SR Play: Varför syns 'Fråga Agnes Wold' på min startsida?

På min förstasida i Play högst upp får jag ideligen en push för programnet med Agnes Wold. Har ej lagrat programnet under "Min lista". Ej heller under "Program du följer". Efter någon dag sjunker hon ner i tablån. Men nästa vecka är hon där igen högst upp. Börjar verkligen tröttna. Jag lyssnar inte på programmet. Hur får jag bort henne?
Har även provat att uppdatera Play. Hjälpte en gång sedan var hon där igen-som ett "spöke". Kan ni hjälpa mig att få bort pushen för detta program vore jag tacksam.
Mvh
Hans

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Tack för att du hör av dig när appen beter sig konstigt. Det är alltså programmet Fråga Agnes Wold som vägrar försvinna. Nu när du nämner detta får jag också upp en minnesbild av att även jag har sett Agnes Wold på appens startsida ganska mycket på senare tid. Precis under Toppnyheter, kan det stämma? Nu ser jag Julkalendern där, men om jag inte missminner mig så har Agnes Wold befunnit sig där ganska regelbundet den senaste tiden. Är det under Toppnyheter du brukar se henne?

    Jag ska gräva lite i vad detta beror på. Min första gissning är att vi har lyft fram specifika program, så som vi nu gör med Julkalendern, för att ge dessa lite extra publicitet. Det är bara en gissning från min sida, men jag skulle tro att något sådant skulle kunna vara fallet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Teds gissning om att vi lyfter fram vissa program stämmer.

    På Sveriges Radio är det Playdesken som prioriterar vilket innehåll som ska synas på appens startsida under vilka perioder. Det finns även ytor på startsidan som anpassas efter vilken lokal kanal du har valt och din lyssningshistorik - i synnerhet om du har aktiverat inställningen för att tillåta personliga tips, men det mesta är det redaktörer på Playdesken som lyfter fram.

    Kristina Pousette är chef för Playdesken. Hon berättar hur hennes grupp arbetar med att startsidan ska vara aktuell, samtidigt som den visar upp olika delar av vårt rika utbud. Hon berättar även varför vi så ofta ser just Fråga Agnes Wold på startsidan:
    Fråga Agnes Wold är en av Sveriges Radios prioriterade poddar som är allra populärast hos publiken i appen, så ja, den podden är synlig på startsidan ganska ofta. Detsamma gäller bland annat P3 Dokumentär, USApodden, P3 ID, Radiokorrespondenterna Ryssland och Söndagsintervjun som också är populära hos publiken i appen.

    Vad som lyfts på startsidan är en blandning av Sveriges Radios tredelade erbjudande av nyheter, poddar och live, med Toppnyheter, prioriterade poddar, livesändningar och spellistor med nyhetsklipp.

    Det finns också poddsamlingar på startsidan med till exempel poddar om kriget i Ukraina, alla avsnitt av Julkalendern, intervjuer och under förra helgen hade vi en samling om Nobelpristagarna.

    Den här veckan är startsidan en mix av både nyheter och nyhetsklipp, poddar och livepuffar för både fotbolls-VM och Musikhjälpen och så "lägereldarna" Julkalendern och Luciamorgon, samt den nya podden Vikingar.
    Därmed finns det förstås alltid innehåll på startsidan som inte intresserar just dig eller just mig - men jag hoppas att du kan skrolla dig förbi exempelvis Agnes Wold (som uppenbarligen inte är din kopp te) och hitta sådant som passar dig bättre!

    Hör av dig om det är något du vill att vi förtydligar.
    Annika Webbmaster
  • "Vad som lyfts på startsidan är en blandning av Sveriges Radios tredelade erbjudande av nyheter, poddar och live.."
    Kristina Pousette menar fyrdelade va? nyheter, poddar, live och musik!
    Senaste stora lyssnarundersökningen visade att ca 50% av lyssnarna tycker att musiken är mycket viktig.
  • Hej!

    Musiken är viktig och står för 55 procent av utbudet mellan klockan 06 och midnatt:
    Musiken i Sveriges Radio – allt du vill veta!

    Självfallet finns musik med i det som syns på appens startsida. När jag började skriva detta svar var det som lyftes fram på startsidan en livesändning från Musikhjälpen i P3. "Live-delen av vårt tredelade uppdrag" är även musik.

    De tre delar som Kristina Pousette nämnde är nämligen inte en fråga om innehåll, utan om de olika "format" för digital lyssning som finns i appen Sveriges Radio Play:

    • Nyheter, det vill säga inslag som i Ekots Toppnyheter och lokala nyheter
    • Poddar (och andra program) där programserier, enstaka avsnitt och samlingar av avsnitt från olika program visas upp på olika sätt
    • Live ("linjär lyssning" på en kanal eller på en sändning utanför våra ordinarie kanaler)
    Playdeskens arbete handlar alltså dels om hur dessa förhåller sig till varandra och dels om att se över vilka nyheter, vilka poddar och vilket live-innehåll som syns, så att det blir aktuellt och varierat.
    Annika Webbmaster
  • Aha jag förstår nu. Hela P2s innehåll tex hamnar i kategorin poddar då, om en inte streamar live.
    Det förtar inte det faktum att musik inte nämns någon gång i Pousettes exempel. Därför känner jag mig fortfarande lika snuvad på 55% av innehållet i hennes redogörelse.
    Det ligger också väl i linje med många medarbetares upplevelse - och iakttagelse, att musiken är kraftigt underrepresenterad gällande synlighet och puffar..

    "..med Toppnyheter, prioriterade poddar, livesändningar och spellistor med nyhetsklipp. Det finns också poddsamlingar på startsidan med till exempel poddar om kriget i Ukraina, alla avsnitt av Julkalendern, intervjuer och under förra helgen hade vi en samling om Nobelpristagarna.
    Den här veckan /.../  både fotbolls-VM och Musikhjälpen och så "lägereldarna" Julkalendern och Luciamorgon, samt den nya podden Vikingar.

  • Det ligger också väl i linje med många medarbetares upplevelse ...
    Ah, jag tyckte att jag kände igen ditt namn ... (Ett bra program, de delar jag hört, och fantastiska programbilder!)
    Hela P2s innehåll tex hamnar i kategorin poddar då, om en inte streamar live.
    Ja, som termen podd används idag, vilket är något jag gärna för en dialog om. På ett plan menar jag att poddar egentligen är nedladdningsbara filer med någon form av RSS-flöde kopplat till sig, och är lite obekväm över betydelseglidningen som sker (bland annat från Sveriges Radios sida) där poddar även används som ett paraplybegrepp för "programserier som det går att lyssna på i efterhand", se mitt svar till lyssnaren ABC den 6 oktober.
    ... både fotbolls-VM och Musikhjälpen och så "lägereldarna" Julkalendern och Luciamorgon, samt den nya podden Vikingar.
    Detta är till stor del program/evenemang där musiken tar plats! Vad vore Luciamorgon utan musik? Vilken roll spelar musiken i Julkalendern (med musik av Frida Johansson och Henrik Oja) och i Vikingar (musik specialskriven av Matti Bye)?

    Och vad vore årets Musikhjälp utan musik? Det blir ju ... Hjälp! (I fotbolls-VM är musiken inte fullt så central, men jag hörde ett reportage i morse som inleddes med strofer från de tvenne finalisternas VM-låtar, så till och med där har musiken en plats.)

    Vilka delar av de 55 procentens musikaliska innehåll som ska synas på appens startsida är en mycket bra fråga, men jag vill lämna det ämnet. Hade du varit en "vanlig lyssnare" så hade jag hänvisat till Lyssnarservice, nu kommer jag att lotsa dig till vårt intranät (skickar länk på annat vis). Detta forum har nämligen fokus på teknisk support, och vi som svarar här har inte möjlighet att ge redaktionella frågor bra svar.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster