Till senaste kommentaren

Problem med sovtimern, Samsung Galaxy, Android 14

Min sovtimer slår inte av ljudet. Ljudet fortsätter när timerns tid "är ute". Om jag öppnar telefonens fodral så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Lena
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Tack för att du hör av dig och meddelar oss detta. Vi är redan medvetna om problemet och hoppas kunna få ordning på detta inom kort!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack! Då förstår jag att det endast återstår att hoppas på att felet åtgärdas. Ser att många tycker att timern är bra att ha..
    Lena
  • Tack själv Lena!

    Ja det är en smidig funktion som många lyssnare uppskattar. Tycker man om att lyssna vid läggdags så är funktionen klockren, när den fungerar som den ska! Vi hoppas som sagt att felet snart ska vara åtgärdat, stort tack för ditt tålamod hittills.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har samma problem, sovtimern fungerar inte som förut, hade en annan telefon då. Nu kan jag vakna senare av att programmen bara fortsätter med avsnitt efter avsnitt trots att timern var på. Upptäckte också att det verkade ha med skärmsläckaren att göra. Kanske ska pröva att ta bort den? Har tyckt att det varit fantastiskt att kunna lyssna och somna.
    Kerstin
  • Hej Kerstin!

    Tack för att du hör av dig och meddelar att även du stött på detta tråkiga bekymmer. Att inte ha skärmsläckaren på kan säkerligen göra så att felet inte uppstår, men vi vill självklart se till så att sovtimern fungerar även med skärmen släckt. För precis som du skriver så vill man kunna lyssna och somna, och då kan det ju vara skönt att inte ha en mobil som ligger och lyser i närheten. Utvecklarna håller som sagt på att undersöka felet i detta nu och förhoppningsvis kommer vi kunna hitta en lösning inom kort.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej supportavdelningen!
    Har ni kunnat lokalisera felet ännu? Jag har samma bekymmer med min sovtimer i appen.
    Hälsningar Magnus
    Magnus Wårdh
  • Hej Magnus!

    Jag talades nyss vid med utvecklarna som hälsar att de gjort en fix som bör innebära att problemet ska vara löst i nästa appversion. Den versionen släpps nästa vecka och det går även att registrera sig som betatestare vilket gör att man får den nya versionen tidigare än övriga lyssnare.

    Det är alltså samma app med samma funktioner. Om du är mån om att få nästkommande version så snart som möjligt så kanske kan det vara ett alternativ:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten (Scrolla ner till sektionen Ladda ned betaversioner av appar).

    Om inte vill gå med i betaprogrammet så kan du alltid vänta på att den nya versionen automatiskt trillar in i din telefon.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen allesammans!

    Vår nya version är nu på väg ut i beta där vi hoppas att sovtimern fungerar som den ska! Om ni redan nu vill kunna använda sovtimern så kan ni, som sagt, gå med i betaprogrammet, annars kommer den nya versionen att trilla in i era telefoner automatiskt inom kort.

    När version 24.3.1 har kommit till era telefoner så får ni gärna återkomma och berätta om ni märker någon förbättring!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Jag har version 24.3.4 och sovtimer fungerar inte. Har ni någon ny lösning på gång?
    Peter
  • Hej!
    Felet löstes, åtminstone delvis, för en månad sedan, så jag vill förstå varför det fortfarande är problem hos dig och ytterligare någon lyssnare.
    1. Sätter du timern på en viss tid eller på alternativet "när aktuellt ljud är slut"?
    2. Fungerar den aldrig, eller tycks den fungera ibland och strejka ibland?
    3. Vad har du för mobil eller surfplatta?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    • Jag brukar sätta den på 20 min men den fortsätter bara.
    • Oklart jag har inte fört någon statistik och använder det för sällan för att ge ett korrekt svar på när det fungerar. (Men igår fungerade det inte)
    • Mobil: S21 FE (SM-G990B2/DS) Android version 14, One UI 6.0
    Peter
  • Min timer fungerar inte heller. Går inte att ställa in tider. Ställer jag in tex 20 min häner inget.
    Samsung A53.
    Lena
  • Tack, jag ber utvecklarna ta en ny vända med detta!

    I och med att det finns två inställningar som vi vet kan ge problem med timern, får ni gärna dubbelkolla att det ser ut som det ska här:
    • SR Play ska ha rätt att använda aviseringar för sovtimer
      Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar ->  Aviseringskategorier -> Sovtimer
    • SR Play får inte ha "batteribegränsningar"
      Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar")
    Annika Webbmaster
  • Aviseringar var okej men batteribegränsningen var på "optimera" så det slog jag av nu och igår fungerade timer som den skulle :-)
    Peter
  • Härligt!

    Lena: 
    Jag hoppas att timern fungerar bra även hos dig, när du väl får ordning på dessa inställningar:
    • Appens batteriinställning skall inte vara optimerad, utan obegränsad (vilket löste Peters problem)
    • Under appens inställningar för aviseringar ska kategorin Sovtimer vara aktiverad
    Hör av dig om du behöver hjälp att hitta inställningarna!
    Annika Webbmaster
  • Tack!
    Batteriinställningen är nu rätt inställd men dessvärre fungerar det ändå inte. Under aviseringar hittar jag inget där det står sovtimer.
    Lena
  • Under aviseringar hittar jag inget där det står sovtimer.
    Gör så här:
    1. Öppna Inställningar på mobilen
    2. Välj Appar -> Sveriges Radio Play 
    3. Välj Aviseringar -> Aviseringskategorier 
    Om du inte hittar inställningen för Aviseringskategorier, så behöver du tillåta aviseringar från Sveriges Radio Play (se bilden nedan). Därefter bör du kunna nå aviseringskategorierna (länken nedtill på bilden):



    Det ser lite olika ut i olika mobiler, men om du når Aviseringskategorier under Sveriges Radio Play, så är du på rätt ställe! En bit ned på sidan med kategorier hittar du kategorin Sovtimer. Även kategorin Spelare bör vara på, eftersom den är central för vår app.

    Hoppas att detta gick att följa!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har samma problem med sovtimern. Har ny mobil, Samsung S24.

    • Har satt batteri inställningen till Inga begränsningar.

    • Tillåter aviseringar men hittar inte till inställningen för aviseringskategorier.

    Nicole
  • Hej! Jag hittade "aviseringskategorier" på min telefon. Där finns sovtimer och den har jag "tryckt på". Trots det så fungerar det inte, vilket det har gjort tills för någon tid sedan.
    Lena
  • Lena:
    Bra att du hittade rätt inställning, men trist att det inte hjälper. Det tycks finnas ytterligare någon inställning att se över, vilket jag återkommer till.

    Nicole:
    En annan lyssnare hittade aviseringskategorierna så här:
    Fanns en särskild knapp först: Hantera aviseringskategorier för varje app.
    Det reglaget måste slås på först. Sedan hittar man menyvalet Aviseringskategorier, som är dolt annars.
    Hittar du den inställningen?
    Annika Webbmaster
  • Lena (och Nicole, om det inte hjälper med att tillåta aviseringskategorin för sovtimer):

    Jag har nu hittat ytterligare en inställning som bör kunna påverka sovtimern:
    Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play

    Nästan längst ned på sidan Appinfo ni då kommer till, finns det alternativet Alarm och påminnelser. Den funktionen kan ni behöva ha påslagen för att timern ska fungera i bakgrunden!



    En annan lyssnare som fortfarande har problem med sovtimern, trots att hon har valt "inga (batteri-)begränsningar" och tillåter aviseringskategorin sovtimer, är Eva (rättat från "Lena"). Hon berättar om ett alternativt sätt att få till en timer. Så här skriver hon:
    Fick det att fungera med en app som heter Lägen och rutiner, som var förinstallerat. Läste om den på Reddit, på engelska, Modes and routines.

    Följde instruktionerna. La till
    "Om": Starta manuellt.
    "": Vänta innan nästa åtgärd. Satte att den ska vänta 5 minuter.
    "Vad": Stäng en app.

    Valde sedan Sveriges Radio Play bland alla mina installerade appar. Satte igång ett längre förinspelat program i Sveriges Radio, och tryckte sedan igång Åtgärden i appen 'Lägen och rutiner'. Nu slutade ljudströmmen efter 5 minuter. Planerar ändra till en längre Åtgärd till exempel 10, 15 eller 20 minuter (beroende på hur lång tid man tror man behöver på sig för att somna).

    Äntligen en workaround lösning, som det verkar. Men kräver att de 2 apparna körs parallellt. Nackdelen är att appen inte verkar minnas vad man spelade när den startas nästa gång, den klipptes ju i farten av den överordnade appen 'Lägen och rutiner', och SR hann inte spara ner någon information om det pågående programmet./.../
    Hoppas att detta kan hjälpa fler som fortfarande har problem med sovtimern!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har fortsatta problem att sovtimer inte fungerar i appen. Har ställt in enligt rekommenderade inställningar, men det funkar ändå inte. Kommer det komma någon ny uppdatering av appen som löser problemet?
    Anneli Lindbäck
  • Tyvärr lyckas vi inte återskapa problemet själva, vilket gör det svårt att felsöka, men vi ger förstås inte upp.

    Tack för ditt tålamod.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag provade sovtimer på direktlyssning och det fungerade.
    Jag provade även att ladda hem ett avsnitt och lyssna i efterhand, det fungerade tyvärr inte med sovtimer. Men när timern gått ut och jag startar upp skärmen så går den direkt till timer och stänger av sig.
    Jag provade lyssna på nedladdat avsnitt via flygplansläge och då gick det bra. När jag slog på uppkopplingen igen så fungerade tyvärr inte timern. Men samma här, att så fort jag slår på skärmen så stänger avsnittet av sig (efter timern löpt ut).
    Anneli Lindbäck
  • Detta svårt för oss att felsöka, eftersom vi inte kan återskapa felet och inte heller ser någon gemensam nämnare hos er som drabbas. Tyvärr har jag inga idéer kvar för tillfället, utom att avinstallera appen helt, starta om mobilen och därefter ladda hem appen på nytt. Tyvärr tappar ni då lyssningshistorik och nedladdade avsnitt - och jag kan inte lova att det hjälper, så om det är värt ett försök beror lite på hur stort värde ni sätter på historiken etc.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Ser att SR engagerar sig. Det känns bra. Men....alternativet att avregistrea appen har jag testat, flera ggr, men det enda som händer är precis det du säger. Allt måste göras om med inställningar etc.
    Lena
  • Godmorgon Annika
    Nu har även jag efter en omstart av mobilen (Samsung s21) problem med timern, men en annan form. Vilken tid jag än ställer in den på så fortsätter uppspelningen till 45 minuter. När jag ställer in dem tickar tiden ner korrekt från inställd tid, men sedan blir timern passiv när tiden går ut, dvs ikonen är bara en fast ikon, men sedan tystnar ljudet ändå 45 minuter efter att jag startat den.

    Jag har inte läst hela tråden (många inlägg) men hittar inte just detta problem som och jag har kollat de vanliga inställningar som brukar behövas (batterioptimering, aviseringar, andra begränsningar)

    /Sara
    Sara Källgarn
  • Jag har inte läst hela tråden (många inlägg) men hittar inte just detta problem som och jag har kollat de vanliga inställningar som brukar behövas (batterioptimering, aviseringar, andra begränsningar)
    Ditt problem har jag inte sett inrapporterat tidigare, så tack för att du rapporterade in det.

    Är det vid lyssning på kanal eller på avsnitt i efterhand du fick detta problem? Är 45 minuter ett alternativ som du har använt dig av tidigare någon gång som liksom kan ha fastnat?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nej jag kunde inte heller se just det felet, det har hittills varit poddar och då har uppspelningen alltså fortsatt till nästa program tills 45 min uppnåtts.
    Jag använder oftast 45 min, 20 min eller "när aktuellt avsnitt är slut" .
    Jag provade med alla dessa + 10 min, allt med samma resultat. Testade dock inte längre än 45 min inser jag. Kan testa det idag.
    Sara Källgarn
  • Tack, starta gärna om appen helt (stäng genom att "svepa bort den") och återkom ifall felet kvarstår därefter.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Jag har efter bästa förmåga följt dina tålmodiga instruktioner och tips. Och det är bättre, dvs någonstans mellan 50 och 75% av gångerna följer timern numera den tid jag ställt in. Men då och då, utan att jag ännu kunnat se något mönster kör den själv på 45 min. Jag har medvetet inte valt just 45 efter omstarter och inställningar, utan endast andra tider och "vid avsnittets slut". Appen väljer alltså 45 min oavsett om jag ställt in en kortare eller längre tid, men den gör det bara ibland.

    Det är ju inget jättebekymmer, mest märkligt.
    Sara Källgarn
  • Jag håller med om att det är märkligt, kanske i synnerhet att det ibland fungerar som det ska men inte alltid! Jag rapporterar in det till mina kolleger på utvecklarsidan.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Problemet är som sagt inte jättebesvärande men fortsätter. Som jag tolkar det är det främst när jag lyssnar på poddar på min sida, nya avsnitt och när den då spelar upp två eller flera avsnitt.

    Men nu gör den något nytt, den fastnar i sin räknare och visar månen i aviseringsfältet och i spelaren, men räknar alltså inte ner utan är kvar på första sekunden (just nu 46.57) och därför tystnar det heller aldrig utan spelar avsnitt efter avsnitt.

    Det verkar som om funktionerna liksom tappat kopplingen till varandra. Månikonen i aviseringsfältet ligger ibland kvar fast det inte egentligen finns någon sovtimer, den kan också "ofinnas" i aviseringsfältet trots att timern är aktiv. I spelaren kan tiden sluta synas vid månikonen. Ikonen kan också stanna i sin rörelse men sekunderna räknas ner, eller (som sagt) bara fastna.
    Förvirrande...
    Sara Källgarn
  • Tack för flera bra iakttagelser.
    Som jag tolkar det är det främst när jag lyssnar på poddar på min sida, nya avsnitt och när den då spelar upp två eller flera avsnitt.
    Vi har fått in rapporter om andra typer av Android-buggar där det också är skillnad mellan om ett avsnitt spelas upp i en lista eller spelas upp utanför listan, så jag ska be att Android-utvecklarna ser om det kan finnas ett samband.
    Annika Webbmaster
  • Galaxy Tab S9 Android 14

    Avinstallerade appen och installerade på nytt.
    Accepterade alla förfrågningar om behörighet som kom upp.
    Startade en livestream av P3.
    Tryckte på månen för insomningstimer.
    Accepterade förfrågan om avisering som dök upp och skickades till appinställningen för det och aktiverade den.
    Tryckte på månen igen och valde 10 min.
    Stängde locket på caset så skärmen slocknar.
    10 min passerar men ljudet fortsätter.
    Öppnar caset så skärmen startar.
    Ljudet tonar ut och streamen stoppar.

    Alla aviseringinställningar som getts som förslag här ovan är på och batterioptimering avstängd.

    Ändå funkar det inte.
    Pontus
  • Tack!

    Eva, i denna tråd, får endast problem med sovtimern när hon lyssnar i efterhand, inte när hon lyssnar direkt på en kanal.

    Kan du testa hur timern fungerar hos dig vid efterhandslyssning?

    Annika Webbmaster
  • Samma som med live, ljudet stoppar först när skärmen startar och skärmlåset blir upplåst.
    Pontus
  • Tack för ytterligare info!

    vänliga hälsningar,
    Henrik, sommarvikarie i Kundo
    Henrik
  • Hej
    Min timer krånglar ju också (finns i tråden)
    Den här lite som den själv vill och i natt tex så räknar den ner precis som den ska, men ljudet tystnar inte utan går tex vidare till nästa program (min sida, nya avsnitt, inställd på " när aktuellt ljud är slut). Om jag då backar tillbaka en bit in i det avsnitt av avsåg att höra så lägger sig timern av sig själv med korrekt räkning med minuter och sekunder kvar till där jag ställt spelaren, men sedan upprepas det och den fortsätter att spela upp avsnittet efter. Den går alltså vidare både när jag aktivt ställt in den och när den gör det själv.
    Fortsatt glad midsommarhelg
    Sara Källgarn
  • Tack för mer input, Sara.
    /Henrik, sommarvikarie i Kundo
    Henrik
  • Hej!
    Tror jag ger upp det här, har testat allt som föreslagtis ovan, vilket tagit tid. En enklare lösning är att somna till en podd på Spotify. Där fungerar insomningsfunktionen.
    IK
  • Tack för att du försökt använda vår app och förlåt för att vi inte har fått detta att fungera fullt ut.
    Annika Webbmaster
  • Har testat alla åtgärder i denna tråd för sovtimer. Installerat om 5ggr mm. Tillåtit alla behörigheter Har en Samsung med senaste androidversionen. Fungerar utmärkt i alla andra poddappar, men ni har ju börjat med exklusiva program jag vill lyssna på. Problemet uppstod vid den stora uppdateringen med nytt gränssnitt.
    Har ni någon handlingsplan för att åtgärda problemet?
    Ben
  • Tack, felet är fortfarande diffust. Senast jag frågade hade ingen av mina kolleger drabbats själva och vi har inte heller lyckats återskapa det när vi har ställt timers på lite olika vis. Det gör det svårt att felsöka.

    Jag kom dock på att vi kanske kan kolla på felet bakvägen. Kanske går det att se i loggfilerna om det sätts insomnings-timers som aldrig "kickar in" (och vad det i så fall kan bero på). Jag tar upp det med utvecklarna nästa vecka och hoppas att det kan bli ett sätt att komma vidare med detta problem.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har Samsung s22. Samma problem som beskrivs tidigare. Sovtimern fungerar inte när skärmen är släckt. Provat att ge appen de rättigheter som skrivits om tidigare i tråden - hjälper inte. På min gamla Huawei funkar det som förväntat. Ser fram emot en lösning snarast!
    Per
    Per Nelvig
  • Hej ! Har också problem med timern och gjort allt som finns i tråden, men fungera ej ändå .
    Måste vara något fel i appen
    Birgitta
  • Jag håller helt med er om att något är i olag. För att hjälpa mina kolleger att ringa in detta vill jag sammanställa det vi vet om problemet, eller problemen, för det är möjligt att det kan finnas ett par olika delar i detta. Här vill jag ha lite mer kött på benen!

    När felet uppstod
    Några lyssnare hade problemet redan i vintras, för andra har det uppstått senare än så. Ni som har kontaktat oss den senaste tiden:
    När märkte ni felet?

    Skillnad kanal/avsnitt?
    De flesta av er har problem oavsett vad ni lyssnar på, men några av er har haft problem med program i efterhand (poddar), medan kanaler stannar på utsatt tid:
    Är detta en skillnad för fler av er?

    Är problemet konstant?
    För några av er har det fungerat ibland medan det inte fungerar vid andra tillfällen. Exempelvis kan det ha fungerat dagtid när ni har testat, medan sen har problemet funnits kvar på kvällen.

    Fungerande timer - men fel tid
    Sara rapporterade in en variant av detta:
    Vilken tid jag än ställer in den på så fortsätter uppspelningen till 45 minuter. När jag ställer in dem tickar tiden ner korrekt från inställd tid, men sedan blir timern passiv när tiden går ut, dvs ikonen är bara en fast ikon, men sedan tystnar ljudet ändå 45 minuter efter att jag startat den.
    Sedan ändrade felet karaktär:
    Men nu gör den något nytt, den fastnar i sin räknare och visar månen i aviseringsfältet och i spelaren, men räknar alltså inte ner utan är kvar på första sekunden (just nu 46.57) och därför tystnar det heller aldrig utan spelar avsnitt efter avsnitt.
    Sara beskriver fler detaljer och drar slutsatsen att det "verkar som om funktionerna [nedräkning/uppspelning] liksom tappat kopplingen till varandra". Jag håller med!
    Finns det fler som har liknande beteende?

    Fungerar "när aktuellt ljud är slut" bättre?
    Förutom den tidsinställda timern som stängs ned efter exempelvis 30 minuter, finns det ett alternativ som stannar appen "när aktuellt ljud är slut" (så att man endast hör det pågående avsnittet i en spellista).
    Fungerar det alternativet bättre hos någon av er?

    Vilka mobiler/plattor?
    Många av er har skrivit att ni har Samsung-enheter och Per skrev att detta inte inträffar på hans äldre Huawei.

    Där kanske det antingen finns någon Samsungspecifik inställning som vi har missat att kika på, eller har med operativsystemet att göra så att nyare mobiler med Android 14 (vilket finns i många Samsung) får problem för att det kommit nyheter i Androids hantering av detta som vi missat att anpassa appen efter.

    Många frågor. Hjälp oss gärna genom att svara på det ni kan och orkar. De tre viktigaste punkterna är dessa:
    1. När märkt du felet?
    2. Vad har du för mobil/surfplatta?
    3. Är det alltid fel, eller fungerar det av och till?
    Annika Webbmaster
  • Vill bara säga Hejja er som fortsätter att kämpa för lösning
    Sara Källgarn
  • Tack!
    Jag var som sagt intresserad av vilka mobiler det är som drabbas och det ger en intressant bild som kan förklara varför vi inte har kunnat återskapa felet. Det uppstår troligen enbart på Samsung med Android 14 (One UI 6)!
    • Peter och Sara: Samsung Galaxy S21 (Android 14)
      Peter har löst det med ändrad inställning; Saras fel har udda karaktär
    • Lena: Samsung Galaxy A53 (Android 14) 
    • Nicole: Samsung Galaxy S24 (Android 14)
    • Pontus: Samsung Galaxy Tab S9 (Android 14)
    • Ben: Samsung (Android 14)
    • Per: Samsung Galaxy S22  (Android 14)
    • Eva (annan tråd): Samsung Galaxy S23  (Android 14)
    Om någon har detta fel på en "icke-Samsung", så vill vi veta det.
    Annika Webbmaster
  • Aha, då dar du/ni kanske närmat er en lösning på mysteriet. Eller är det konstaterande att de som har Android 14 får leva med en icke fungerande sovtimer?
    Den har ju fungerat tidigare.
    Lena
  • Det är ett steg närmare en lösning. En svårighet har varit att vi inte kunde återskapa felet. Om felet endast syns i Samsungs egen version av Android 14, One UI 6, och då kanske endast hos användare som har en viss inställning som inte finns i andra mobiler, kan det förklara varför vi inte ser felet själva. Nu vet vi bättre vad vi ska leta efter!
    Eller är det konstaterande att de som har Android 14 får leva med en icke fungerande sovtimer?
    Om det finns något i vår app som behöver justeras, så gör vi det förstås. Om det finns något lokalt hos er som kan ändras, så tipsar vi om det. Och om felet ligger hos Samsung och det inte finns något vi eller ni kan göra annat än att vänta på att buggen rättas, så är det ju också viktigt att veta. Men ett fel som drabbar vår app ligger det förstås i vårt eget intresse att vi hjälper er att slippa, i en mån vi kan göra något.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det låter ju helt logisk, kan ni göra något så kommer ni att göra det - ligger felet hos någon annan....ja då är det bara att "finna sig" till denne någon annan rättar till.

    Lena
  • Jag är hoppfull!

    Peter, med samma operativsystem som ni andra, fick till en fungerande sovtimer efter att ha tagit bort batteribegränsningarna i appen, se den 10 april ovan. Det finns alltså förutsättningar att lösa detta, men först behöver vi förstå vilken eller vilka processer i Samsung med Android 14 som sätter appens normala funktion ur spel när appen hamnar i bakgrunden!

    Problemet är att mobilen visserligen spelar ljud från appen, men appen själv har försatts i någon form av "sömn-tillstånd" av operativsystemet. Därmed påverkas inte appen av kommandot för att stoppa uppspelningen - förrän ni "väcker" mobilen genom att slå på skärmen.

    På den här sidan listas ett par nya funktioner i Samsung med Android 14 som kan "döda" eller "söva" appar så att de inte fungerar korrekt i bakgrunden:
    Samsung | Don’t kill my app! (dontkillmyapp.com)

    Vi får kika närmare på dessa inställningar, inte minst den för mig nya bekantskapen "Good Gardian", men jag börjar med ett annat tips från samma sida som jag tycker verkar lovande (min översättning):

    Stänga av skärm-tricket
    Om du vill att en app ska fortsätta att köras i bakgrunden när du stänger av telefonens skärm/låser telefonen, så gå inte till telefonens startsida när du ska stänga skärmen. Låt istället appen ligga i förgrunden så att den syns när du stänger din skärm/låser din mobil. Detta kan förhindra att appen stängs.
    Om det hjälper? Det hoppas jag att ni kan ta reda på!
    Annika Webbmaster
  • Det fungerar. Jag har galaxy s23
    Men vore kanske bättre att ni löste problemet så man slipper ha appen öppen
    Birgitta
  • Funkar inte för mig. Galaxy S22.
    Per
  • Birgitta:
    Men vore kanske bättre att ni löste problemet.
    OM vi kan förstå vari felet ligger och OM det är något vi kan kontrollera själva, så löser vi det. Tills vidare vet detta:
    • något i Samsung Galaxy med Android 14 (One UI 6) fungerar dåligt ihop med något i vår app
    • detta verka bero på att appen "försätts i djupsömn" av operativsystemet trots en timer-notis som borde förhindra detta
    • en batteriinställning som ska "skydda appen" har hjälpt några lyssnare, men för de flesta som drabbats har det inte påverkat felet
    • felet syns inte i andra mobiler
    • några drabbade har fungerande timer i andra medieappar
    Per:
    Visst var det tipset om att inte "backa ur" appen som du testade utan framgång? Kan du för säkerhets skull se över att de två tidigare omnämnda inställningarna fortfarande är rätt?
    • SR Play får använda avisering för sovtimer
      Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar ->  Aviseringskategorier -> Sovtimer
    • SR Play ska inte "batteribegränsas"
      Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar")

    Annika Webbmaster
  • Testat att "inte backa ur" appen. Så har jag alltid kört appen när jag slagit på sovtimern. Har inställningen i aviseringskategoreier "tillåt" för sovtimer. Också "ingen batteribegränsning" är inställd. Ingen lycka! Vaknar varje natt av att P1 strömmar på och att jag får aktivera skärmen.
    /Per
    Per
  • Ok. Är din timer tidsinställd eller väljer du "när aktuellt ljud är slut"?

    Annika Webbmaster
  • Väljer tidsinställd timer. Inte prövat "när aktuellt ljud är slut".
    Per
    Per
  • Tack, det hela ska ju inte spela någon roll, men jag funderade över ifall du, som lyssnar på en kanal snarare än på poddar, skulle kunna få extra problem med alternativet när aktuellt ljud är slut på grund av att appen räknar "P1:s oändliga ström" som "aktuellt ljud". Eftersom du inte använder det alternativet, så utesluter jag helt den felkällan.

    Nästa sak att kolla upp:
    Hur ser notisen för sovtimern ut? Ser ni den på låsskärmen och räknar den ner som den ska?

    Sara har beskrivit två olika beteenden för notisen:
    När jag ställer in dem tickar tiden ner korrekt från inställd tid, men sedan blir timern passiv när tiden går ut, dvs ikonen är bara en fast ikon
    Efter 45 minuter stannade sedan ljudet, oavsett om hon ställde timern på t ex 20 min. Felet uppstod inte varje gång.

    Senare ändrade timern beteende till det sämre:
    nu gör den något nytt, den fastnar i sin räknare och visar månen i aviseringsfältet och i spelaren, men räknar alltså inte ner utan är kvar på första sekunden (just nu 46.57) och därför tystnar det heller aldrig utan spelar avsnitt efter avsnitt

    Det verkar som om funktionerna liksom tappat kopplingen till varandra. Månikonen i aviseringsfältet ligger ibland kvar fast det inte egentligen finns någon sovtimer, den kan också "ofinnas" i aviseringsfältet trots att timern är aktiv. I spelaren kan tiden sluta synas vid månikonen. Ikonen kan också stanna i sin rörelse men sekunderna räknas ner, eller (som sagt) bara fastna.
    Är det någon av dessa beskrivningar som passar in hos er som fortfarande har problem?
    Annika Webbmaster
  • Jag har bitvis fortfarande problem lyssnar då oftast på poddar, den fortsätter att spela, ibland till synes obegränsat i timmar, ibland en bit in i nästa program (oftast ca 20-30 min)
    Sara Källgarn
  • Hå hå, ja ja.

    Batteri och Enhetsvård, ett spöke från förr
    Förutom Androids batteri-inställning ("inga begränsningar") som ni redan har kikat på, har Samsung ett eget lager av inställningar som reglerar vilka appar som kan göra vad när skärmen är släckt.

    För tio år sedan gömde sig Samsungs app-dödare främst under något som kallades Enhetsunderhållning. Det var dock inte speciellt underhållande för de Samsung-användare som behövde hjälp att skudda vår app i både de vanliga "Android-inställningarna" och "Samsungs egna inställningar".

    Senare bytte Enhetsunderhållning namn till Batteri och Enhetsvård och de senaste åren har jag knappt kikat där, för det har räckt med att skydda vår app i Androids generella inställning. När appen "avoptimerades" så spelade det ingen roll om den var oskyddad i Samsungs Batteri och Enhetsvård.

    Har det problemet återkommit?
    Hos er med One UI 6, Samsungs egen variant av Android 14, har Batteri och Enhetsvård delats upp i en egen del för just batteriet (vilket i sig kanske är mer logiskt). Jag misstänker dock att Samsung dessutom har gjort något som medför att deras egna "app-begränsande" inställningar åter övertrumfar Androids, och att det är därför vår app verkar försättas i "djupsömn" när skärmen släcks, trots att ni har "av-optimerat" och har en aktiv timer-notis som borde hindra detta!

    Vilken av alla inställningar?
    Tyvärr finns det flera olika inställningar som skulle kunna vara "skurken" här och måste ställas in rrätt för att skydda appen, så jag vet inte om appen stoppas för att spara batteri, frigöra ram-minne, minska dataförbrukning eller något annat.

    Jag kommer därför att ge er olika tips på åtgärder som kan skydda appen och hoppas att ni kan hjälpas åt att testa. Förr eller senare hittar vi det som hjälper!

    Två Samsung-inställningar att testa
    Batteri -> Gränser för bakgrundsaktivitet -> Lägg till Sveriges Radio Play bland "Appar aldrig i automatisk vila"

    På samma ställe rekommenderar jag att ni även bockar ur "sätt oanvända appar i viloläge":
    The “Put unused apps to sleep” option is the major headache we see on Samsung - a non-standard app-killing feature that isn’t present in AOSP implemented only by Samsung which puts an app you did not use for X days to a mode with restricted background processing. On some releases, the period was as short as 3 days. So if you did not use your alarm clock over the weekend your alarm would not ring.
    Samsung | Don’t kill my app! (dontkillmyapp.com) 
    Hittade ni hur man gör detta? Och hjälper det?
    Annika Webbmaster
  • Tycker att det är lite konstigt .
    Eftersom timern fungera i andra appar.
    Men inte i Sveriges radio app .
    Måste vara något i appen som är felet 

    Birgitta
  • Jag håller delvis med. Det är något med timern i just vår app som inte fungerar som det ska hos er. Vi tar gärna mot tips på andra appar där timern fungerar som den ska, så att vi kan jämföra!

    Samtidigt fungerar ju timern som den ska i samma app i alla andra Android-mobiler och surfplattor. Problemet uppstår endast hos er som har de senaste versionerna av Samsung egen Android-variant One UI 6. Och det uppstår inte ens hos alla med denna kombination, vilket får mig att tro att det finns någon specifik inställning hos er som drabbas som inte fungerar bra ihop med vår app.

    Tills vi vet vad det är som ställer till det, fungerar timern i appen endast när appen är i förgrunden (synlig på skärmen när ni lyssnar). Det går att ha appen i mörkt läge i så fall.

    Ett annat alternativ att lösa behovet är att skapa en timer-rutin på det vis som Eva har beskrivit (se inlägg från mig den 26 april).
    Annika Webbmaster
  • Jag hoppas ni fortsätter att försöka hitta orsaken till detta. Jag har tidigare lyssnat via Spotify (där sovtimern funkar) och skulle gärna vilja kunna fortsätta att lyssna i SR-appen men med nuvarande beteende blir jag ofta väckt av podden senare under natten vilket inte är så trevligt.
    Monika
  • Zenphone 9 Android 14.
    Samma symptom som Pontus.
    Startar timer, tiden går ut, strömmen fortsätter, låser upp skärmen, ljudet minskar och den PAUSAR strömmen.
    Kanske felet finns i hur timern kickar in?
    Eller hur aviseringar får göras mot låst skärm?
    Säkerhet för aviseringar mot låst skärm, tror jag införts som standard i senare UI.
    Keep up the good work 😀👍
    Paul
  • Provade att låta telefonen vara olåst med funktionen "Håll olåst" (med min klocka) men låter skärmsläckaren kicka in.
    Samma uppträdande. Öppnar skärmen, appen drar ner volymen till noll och pausar.
    Om jag däremot ställer om skärmsläckaren till 10 min fungerar det som är tänkt.
    Volymen på telefonen har satts till noll. Varför inte bara pausa strömmen?
    Paul
  • Jag lyckades också få uppspelningen att pausa om jag lämnade skärmen på med skärmtimeout inställd på 10 min och sovtimern på 10 min. Tyvärr går det inte ställa skärmtimeouten på länge tid än 10 min.

    Jag känner inte igen mig i att det skulle funka ibland (om skärmen är släckt).

    Samsung Galaxy S23
    Modell: SM-S911B/DS
    One UI: 6.1
    Android: 14


    Appen ser ut så här efter upplåsning om mobilen varit låst ett tag. Appen ser inte längre ut att känna till vilken podd det är som är aktuell eller något om dess status. Om jag backar en sida vaknar den till liv och visar rätt information igen.

    Kan det vara så att appen försöker pausa uppspelningen men att den saknar information om vad det är som ska pausas? Det kanske är något som inte cachas korrekt?



    Monika
  • Monika får ett separat svar snart.

    Hej Paul!
    Vi tror att det är något som inte fungerar korrekt när vår app ligger i bakgrunden (som när skärmen är släckt) på Samsung Galaxy, som har en egen variant av Android 14, One UI 6. Alla

    Även du har Android 14, men en Zenphone, och jag hoppas och tror att du slipper problemet genom att se över två inställningar som nämnts högre upp i tråden:
    • SR Play behöver få använda aviseringar för sovtimer
      Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar ->  Aviseringskategorier -> Sovtimer
    • Skydda SR Play från "batteribegränsningar"
      Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Välj Inga begränsningar
    Om du inte hittar dessa inställningar eller om det, mot förmodan, inte hjälper hos dig, så hör av dig igen!
    Annika Webbmaster
  • Tack Monika!
    Jag hoppas ni fortsätter att försöka hitta orsaken till detta.
    Jag har rapporterat det vidare till utvecklarna, men de kan tyvärr inte prioritera felsökning av ett problem som med stor sannolikhet beror på en lokal inställning hos er.

    Tips och tricks
    Bästa möjligheten att hitta orsaken är att vi hjälps åt att sprida tips om vad som hjälper samt att ni bidrar till felsökningen genom att testa mina förslag. Ett fint exempel är att du testade Pauls tips om att sätta skärmsläckaren på en senare tid:
    Jag lyckades också få uppspelningen att pausa om jag lämnade skärmen på med skärmtimeout inställd på 10 min och sovtimern på 10 min. Tyvärr går det inte ställa skärmtimeouten på länge tid än 10 min.
    Synd att det inte går att få till med längre tid än så.

    Ett annat tips är att skapa en rutin i Googles assistent:
    Automatisera dagliga rutiner och uppgifter med Google Assistent
    Eva har beskrivit hur hon gjorde mer i detalj (se inlägg från mig den 26 april).

    Jag undrar även om du har testat tipset som jag skrev om den 24 septemberoch hur det i så fall fungerar hos dig:
    Stänga av skärm-tricket
    Om du vill att en app ska fortsätta att köras i bakgrunden när du stänger av telefonens skärm/låser telefonen, så gå inte till telefonens startsida när du ska stänga skärmen. Låt istället appen ligga i förgrunden så att den syns när du stänger din skärm/låser din mobil. Detta kan förhindra att appen stängs.
    Det tipset hjälpte Birgitta, men fungerade tyvärr inte hos Per.

    Mina frågor:
    Jag har även ställt ett par frågor som jag inte har fått någon återkoppling om ännu, förmodligen för att frågorna är otydliga:
    • Hur ser notisen på låsskärmen ut och hur beter den sig?
      Fråga den 27 september
    • Påverkar två Samsung-specifika batteriinställningar problemet?
      Inställning a: Lägg till Sveriges Radio Play bland "Appar aldrig i automatisk vila"
      Inställning b: Bocka ur "sätt oanvända appar i viloläge"
      Fråga den 1 oktober

    Ett parallellt fel
    Den bild du delar tror jag är ett annat problem som har uppkommit nu under hösten, där appen i vissa lägen inte lyckas läsa in korrekt information.

    Jag tror alltså att det felet, som har dykt upp nu i höstas och drabbar fler Android-versioner än Samsungs variant av Android 14, inte har någon direkt koppling till att sovtimern slutat fungera hos er. Här är två olika trådar om detta nyare problem, som berör olika symptom av samma underliggande fel:
    Android: Ljudet bryts efter några minuter
    [No program] visas när jag startar appen
    Annika Webbmaster
  • Annika, jag har redan läst om och kontrollerat inställningarna för SR appen.
    Fundering till utvecklarna, varför inte bara stänga ljudströmmen när timern kickar in? Varför försöka dra ner volymen till noll?
    Iom att appen försöker dra ner volymen så försöker den göra ett systemanrop, som troligtvis inte tillåts när skärmen är låst.

    Appen själv kontrollerar sin egen ljudkälla och borde kunna stänga den även med låst skärm.
    Paul
  • Är avtagande ljudstyrka ett problem?
    Fundering till utvecklarna, varför inte bara stänga ljudströmmen när timern kickar in? Varför försöka dra ner volymen till noll?
    Iom att appen försöker dra ner volymen så försöker den göra ett systemanrop, som troligtvis inte tillåts när skärmen är låst.
    Bra frågor, men timern fungerar ju med skärmen låst hos majoriteten av våra lyssnare med denna app, inklusive hos mig med en äldre Samsung Galaxy som har Android 12 (One UI 4.1).

    Avtagande ljudstyrka är ett mjukare sätt att avbryta appen än att den tystnar tvärt, och om det inte är den som ger problem, vill vi gärna ha det just så.

    Asus app Power Master
    Bra att du har sett över de generella Android-inställningarna. Då går vi över till inställningar som Asus själva har lagt till. Där är det i synnerhet "optimerings-appen" Power Master som du behöver kika på.

    Den finns förinstallerad med vissa begränsande inställningar som kan förhindra andra appar från att funka i bakgrunden. Tack och lov brukar det vara enkelt att åtgärda (eller var åtminstone senast jag kollade upp det).

    Testa detta:
    • Bocka ur Mobile Manager > PowerMaster > Settings (eller Battery-saving options) > Auto-deny apps from auto starting
    Jag tror att det är den viktigaste inställningen, men Asus | Don’t kill my app! (där jag först fann information om "The evil app Power Master") tipsar om ytterligare en inställning du bör se över:
    • Bocka ur Mobile Manager > PowerMaster > Settings (eller Battery-saving options) > Clean up in suspend
    På sidan jag länkade till ovan finns det även bilder som kan vara till en hjälp. Hoppas att det går att följa - och förstås att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • It seems like the sleep timer isn’t triggering properly when the screen is off. This could be an issue with app permissions or battery optimization. Try these steps:
    1. Check App Permissions: Ensure the timer app has permissions to run in the background.
    2. Disable Battery Optimization: Go to Settings > Apps > Timer App > Battery and disable optimization.
    3. Test Another Timer App: This helps confirm if it’s a specific app issue.
    If the problem persists, consider reporting it to Samsung support.

    Here’s a more detailed approach to fix your sleep timer issue:
    1. Check Sleep Timer Permissions:
      • Go to Settings > Apps > [Timer App].
      • Ensure it has permissions to run in the background and access sound controls.
    2. Disable Battery Optimization:
      • Navigate to Settings > Battery and device care > Battery > Background usage limits.
      • Add the timer app to the Never sleep list.
    3. Allow Notification Access:
      • Ensure the timer app has access to notifications. This ensures it can stop sounds even when the screen is off.
    4. Update Timer App:
      • Check for updates on the Google Play Store. Some apps might need updates to work properly with Android 14.
    5. Test with a Different App:
      • Try a different sleep timer app like “Sleep Timer (Turn Music Off)” to see if it works better.
    6. Restart Your Phone:
      • Sometimes, a simple restart can resolve temporary software glitches.
    If none of these work, it could be a compatibility issue with Android 14. Reporting the problem to both Samsung and the app developer might help get a fix.
    Oscar
  • Thanks.

    The most important parts of your post has already been mentioned (and a tip like "contact the app developer" is not on spot in a forum hosted by the developer ...) but some of the tips are worth mentioning again, which I will do - but in Swedish.
    Annika Webbmaster
  • Oscars engelskspråkiga post ovan innehåller ett par tips som vi har varit inne på tidigare, men som jag påminner om. Jag markerar sedan detta som "bästa svar" och hoppas att många ser det.

    Jag håller mig till Oscars sista lista med sex punkter, som i svensk översättning (lätt anpassad efter SR Play) lyder så här:
    1. Kotrollera behörighet för sovtimer:
      • Gå till Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play
      • Ge appen rätt att köras i bakgrunden och att använda ljudkontroller
        ------
        Annika på SR:
        Appen ska inte behöva några specifika behörigheter, men jag är nyfiken på hur det ser ut hos er.
    2. Slå av batterioptmering:
      • Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
      • Lägg till Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila
        -------
        Annika på SR:
        DETTA TROR JAG ÄR DET VIKTIGASTE ATT SE ÖVER
        Jag tipsade om detta den 1 oktober och påminde om det den 24 oktober, men har inte hört om det hjälper.

        Jag har tidigare även tipsat om en annan batteriinställning, som har hjälpt några av er. Båda inställningarna kan krävas i Samsung Galaxy med Android 14:
        Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteri > Inga begränsningar 
    3. Tillåt aviseringar:
      • Försäkra dig om att SR Play får använda aviseringar. De gör så att appen har möjlighet att stoppa ljudet trots att skärmen är släckt.
        ------
        Annika på SR:
        Tips jag har nämnt upprepade gånger.
    4. Uppdatera SR Play:
      • Se om appen går att uppdatera i Google Play Store. Viss appar behöver uppdateras för att anpassas till Android 14.
        ------
        Annika på SR:
        Inte relevant här. Andra mobiler med Android 14 har inte detta problem (men att uppdatera appar är bra av andra skäl!)
    5. Testa en annan app:
    6. Starta om mobilen:
      • Ibland kan en enkel omstart åtgärda tillfälliga mjukvaruproblem
        -----
        Annika på SR:
        Vanligt tips från oss som arbetar med support. Anledningen är förstås att det ofta hjälper. (Här tror jag tyvärr inte att det påverkar problemet.)
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.