LÖST: Saknar sorteringsfunktion för "Min lista"

I dag har jag fått version 24.5.1 (30056). Tyvärr har jag kunnat konstatera att "Min lista" sorterats om i samband med uppdateringen. I huvudsak verkar avsnitten ha hamnat i åldersordning med det äldsta överst, men det finns många undantag från detta. Än så länge kan jag inte se någon logik i varför och hur åldersordningen ibland frångås.

Tidigare hade jag flitigt använt funktionen för att manuellt anpassa ordningen på avsnitten i listan, men efter uppdateringen verkar det inte längre gå att flytta på avsnitten.

Är detta kanske en förväntad bieffekt av andra förändringar av hur listan fungerar?
Albert Pettersson

Kommentarer

  • Är detta kanske en förväntad bieffekt av andra förändringar av hur listan fungerar?
    Både att du själv inte kan sortera om listan och att din tidigare sortering har satts ur spel låter mer som en i hög grad oönskad effekt.

    Tack för att du berättade det! På ett ungefär hur många avsnitt har du i listan? (Jag har tidigare sett fel som drabbat lyssnare med väldigt många avsnitt, där vi har missat att ta höjd för hur saker fungerar med väldigt många avsnitt i Min lista. Jag ber utvecklarna att överväga den faktorn när de jagar orsaken till felet.
    Annika Webbmaster
  • Jag ligger just nu lite efter med min lyssning och har därför rätt många avsnitt på kö i "Min lista". När jag räknade som hastigast nu fick jag det till 69 avsnitt, vilket förstås är rätt många.
    Albert Pettersson
  • Tack, det är många, men de lyssnare som fick problem med detta tidigare hade nog över 100 avsnitt i listan.
    Annika Webbmaster
  • Jag instämmer i Alberts kommentar. I "Min lista" har något märkligt inträffat. Jag har samma version som Albert (24.5.1 (30056)) och där läggs avsnitten i bokstavsordning så om man har två program som börjar på n och j så sorteras dessa in på j och n och möjligheten att sortera dem går inte längre. Dessutom så gäller inte ordningsföljden längre så om jag la till n före j så blir det ändå bokstavsordning... Stoppa utrullningen av denna innan felet är åtgärdat så det inte drabbar fler.
    Fredrik Ahlborg
  • Tack, Fredrik, både för tydlig beskrivning och för förslaget att bromsa utrullningen, vilket jag har framfört (dock först idag) till Android-utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Både att du själv inte kan sortera om listan och att din tidigare sortering har satts ur spel låter mer som en i hög grad oönskad effekt.
    Trodde jag. Jag har nu fått veta att detta inte är en bugg, utan att vi medvetet har valt att ta bort sortering i min lista. Den ska sorteras efter när avsnittet lades till, vilket dock inte heller det stämmer med hur det ser ut hos dig, Fredrik.
    I huvudsak verkar avsnitten ha hamnat i åldersordning med det äldsta överst, men det finns många undantag från detta. Än så länge kan jag inte se någon logik i varför och hur åldersordningen ibland frångås.
    Kan det förklaras med att det är en kronologisk lista, men baserad på när du lade till avsnittet i listan, Albert? Det låter rimligt att det då kan bli nära åldersordning, men med vissa undantag.

    Den nya hanteringen av listan är än så länge endast ute som beta. Tack vare er snabba och tydliga återkoppling har jag fått tillfälle att förklara för de ansvariga att sorteringsmöjligheten är viktig för många lyssnare, i synnerhet för er som är flitiga app-användare, och att vi inte bör försämra detta (om inte sorteringsmöjligheten medför att koden blir orimligt komplex).

    Så tack för att ni berättade detta!
    Annika Webbmaster
  • Sedan jag skapade tråden har det för mig blivit ännu otydligare hur listan egentligen är sorterad. Den känns ännu rörigare än jag först trodde, och det där med åldersordning stämmer inte alls särskilt väl.

    Det stämmer inte heller att avsnitten hamnar i den ordning som jag lagt till dem i listan. Efter att jag läste ditt senaste inlägg testade jag att lägga till dagens avsnitt av Talkshow i P1 och Ekonomiekot extra. Ekonomiekot extra hamnade mycket riktigt längst ner i listan, men Talkshow i P1 hamnade någonstans i mitten. Se bifogade skärmdumpar. Jag hoppas att det av dem går att utläsa i vilken ordning avsnitten ligger i listan, även om det tyvärr blev ganska många skärmdumpar. Jag förstår inte alls vad som avgör ordningen.

    Efter det att jag lade till dessa testavsnitt (men innan jag tog skärmdumparna) uppdaterades appen till version 24.5.2. Jag har inte testat att lägga till ytterligare avsnitt efter uppdateringen, men kan förstås testa om ni bedömer att den uppdateringen har någon betydelse. Listan verkar i alla fall inte ha sorterats om i samband med uppdateringen.

    Albert Pettersson
  • Tackar för snabb hantering!

    Om vi har två olika program eller poddar så är det programmets namn som avgör. Inom varje program så är det baserat på när programmet släpptes (kronologiskt) så delvis rätt men inte inom två olika program.
    Fredrik Ahlborg
  • Jag skrev mitt inlägg precis när du skrev ditt Albert... Oj vad många skärmdumpar du tagit.
    Fredrik Ahlborg
  • Tack!

    Till att börja med behöver mina kolleger få tänka ett varv till på för- och nackdelar ur lyssnarnas perspektiv med fri sortering. (Även motiv som "koden blir enklare att underhålla" ligger i förlängningen i lyssnarnas intresse.)

    Om den fria sorteringen försvinner permanent, så måste vi utforma den fasta sorteringen på ett förutsägbart och logiskt vis.
    Annika Webbmaster
  • Ni är säkert redan medvetna om det, men jag vill ändå framhålla att sorteringsfunktionen i princip är en förutsättning för funktionen för att spela flera avsnitt i följd. Den skulle i alla fall för mig bli helt ointressant om det är svårt eller omöjligt att välja ordningen på avsnitten som spelas upp. Avsaknad av sorteringsfunktion skulle därmed indirekt göra det ännu mindre lockande att lyssna via SR-appen i stället för externa poddappar. (Just nu finns det ju dessutom andra problem med funktionen för att spela flera avsnitt i följd, men det är en annan sak.)
    Albert Pettersson
  • Detta framförs till berörda kolleger. Tack för att du är så tydlig!
    Annika Webbmaster
  • Instämmer med Albert. Det är väldigt frustrerade att inte kunna använda sorteringen som man själv önskar och det är nog så störande med att den hoppar framåt och bakåt i listan när man har headset. Jag tror att ni kommer tappa användare om man inte kan styra listan.
    Fredrik Ahlborg
  • ... och det är nog så störande med att den hoppar framåt och bakåt i listan när man har headset.
    Jag har utgått från att det i synnerhet är det problemet Albert syftar på här:
    Just nu finns det ju dessutom andra problem med funktionen för att spela flera avsnitt i följd, men det är en annan sak.
    Jag ser till att app-teamet verkligen förstår hur pass mycket bättre appen skulle fungera med flexibel spelkö där navigeringen med "externa kontroller" (hörlurar, funktioner i bilar med mera) gör att "kommandot för backa" innebär att ljudet spolas 15 sekunder bakåt, inte leder till början av avsnittet!
    Annika Webbmaster
  • En annan sak, hur ser testförfanset ut från det att appen är färdig tills den lanseras till "oss" betatestare? Spontant borde det funnits användartester som hittat denna förändring innan vi fick den till oss. Det verkar som testfallet bestod av samma program/poddar och inte olika program/poddar. Finns det någon användargrupp som testar innan den släpps som beta? Tänker om ni har en intern kanal innan den släpps som beta.
    Fredrik Ahlborg
  • Finns det någon användargrupp som testar innan den släpps som beta?
    Jag försöker ta reda på hur kvaliteten på appen kontrolleras innan den släpps som beta.
    Annika Webbmaster
  • När räknas betaversionen bli rättad med korrekt sortering?
    Fredrik Ahlborg
  • Jag försöker ta reda på hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna har svarat:
    I dag eller i morgon skulle jag gissa, beroende på hur snabb Google är med sin review
    Annika Webbmaster
  • Android 24.5.3 är nu släppt i beta!

    Mina kolleger har lyssnat på er, för bland det som kommer med i denna version finner jag att "drag and drop" är tillbaka i min lista!

    Vi får även prestandaförbättringar, som jag hoppas mycket på eftersom flera lyssnare har haft problem med hög CPU-användning och batteriförbrukning. Den tydligaste skillnaden är dock en ny navigation, se här:
    Frågor och svar om appens nya navigation
    Annika Webbmaster
  • När kommer det att åter kunna sköta spelordningen i listan?
    Ragnar Ståhle
  • Förmodligen släpps version 24.5.3 till alla lyssnare under nästa vecka, men vill du få den redan nu, så är det enkelt att bli beta-användare. Se hur du gör här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Hör av dig om du inte får till det!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar fungera som jag förväntat mig. Vad säger du Albert?
    Fredrik Ahlborg
  • Oj. Jag hade glömt att jag är betatestare,. Men nu kunde jag uppdatera och det började fungera igen med att kunna ändra på spelordningen i listan.
    Ragnar Ståhle
  • Jag fick uppdateringen i förrgår kväll och har konstaterat att det nu går att möblera om i listan igen, vilket är mycket trevligt.

    Funktionen känns dock lite småklumpig. När jag drar i ett avsnitt känns det som att det flyttas på ett något hackigt sätt. Det märks redan vid långsamma och korta förflyttningar, men är allra mest påtagligt om jag försöker att så snabbt som möjligt dra ett avsnitt från slutet av listan till dess början. Då flyter det dåligt, och ibland tappar jag avsnittet i mitten av listan och måste ta tag i det igen.

    Det här är inga allvarliga problem, utan det fungerar trots allt helt ok, men funktionen är definitivt mindre smidig än tidigare.

    En annan sak jag lagt märke till är att om jag plockar bort ett avsnitt från listan via menyn som man når när man klickar på avsnittets trepunktsknapp, försvinner avsnittet inte direkt från listan, utan först efter det att jag gått ur listan och in igen. Det påminner lite om hur funktionen för att markera som spelat betedde sig tidigare. Lustigt nog fungerar den funktionen numera mycket bättre i "Min lista" (men beter sig däremot som tidigare i "Dina nya avsnitt", förmodligen eftersom den listan ännu inte verkar ha uppdaterats).
    Albert Pettersson
  • Efter uppdateringen igår kväll funkar listan och sorteringen. Men i dag på morgonen hade jag svårt att hitta direktsändningen av P1. Till slut hittade jag en flik "Kanaler" uppe till höger som tidigare fanns i valen längst ner.

    Det är inte utan att intrycket är klåfingrighet. Att ändra på väl fungerande funktioner är alltid lite tveksamt, men jag förmodar att det var resultatet av något annat bra.
    Ragnar Ståhle
  • Sortering:
    Bra att det fungerar!
    Funktionen känns dock lite småklumpig. När jag drar i ett avsnitt känns det som att det flyttas på ett något hackigt sätt. Det märks redan vid långsamma och korta förflyttningar, men är allra mest påtagligt om jag försöker att så snabbt som möjligt dra ett avsnitt från slutet av listan till dess början. Då flyter det dåligt, och ibland tappar jag avsnittet i mitten av listan och måste ta tag i det igen.
    Tekniska förändringar under huven gör att visa funktioner i appen är svåra att få till på ett "mjukt" sätt. Som jag tolkar det blir det väldigt prestanda-krävande, men jag ber mina kolleger att se om det går att få till en förbättring.

    Formatering av text i forumet:
    Synd att man inte kan citera inlägg här.
    Jag började svara på det, men det blev så långt att jag insåg att det förtjänar en egen tråd. Jag skapar en sådan senare idag!

    Ändringar som inte slår igenom:
    En annan sak jag lagt märke till är att om jag plockar bort ett avsnitt från listan via menyn som man når när man klickar på avsnittets trepunktsknapp, försvinner avsnittet inte direkt från listan, utan först efter det att jag gått ur listan och in igen.
    Tack, vi kollar på detta!

    Nya menýer i appen:
    Men i dag på morgonen hade jag svårt att hitta direktsändningen av P1 ...

    Det är inte utan att intrycket är klåfingrighet. Att ändra på väl fungerande funktioner är alltid lite tveksamt, men jag förmodar att det var resultatet av något annat bra.
    Här försöker vi svara på alla frågor om appens förändringar, och skriver mer om bakgrunden till varför vi gjort som vi gjort:
    Frågor och svar om appens nya navigation

     Läs igenom det och om det är något där vi behöver förklara bättre (vare sig vi behöver skriva enklare, eller fördjupa det) så fråga på, så att vi kan förbättra den texten, för då får många andra lyssnare nytta av att du är bra på att fråga!
    Annika Webbmaster
  • En av utvecklarna hälsar:
    Vi är medveten om att drag and drop i min lista inte är helt klockren. /.../ Har halvt skrivit en egen lösning som kan behöva lite mer kärlek
    Jag är glad över att de var lyhörda för er återkoppling och så snabbt kunde återinföra en fungerande sortering, trots att den inte är perfekt just nu!
    Annika Webbmaster
  • Det håller jag verkligen med om. Det är mycket bättre nu än utan sortering och med en lista som verkade sorteras på ett godtyckligt sätt. Jag är tacksam för att utvecklarna tog sig tid att ordna med detta så snabbt, särskilt med tanke på att det låter som att det krävdes någon form av speciallösning.
    Albert Pettersson
  • Fredriks kommentar om att citera tidigare inlägg har nu fått en egen rubrik här:
    Citera inlägg och annan formatering i supportforumet​​​
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.