LÖST: Problem med sovtimern, Android

Min sovtimer slår inte av ljudet. Ljudet fortsätter när timerns tid "är ute".
Om jag öppnar telefonens fodra så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Lena
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Tack för att du hör av dig och meddelar oss detta.

    Vi har på senare tid haft problem med Sovtimern i appen, detta är något som utvecklarna nu håller på att undersöka. Vi har själva kunnat återskapa felet, det vill säga, när vi testar funktionen så stöter vi på samma bekymmer som det du beskriver. Vi är således medvetna om problemet och hoppas kunna få ordning på detta inom kort!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack! Då förstår jag att det endast återstår arr hoppas på att felet åtgärdas. Ser att många tycker att timern är bra att ha..
    Lena
  • Tack själv Lena!

    Ja det är en smidig funktion som många lyssnare uppskattar. Tycker man om att lyssna vid läggdags så är funktionen klockren, när den fungerar som den ska! Vi hoppas som sagt att felet snart ska vara åtgärdat, stort tack för ditt tålamod hittills.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har samma problem, sovtimern fungerar inte som förut, hade en annan telefon då. Nu kan jag vakna senare av att programmen bara fortsätter med avsnitt efter avsnitt trots att timern var på. Upptäckte också att det verkade ha med skärmsläckaren att göra. Kanske ska pröva att ta bort den? Har tyckt att det varit fantastiskt att kunna lyssna och somna.
    Kerstin
  • Hej Kerstin!

    Tack för att du hör av dig och meddelar att även du stött på detta tråkiga bekymmer. Att inte ha skärmsläckaren på kan säkerligen göra så att felet inte uppstår, men vi vill självklart se till så att sovtimern fungerar även med skärmen släckt. För precis som du skriver så vill man kunna lyssna och somna, och då kan det ju vara skönt att inte ha en mobil som ligger och lyser i närheten. Utvecklarna håller som sagt på att undersöka felet i detta nu och förhoppningsvis kommer vi kunna hitta en lösning inom kort.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej supportavdelningen!
    Har ni kunnat lokalisera felet ännu? Jag har samma bekymmer med min sovtimer i appen.
    Hälsningar Magnus
    Magnus Wårdh
  • Hej Magnus!

    Jag talades nyss vid med utvecklarna som hälsar att de gjort en fix på buggen som bör innebära att problemet ska vara löst i kommande appversion. Den versionen släpps nästa vecka och det går även att registrera sig som betatestare vilket gör att man på så sätt får den nya versionen tidigare än övriga lyssnare.

    Att vara betatestare innebär att man får appen lite tidigare än annars, men det är alltså samma app med samma funktioner. Om du är mån om att få nästkommande version så snart som möjligt så kanske kan det vara ett alternativ:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten (Scrolla ner till sektionen Ladda ned betaversioner av appar).

    Om inte vill gå med i betaprogrammet så kan du alltid vänta på att den nya versionen automatiskt trillar in i din telefon, alternativt gå in i Play-butiken, söka upp SR Play och välja att uppdatera vilket bör vara möjligt att göra i mitten av nästa vecka.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen allesammans!

    Vår nya version är nu på väg ut i beta där vi hoppas att sovtimern fungerar som den ska! Om ni redan nu vill kunna använda sovtimern så kan ni välja att gå med i betaprogrammet som jag skriver om i inlägget ovan.

    Ifall ni inte vill gå med i betaprogrammet så kommer den nya versionen att trilla in i era telefoner automatiskt, som senast i början av nästa vecka.

    När den nya appversionen, 24.3.1, installerats i era telefoner så får ni gärna återkomma och berätta om ni märker någon förbättring!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Jag har version 24.3.4 och sovtimer fungerar inte. Har ni någon ny lösning på gång?
    Peter
  • Hej!
    Felet löstes, åtminstone delvis, för en månad sedan, så jag vill ta red på varför det är problem hos dig och ytterligare någon lyssnare.
    • Sätter du timern på en viss tid eller på alternativet "när aktuellt ljud är slut"?
    • Fungerar den aldrig, eller verkar den fungera ibland och strejka ibland?
    • Vad har du för mobil eller surfplatta?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag brukar sätta den på 20min men den fortsätter bara.
    Oklart jag har inte fört någon statistik och använder det för sällan för att ge ett korrekt svar på när det fungerar. (Men igår fungerade det inte)

    Mobil: S21 FE (SM-G990B2/DS)
    Android version 14, One UI 6.0
    Peter
  • Min timer fungerar inte heller. Går inte att ställa in tider. Ställer jag in tex 20 min häner inget.
    Samsung A53.
    Lena
  • Tack, jag ber utvecklarna ta en ny vända med detta!

    I och med att det finns två inställningar som jag vet har gett liknande problem tidigare, så får ni gärna dubbelkolla att det ser ut som det ska här:
    • SR Play ska ha rätt att använda aviseringar för sovtimer
      Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar ->  Aviseringskategorier -> Sovtimer
    • SR Play får inte ha "batteribegränsningar"
      Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar" kallas det kanske hos er?)
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Aviseringar var okej men batteribegränsningen var på "optimera" så det slog jag av nu.
    Peter
    Bästa svaret
  • Tack, se gärna om denna förändring påverkar sovtimern!
    Annika Webbmaster
  • Igår fungerade timer som den skulle :-)
    Peter
  • Härligt! Tack för att du berättade det.

    Lena:
    Jag hoppas och tror att timern fungerar bra även hos dig, när du väl får ordning på dessa inställningar:
    • Appens batteriinställning skall inte vara optimerad, utan obegränsad (vilket löste Peters problem)
    • Under appens inställningar för aviseringar ska kategorin Sovtimer vara aktiverad
    Hör av dig om du behöver hjälp att hitta inställningarna!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Batteriinställningen är nu rätt inställd men dessvärre fungerar det ändå inte.
    Att aktivera sovtimer under aviseringar lyckas jag inte med, hitter inget där det står sovtimer.
    Lena
  • Att aktivera sovtimer under aviseringar lyckas jag inte med, hitter inget där det står sovtimer.
    Gör så här:
    1. Öppna Inställningar på mobilen
    2. Välj Appar -> Sveriges Radio Play
    3. Välj Aviseringar -> Aviseringskategorier
    Om du inte hittar inställningen för Aviseringskategorier, så behöver du tillåta aviseringar från Sveriges Radio Play (se bilden nedan). Därefter bör du kunna nå aviseringskategorierna (länken nedtill på bilden):

    OBS att det ser lite olika ut i olika mobiler och att det finns andra vägar som leder till samma ställe, men om du når Aviseringskategorier under Sveriges Radio Play, så är du på rätt ställe! En bit ned på sidan med kategorier bör det då se ut ungefär så här:

    Där ska du slå på kategorin Sovtimer! Även kategorin Spelare bör vara på, eftersom den är central för vår app. Andra kategorier är viktiga i vissa lägen som Nedladdningar ifall du vill kunna ladda hem avsnitt utan problem eller Väckarklocka om vill använda appen som klockradio. (Om du aldrig använder dessa funktioner så aktiveras förstås inte de notiserna, så att tillåta dem stör inte.)

    Den enda aviseringskategori som kan "störa" är pushnotiser med våra utskick. Många lyssnare uppskattar dessa, men om du inte vill få sådana, så slå av dem.

    Hoppas att detta gick att följa!
    Annika Webbmaster
  • Hur går det, Lena? Hittar du rätt inställning? Och hjälper det i så fall?
    Annika Webbmaster
  • NN:s problem rör inte sovtimern utan väckarklockan, och har fått en egen rubrik:
    Väckarklockan triggar igång mobilens alarm
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har samma problem med sovtimern. Har ny mobil, Samsung S24.

    - Har satt batteri inställningen till Inga begränsningar.
    - Tillåter aviseringar men hittar inte till inställningen för aviseringskategorier.

    Nicole
  • Tack, det verkar vara samma problem som hos Lena! Det är inte ni som letar dåligt, utan den inställning jag tipsat om saknas hos er (eller ligger på ett annat ställe).

    Jag ser bakom kulisserna att båda ni har Android 10, så jag behöver kika på om ni kan nå dessa kategorier på annat vis, eller om det finns något annat ni ska ställa in för att allt ska fungera.

    Annika Webbmaster
  • Hej! Ser att Annica inte hittar "aviseringskategorier" men det finns på min telefon, där finns sovtimer och den har jag " tryckt på". Så det är inte felet.
    Trots det så fungerar det inte, vilket det har gjort tills för någon tid sedan.
    Lena
  • Lena:
    Bra att du hittade rätt inställning, men trist att det inte hjälper. Även Eva här har problem att få timern att fungera, trots att hon har tackat ja till sovtimer-aviseringen samt har sett till att appen inte har någon batteribegränsning. Det tycks finnas ytterligare någon inställning att se över, vilket jag återkommer till, men först vill jag hjälpa Nicole att hitta aviseringskategorierna!

    Nicole:
    Börja med det gamla tricket att "slå av och på", det vill säga att slå av och på aviseringarna här:

    I bästa fall kan det få alternativet med aviseringskategorier att visa sig, annars får du gärna testa att göra så här:
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen.
    2. Tryck på Appar och aviseringar > Aviseringar.
    3. Under Nyligen skickat visas de appar som du fick aviseringar från senast. Där du kanske ser Sveriges Radio Play, tryck annars på Visa alla.
    4. Tryck på Avancerat.
      • Välj Sveriges Radio Play och se om du då ser aviseringskategorierna
    Om Nyligen skickat (punkt 3) saknas hos dig, så tryck i stället på Appaviseringar och sedan Sveriges Radio Play.

    Hittar du aviseringskategorier (kallas eventuellt endast kategorier) nu?
    Annika Webbmaster
  • Nicole, nu kom jag på att en annan lyssnare hade problem att hitta aviseringskategorierna. Hon skrev då:
    Fanns en särskild knapp först: Hantera aviseringskategorier för varje app.
    Det reglaget måste slås på först. Sedan hittar man menyvalet Aviseringskategorier, är dolt annars.
    Hittar du den inställningen?
    Annika Webbmaster
  • Lena (och Nicole, om det inte hjälper med att tillåta aviseringskategorin för sovtimer):

    Jag har nu hittat ytterligare en inställning som bör kunna påverka sovtimern:
    Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play

    Nästan längst ned på sidan du då kommer till (som hos mig har rubriken Appinfo), finns det ett alternativ som heter Alarm och påminnelser. Den funktionen kan jag tänka mig att du behöver ha påslagen för att timern ska fungera i bakgrunden!

    En annan lyssnare som fortfarande har problem med sovtimern, trots att hon ar åtgärdat "av-optimerat" och slagit på aviseringskategorin sovtimer, är Lena. Hon har hittat ett alternativt sätt att få till en timer. Så här skriver hon:
    Fick det att fungera med en app som heter Lägen och rutiner, som var förinstallerat. Läste om den på Reddit, på engelska, Modes and routines.

    Följde instruktionerna. La till
    "Om": Starta manuellt.
    "": Vänta innan nästa åtgärd. Satte att den ska vänta 5 minuter.
    "Vad": Stäng en app.

    Valde sedan Sveriges Radio Play bland alla mina installerade appar. Satte igång ett längre förinspelat program i Sveriges Radio, och tryckte sedan igång Åtgärden i appen 'Lägen och rutiner'. Nu slutade ljudströmmen efter 5 minuter. Planerar ändra till en längre Åtgärd till exempel 10, 15 eller 20 minuter (beroende på hur lång tid man tror man behöver på sig för att somna).

    Äntligen en workaround lösning, som det verkar. Men kräver att de 2 apparna körs parallellt. Nackdelen är att appen inte verkar minnas vad man spelade när den startas nästa gång, den klipptes ju i farten av den överordnade appen 'Lägen och rutiner', och SR hann inte spara ner någon information om det pågående programmet./.../
    Hoppas att detta kan hjälpa fler som fortfarande har problem med sovtimern!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster