iPhone-appen tystnar i viloläge

Idag när jag som vanligt lyssnar på 15 toppnyheter på min iPhone 14 PRO Max stannar uppspelningen när telefonen går i viloläge. Det har den aldrig gjort tidigare. Samma gäller om jag startar en annan app. Då slutar också sr play spela. Jag har iOS 16.4.1 (a)
Se play appen är uppdaterad
vad kan felet vara?
Med vänlig hälsning,
Ulf Törnblom

Kommentarer

  • På min iPad däremot fungerar appen som den gjort tifigare
    Ulf Törnblom
  • Hej Ulf!

    Ia, som har haft samma problem, har hittat ett sätt att komma ur det som jag hoppas hjälper även dig:
    Det enda jag gjorde var att flytta reglaget till Strömsparläge och sen tillbaka igen samt startade om min iPhone.
    Återkom om det inte hjälpte dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar.Jag har inte gjort någonting men idag fungerar som det ska.Med vänliga hälsningar Ulf
    Ulf Törnblom
  • Så bra!
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag har samma problem på min iPad sedan i natt. Jag dubbelkollar nu på dagen och då funkar det men inte som önskat.

    När min iPad känner att det är mörkt och det är det oftast på natten, så pausar uppspelningen.
    Det gör att jat inte längre kan använda SRplay som insomningstimer.
    Jag har ett hårt krav att både iPad och iPhone måste gå i låst läge när jag lägger dem ifrån mig.
    Så både skärmlås och mörker får uppspelningen att stoppa innan programmet är slut.

    Kan jag komma ur dessa problem?Det har ju fungerat tidigare så det är senaste IOS- eller app-uppdateringen som ställer till det.

    God jul, gott nytt år och tack för gångna året.
    Gunnar Risberg
  • Hej Gunnar!

    Och tack till dig för dina bidrag i forumet under det gångna året!

    Jag vill bara försöka säkerställa att jag har förstått problemet här. Är det så att din iPad nu plötsligt har börjat pausa uppspelningen ifall den känner av att det är mörkt i omgivningen? Och att sovtimern därav inte hinner komma till användning eftersom att iPaden redan avbrutit uppspelningen?

    Är den beskrivningen av problemet korrekt?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted

    Japp det är rätt.
    Så här kan du testa. Starta uppspelningen av valfri pod. Ha iPaden stående och ljust. Nu ser iPad ingen någon rörelse och det är dag. Lägg den nu med skärmen ner på bordet för at simulera natt. Nu blir det tyst.

    Gunnar Risberg
  • Förstår.

    Jag letade runt lite på nätet och såg att fler användare på senare tid upplever samma bekymmer som du. Det verkar vara ett känt fel på iPadOS 17 som ännu inte blivit åtgärdat.

    iPad Shutting down at night

    Men, det bör gå att komma runt problemet genom att göra såhär:

    - Gå in i Inställningar
    - Scrolla ner till Visning och ljusstyrka
    - Gå in på Autolås och välj Aldrig

    På så sätt bör aldrig skärmen släckas per automatik, såvida du själv inte släcker den genom att klicka på on-/off knappen.

    Fungerar den lösningen för dig?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nja. Det är en workaround. Tyvärr kan jag inte använda den då min iPad är kontrollerad av organisatio som kräver att den går i autolås.
    så jag får lyssna på annat så länge.

    Det verkar ju som att problemet uppstått vid olika tillfällen för olika användare. Jag märkte det först i IOS 17.2 och förmodligen tillsammans med fjärruppdatering av policy från jobbet.
    Gunnar Risberg
  • Jag hade samma problem för cirka 2 veckor sedan. Därefter försvann det utan att jag gjorde något. Men nu idag 21 december är det tillbaka. Det är i praktiken omöjligt att använda appen eftersom man inte vill gå omkring med telefonen öppen när man bara lyssnar på

    Det händer inte med andra ljud-appar som tex Spotify så något har SR gjort fel i sin app verkar det som. Kanske någon ledtråd i att det försvann och sen kom tillbaka? Har någon förändring gjorts under denna tid?
    Fredrik
  • En komplettering - buggen verkar inte uppträda nu efter att min inställda sovtid är passerad utan enbart före inställd väckning på iPhone (sömnfokus).
    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Tack för att även du hör av dig och berättar att du upplever samma strul. Intressant iakttagelse gällande sovtiden! Din iakttagelse fick mig att titta på en inställning som ni gärna få testa ifall den gör någon skillnad. Gunnar, om du har möjlighet, testa gärna också denna justering:

    - Gå in i Inställningar
    - Klicka på Fokus
    - Klicka på Sömn
    - Under Tillåt notiser hittar ni Appar
    - Klicka på Lägg till och välj sedan SR Play

    Återkom gärna och berätta ifall ni upplever någon förbättring!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag ska prova det. Men jag har inget undantag för någon annan app, och Spotify, Downcast mm fungerar oavsett.
    Fredrik
  • Tack!

    Jag är osäker på om det löser problemet, men testa gärna!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Om jag slår på sömnfokus (utan att göra undantag för någon app) återskapas inte problemet. Så lite oklart vilket ev samband det har.
    Fredrik
  • Tack för informationen Fredrik!

    Om du istället slog av sömnfokus och gjorde undantag för vår app, blev det ingen skillnad då? Det vill säga, problemet försvann inte trots den justeringen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Dröm om min förvåning när jag hittar alla appar i listan men inte SR play.
    så jag kan inte testa.
    Gunnar Risberg
  • Nu hittar jag en väg runt och den har nog fungerat så hela tiden.
    Stoppar jag in en AirPod Pro i ena örat och lyssnar så bryts inte uppspelningen vid skärmlås eller släckt skärm. Nu pausas uppspelningen enligt AirPod's funktion.

    Det var länge sedan förra gången jag lyssnade direkt utan lurar så jag kan inte avgöra.  Det var innan IOS 17's intåg i alla fall.
    Gunnar Risberg
  • Hej Gunnar!

    Bra att du har hittat än väg runt problemet, men vi vill självklart försöka hitta en lösning så att du även kan lyssna utan dina hörlurar.

    En grej du skulle kunna testa, såvida du inte har väldigt mycket program i dina listor, är att installera om appen. Nackdelen är att dina nedladdade avsnitt försvinner, men också innehållet i Min lista och Program du följer. Listorna rensas alltså vid en ominstallation. Så jag har full förståelse för om du inte vill installera om.

    Jag kan inte heller garantera att en ominstallation löser problemet, men det kan vara värt ett försök om inget annat fungerar.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag ska kolla om ominstallation fungerar. Jag menar jag ska testa på en annan iPad för att se om det uppför sig lika och vad som händer.
    Gunnar Risberg
  • Tack Gunnar!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har liknande (eller t.o.m. samma) problem. När jag aktivt släcker skärmen eller går till hemskärmen pausas spelaren. Se bifoga

    Mvh
    // Johan
    Johan
  • Hej

    jag har klarat mig rätt bra ett tag. För några dagar sedan hände det igen. Den gången löste det sig med att avsluta och stänga appen helt och starta om. Sedan fungerar det som tänkt. Vi får se hur länge.

    //Gunnar
    Gunnar Risberg
  • Tack för film, Johan, och tack för all hjälp att förstå detta, Gunnar!

    Vanligt problem - på Android
    Liknande problem är vi välbekanta med - men på Android, där det finns flera inställningar som ska spara batteri som dödar appar i bakgrunden.

    På iOS har det traditionellt funnits en inställning som gav detta beteende, och det var strömsparläget. I våras började det dock sippra in problembeskrivningar som den från trådstartaren Ulf. Det problemet såg ut att vara ett "engångsbeteende". Felet visade sig under ett par timmar, kanske i samband med uppgradering av iOS, men sen försvann det, vilket har gjort att vi inte har felsökt speciellt aktivt.

    Nu verkar ni vara flera som drabbas (fler rapporter har nått oss via app-recensioner), så vi måste intensifiera felsökningen!

    Tillåt Appaktiviteter i bakgrunden
    Det finns en inställning som kan förklara problemet! Testa detta:
    Inställningar -> Allmänt -> Appaktiviteter i bakgrunden -> leta upp SR Play och slå på reglaget!

    Om reglaget redan är på, så slå av sen på igen. (I sällsynta fall har den manövern kunnat ställa andra saker tillrätta och det skadar ju inte att testa!)

    Stoppas appen även med strömsladd i?
    Om det förra inte hjälpte, så testa om felet går att återskapa medan batteriladdning pågår. Om det fungerar bättre så kan det finnas en "okänd batterisparande funktion" där vi behöver lära oss hur vi ska skydda appen (oavsett om det är en lokal inställning som vi på supporten behöver lära oss att lära ut, eller om det är en inställning som idag saknas i vår app).
    Annika Webbmaster
  • Märkligt. Jag kan inte finna SR play i listan över appar. Varken på iPad eller min iPhone. Jag installerade om på iPhone för att se om den dyker upp. Men icke.

    Med vänlig hälsning,
    Gunnar Risberg
  • och, Ja den stopps (när det sker) både med och utan laddning. Inget strömsparläge har testats.
    Gunnar Risberg
  • Kan du inte hitta SR Play I listan över appar generellt (inställningarnas startvy, den alfabetiska listan över appar), eller är det i listan över appar med möjlighet att reglera "appaktiviteter i bakgrunden" som vår app saknas?
    Annika Webbmaster
  • Den finns inte i listan under appaktiviteter i bakgrunden. Den borde finnas mellan Spotify och Strawberry. Däremot ser jag SVT Play.
    Gunnar Risberg
  • Det är ju intressant!
    Jag trodde att jag såg vår app där, men måste ha sett fel, för nu hittar inte heller jag SR Play i denna lista.

    Även under de enskilda apparna kan jag slå av och på detta för exempelvis Tunein, men inte för SR Play. Vi tar självfallet upp detta med utvecklarna!
    Annika Webbmaster
  • Jag inser att jag har kollat på detta tidigare och att vi aldrig har haft några aktiviteter som kräver att appen gör saker i bakgrunden - utom att spela ljud, som ska fungera ändå (och bevisligen fungerar för mig exempelvis).

    Ser du någon spelare på låsskärmen för SR Play?
    Annika Webbmaster
  • Ja det gör jag, om jag har någon pod aktiv. Den står i paus vid låst. Låsa upp så kan jag trycka play. Hinner den inte låsa när jag lägger på locket/täcker skärmen så startar den automatiskt när jag öppnar locket (ingen påloggning i detta läge).

    Som jag skrev tidigare så har jag lyckats eliminera problemet genom att starta om appen vid något tillfälle. SÅ det verkar vara stokastiskt och i nuläget inget akut. Så jag väntar med ro.
    Gunnar Risberg
  • Tack för lite mer kött på benen och bra att problemet inte är så stort!

    För oss känns det dock som ett stort problem att vi inte förstår vad avbrotten beror på. Vi ser dessutom att många har läst denna tråd de senaste veckorna, så vi tror att problemet har blivit vanligare med någon uppdatering (iOS eller app troligen) som kom i december.

    Hoppas att vi snart förstår sammanhangen!
    Annika Webbmaster
  • Jag håller tummarna. Och tårna med för den delen.
    Gunnar Risberg
  • Tack - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Också jag har problem med att SR Play slutar spela vid olika tillfällen (på min iPhone). Ibland när jag lämnar appen, ibland när jag släcker telefonen. Jag brukar lösa det genom att starta om appen. I dag slutade SR Play spela när jag gick in i DN:s app, och endast då. Jag kunde inte lösa det genom att starta om SR Play, men till slut testade jag att starta om DN:s app och då försvann problemet.
    Wilhelm
  • Hej Wilhelm!

    Tack för att även du meddelar oss detta!

    Märkligt att felet till synes uppstår oregelbundet. Minns du på ett ungefär när problemet uppstod?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det uppstår då och då. Ett par gånger i veckan kanske. Jag har inte lyckats förstå vad orsaken är och är inte säker på att felet ligger i SR Play. Å andra sidan händer detta bara med just SR Play. Det som hände i dag tyckte jag var extra märkligt, dvs att SR Play slutade spela först när jag öppnade DN:s app och att felet inte åtgärdades när jag startade om SR Play utan först när jag startade om DN. Alltså något med kompatibiliteten mellan SR play och iOS/andra appar? Förbryllande
    /Wilhelm
    Wilhelm
  • Hej igen!

    Tack för din återkoppling och förtydligandet av problemet.
    Alltså något med kompatibiliteten mellan SR play och iOS/andra appar?
    Utvecklarna är inne på ett spår kring att andra appar eventuellt "tjuvstartar" sina ljud, vilket på något sätt skulle innebära att appen i fråga "tar över" ljudet från SR Play och det man lyssnar på i vår app därför avbryts. Jag vet att utvecklarna har tittat på ifall det går att göra vår app striktare i form av att inte låta andra appar ta över ljudet när man lyssnar i SR Play. Vi får ju även in rapporter likt det du nämner gällande att ljudet avbryts när man släcker telefonen, det konstiga med detta fel är att det vanligtvis brukar gå över av sig självt efter ett par veckor.

    Utvecklarna håller som sagt på att undersöka vad dessa fel kan bero på, men hittills har de båda felen varit kluriga att lista ut orsaken till. Så fort vi hör något gällande eventuella framsteg i felsökningen kommer vi att återkoppla här i tråden.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, min SR play uppspelning bryts sedan i morse så fort skärmen släcks. Mycket irriterande. Vad göra? Mbh
    Elisabeth
  • Hej Elisabeth!

    Kvarstår felet även idag?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, felet verkar vara avhjälpt. Vad hände?
    Elisabeth
  • Hej!
    Vi vet inte vad detta beror på, men för en del lyssnare blir det tillfälliga problem där appen inte fungerar i bakgrunden under en viss tid. För de allra flesta "släpper" det felet av sig självt, och det verkar vara detta tillfälliga problem som visade sig hos dig.

    Skönt att det försvann!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har också problem med att ljudet försvinner. Igår funkade det hela dagen, men inte nu på morgonen.
    Men nu testade jag bara att starta om telefonen, inte ta bort appen eller något sådant. Och för tillfället verkar det faktiskt funka.
    Y
  • Att starta om enheter är ofta en bra sak att testa, som kan fungera på allt från mikrovågsugnar till kopieringsapparater!

    Det är ett tips som vi som arbetar med support knappt vågar ge, eftersom folk då kan tro att vi jobbar som i denna gamla brittiska komediserie:

    IT Crowd - Have You Tried Turning It Off And On Again? (Youtube)

    Annika Webbmaster
  • Har samma problem sedan en vecka tillbaka. Sporadiskt kan jag spela ljud i bakgrunden. Terminerar jag appen och startar om den kan jag återigen spela ljud med appen i bakgrunden. Tidigare har det funkar fint 👌iOS senaste versionen iPhone 15 pro
    Niklas
  • Trist!
    Uppstår problemen när som helst på dygnet, eller blir det problem främst på kvällar och nätter, som det har varit för några lyssnare i tråden?

    Jag påminner om ett tips om hur Ia blev av med liknande problem för snart ett år sedan:
    Det enda jag gjorde var att flytta reglaget till Strömsparläge och sen tillbaka igen samt startade om min iPhone.
    Vi vet inte om just denna manöver fick problemet att upphöra eller om det hade upphört i alla fall, så i sämsta fall är tipset helt verkningslöst, men det är ju enkelt att testa. Strömsparläget hittar du under mobilens Inställningar > Batteri
    Använd strömsparläget på din iPhone - Apple-support
    Annika Webbmaster
  • Tid på dygnet gör ingen skillnad. Har inte haft problem med exempelvis Spotify så det är nog ett problem som är specifikt för SR play-appen.
    Niklas