Problem med sovtimern, Android
Min sovtimer slår inte av ljudet. Ljudet fortsätter när timerns tid "är ute".
Om jag öppnar telefonens fodra så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Om jag öppnar telefonens fodra så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Följ inlägget
8
följare
Tack för att du hör av dig och meddelar oss detta. Vi är redan medvetna om problemet och hoppas kunna få ordning på detta inom kort!
Ja det är en smidig funktion som många lyssnare uppskattar. Tycker man om att lyssna vid läggdags så är funktionen klockren, när den fungerar som den ska! Vi hoppas som sagt att felet snart ska vara åtgärdat, stort tack för ditt tålamod hittills.
Tack för att du hör av dig och meddelar att även du stött på detta tråkiga bekymmer. Att inte ha skärmsläckaren på kan säkerligen göra så att felet inte uppstår, men vi vill självklart se till så att sovtimern fungerar även med skärmen släckt. För precis som du skriver så vill man kunna lyssna och somna, och då kan det ju vara skönt att inte ha en mobil som ligger och lyser i närheten. Utvecklarna håller som sagt på att undersöka felet i detta nu och förhoppningsvis kommer vi kunna hitta en lösning inom kort.
Har ni kunnat lokalisera felet ännu? Jag har samma bekymmer med min sovtimer i appen.
Hälsningar Magnus
Jag talades nyss vid med utvecklarna som hälsar att de gjort en fix som bör innebära att problemet ska vara löst i kommande appversion. Den versionen släpps nästa vecka och det går även att registrera sig som betatestare vilket gör att man på så sätt får den nya versionen tidigare än övriga lyssnare.
Att vara betatestare innebär att man får appen lite tidigare än annars, men det är alltså samma app med samma funktioner. Om du är mån om att få nästkommande version så snart som möjligt så kanske kan det vara ett alternativ:
Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten (Scrolla ner till sektionen Ladda ned betaversioner av appar).
Om inte vill gå med i betaprogrammet så kan du alltid vänta på att den nya versionen automatiskt trillar in i din telefon, alternativt gå in i Play-butiken, söka upp SR Play och välja att uppdatera vilket bör vara möjligt att göra i mitten av nästa vecka.
Trevlig helg!
Vår nya version är nu på väg ut i beta där vi hoppas att sovtimern fungerar som den ska! Om ni redan nu vill kunna använda sovtimern så kan ni, som jag skrev ovan, välja att gå med i betaprogrammet, annars kommer den nya versionen att trilla in i era telefoner automatiskt, senast i början av nästa vecka.
När den nya appversionen, 24.3.1, installerats i era telefoner så får ni gärna återkomma och berätta om ni märker någon förbättring!
Jag har version 24.3.4 och sovtimer fungerar inte. Har ni någon ny lösning på gång?
Felet löstes, åtminstone delvis, för en månad sedan, så jag vill ta reda på varför det är problem hos dig och ytterligare någon lyssnare.
Samsung A53.
I och med att det finns två inställningar som jag vet kan ge problem med timern, så får ni gärna dubbelkolla att det ser ut som det ska här:
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier -> Sovtimer
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar")
Lena:
Jag hoppas att timern fungerar bra även hos dig, när du väl får ordning på dessa inställningar:
- Appens batteriinställning skall inte vara optimerad, utan obegränsad (vilket löste Peters problem)
- Under appens inställningar för aviseringar ska kategorin Sovtimer vara aktiverad
Hör av dig om du behöver hjälp att hitta inställningarna!Under aviseringar hittar jag inget där det står sovtimer.
- Öppna Inställningar på mobilen
- Välj Appar -> Sveriges Radio Play
- Välj Aviseringar -> Aviseringskategorier
Om du inte hittar inställningen för Aviseringskategorier, så behöver du tillåta aviseringar från Sveriges Radio Play (se bilden nedan). Därefter bör du kunna nå aviseringskategorierna (länken nedtill på bilden):OBS att det ser lite olika ut i olika mobiler och att det finns andra vägar som leder till samma ställe, men om du når Aviseringskategorier under Sveriges Radio Play, så är du på rätt ställe! En bit ned på sidan med kategorier bör det då se ut ungefär så här:
Slå på kategorin Sovtimer! Även kategorin Spelare bör vara på, eftersom den är central för vår app.
Hoppas att detta gick att följa! Gör så här:
Hej, jag har samma problem med sovtimern. Har ny mobil, Samsung S24.
- Har satt batteri inställningen till Inga begränsningar.
- Tillåter aviseringar men hittar inte till inställningen för aviseringskategorier.
Jag ser bakom kulisserna att båda ni har Android 10, så jag behöver kika på om ni kan nå dessa kategorier på annat vis, eller om det finns något annat ni ska ställa in för att allt ska fungera.
Trots det så fungerar det inte, vilket det har gjort tills för någon tid sedan.
Bra att du hittade rätt inställning, men trist att det inte hjälper. Även Eva här har problem att få timern att fungera, trots att hon har tackat ja till sovtimer-aviseringen samt har sett till att appen inte har någon batteribegränsning. Det tycks finnas ytterligare någon inställning att se över, vilket jag återkommer till, men först vill jag hjälpa Nicole att hitta aviseringskategorierna!
Nicole:
En annan lyssnare hade problem att hitta aviseringskategorierna. Hon skrev då: Hittar du den inställningen?
Jag har nu hittat ytterligare en inställning som bör kunna påverka sovtimern:
Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play
Nästan längst ned på sidan du då kommer till (som hos mig har rubriken Appinfo), finns det ett alternativ som heter Alarm och påminnelser. Den funktionen kan jag tänka mig att du behöver ha påslagen för att timern ska fungera i bakgrunden!
En annan lyssnare som fortfarande har problem med sovtimern, trots att hon ar åtgärdat "av-optimerat" och slagit på aviseringskategorin sovtimer, är Eva (rättat från "Lena"). Hon har hittat ett alternativt sätt att få till en timer. Så här skriver hon: Hoppas att detta kan hjälpa fler som fortfarande har problem med sovtimern!
Trevlig helg
Fungerar timern som den ska om du lyssnar på en kanal, men inte om du lyssnar på program i efterhand?
- Om felet både drabbar direktlyssning på en kanal och avsnitt i efterhand så återkom
- Om felet däremot enbart drabbar efterhandslyssning inte strömmade kanaler så vill jag att du testar en sak
Manöver som ev. hjälper om felet endast rör efterhandslyssningAnvänd timern när du lyssnar i mobilens flygplansläge på ett nedladdat avsnitt. Troligen fungerar timern inte då heller om skärmen är släckt, men när du sedan slår på normal uppkoppling igen så har jag visst hopp om att timern därefter fungerar som vanligt, åtminstone en tid.
Som sagt kan vi inte återskapa felet själva så vi är beroende av era observationer. Hos Eva här verkar manövern med att smita emellan med en kort tids flygplansläge ha "normaliserat" något, men jag vet tyvärr inte om förbättringen håller i sig, eller om felet snart dyker upp igen. Eva har redan hjälpt oss med flera tester. Eftersom hon själv använder Lägen och Rutiner för att få till timerfunktion (se mitt svar ovan från den 26 april) tills vår timer fungerar bättre, har hon inte lagt tid på att testa om appens timer fungerar på sikt efter att flygplansläget slogs av, utan endast konstaterat att timern fungerade vid en snabb test: Anledningen till att jag bad Eva att testa detta är att flygplansläget har påverkat ett annat problem i Android-appen (hög batteriförbrukning vid efterhandslyssning). Det finns ett par likheter mellan timer-problemet och batteri-problemet (båda drabbar poddar men inte direktlyssning, vi på Sveriges Radio kan inte återskapa felet, de dök upp vid samma tid) som gör att det kan vara olika symptom på samma underliggande fel.
Tack för ditt tålamod.
Hälsning Lena
Jag provade även att ladda hem ett avsnitt och lyssna i efterhand, det fungerade tyvärr inte med sovtimer. Men när timern gått ut och jag startar upp skärmen så går den direkt till timer och stänger av sig.
Jag provade lyssna på nedladdat avsnitt via flygplansläge och då gick det bra. När jag slog på uppkopplingen igen så fungerade tyvärr inte timern. Men samma här, att så fort jag slår på skärmen så stänger avsnittet av sig (efter timern löpt ut).
Detta svårt för oss att felsöka, eftersom vi inte kan återskapa felet och inte heller ser någon gemensam nämnare hos er som drabbas. Som jag nämnde så har vi ett fel som bland annat gör att batteriförbrukningen hos en del lyssnare blir alltför hög vid efterhandslyssning på avsnitt, men inte vid direktlyssning. Det felet och timerproblemet (åtminstone det som bara märks vid efterhandslyssning) skulle båda kunna bero på att vi gör "något" fel med avsnitten.
Mina kolleger gör en del förbättringar som egentligen är avsedda för att lösa batteri-problemet, men om vi har tur så skulle det även kunna lösa ert problem.
Annars har jag dessvärre inte några idéer kvar för tillfället, utom att avinstallera appen helt, starta om mobilen och därefter ladda hem appen på nytt. Tyvärr tappar ni då lyssningshistorik och nedladdade avsnitt - och jag kan inte lova att det hjälper, så om det är värt ett försök beror lite på hur stort värde ni sätter på historiken etc.
Nu har även jag efter en omstart av mobilen (Samsung s21) problem med timern, men en annan form. Vilken tid jag än ställer in den på så fortsätter uppspelningen till 45 minuter. När jag ställer in dem tickar tiden ner korrekt från inställd tid, men sedan blir timern passiv när tiden går ut, dvs ikonen är bara en fast ikon, men sedan tystnar ljudet ändå 45 minuter efter att jag startat den.
Jag har inte läst hela tråden (många inlägg) men hittar inte just detta problem som och jag har kollat de vanliga inställningar som brukar behövas (batterioptimering, aviseringar, andra begränsningar)
/Sara
Är det vid lyssning på kanal eller på avsnitt i efterhand du fick detta problem? Är 45 minuter ett alternativ som du har använt dig av tidigare någon gång som liksom kan ha fastnat? Ditt problem har jag inte sett inrapporterat tidigare, så tack för att du rapporterade in det.
Nej jag kunde inte heller se just det felet, det har hittills varit poddar och då har uppspelningen alltså fortsatt till nästa program tills 45 min uppnåtts.
Jag använder oftast 45 min, 20 min eller "när aktuellt avsnitt är slut" .
Jag provade med alla dessa + 10 min, allt med samma resultat. Testade dock inte längre än 45 min inser jag. Kan testa det idag.
Vi håller på att lansera nya menyer i apparna (se Frågor och svar om appens nya navigation ) och har många frågor om taktiska beslut (se Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app ) vilket gör att jag inte kan bidra i felsökningen speciellt aktivt idag, men även jag kommer att testa att somna till Android-appen ikväll ...
Jag har efter bästa förmåga följt dina tålmodiga instruktioner och tips. Och det är bättre, dvs någonstans mellan 50 och 75% av gångerna följer timern numera den tid jag ställt in. Men då och då, utan att jag ännu kunnat se något mönster kör den själv på 45 min. Jag har medvetet inte valt just 45 efter omstarter och inställningar, utan endast andra tider och "vid avsnittets slut". Appen väljer alltså 45 min oavsett om jag ställt in en kortare eller längre tid, men den gör det bara ibland.
Det är ju inget jättebekymmer, mest märkligt.
Möjligen skulle det kunna vara ett symptom på ett mer övergripande problem att ta hänsyn till lyssnares inställningar. Jag har inte sett så många beskrivningar av sådant, men tänker på det Johan beskriver här: Även val av väderstation i Android-appen var en inställning som inte sparades korrekt, den återställdes mellan besöken, men den inställningen finns (för närvarande?) inte kvar i appen.
Jag rapporterar in det till mina kolleger på utvecklarsidan.
Problemet är som sagt inte jättebesvärande men fortsätter. Som jag tolkar det är det främst när jag lyssnar på poddar på min sida, nya avsnitt och när den då spelar upp två eller flera avsnitt.
Men nu gör den något nytt, den fastnar i sin räknare och visar månen i aviseringsfältet och i spelaren, men räknar alltså inte ner utan är kvar på första sekunden (just nu 46.57) och därför tystnar det heller aldrig utan spelar avsnitt efter avsnitt.
Det verkar som om funktionerna liksom tappat kopplingen till varandra. Månikonen i aviseringsfältet ligger ibland kvar fast det inte egentligen finns någon sovtimer, den kan också "ofinnas" i aviseringsfältet trots att timern är aktiv. I spelaren kan tiden sluta synas vid månikonen. Ikonen kan också stanna i sin rörelse men sekunderna räknas ner, eller (som sagt) bara fastna.
Förvirrande...
Avinstallerade appen och installerade på nytt.
Accepterade alla förfrågningar om behörighet som kom upp.
Startade en livestream av P3.
Tryckte på månen för insomningstimer.
Accepterade förfrågan om avisering som dök upp och skickades till appinställningen för det och aktiverade den.
Tryckte på månen igen och valde 10 min.
Stängde locket på caset så skärmen slocknar.
10 min passerar men ljudet fortsätter.
Öppnar caset så skärmen startar.
Ljudet tonar ut och streamen stoppar.
Alla aviseringinställningar som getts som förslag här ovan är på och batterioptimering avstängd.
Ändå funkar det inte.
Eva, i denna tråd, får endast problem med sovtimern när hon lyssnar i efterhand, inte när hon lyssnar direkt på en kanal.
Kan du testa hur timern fungerar hos dig vid efterhandslyssning?
vänliga hälsningar,
Henrik, sommarvikarie i Kundo
Min timer krånglar ju också (finns i tråden)
Den här lite som den själv vill och i natt tex så räknar den ner precis som den ska, men ljudet tystnar inte utan går tex vidare till nästa program (min sida, nya avsnitt, inställd på " när aktuellt ljud är slut). Om jag då backar tillbaka en bit in i det avsnitt av avsåg att höra så lägger sig timern av sig själv med korrekt räkning med minuter och sekunder kvar till där jag ställt spelaren, men sedan upprepas det och den fortsätter att spela upp avsnittet efter. Den går alltså vidare både när jag aktivt ställt in den och när den gör det själv.
Fortsatt glad midsommarhelg
/Henrik, sommarvikarie i Kundo
Tror jag ger upp det här, har testat allt som föreslagtis ovan, vilket tagit tid. En enklare lösning är att somna till en podd på Spotify. Där fungerar insomningsfunktionen.