SR Play via Bluetooth i bil: problem med kontrollerna

Hej,

I min bil kopplar jag upp min telefon via Bluetooth och spelar upp ljud från telefonen ut i bilens högtalare. När jag gör det via t.ex. Spotify så fungerar allt bra. När jag gör det via SR Play så går det mindre bra. Se bifogade bilder där ni ser hur det ser ut när jag kör Ekots lördagsintervju ca 10 min in via dels Spotify och dels via SR Play. Ljudet kommer i högtalarna i båda fallen när jag tagit bilderna, men det är flera saker som är skumt:

1) Jag kan inte styra play/paus via SR Play, men det går bra via t.ex. Spotify.
2) Jag ser inte hur långt avsnittet kommit i SR Play, men det går bra via t.ex. Spotify.
3) Artistinformation och albuminformation är inverterat mellan SR Play och Spotify.

Givet att allt fungerar klockrent via Spotify, min telefon och bilen så utgår jag från att det är SR Play som spökar. Jag har en Kia Sorento 2022 och en iPhone Xs om det hjälper.

Tack på förhand!

Filip

Kommentarer

  • Tack för en tydlig felbeskrivning! Att du gav den information vi behöver för att förstå vilken bilanläggning det gäller, är väldigt sällsynt och förenklar.

    Dina två bilder från exakt samma avsnitt gör det väldigt tydligt att apparna presenterar innehållet helt olika. I vår app ser det ut som om ljudet inte har startat ännu (eller har pauserats men utan att tiden följt med, alltså det problem du beskrev under punkt 2), så det var bra att du var tydlig med att ljudet hördes i båda fallen.

    Om "Ekots lördagsintervju" är ett album eller en artist, har jag ingen åsikt om. Där gissar jag att ditt systems gränssnitt är bättre anpassat för musiktjänster än för poddar - men det är ju det minsta problemet här!

    Att det inte går att styra avsnittet via Bluetooth är värre och det behöver vi undersöka närmre. Vi har sett andra felbeskrivningar som rör hur Iphone-appen beter sig ihop med Bluetooth-kontroller, där denna är en av de tydligare:
    Spola med airpods

    Jag tror att det du beskriver är en del av samma problem-komplex, där vi har gjort något fel i hur vi anropar olika Bluetooth-funktioner, vilket ger problem i olika (kanske rent av alla?) Bluetooth-anläggningar. Jag vet att vi ännu inte har kunnat arbeta ordentligt med att försöka lösa det fel vi redan känner till, men att det ligger med på "listan över fel vi ska arbeta bort". Jag ser till att din beskrivning och dokumentation följer med in i det ärendet.

    Tack för att du tog dig tid att beskriva problemet och att du gjorde det så tydligt!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag ser naturligtvis även till att app-utvecklarna tar del av din beskrivning, så att de får försöka återskapa det, trots att vi inte har tillgång till exakt samma anläggning och bedöma om det är ett separat fel eller en del av de problem vi redan har dokumenterat.
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt och bra svar. Det är kul att bidra med detaljerad felbeskrivning när man vet att någon tar emot och vill försöka lösa det. Om det behövs framöver kan jag gärna betatesta funktionen för att se om felet försvunnit. Och jag håller med om irrelevansen kring artist/album, men det ser ut som att det lägger sig olika när SR går via Spotify och respektive går själva via Bluetooth. Konsekvens är att föredra, oaktat vilket vägval man gör 😀 Tack!
  • Det är kul att bidra med detaljerad felbeskrivning när man vet att någon tar emot och vill försöka lösa det.
    Om vi inte lyckas återskapa problemet själva, så kan vi behöva hjälp att kartlägga hur olika typer av ljud beter sig. I så fall hör vi av oss och hoppas på din fortsatta hjälp att testa och dokumentera!

    Jag vill redan nu flagga för att det tyvärr kan komma att dröja innan utvecklarna kan avsätta den tid som krävs för att undersöka problemet ordentligt (och helst lyckas lösa det).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi bygger om backa-funktionen så att det blir 15 sekunder istället för att backa till avsnittets start när du lyssnar på poddar eller direkt på en kanal. Om du lyssnar på nyhetsspellistor kommer back-knappen fortfarande att backa till början av inslaget.

    Om jag förstått detta rätt, införs förbättringen i nästa version av appen.

    Tack för att du hjälpte oss att tänka rätt här!
    Annika Webbmaster