårdnadshavare.

    Hur arbetet fördelas inom en kommun lägger vi oss inte i, vi vill bara att ansökan kommer från rätt håll. Arvika kommun är idag registrerad. Jag mejlar dig direkt om detta.

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.