Casting, Android: 'Ingen media har valts'

När jag kopplar ner och slutar lyssna går det inte att återansluta via wifi. Har ej detta problem när jag lyssnar på Spotify. Jag lyssnar på en soundbar via wifi.
Mikael Bokvist

Kommentarer

  • Hej Mikael!
    Vad sker när du försöker återansluta?
    Annika Webbmaster
  • När jag ansluter Casta till (Q-series soundbar)
    Så säger det ingen media har valts
    Mikael Bokvist
  • Ok!
    Är din Q-series soundbar ansluten till samma nätverk som den mobil du vill skicka ljudet ifrån?

    Med just Spotify kan det fungera bra ändå eftersom Spotify inte brukar använda vanlig Chromecast utan sin egen teknik Spotify connect. Åtminstone vissa modeller av Q-series soundbar har stöd för båda dessa tekniker, se bild:

    Annika Webbmaster
  • Ja samma nätverk. När jag ominstallerar appen så fungerar det en gång, sen samma problem igen.
    Mikael Bokvist
  • Jag har inte sett detta problem sedan 2020 (när det var ett fel hos oss):
    LÖST: Problem med chromecast

    Jag vet därför inte hur svårt detta blir att lösa och börjar med att föreslå en work around som jag hoppas kan ge dig fungerande casting.
    1. Spela upp innehåll från vår app
    2. Casta sedan från Google Home-appen, det vill säga att du inte "castar appen" utan "castar mobilen när appen spelas".
    Fungerar det?

    Även om den metoden fungerar, så vill jag förstå problemet bättre. Svara på det du kan!
    1. Hur länge har det varit casting-problem?
    2. Fungerar castingen i andra appar än Spotify?
    3. Blir det samma problem oavsett om du castar en kanal eller om det är ett program du lyssnar på i efterhand (podd)?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Via Google Home funkar det.
    Jag har bara haft soundbaren en månad men tyckte att casta via wifi verkade smidigt.
    Jag laddade ner en annan radio app med samma problem.
    Det verkar vara i soundbaren som problemet ligger
    Mikael Bokvist
  • Bra att det går att lösa genom att casta via Google Home! Den metoden fungerar ju även på andra appar, om du exempelvis skulle få problem med någon ljudboks-app eller annan musik-app än Spotify framöver.

    Se gärna efter om det finns någon uppdatering för din soundbar, vilket eventuellt kan lösa problemet:
    Hur du uppdaterar en soundbar | Samsung Sverige
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälpen
    Mikael Bokvist
  • Hej igen
    Det är inget fel med soundbaren.
    Jag laddade ner NRK radio appen den fungerar perfekt. Jag har ominstallerat SR appen ett flertal gånger, det fungerar en gång men när man avslutat och startar nästa gång blir det samma skit (ingen media ansluten)
    Mikael Bokvist
  • SR Play och den radioapp du fick liknande problem med kanske använder en nyare version av casting-programvaran än vad NRK gör?

    Bra att det går att lösa genom Google Home. Finns det något problem med att använda den metoden? Annars tror jag att det blir svårt för oss att lägga resurser på att försöka förstå och lösa problemet, med tanke på att det inte är något allmänt problem med vår casting, utan förefaller vara kombinationen av viss castingteknik och dina högtalare som inte fungerar fullt ut.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.