Volym minskar/försvinner i appen

Volymen är normal efter omstart av telefon, men jag har upplevt att volymen har sänkts vid senare start av appen, alt. att ljudet försvunnit helt. Enda lösningen jag har hittat är omstart av telefon. Problemet gäller både via bluetooth-hörlurar och tråd-hörlurar, men uppspelning via högtalar verkar fungera. Andra appar, och uppspelning via sverigesradio.se browser fungerar normalt. Är det här ett problem ni känner till?

Kommentarer

  • Hej!

    Det är inte ett fel vi kände till sedan tidigare, men Titti har just nu rapporterat in ett annat problem med vår app här som skulle kunna vara relaterat:
    Ljudet bryts i nya hörlurar (Samsung Galaxy, Android 12)

    Vad har du för mobil och version av Android?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Titti har nu läst din felbeskrivning och det verkar som om ni har samma typ av fel:
    Precis samma problem som du beskriver ovan, volym minskar och stiger och DÅNAR tillslut i öronen. Sen stängs streamingen av.
    Tack för att du berättade att du inte får samma fel i andra ljudtjänster, inklusive vår hemsida. Det hjälper oss att ringa in problemet, och jag hoppas att det även gör så att Titti kan lyssna på vårt innehåll medan vi felsöker.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Min mobil är en Mi A3
    Android-version 11
    Google Play system update 2022-04-01
    Security update 2022-05-01

    Med vänlig hälsning
    Rickard
  • Minns du hur länge detta fel har pågått?

    Det kanske går att knyta till någon förändring vi har gjort, alternativt till en av dina uppdateringar den 1 april respektive den 1 maj,
    Annika Webbmaster
  • Jag har tyvärr precis upptäckt appen, så jag har bara haft den i ca en vecka. Det är inte heller en bugg som jag lyckas återskapa aktivt, utan det "bara händer". Jag har använt telefonen "som vanligt", och just nu har det fungerat i några dagar, medan tidigare kunde appen tystna inom någon timme.
  • Jag har tyvärr precis upptäckt appen, så jag har bara haft den i ca en vecka.
    Välkommen som ny app-användare! Trist att du stötte på detta problem direkt - men så bra att du snabbt kom i kontakt med oss.

    Felet är nytt även för oss, men att du och en annan lyssnare rapporterade in det samtidigt på olika mobilmodeller och att du har återskapat felet i olika hörlurar (och endast med vår app) gör att vi förstås misstänker att det ligger på vår sida.

    Bra (men lite skumt) att det inte märkts av på ett tag. Om det dyker upp igen, så vill vi veta så mycket som möjligt om "när-var-hur". Att det inte alltid visar sig, kan betyda att det krävs vissa specifika omständigheter för att trigga det ...

    Jag hoppas självfallet att du inte kommer att råka på felet igen, men om du gör det, har jag listat ett par saker jag tror kan vara viktiga för oss:
    • Var det en direktström från en kanal? I så fall "i live-läge" eller tillbakaspolat?
    • Var det ett program i efterhand? I så fall nedladdat eller strömmat?
    • Hade du på något vis "manövrerat" appen via hörlurarnas knappar innan felet dök upp? (Pauserat, ändrat volymen etc)
    • Var det på mobilnätet eller över wifi?
    Självfallet är vi även intresserade av att veta om liknande fel dyker upp i en annan ljudtjänst, och i så fall vilken. Inte för att vi då vill "släppa felsökningen" och säga att det ligger utanför vår app, utan för att vi behöver förstå felet. Att våra lyssnare ska kunna använda appen utan problem ligger förstås i vårt intresse oavsett om felet ligger hos oss eller exempelvis beror på en inställning i mobilen!

    Så tack på förhand för mer kött på benen - om det inte var något tillfälligt som inte längre går att återskapa.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Igår lyckades jag uppleva buggen när det hände. Det var streamat, live, P1, via wifi. Ljudet bara slocknade under stream utan att jag gjorde något aktivt just då. Det slocknade också helt, utan att passera lägre volym först. När det väl hänt fortsätter det att vara tyst. Uppspelning via browser fungerar fortfarande, och uppspelning via mobilens högtalare fungerar. Jag provade nu att rensa cache och appens sparade data, men ingen skillnad.
  • Tack. Androidutvecklarna undersöker felet, men de är nog lika förbryllade som jag och har ännu inte kunnat återskapa felet.

    Jag förutsätter att Titti och du verkligen har samma fel, eftersom detta är något jag inte stött på tidigare och ni båda har rapporterat in det samtidigt. Dock kan vi inte veta om felet har uppstått nyligen, eftersom hon fått det med nya hörlurar och du inte har använt vår app tidigare.

    Ingen av er stött på felet med andra ljudtjänster, inklusive vår hemsida som delar viss teknik med appen, vilket tyder på att det har med "något i appen att göra". Men samtidigt är det ett fel som borde ha relativt hög "inrapporterings-grad", och att jag och mina kolleger inte har sett något liknande får mig att tro att det endast uppstår under någon viss förutsättning.

    I sådana lägen letar jag gemensamma nämnare, men här hittar jag inget som jag reagerar på.
    • Olika hörlurar
    • Olika teknik (BT/trådad lur - på samma telefon!)
    • Olika mobiler (Samsung/Xiaomi)
    • Olika version av Android (11/12)
    Har du någon EQ-app eller annat som kan påverka ljuduppspelning? Annars, vad har vi missat att tänka på?

    Tittis nya lurar är för övrigt denna modell tror jag:
    Roxcore Bullets USB-C-Hörlurar

    Är dina trådade lurar samma? (Borde inte vara relevant med tanke på att du får problemet även med trådlösa lurar, men jag kartlägger det jag kan! Rätt vad det är finns det ett samband.)
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har inga equalizer-appar.

    Mina hörlurar är av modellen AfterShokz Aeropex.

    Andra idéer:
    - Ljudet är inte inställt på mono
    - Ingen ändrad höger/vänster-balans på stereo
    Jag har full förståelse för att ni är förbryllade, och har full förståelse om ni släpper det här. Är det bara vi två som rapporterat ett sånt här problem lär det väl vara rätt sällsynt? Jag hade tänkt fabriksåterställa mobilen sen när jag har semester. Det finns ju alltid en chans att det löser problemet.

  • Är det bara vi två som rapporterat ett sånt här problem lär det väl vara rätt sällsynt?
    Ja, det tror vi. En del fel kan ha ett stort mörkertal, men den här typen av lyssningskritiska problem är ju så uppenbart fel att drabbade hör av sig till forumet, till Google Play och på andra sätt.

    Eftersom vi inte kan se något mönster och heller inte kan återskapa felet, kan vi nog inte göra så mycket från vårt håll, men vi håller tentaklerna ute och om vi ser fler drabbade eller ser någon annan app med liknande felrapporter, så återkommer vi, eftersom det kan ge nytt syre till felsökningen.

    Innan fabriksåterställning av mobilen, så kan du förstås avinstallera appen och ladda hem den på nytt. Just med fel som endast drabbar enstaka lyssnare brukar det kunna göra susen! Du förlorar då eventuella nedladdade avsnitt och din lyssningshistorik och en del andra inställningar, men om det löser problemet så är det ju värt det. (Dessutom skulle ju dessa saker ändå förloras vid en fabriksåterställning.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har tyvärr inte provat att återställa telefonen. Problemet är kvar, och jag nöjer mig med att antingen lyssna via Chrome, eller starta om telefonen.
  • Tack.
    Annika Webbmaster