Notiser "tjuvstartar" SR Play appen på iPhone

Jag uppskattar att få textnotiser från SR Play. Men i fler och fler fall startar numera programmet automatiskt då man markerar notisen för att läsa vad som står. Det är ett otyg som gör notisfunktionen oanvändbar i de flesta sammanhang. Går autostart av program utifrån notis att stänga av?

Kommentarer

  • Hej Sven!

    Här kan du läsa lite om hur det är meningen att notiser ska bete sig på låsskärmen:
    Använda notiser på iPhone, iPad och iPod touch

    Där står bland annat att du ska hålla (på vissa telefonmodeller dra åt vänster) för att visa en notis (det du vill göra), samt att ett tryck på den gör att appen öppnas (det som nu sker).

    Handhavande-fel eller bugg?
    Ibland har jag varit för lätt på hand. Istället för att hålla på notisen, har den fått ett kortare tryck - kommandot för att öppna appen. Kan det vara samma sak som skett hos dig?

    Om problemet kommit nyligen, skulle det kunna vara en ny bugg. Vi har nämligen gjort förändringar som rör push-notiserna. (Den buggen skulle du i så fall vara först med att rapportera in. På ett företag som Sveriges Radio brukar problem med just push-notiser vara något som våra journalist-kolleger snabbt låter oss få veta, så jag tror mer på att du har gjort som jag!)

    Har du Face ID?
    Eftersom jag har Touch ID, så "ber telefonen mig" att låsa upp när den vill öppna Play-appen. Om jag låter bli, slipper jag spela upp den pågående presskonferensen för mina medpassagerare på bussen (eller var jag nu var när jag råkade trycka istället för att hålla inne notisen).

    Men om jag hade använt den lås-metod som heter Face ID, hade kanske telefonen "låst upp sig själv". När jag vill läsa en notis, så har jag ju telefonen framför ansiktet så att säga, och i det läget hade ju appen kunnat starta från notisen utan att det varit min avsikt, eller jag ens förstod att det skedde ...

    Så om du har Face ID i kombination med att du tryckt istället för att hålla inne notisen, så kan jag mycket väl förstå att det verkar som om notisen startar programmet automatiskt!

    Hoppas att mitt svar var till hjälp, och om du inte tror att felet beror på at du tryckt istället för att hålla, så berätta mer och ge gärna exempel på vilka notiser som drabbats. Om vi har en bugg, vill vi ju lösa den snarast!
    Annika Webbmaster
  • Tack för trevligt och utförligt svar! Precis som du säger är det inte så roligt när Appen börjar spela upp den pågående presskonferensen på bussen eller mitt i ett möte för att man vill kolla om det hänt något allvarligt när det kommer en notis. Jag har Face ID på min iPhoneXs och det kan vara skälet till att den startar appen. Det kan mycket väl vara så att jag trycker lätt även om jag bara försöker expandera notisen, men det är alltså så att man ska hålla. Jag får pröva nästa gång jag får en notis.
    Är det en bugg kommer jag rapportera det.
    Med vänlig hälsning,
    Sven
  • Tack, jag ska också ha koll lite extra på hur notiserna beter sig.
    Annika Webbmaster