Var är Lunchekot och Dagens Eko kvart i fem?

Har tidigare lyssnat i efterhand på ekot varför går det inte nu

Kommentarer

  • Hej Ed!

    Det håller på att ske ett namnbyte så att det som tidigare hette Lunchekot numera heter Ekot 12.30. Det är en del i en (varsam) förändring som Ekot genomför där namnen ska bli mer konsekventa. Tidigare har vi haft fem olika namn på Ekots längre sändningar:
    • Nyheter från Ekot
    • Morgonekot
    • Lunchekot
    • Dagens Eko
    • Kvällsekot
    Från och med nu kommer dessa sändningar att heta Ekot [klockslag]. Lunchekot hittar vi därför numera under namnet Ekot 12.30 och gamla Dagens Eko kvart i fem hittar vi som Ekot 16.45.

    Förändringen är så pass färsk att jag inte har hunnit sätta mig in i det hela ordentligt, men det viktigaste hoppas jag att jag har förstått, som att namnet Dagens Eko kommer att fyllas med en ny innebörd, eftersom Dagens Eko från och med helt nyss är namnet på vår dagliga nyhetspodd, se här:
    Podden får namn efter den klassiska kvart i fem sändningen ”Dagens Eko”.

    – Vi tyckte det gav en tydlig signal om att den här podden blir en modern tappning av allt det som är så starkt med Ekot. Trovärdigheten, kvalitén och historien från 1937 som vi nu laddar om för att nå nya lyssnare, säger [Ekochef] Klas Wolf-Watz.
    Daglig nyhetspodd från Ekot fördjupar och ger perspektiv

    Vi som är gamla inbitna P1-lyssnare kan nog bli lite förvirrade i början, men jag tror att det kan bli både tydligt och bra!

    Tips för att hitta Ekot i appen finns här:
    Var hittar jag nyhetssändningar i appen?
    Annika Webbmaster
  • Snälla chefer på SR, inse ert misstag och byt namn på podden ”Dagens eko”, och tillbaka med ”Dagens eko”, ”Lunchekot” mm. på nyhetssändningarna så man hittar dom och känner igen sig. Ni underskattar vikten av igenkänning.

    Här är några förslag till namn på podden
    - Dagliga ekot
    - Ekot dagligen
    - Eller använd det så omåttligt populära prefixet ”podden” och kalla den bara Ekotpodden.
  • Hej Sofia!

    Det finns en tanke bakom att inte ha en massa olika "programnamn" för Ekots olika sändningar:
    Tidigare har Ekots nyhetssändningar benämnts på olika vis (som Lunchekot, Dagens Eko och Kvällsekot) trots att det är liknande innehåll från samma redaktion. Nu utgår vi från att ha Ekot + sändningstid i titeln. Genom en gemensam namnstruktur vill vi vara tydliga med att detta är Ekots nyhetssändningar - oavsett vilken tid på dagen de sänds.
    Var hittar jag Dagens Eko och Ekots nyhetssändningar?
    Denna länk går till Ekots nyhetssändningar på webben;
    https://sverigesradio.se/ekot

    Om du öppnar denna länk på mobilen når du motsvarande sida i appen:
    https://sverigesradio.se/play/program/4540

    Jag framför dina förslag till redaktionen. Tack!
    Annika Webbmaster