Play Android: Problem på wifi, men inte på mobilnätet

Varför hoppar play ur ofta ? Har sänkt kvaliten till lite..Har routern väldigt nära å full stapel

Kommentarer

  • Hej Bengt!

    Berätta mer! Hur menar du med "hoppar ur"? Backar ljudet eller tystnar appen? Sker det regelbundet eller mer slumpartat?

    Har du möjlighet att testa om detta problem uppstår över både wifi och mobilnätet? Om felet endast märks på ditt wifi, så kan det bero på en inställning i flera routrar, Airtime Fairness.

    Den inställningen kan skapa problem för strömmade ljudtjänster, så om den finns i din router, så testa att bocka ur den! (Ifall du berättar vad det är för router, så kan jag försöka se om det kan vara problemet och hur du i så fall ändrar inställningen.)
    Airtime Fairness On or Off | Router Guide
    Annika Webbmaster
  • Ja..så är det..  tystnar endast vid wifi... har en liten huawei bredband..vet inte hur jag ska åtgärda det du skrev..så  får väl köra på mobbens 4g då när swradioplay... tack iallafal..lite trist men......
  • Hej Bengt!

    Jag gör ett försök att hjälpa dig, men om jag inte lyckas, kanske supporten på Hauwei eller hos din nätleverantör kan ta över?

    Om jag söker efter Huawei router så får jag dessa bildträffar:
    Googles sökträffar (bilder)

    Känner du igen din router där? Om vi kan ta reda på vilken modell det gäller blir det enklare att ta reda på hur man ställer in detta! (Vi kommer att känna oss som värsta data-experterna både du och jag när vi väl har löst problemet! Att fixa med avancerade routerinställningar låter i alla fall super-komplicerat, men jag tror att det egentligen inte är så svårt om vi hittar bra manual!)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika ! Tack för trevligt bemötande..ska kolla med Huawei support .. verkar rimligt att dom kan ordna detta ... Tack igen å ha det så gott i höstrusket !
  • Lycka till och tack det samma!

    Återkom gärna och berätta hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika . Nu ger jag upp.... har provat på andras wifi...dvs alltså har det inget med min mobila router Huawei  att göra...det funkar inte ändå...funkar bara om jag inte kör wifi...alltså äre nåt med svradioplay ... sorry  What to do ???

  • Är det bara jag som har detta problem ?
  • Bra felsökt!

    Då koncentrerar vi oss på vad som kan göra det svårare för appen att fungera över wifi i allmänhet, inte över just ditt nätverk.

    Vad har du för telefon?

    Är det bara jag som har detta problem?

    Nej, men det är ett ovanligt problem och det brukar vara kopplat till ett visst wifi:s inställningar. Att appen fungerar sämre över wifi mer allmänt är inget jag på rak arm kommer ihåg att jag stött på.

    Motsatsen, att det blir avbrott över mobilnätet medan wifi fungerar utan problem, är (som man kan fötvänta sig) vanligare.
    Annika Webbmaster
  • Nu när jag vet vad jag letar efter, lyssnare med wifi-problem fast mobilnätet funkar, så fann jag en lyssnare som kan ha samma fel, Gert-Inge här:
    P4 plus avbryts efter ca 15 min

    Jag har bett honom att, om möjligt, testa andra nätverk. Hans felanmälan kom den 26 oktober och han hade då haft problem under någon/några veckor, vilket innebär att felet dök upp ungefär i början av oktober.
    1. När märkte du felet?
    2. Blir det avbrott över ditt vanliga wifi om du lyssnar via https://sverigesradio.se/, istället för via Play-appen?
    3. Gert-Inge har en telefon som heter Moto G5 Plus med Android 7.0. Om du har samma är det förstås viktigt för vår felsökning!
    Väldigt bra att du rapporterade in att samma fel märks över andra wifi:n! Om någon förändring i vår app, kanske i kombination med något annat, skapar dessa problem, vill vi självfallet ringa in och lösa detta så snart vi kan, så tack för att du hjälper oss att reda ut detta.
    Annika Webbmaster
  • Jag har bytt rubrik på den här "tråden", så att eventuella andra med samma fel lättare ska hitta hit. Om felet finns hos fler lyssnare, ökar vår möjlighet att förstå det om vi får fler beskrivningar!
    Annika Webbmaster
  • Bra Annika...att du kämpar på för att ev  hitta felet... Nej jag har samsung galaxy s5 neo .. självklart vill man lyssna via wifi  där ...mycket datamängd. Annars en jättebra app.. Hoppas du hittar nån orsak.. Ha de !
  • Testa ifall det blir någon skillnad om du byter ljudkvalitet i appen. Det gör du så här:
    1. Gå in på Min sida i appens nederkant
    2. Välj Inställningar och hjälp
    3. Välj Datamängd
    Där kan du göra val för direktsändning. Blir det någon skillnad mellan lite, mellan och mycket?
    Annika Webbmaster
  • Det gjorde jag innan första medd. Ingen skillnad..jag kör lite
  • Minns du om problemet var lika stort när du använde "mycket"?

    Eventuellt skulle det kunna finnas problem som märks hos lyssnare med låg kvalitet på bra nätverk (märkligt nog - det vanliga är annars att avbrotten ökar om kvaliteten är hög, men minskar om den är låg).

    För många år sedan hade vi ett problem (som vi inte löste då, men som vi har fått mer förståelse för sedan dess) där wifi fungerade sämre än mobilnätet - och där var det värre problem med låg kvalitet än med hög. Se Peter här:
    Webbradion stänger av sig

    Även om det blir problem på såväl låg som hög kvalitet, vill jag också veta (på ett ungefär) om något av alternativen ändå fungerar bättre än det andra. Så om du kan lyssna i tre minuter innan det bryts i låg kvalitet men tio minuter i hög kvalitet, är det viktig information!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.. Har ni gjort nånting? Nu har jag lyssnat två tim å inget avbrott  dvs plötsligt tyst i flera minuter..dvs nu funkar det som det ska  hoppas det fortsätter så    lyssnar i ..lite..    om det nu har nån betydelse   Ha de !
  • Nu 3 tim  utan avbrott ? Otroligt
  • Vi har mig veterligen inte gjort något, men jag kollar med kolleger!

    Fanns problemen tidigare i helgen, så att det i så fall är någon förändring det senaste dygnet vi ska leta efter?

    Även om jag inte är helt nöjd innan jag vet varför det fungerar helt plötsligt, så är jag väldigt glad över att du kan lyssna utan avbrott!

    Har det fortsatt så?
    Annika Webbmaster
  • Nej  nu ger jag upp !  Har kört på grannens wifi  å sen på min egen wifi  det blir tvärstopp efter ett tag på bägge.. å ljudet återkommer i bästa fall dvs inte alltid  efter 10  15 minuter ..Meddela mig i framtiden när eller om ni hittar orsaken..Tack iaf.
  • Det finns ett par saker vi ännu inte har testat! Jag börjar med en inställning som är specifik för Samsung och heter "Smart manager" och som du bör hitta under telefonens inställningar.

    1. Öppna Smart Manager
    2. Välj Batteri
    3. Under valet batteri finns Programenergisparläge, och det ska vara Av
    Starta om telefonen! Märker du någon skillnad?

    Annika Webbmaster
  • Åtgärdat ! Då får vi se då.... Ha de..
  • Tyvärr... Det tystnar efter typ 20 min  å är tyst jättelänge ...måste gå in å ..tvinga stopp.. för att kunna börja om  😭
  • Hej igen!

    Plötsligt fick jag en ny tanke. Du skrev:
    Har kört på grannens wifi  å sen på min egen wifi

    Kan problemet bero på att din telefon har möjlighet att koppla upp sig mot olika nätverk, och att den ibland automatiskt hoppar över till grannens nätverk (eller försöker göra det), utan att du bett om det?

    Testa om det blir någon skillnad ifall telefonen "glömmer" det nätverket! Här beskriver operatören Tre hur man gör detta på Samsung Galaxy S5 Neo och jag hoppas att det ser ut på samma vis hos dig:
    Tre Mobilguider: Avaktivera WiFi

    Det finns en annan funktion som heter Smart nätverksbyte under wifi-inställningarna som också kan vara bra att bocka ur, för att se om det blir någon skillnad.

    Lycka till och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur går det?
    Annika Webbmaster
  • Har inte lyssnat mera...så vet inte
    Ska väl kolla ..hör av mig  då.... Ha de !