P4 plus avbryts efter ca 15 min

Hej,
Har under lång tid lyssnat på P4 plus utan problem fram till för någon/några veckor sen då sändningen bryts efter ca 15 min. Om jag då byter till annan kanal och sen
går tillbaks till P4 plus så går det ca 15 min igen. Det tycks även fungera om jag har mobildata till på mobilen. Men jag vill bara lyssna via wifi eftersom det annars dras pengar från mitt kontantkort.
Mvh
Gert-Inge

Kommentarer

  • Hej Gert och tack för en tydlig felbeskrivning!

    Är detta i vår app Sveriges Radio Play eller via hemsidan? Och vad är det för mobil?

    Det fel du beskriver skulle kunna bero på en inställning i routern som heter Airtime Fairnes, som kan ställa till med problem med strömmat ljud. Vet du vad du har för router? Jag kan försöka hjälpa dig att se om denna inställning finns hos dig och hur du i så fall inaktiverar denna inställning.

    Svara på det du kan, så felsöker vi vidare!
    Annika Webbmaster
  • Det är i appen. Mobilen är Moto G5 Plus med android 7.0. Och det har fungerat tidigare och inget har ändrats på routern.
    Gert
  • Vi håller på att felsöka hos en annan lyssnare, Bengt, där jag också först misstänkte inställningar på hans router. Han får dock samma fel även över andra wifi:n - samtidigt som han kan lyssna utan problem över mobilnätet, vilket jag ännu inte har en förklaring till än.

    Det kan mycket väl vara samma fel hos dig, och bero på förändringar i vår app!
    1. Har du möjlighet att testa något annat wifi och se ifall det blir problem även där?
    2. Blir det avbrott över ditt vanliga wifi om du lyssnar via https://sverigesradio.se/p4plus, istället för via Play-appen?

    Om någon förändring i vår app skapar dessa problem, vill vi självfallet ringa in och lösa detta så snart vi kan, så tack för att du hjälper oss att reda ut detta!
    Annika Webbmaster
  • Har i dag provat att inte lyssna via appen enligt ditt förslag och det händer samma sak dvs sändningen bryts efter ca 20 min. Har tyvärr ingen möjlighet att enkelt prova att lyssna vi annat wifi.
  • Ok!

    Att samma fel uppstod även via min länk, gör det mindre troligt att det är ett fel i appen.

    Testa ifall det blir någon skillnad om du byter ljudkvalitet i appen. Det gör du så här:
    1. Gå in på Min sida i appens nederkant
    2. Välj Inställningar och hjälp
    3. Välj Datamängd
    Där kan du göra val för direktsändning, och om du idag har valet "Lite" (vilket du har ifall du inte ändrat själv tidigare), så byt till "Mycket". Det gör i och för sig att de går åt mer data, så om du sedan byter till mobilnätet igen, får du komma ihåg att sänka kvaliteten ...

    Jag är mest bara nyfiken på ifall felet påverkas av kvaliteten!
    Annika Webbmaster
  • Jag är mest bara nyfiken på ifall felet påverkas av kvaliteten!

    "Nyfiken" är fel ord. Jag har en teori om felet där hög kvalitet skulle kunna ge färre avbrott, vilket är lite bakvänt eftersom de flesta avbrott blir värre om kvaliteten ökar!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr händer samma sak oberoende om jag valt lite eller mycket "ljudkvalitet".
    Du frågade tidigare efter vilken router jag har. Det är Tele2 Home Gateway.
    Anmärkningsvärt är att när P4 Plus avbryts så räcker det att man väljer tex P3 ett ögonblick och sen tillbaks till P4 plus så går det igen 15-20 min.
  • Bengt, som har liknande problem, rapporterade igår kväll att hans problem plötsligt upphört. Har du märkt någon förbättring?
    Annika Webbmaster
  • Provade nyss men bröts efter ca 25 min. Dvs något bättre än tidigare.
    Gert-Inge
  • Det kanske är ett fall framåt, men verkligen inte som det borde fungera, med andra ord ...

    Se om detta påverkar problemet:
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    Återkom och berätta om det har någon påverkan!

    Annika Webbmaster
  • Alt. "Undantag för energisparande" finns inte under "trepunktsmenyn"
    ./Gert-Inge
  • Ok, det ser lite oloka ut i olika telefoner!
    Finns det något val sim heter något med "optimera"? Om Sveriges Radio Play är batteri-optimerad, så ändra så att den inte längre är det!
    Annika Webbmaster
  • Har nu uppdaterat Android fr 7.0 till 8.1 och nu tycks det fungera !
    Märkligt att det för ca 1 mån sen även fungerade med Android 7.0.
    Tack och hej !
  • Så skönt!

    Och jag håller med om att det är märkligt att problemet uppkom så plötsligt.

    Tack för att du berättade att det nu är bättre. Om det återkommer, så hör av dig, för den typen av problem ska du ju inte behöva ha!
    Annika Webbmaster