Vill läsa pushnotis utan att starta ljud

Hej,
Jag vill kunna läsa era pushmeddelanden utan att ljudet startar.
Det är inte så bra om man sitter i ett möte :-)
Hur stänger jag av autoplay?

Kommentarer

  • Hej Svempan!

    Det ska gå att läsa notiserna utan att "kicka igång" appen, men jag minns att en annan lyssnare rapporterade in samma problem för några år sedan.

    Det hade att göra med hur han tryckte när han ville läsa en notis, vill jag minnas. Möjligen var även funktionen för att låsa upp mobilen med ansiktsigenkänning inblandad. Har du den påslagen?

    Jag försöker leta fram vad vi då kom fram till, så att vi slipper uppfinna hjulet på nytt. Eftersom vi lyckades lösa problemet då har jag gott hopp om att vi lyckas igen, vare sig jag hittar den gamla dialogen eller inte. Jag återkommer!
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har ansiktsigenkänning påslaget men jag förstår nog inte hur det kan påverka.

    Det finns dock en knapp under Inställningar som heter Automatiskt uppspelning. Men den verkar inte ha någon funktion när det gäller detta.
  • Hej igen!

    Kopplingen mellan Face ID och pushnotiser som spelas upp ofrivilligt är verkligen inte solklar, men jag har nu hittat det gamla ärendet. Jag kom i håg det korrekt, så jag återanvände delar av det jag svarade för tre år sedan, där det framgår hur Face ID kommer in i bilden ...
    Handhavande-fel eller bugg?
    Här kan du läsa hur det är meningen att notiser ska bete sig på låsskärmen. Där står det bland annat att du ska hålla inne notisen (på vissa telefonmodeller dra åt vänster) för att visa en notis (det du vill göra), medan ett tryck på den istället gör att appen öppnas (det som nu sker).

    Ibland har jag själv varit för lätt på hand. Istället för att hålla nere notisen, har den fått ett kort tryck, alltså kommandot för att öppna appen. Kan det vara samma sak som skett hos dig?

    Har du Face ID?
    Eftersom jag har Touch ID, så "ber telefonen mig" att låsa upp när den vill öppna Play-appen. Om jag låter bli, slipper jag spela upp den pågående presskonferensen för mina medpassagerare på bussen (eller var jag nu var när jag råkade trycka istället för att hålla inne notisen).

    Men om jag hade använt den lås-metod som heter Face ID, hade kanske telefonen "låst upp sig själv". När jag vill läsa en notis, så har jag ju telefonen framför ansiktet så att säga, och i det läget hade ju appen kunnat starta från notisen utan att det varit min avsikt, eller jag ens förstod att det skedde ... Så om du har Face ID i kombination med att du tryckt snabbt istället för att hålla inne notisen, så kan det verka som om notisen startar programmet automatiskt!
    Svaret hjälpte den andre lyssnaren, och jag hoppas att det hjälper även dig!
    Det finns dock en knapp under Inställningar som heter Automatiskt uppspelning. Men den verkar inte ha någon funktion när det gäller detta.
    Den automatiska uppspelningen handlar om att slå på eller av möjligheten att ett ljud i en spelkö startar automatiskt. Det påverkar exempelvis avsnitt i Min lista och nyhetsinslag vid Toppnyheter, inte hur notiserna beter sig.
    Annika Webbmaster
  • Nej, det har ju inget med låst skärm att göra. Det är när telefonen är olåst och jag klickar på notisen som ljudet drar igång. Se bifogad film (med ljud) där jag klickar på den översta notisen.
    Jag vill inte att ljudet startar automatiskt. Jag vill välja detta själv.

    Och helst tycker jag att man ska komma till sidan med punkt-texten direkt och inte behöva klicka en gång till. Väl där vill jag välja att lyssna om det känns lämpligt.
  • Tack jag missförstod problemet!

    Du kan alltså läsa själva notisen utan problem. Ditt önskemål är att kunna gå till nyhetsartikeln i appen via notisen, utan att ljudet automatiskt startar. Det går inte. Notisen är alltid länkad till ett ljud.

    Jag framför ditt önskemål om att vi borde pusha till nyhetsartikeln istället för till ljudfilen, men i och med att hela notisfunktionen är byggd kring lyssning, skulle det bli en helt ny logik. (Att vi pushar för våra ljud är dessutom förväntat eftersom vi gör radio och alltid har ljudet i fokus.)

    Som du skriver så passar det inte alltid att lyssna. Om du är intresserad av en nyhet som vi pushat för och vill läsa den utan att starta uppspelningen, kan du öppna appen på vanligt vis istället för via notisen och leta upp nyheten den vägen. Nertill i appen finns det en länk Nyheter. Där når du nyhetsspellistor med exempelvis Ekots inslag (fliken Toppnyheter) eller nyhetsinslag från P4 Malmöhus (fliken Lokalt). En nyhet som fått redaktionen att skicka en pushnotis, brukar ligga bland de översta inslagen i dessa listor. Från nyhetslistan når du nyhetsartikeln, "sidan med punkt-text", utan att starta ljudet. (Hoppas att det var begripligt. Hör av dig annars!)

    Samma nyhetsinslag finns även på vår hemsida (som fungerar bra i mobilen), om du tycker att det är ett enklare sätt att leta upp nyheten:Ekot och P4 Malmöhus var de redaktioner jag såg notiser från i ditt filmklipp. Om du får notiser från fler redaktioner och behöver hjälp att hitta deras nyheterna, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för svar.
    Jag har 348 appar (se bild) på min mobil. Notiser är påslaget på i princip alla. Men SRs app är nog den enda som startar ljud automatiskt via notiserna. Jag har andra ljud-appar som Spotify, PodPlay eller Podcaster, ingen av dessas notiser startar ljud utan att man först trycker på play i appen. SVT:s notiser startar inte film automatiskt heller.
    BBC har en knapp om man vill att ljudet ska gå igång automatiskt när man startar appen(se bild).
    Kan inte SR ha något liknande?

  • Tack för förslaget och för de appar du nämner som jämförelse. Jag tar det vidare till både app-utvecklare och de kolleger som arbetar med våra digitala nyheter.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    De kolleger som arbetar med appen håller på att ta fram en lösning för att skicka notiser för avsnitt, vid sidan om de vi har för nyheter. I samband med det så skrev en kollega som leder det arbetet:
    Vi har en teori om att det inte alltid är rätt strategi att starta ljud direkt när användaren klickat på en push (som vi gör idag). Andra podd-appar länkar till avsnittssida där användaren själv får välja att starta ljudet. Vi tror att en sån lösning skulle vara bra för push till nya avsnitt från en podd.
    De fick självfallet del av ditt önskemål om att nyhetpushar borde gå till nyhetens sida, inte själva ljudet, så din kritik var inte bara välformulerad, utan kom dessutom mycket lägligt!
    Annika Webbmaster
  • Vad trevligt att höra! :-)
    Tusen tack för återkopplingen!
    Svempan
  • Hej igen Svempan!

    Det dröjde, men nu idag har vi släppt version 24.1.1 av Ios-appen. En förbättring i den är att push-notiserna nu öppnar nu artikelsidan istället för att spela ljudet direkt.
    Annika Webbmaster
  • Haha, underbart! Tack!
    Mycket bra och efterlängtad förbättring!
    Nu slipper jag skämmas på mötena på jobbet :-)
    Hälsa alla inblandade och tacka!
    /Svempan
    Svempan