Hur spelar jag upp serier på ett enklare sätt?

Jag önskar det skulle vara lättare i appen att spela upp en serie. Önskar att kunna spela alla avsnitt i en följd i en serie. Som det är nu måste jag leta upp varje avsnitt och lägga till det i min lista eller välja att ladda ner dem. En ”Spela alla” funktion för serier är önskvärd.

Tack på förhand.

Kommentarer

  • Hej Stefan! Funktionen finns, men är mycket svår att hitta på egen hand. Det är verkligen något vi behöver förenkla!

    Vissa program, som P3 Serie, där det finns en given "rätt ordning", kan du spela upp i en följd utan att du själv behöver lägga in avsnitten i Min lista. Redaktionen har nämligen själva skapat det jag nedan kallar en avsnittslista.

    Funktionen är rätt ny och det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör så vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte att behöva en manual för att starta en befintlig avsnittslista - hoppas jag innerligt!

    I mitt exempel väljer jag Hotellet, från P3 Serie.

    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Hotellet under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att gå in på avsnittets sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet från detta avsnitt att spelas upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Mer från P3 Serie och Hotellet vid en "bildkarusell" som startar med del 1 och följs av övriga avsnitt i rätt ordning.
    4. Tryck på Visa alla för att komma in i själva spellistan
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild med play-knapp(Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan!) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.

    Hör av dig om du inte får det att funka!

    Var finns dessa spellistor?
    Hur vi som lyssnar ska veta att det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte. Själv brukar jag testa mig fram, eller kolla på hemsidan, där det är något enklare. På hemsidan hittar du de tillgängliga serierna som går att spela upp i en följd på detta vis (alltså avsnittslistorna) nedanför arkivet med alla avsnitt från en programserie, se bild:

    Men för dessa olika typer av program brukar det finnas möjlighet att hitta i spellistor i appen:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen
    • Sommar & Vinter i P1 grupperade på olika vis (Om ämnet djur och natur, Sommarpratare med koppling till musik etc.)
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)
    • Programserier där avsnitt av helt olika karaktär samsas under ett gemensamt namn, som P4 Plus-programmen där alla avsnitt av Smoke Rings är en lista, och alla av Lyckliga timmen är en annan.
    Hur förenklar vi?
    Som sagt, att dessa spellistor ens existerar, är något vi måste lyfta fram bättre. En annan lyssnare, Fredrik här,  föreslog att vi borde lägga in valet att spela upp hela serien under trepunktsmenyn för avsnitten som ingår i en lista, vilket skulle få många lyssnare som redan går in i den menyn när de lägger avsnitten till Min lista eller för att ladda ned dem, att upptäcka våra färdiga spellistor.

    Hade du haft nytta av den placeringen, tror du?
    Annika Webbmaster
  • Detta har jag saknat, ofta lyssnar man på ett program som sänts i flera avsnitt tex odla med p1 eller trädgården med Pernilla och John och gör annat samtidigt tex grejar i trädgården och vill inte behöva dra av handskar och leta fram telefonen var 25 minut. Skulle gärna ha denna funktion på ett enklare ställe
  • Hej Anna!

    Visst finns det saker i appen som kan förbättras! Och denna semi-dolda funktion är helt klart ett av våra förbättringsområden.

    Det arbetas redan nu på att förenkla möjligheten att fortsätta lyssna med hjälp av mer lättillgängliga spellistor och köfunktioner, detta är ett viktigt arbete som förhoppningsvis kommer resultera i en smidigare och bättre användarupplevelse både i appen och på hemsidan. Du har med andra ord slagit huvudet på spiken, det du efterfrågar är något som kommer att förbättras och förfinas inom en inte allt för avlägsen framtid.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)