Varför är appen så långsam?

Jag har problem med Sveriges Radio Play Appen. Det går väldigt långsamt och ofta måste jag starta om appen för att kunna spela ett program. Även att pausa och sedan playa kan vara problematiskt. Jag använder en iPhone. I appen har jag många program nedladdade, kan det göra att det går långsammare?

Kommentarer

  • Hej Frida!

    Tack för att du rapporterade in det. Vi felsöker problemet och vet ännu inte vad det beror på. Vi försöker hitta en gemensam nämnare mellan er som är drabbade och de många lyssnare som inte har samma problem.

    1. Vet du ungefär när du först märkte problemet?
    2. Vad har du för modell av Iphone? Om du inte vet så hoppas jag att du blir hjälpt av detta:
      Identifiera din iPhone-modell
    Tack för att du hörde av dig om problemet!
    Annika Webbmaster
  • 1 Jag vet inte exakt. Men det känns som att det pågått i några veckor. Kanske så mycket två månader.
    2 Jag har en Iphone7 men jag har gott om lagringsutrymme kvar i telefonen, så det är inte problemet.
    Tack för er hjälp!

  • Det är vi som ska tacka!

    Din tidsuppskattning och beskrivningen sammanfaller med vad andra lyssnare beskriver, bland annat här:
    Seg Iphone-app (fryser av och till)

    I den tråden frågar jag om någon har testat att installera om appen, men eftersom ingen har gjort det vet jag inte om det påverkar felet. Att ingen har testat detta beror troligen på att ni som drabbas kanske har fler nedladdade avsnitt och avsnitt som ligger i min lista än genomsnittet (vilket förstås är något vi uppskattar att ni har, men som kan vara bra att tänka på när vi felsöker).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Några lyssnare skriver att problemet typiskt uppstår vid den automatiska övergången från ett avsnitt (eller från ett nyhetsinslag) till ett annat i spellistor. Är det så även hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Ja, oftast fortsätter appen inte till nästa avsnitt automatiskt. Utan jag måste gå in och playa ett nytt program och då går det väldigt långsamt
    Nästa vecka ska jag göra ett par längre tågresor. Då kanske jag hinner lyssna igenom de program jag har sparade och sen kan jag avinstallera och nyinstallera appen för att se om det hjälper

    ​Men nu när jag har funderat lite på det så har jag haft problem med Spotify också. Så antagligen ligger felet hos Apple och inte er.

  • Det var intressant att även Spotify trilskas. Jag kollar om fler lyssnare har problem med den appen eller med andra ljudtjänster.

    Funktionen med spelkö går att bocka bort under Min sida -> kugghjulet för inställningar uppe till höger -> reglaget vid Automatisk uppspelning.

    Om appen alltid trilskas i skarven mellan två avsnitt i en spellista, är det troligen bättre att tillfälligt bocka ur den automatiska spelkön. Det är ju enklare att starta nästa avsnitt/nyhet manuellt än att ideligen behöva starta om hela appen! Sen vet jag inte om det hjälper att bocka ur denna automatiska uppspelning, eller om det blir problem även vid en manuell övergång från ett ljud till nästa. Det är åtminstone värt att testa!

    Trevligt att du vill ha vårt sällskap på dina tågresor!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag uppdaterat min app till version 23.2.3 - där detta fel ska vara åtgärdat! Om den inte har kommit till dig ännu, så kan du gå till AppStore och uppdatera manuellt:

    1. öppna AppStore
    2. välj Sök i menyn nedtill
    3. sök efter SR Play
    4. tryck på ikonen för appen (inte på knappen Öppna)
    5. då kommer du till appens sida i AppStore, där du kan välja Uppdatera

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur går det för dig? Tyvärr har flera lyssnare fortfarande problem med att appen är seg och att det hänger sig, även om felet öst sig för några av er som drabbades.
    Annika Webbmaster